Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Glad_seglare

Bra sjökort för Tyskland och Danmark

Rekommendera Poster

Hej på Er

Tänkte segla från Göteborg till Tyskland i sommar. Troligtvis ner genom Öresund sen mot Rugen. Kanske tillbaka genom bälten. Har någon rekommendationer vilken leverantör av papperssjökort och ev. vilket typ av kort man bör välja. Jag har sett att NV-verlag täcker in området men är dom bra? Nautiska Magasinet säljer danska sjökort. Hur är dom? Finns det andra? Vilken ska man välja? Någon som vet?

Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NV är bra enligt min personliga åsikt. Förr (vet je hur det är idag) fick man med de digitala om man köpte på papper vilket alltid är trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Danskt översiktkort från Nautiska Magasinet inför överseglingen till Sassnitz. Sedan tidigare har jag tyska båtsportkort över hela tyska nordkusten. De är bra att ha, men rätt så dyra. Finns också att köpa via Nautiska magasinet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautic Center i Göteborg, har en mycket bra webb-shop, men ingen fysisk butik.

 

Dom har lång erfarenhet av allehanda sjökort.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.nautic-center.se/

 

Vad jag kan begripa har dom samma adress som tidigare. Har dom inte öppet längre? Enl hemsidan stängde dom kl 17 idag och det kan väl inte vara kontorets stängningstid som avses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er

 

Tänkte segla från Göteborg till Tyskland i sommar. Troligtvis ner genom Öresund sen mot Rugen. Kanske tillbaka genom bälten. Har någon rekommendationer vilken leverantör av papperssjökort och ev. vilket typ av kort man bör välja. Jag har sett att NV-verlag täcker in området men är dom bra? Nautiska Magasinet säljer danska sjökort. Hur är dom? Finns det andra? Vilken ska man välja? Någon som vet?

 

Hälsningar

 

Danska staten (Kort og Matrikelstyrelsen) verkar ha slutat med båtsportskort, hänvisning till tyska Delius Klasing Verlag. Så det är väl detta och konkurrerande NV Verlag som står till buds.

 

Jag har använt Klasings kort för Limfjorden, inget att anmärka på.

Har även NV:s båtsportskort över svenska västkusten. Där är mitt omdöme mer splittrat, jag har upptäckt en del grynnor och skär som tappats bort, dessutom finns en irriterande vana att lägga platsnamn så att viktig kartinfo döljs. Men det finns bra sidor också, jag gillar A2-formatet (tror att de nu erbjuder både A2 och A3 i vissa områden).

 

Nautic upphörde med sin fysiska över-disk-försäljning under förra året.

 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...