Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mikael_matsson

Bräkleen/motip som motortvätt?

Rekommendera Poster

Jag har ett grisigt motorrum med en ganska kladdig maskin i. Har tänkt göra en riktig rengöring och montera lite ny isolering.

Just nu gör ett närliggande företag reklam att de säljer Motip Bromsrengöring löjligt billigt 29kr/500ml (liknar bräkleen, avdunstande spray).

Det gör ju rent som fan. Att spraya nån dm motor och direkt torka med trasa känns som ett smidigt sätt att motortvätta, sen fortsätta med hela motorrummet.

Men tror ni den kan göra skada? Tränga in å förstöra packningar och lager t.ex? Plasten i motorbaljan?

Annan produkt som rekomenderas istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att detta är för starkt. Det angriper plaster och gummi. Och det dunstar för snabbt för större ytor. Det blir inte effektivt. Tycker jag.

Jag använde white sprit/motortvätt til bil för att få bort olje/oljebaserad skit, sen aceton på dom svårare mindre area, men detta löser gelcoat (!) så bara på mindre ytor och snabbt - dessa mindre ytor går med breakleen med samma risk som aceton. Til sist tvål/diskmedel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att det är en gammal md11 så det finns ingen "motorplast" och bara väldigt få gummislangar som jag antingen byter eller skyddar. Allt på motorn som ev ska sprayas är alltså metall. Men skarvar finns ju gott om, mellan toppar å block, avtappningspluggar etc etc. Lager till rörliga delar finns ju med. Så det som mest begymrar mig är om det tränger in och löser upp och avfettar där den inte ska. Synliga smörjpunkter får jag givetvis fetta om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att aceton löser härdad gelcoat är en myt. Däremot är det bra till att rengöra verktygen vid plastarbeten innan härdningen. White spirit är ett annat namn på varnolen.

Motorrengöring går bra att göra med diesel, som ju är en (relativt billig) tunn olja och därför löser skiten bra. Avsluta med avfettning/diskmedel.

Där Du skall måla eller limma tvätta med aceton.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört grovrengöringen med vanligt Yes diskmedel, stark lösning i en vanlig handjagad sprayflaska och en diskborste, det tar oljekladdet väldigt bra och man slipper krypa runt och sniffa lösningsmedel utan man erfar en fräsch citrondoft istället. Med vattenbaserat medel får man tänka på att inte blöta ner elprylar i onödan, samt att man vädrar ut efteråt så det torkar relativt snabbt. Billigt är det också fast man får offra en diskborste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att aceton löser härdad gelcoat är en myt. Däremot är det bra till att rengöra verktygen vid plastarbeten innan härdningen. White spirit är ett annat namn på varnolen.

Motorrengöring går bra att göra med diesel, som ju är en (relativt billig) tunn olja och därför löser skiten bra. Avsluta med avfettning/diskmedel.

Där Du skall måla eller limma tvätta med aceton.

/Claes

Aceton, bromsrengöring, tsprit mfl. olika förtunningar, cleaners å primers är med några få undantag den avgörande skillnaden mellan en lyckad och en misslyckad limning. Aceton är en av fem i särklass vanligaste fel rengöringsmetoderna.

 

Annars finns fler alternativ till smuts man vill ha bort pga. det estetiska, hygieniska anledningarna.

vill man slippa lungskador, vilka du kan få även av hudkontakt med vissa lösningsmedel, även om dom löser viss smuts, är det att föredra vattenlösliga medel. Inte emulsioner av petroleum.

Alkaliska och tensid löser fett, sot, koks mm.

sura löser kalk. Tvätta alltid fett och organiskt smuts före kalk. Ibland, beroende på hur många och tjocka lagren är får du köra fler omgångar. Ge kemet tid, det är ju det som ska göra jobbet inte musklerna.

Sen finns vissa komplexa medel som har väldigt mycket och kombinerade tesider, enzym och biologiskt emulgerande lösningsmedel... svåra att få tag i privat, då det gäller helt andra försäkringar, regler mm. när produkter ska säljas på konsumentmarknaden.

Det bästa är om du kan hyra in en kolsyreisbläster. Blir rent, lämnar inga rester, optimalt att limma mot och arbetsmiljövänligt... om du har hörselskydd.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett företag... har för mej dom finns bla. i Västerås..

dry-ice nånting, finns med i företagsbeskrivningen.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även några veteranbilar.

Den senaste var en riktigt skiten VW-buss av 60-talsmodell, en ladugårdsfynd. Motorn hade inte sett en motortvätt på 40 år.

Så efter det att motorn tagits ur sprayades den med ett naturgodkänt citrondoftande avfettningsmedel avsett för "tunga fordon och storkök" vet inte vad detta medel heter, men kanske Solmaster.

När detta dragit nån timma gick jag lös på motorn med varmvatten i högtryckstvätten, sedan togs allt kvarvarande oljespill och gammal underedsmassa och annat liknande bort ganska enkelt med bromsskivespray.

