Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BusterNoOne

Vad gör en stoppsolenoid i en BUKH 10?

Rekommendera Poster

Det uppenbara vet jag - stänger av dieselmotorn. Men hur fungerar det i praktiken. Jag fick ett akut problem, nämligen att motorn stannade helt apropå när jag var halvvägs. Jag löste det genom att ta bort elkabeln till stoppsolenoiden. Motorn startade - sedan fick jag stänga motorn med att sätta tillbaka elkabeln. Det fantastiska med en Dieselmotor är ju att den går och går bara den har bränsle och kylning. Inga elbroblem!

(Laddningen ligger utanför motorns arbete).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inte så vanlig maskin i mitt område, så mitt svar baseras på svaga minnesbilder och gissningar.

 

Är det inte så att på den maskinen påverkar solenoiden stoppregelaget på insprutningspumpen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden påverkar en ventil i bränslepumpen som stänger av flödet när den i ditt fall blir spänningslös.

Måhända har jag fel, men vill minnas att Volvo-Pentas motsvarghet arbetar tvärtom, att den stänger när man kopplar spänning till den, men skitsamma, när dessa solenoider krånglar är det ofta fel i tändningslåset, glappkontakt eller likande. Nu har du ju delvis lokaliserat felet. Koppla en voltemeter på kabeln till solenoiden och minus, se vad som händer när du vrider nyckeln i stoppläget. Men kabeln ansluten skall du höra ett diskret klickande ljud när solenoiden drar eller släpper.

Om det visar sig att du har ett fel i tändningslåset så kan du ju koppla in en enkel stoppknapp istället. En återfjädrande strömbrytare som bryter när du trycker på den.

Man kan också tänka sig en vajerlösning.

Men börja med att kolla tändningslåset så att spänningen till solenoiden släpper då du vrider nyckeln i "driftläge".

Kanske Bukh kan hjälpa dig annars... www.bukh.dk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken när Georg nämnde VP och deras stoppfunktion.

 

Lite allmänt om Bukh, en robust maskin som alldrig varit någon storsäljare i Sverige, en lite ovanlig konstruktion med motroterande balansaxel, för att minska vibrationer, lite likt Fords V4, som monterades i SAAB 96 när tvåtaktaren blev osäljbar.

 

Åter till TS fråga,

Solenoiden påverkar direkt regelerstången i insprutningspumpen, och ställer den i läge för nollmatning.

Dvs. rent mekanisk samma sak som sker på äldre insprutningspumpar när du drar i stoppregelaget.

 

En lite osäkrare teknik än att bara dra i ett stoppregelage tycker jag, men konstruktionen är ju gammal, var säkert en riktig innovation när vi andra satt och drog i stoppregelaget.

 

Dagens elektroventiler är då betydligt mer driftsäkra och behöver inte på närmelse vis så mycket energi för att sköta sin uppgift.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, viss resevation, då jag aldrig skruvat isär någon insprutningspump.

Men fela mig gärna om jag skulle ha rätt, på VP har jag precis för mig att motorn stannar då man lägger spänning på nämnda solenoid, men det kan ju vara tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, viss resevation, då jag aldrig skruvat isär någon insprutningspump.

Men fela mig gärna om jag skulle ha rätt, på VP har jag precis för mig att motorn stannar då man lägger spänning på nämnda solenoid, men det kan ju vara tvärtom.

 

Visst har du rätt om VP med nyckelstopp!

 

Blir lite fundersam när jag ser att TS nämner laddningen i förbigående, har du problem med laddningen?

Har jag inte läst ett servicemeddelande som rör detta?

Kan det ha varit så att lägena på tändningslåset var ologiskt placerade i ordning på låset, och folk kopplade om så det funkade som på bilen, med följd att solenoiden drog ström när den inte skulle, bukhs solenoid är identisk med den som sitter på startmotorn, så där går nog åt energi.

 

Detta är tankar som dyker upp när jag började fundera pä TS fråga.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mekat litet med några olika dieselmotorer, de flesta i motordrivna köksredskap såsom gaffeltruckar, traktorer, lokaltrafikbussar och liknande, samt en och annan båtmotor.

De gånger solenoiden i bränslepumpen inte uppfört sig som den skall har det oftast varit kontaktproblen med nån glappande flatstiftskabelsko eller ett kontaktfel i tändningslåset. Det är sällan som det är fel i själva solenoiden, men klart, det kan ju inte uteslutas, men i frågeställarens fall tycks ju den funka. Jag kan väl kosta på mig att nämna att även gamla luftkylda boxermotorer i lika gamla volkwagnar har en liknande lösning, i förgasaren, en solenoid stänger av flödet i tomgångskanalen när man bryter strömmen. Och det kan ju vara bra att känna till.... [smily]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Bukh DV10 så er det enligt följande när man läser elschemat.

 

Har du en stoppknapp? Då ger den en plus när du trycker på knappen, kanske fel på knappen.

 

Har du ett tändningslås där du vrider tändningsnyckeln åt vänster för att stänga av motorn, så kanske det är fel på den.

 

Eller så har då kablage fel.

 

Förövrigt som en del skriver som jag håller med om så som jag jobbar är att " mäta är att veta "

 

Till huvud frågan så hittar jag inte bättre dokumentation än den bifogade bilden.

 

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

dv10_dv20_workshop_manual.pdf

Redigerad av batelektriker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...