Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Bräkleen/motip som motortvätt?

Rekommendera Poster

 

Blöjor suger vatten och spricker dom får man mängder av små kulor liknande silicon. Oljeduk är bättre och finns att köpa på rulle.

 

Jag brukar varje vår spruta avfettning över motorn. Sen tar jag en diskborste och och varmt vatten i en tryckspruta. Efter det en dusch men yes och vatten blandat, diskborste igen och avslutar med varmt vatten. använder min oljesug till att få ur vatten ur motorbaljan och eftertorkar.

 

Sen kör jag motorn varm utan huven så den får torka ordentligt. Tyvärr är allt lka skitigt igen efter en säsong;-)

Det är bra att Du tvättar av motorn på våren och inte på hösten som det ofta står i instruktionsböckerna. En oljehinna på motorn är bra mot eventuell rost under vintervilan med varierande temperaturer.

Men varför blir motorn så skitig?

/Claes

 

 

Nemtrix har väl en MD3 eller MD17 ovanligt söliga maskiner.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Min MD17 drog 1l/10h men mycket var läckage, det låg 6l olja under motorn.

Men den gick och startade bra.

Ska se om Lombardnin är mindre inkontinent i vår :-)

Jag har dock inte förväntningar att den startar lika snabbt som den gröna.

 

Undrar om en MD17 behov av packningsbyte har något begagnatvärde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min MD17 drog 1l/10h men mycket var läckage, det låg 6l olja under motorn.

Men den gick och startade bra.

Ska se om Lombardnin är mindre inkontinent i vår :-)

Jag har dock inte förväntningar att den startar lika snabbt som den gröna.

 

Undrar om en MD17 behov av packningsbyte har något begagnatvärde?

 

Tråden har ju redan spårat ur så jag svarar här.

 

Ja visst har den det, har du inte sett vad man har mage att begära för begangnade toppar och cylindrar.

 

Motorhandlare brukar byta in dom, priset brukar motsvara priset för alla detaljer som behövs bytas vid byte av maskinen, avgassystem, slangar, kylvattenfilter och dyligt.

 

Vilken modell av Lombardini har du bytt till?

 

Starta lika snabbt kommer den ju inte att göra då det är lite olika konstruktioner på maskinerna, Lombardinin är en förkammardiesel, vilket innebär att den har en betydligt "mjukare" gång gentimot VP som alltid varit maskiner med en hård och skakig gång.

 

Bara att grattulera till ett bra val av maskin.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WD40 är ett bra alternativ som nämnts.

Även CRC 5-56 har sitt enda vettiga användningsområde där.

 

Kemisternas "lika löser lika" är en bra tummregel

Nu hade motorn väldigt lite gummidetaljer men skippa 5-56 om du är rädd om plast/gummidetaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej Kalle/Pentax,

 

Som medskyldig trådhaverist svarar jag här :-)

 

Jag byter MD17 till Lombardini 1404 med TMC 60 backslag.

Angående motorstart så har jag noterat att moderna motorer inte startar lika snabbt som t e x MD17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt kommer att bli som en helt annan båt!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Tack!

 

Jag hoppas det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tvättat större delen av motorn och motorrummet och bromsrengörningsprayen fungerade utmärkt. Tillräckligt tryck för att blåsa rent trånga skrymslen under bränslerör etc.

Det går ju åt en del spray så det hade kanske inte varit ekonomiskt föravarbart att mosa på med bräkleen för en hundring/flaskan från macken.. Men med en likvärdig spray för 29kr blev det ju ingen kostnad att slaska bort nån flaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ska du måla sedan?

 

Jag tror IPA är bra som öl, och även som slutafettning innan målning.

Både målare och motor kan bli nöjda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tänkte inte måla. Ska fortsätta göra helt rent. Bromssprayen lämnar ju en helt torr yta och motorn har flera lacksläpp. Så jag torkar nog lite wd40 över ytorna när jag är klar, som enklare rostskydd. Jag har gjort så länge på diverse verktyg och sånt som jag förvarar i en lada och i båten. Tycker det lämnar en lagom "fet" yta utan att kladda.

5-56 som nämndes använder jag sällan. Blev avrådd från det av en som jobbar med el/elektronik, just för att det angriper plast, vilket wd40 inte gör.

Min egen uppfattning är att wd40 är helt ok som "skyddsolja" för att förebygga korrosion och smörja gängor etc, medans 5-56 känns mer aggressiv för att lösa sånt som redan kärvat ihop. Men det är kanske bara vad jag inbillar mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...