Bromskivesprayen innehåller isopropanolalkohol, och det kan nog köpas billigare nån annanstans.

Detta var ju en motor som skulle plockas isär för renovering, och hade det varit en motor som din i båten, som skall startas sedan efteråt så skulle jag nog inte vräkt på med högtryckstvätten lika ihärdigt, dessutom blir det ju en massa vatten i kölsvinet.

Men bromsskivespray är ofarligt på motorer av gjutjärn och i mitt fall, aluminiumlegerng. Däremot kan det nog vara mindre ofarligt för diverse hjärnceller.

Jag har inte märkt att bromsskivesprayen skulle skada någon plast eller gummi, exemplevis har bromsslangarna klara sig då man använder sprayen där den är avsedd att användas.

 

Det där andra medlet för tunga fordon och storkök... använder jag till i stort sett hela båten på hösten, det löser alla smuts väldigt bra. Dessvärre har jag inte originalförpackningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. Just det där att slippa spola vatten i motorrummet var lite vad jag var ute efter. Dels är vattnet avstängt nu, sen känns det onödigt "slabbigt" om jag sjulle vänta tills det slås på.

Jag köpte 4 burkar bromsspray iaf. Det ligger nästan 1 cm tjock oljesmet i botten av motorbaljan, som jag tänkte att sonens blöjor skulle få suga upp :). Backslaget är bortplockat nu så det är ovanligt rymligt just nu. Sen tar jag en tygtrasa och provar mig fram med sprayen och vårservar medans jag håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att aceton löser härdad gelcoat är en myt. Däremot är det bra till att rengöra verktygen vid plastarbeten innan härdningen. White spirit är ett annat namn på varnolen.

/Claes

 

Det är ingen myt!

 

Jag har förorsakat gelcoatskador på grund av aceton. Jag köpte ett renoveringsobjekt där det bl.a. var spillt polyester (utan härdare) som blivit liggande på durken i sittbrunn så länge att det självhärdat. Troligen med hjälp av regn och solljus men orsaken är lite oklar. Polyestern var i alla fall stenhård. Jag högg bort en del med stämjärn men var självklart rädd om gelcoaten och halkmönstret. Försökte med aceton. Inledningsvis klent resultat. Men med trasor indränkta i aceton och folie över för att det inte skulle dunsta för fort så började polyestern ge med sig. Men det slutade med att även delar av gelcoaten gav med sig så det slutade med teakbeläggning av sittbrunnsdurken.....

 

Det här var självklart en misshandel med aceton men det gäller att begränsa exponeringstiden för att inte få skador.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myt, möjligtvis -men aceton löste gelcoat på min båt... byggt med Jotuns Gelcoat iflg båtproducent.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan glatt rekommendera wd40 som avfettningsmedel mha av en bra borste. När allt fett/skit är borta har du bara en tunn hinna kvar, som du enkelt tar bort med bromsrengöring eller vad du nu vill använda. Stora fördelen med wd40 är att det inte är aggressivt mot gummi/plast, är mitt första val vid rengöring av motorer även om det finns effektivare men aggressivare medel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WD 40 är ett bra alternativ, det finns motsvarande inom den produkttypen som innehåller/är ännu mer utspädda med "lacknafta". Vilket i sig kan skada i viss mån. Den värsta risken för skadan med lacknafta är skadan på dej själv. Men du ska ju inta bada i det. Tvätta med tvål och vatten.

Sen finns industrivarianter, supersyntetoljebaserade, helt "lacknafta"-fria. Men det är överkurs... ville bara schmitta lite.

(C:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

WD40 är ett bra alternativ som nämnts.

Även CRC 5-56 har sitt enda vettiga användningsområde där.

 

Kemisternas "lika löser lika" är en bra tummregel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för inkontinenshjälpmedel, blöjor, så finns det olika typer av oljesygsdukar och liknande, jag hade i många år en produkt som heter "Sölkorven" i ett snöre i kölsvinet. En produkt som suger upp alla typer av peteoliumproduker, men lämnar kvar vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det med dyra sprayförpackningar med drivgaser när det funkar minst lika bra med diesel i en blomspruta?

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(c;

Då är det bara staten.... som, visserligen procentuellt, gör grova penningar på det. Fast lite pengar blir det.

sprayburkar är mycket lägre andel skatt. Däremot lång kedja. Säljolag, burkfyllarbolag, grossist, återförsäljare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(c;

Då är det bara staten.... som, visserligen procentuellt, gör grova penningar på det. Fast lite pengar blir det.

sprayburkar är mycket lägre andel skatt. Däremot lång kedja. Säljolag, burkfyllarbolag, grossist, återförsäljare....

Inte säker på vad Du menar med Dina beräkningar men såg idag att man kan köpa en hel liter diesel för under 12 kronor, det får man inte mycket sprayförpackningar för. Dock tillkommer ju kostnaden för blomsprutan förstås, men i bästa fall kan den återanvändas flera gånger.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WD40 har jag alltid i lådan och kommer säkert använda. Om inte annat som "sista smörjelse" för att rostskydda. Det var det den utvecklades för btw, till amerikanska flygvapnet, av NASA om jag inte minns galet. För att spraya på missiler och annat som skulle guppa runt på hangarfartyg. En tunn rostskyddande hinna som lätt stryks på som inte klibbar så bedrövligt. Sen upptäckta man att den var bra till det mesta och började sälja den kommersiellt som "multispray".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel har jag ju i filtren så det kan jag testa med för nyfikenhetens skull. Dock är lite av poängen att bli av med en del diesellukt i båten. Det luktar ju gammal traktor i hela båten :). Bromsspray och WD40 doftar ju mumma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående blöjorna så var det någon här som skrev om det i en annan tråd för nån månad sen, som ett bättre alternativ till dyra "oljesugskrovar", så jag måste ju testa.

Det är ju sinnessjukt hur mycket vätska en blöja kan bära så det borde ju funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel har jag ju i filtren så det kan jag testa med för nyfikenhetens skull. Dock är lite av poängen att bli av med en del diesellukt i båten. Det luktar ju gammal traktor i hela båten :). Bromsspray och WD40 doftar ju mumma!

Tanken är ju att grovrengöra med dieseln och sedan avsluta med diskmedel eller naturavfettning (som för övrigt är gjort av citrusprodukter). Jämför med hur torr hy Du får när Du har skalat ett antal apelsiner.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående blöjorna så var det någon här som skrev om det i en annan tråd för nån månad sen, som ett bättre alternativ till dyra "oljesugskrovar", så jag måste ju testa.

Det är ju sinnessjukt hur mycket vätska en blöja kan bära så det borde ju funka.

 

Se upp för moderna blöjor i diesel och olja ! Testa noga först!  En bekants båt med en massa diesel i kölsvinet (brusten avluftningsledning) blev en mardröm då han desperat slängde ned sitt barns pampers eller vad det var. De löstes upp, dieseln fick formen av gele och det var en rent helsike att få bort. Gick inte att torka upp, inte att suga upp. Han satt med barnets lilla leksaksspade och skyfflade i flera timmar.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört en liknande historia, under nattvaktanset i hamnen berättade en båtägare att Pampers inte är något bra att ha i kölsvinet.

Se där oljesugskorvarna och liknande produkter, suger ju "bara" upp olja diesel och liknande. De lämnar vattnet kvar som man så kan suga ut.

 

I övrigt så låter jag nästan alltid det svalpa omkring nån liter sötvatten blandat med Grönsåpa i kölsvinet under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blöjor suger vatten och spricker dom får man mängder av små kulor liknande silicon. Oljeduk är bättre och finns att köpa på rulle.

 

Jag brukar varje vår spruta avfettning över motorn. Sen tar jag en diskborste och och varmt vatten i en tryckspruta. Efter det en dusch men yes och vatten blandat, diskborste igen och avslutar med varmt vatten. använder min oljesug till att få ur vatten ur motorbaljan och eftertorkar.

 

Sen kör jag motorn varm utan huven så den får torka ordentligt. Tyvärr är allt lka skitigt igen efter en säsong;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blöjor suger vatten och spricker dom får man mängder av små kulor liknande silicon. Oljeduk är bättre och finns att köpa på rulle.

 

Jag brukar varje vår spruta avfettning över motorn. Sen tar jag en diskborste och och varmt vatten i en tryckspruta. Efter det en dusch men yes och vatten blandat, diskborste igen och avslutar med varmt vatten. använder min oljesug till att få ur vatten ur motorbaljan och eftertorkar.

 

Sen kör jag motorn varm utan huven så den får torka ordentligt. Tyvärr är allt lka skitigt igen efter en säsong;-)

Det är bra att Du tvättar av motorn på våren och inte på hösten som det ofta står i instruktionsböckerna. En oljehinna på motorn är bra mot eventuell rost under vintervilan med varierande temperaturer.

Men varför blir motorn så skitig?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Angående blöjorna så var det någon här som skrev om det i en annan tråd för nån månad sen, som ett bättre alternativ till dyra "oljesugskrovar", så jag måste ju testa.

Det är ju sinnessjukt hur mycket vätska en blöja kan bära så det borde ju funka.

 

Se upp för moderna blöjor i diesel och olja ! Testa noga först!  En bekants båt med en massa diesel i kölsvinet (brusten avluftningsledning) blev en mardröm då han desperat slängde ned sitt barns pampers eller vad det var. De löstes upp, dieseln fick formen av gele och det var en rent helsike att få bort. Gick inte att torka upp, inte att suga upp. Han satt med barnets lilla leksaksspade och skyfflade i flera timmar.......

 

Jag har använt Pampers och Libero. Men när dom är sprickfulla av diesel/olja eller vatten så borde man inte "slänga" dom runt. Dom tål inte detta.

 

Dom går inte i uppläsning, av sig själv. Men dom tål hellre inte att man tar sönder dom så att den inre gele kommer ur dom. Inte svårt att få detta att funka... om man inte är helt rabiat i sin framfärd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...