Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mats15

Plast eller epoxy ?

Rekommendera Poster

Vad bra då är man snart klar för sätta fast tunneln.

Tack för all hjälp och synpunkter.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli dags att börja kommer att köra byggfläkt samt någon slags isolering på utsidan skrovet om tempen skulle sjunka för mycket.

Laminering av väven har jag sett lite olika några som gör det vertikalt först och några lager uppåt sedan.

Är det rätt metod?

 

Tror inte den väven man använder till epoxy har nån speciell riktning - den ser ju jämn ut på båda hållen.

 

Nu har jag aldrig plastat fast nån tunnel för bogpropeller, men eftersom den är rund, skulle jag nog använt mig av smalare remsor och lagt dem med överlapp. 

 

Jag skulle också lagt tjockt laminat precis vid övergången mellan skrovet och röret och tunnat ut det ut på röret och på skrovet.

 

 Dvs i princip kortare remsor i början och så lite längre remsor efterhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Målning av tunneln inuti vad ska jag använda? epoxiprimer och bottenfärg

eller bara bottenfärg ?

tunneln ska vara vattentät vid leverans säger vetus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det skadar inte att lägga på epoxi som skydd men kommer säkert att att funka och hålla med bara bottenfärg.

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med att laminera runt tunneln på utsidan, har svårt att få bort all luft från väven någon som har tips?

Allt har gått så bra men när jag skulle börja med utsidan så blev det inget bra.

Det är en 125 tunnel kanske går bättre med tunnare väv?Har nu 300 gm väv.

Hjälp önskas jätte gärna.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid problem med att få bort luften ur väven på utsidan av tunneln kan jag använda tunnare väv eller vad gör jag för fel?

Allt har gått bra tills nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som Nils Malmgren/Båtepoxi rekommenderar. Blandar med stora platta verktyg och inte vispa epoxyn. Sen låter jag den stå lite kort. Lagom länge för att inte komma nära potlite gränsen innan jag hinner göra färdigt men så att bubblor som ev skapats vid blandningen ska få en chans att lämna. Sedan lägger jag mycket tunnt med epoxy, lägger på nästa väv och rollar försiktigt med metallroller. Ev duttar lite med en pensel om det behövs och adderar mer epoxy om det inte väter igenom. Flera lager kan direkt läggas efter varandra. Jag brukar aldrig få bubblor…. När jag i enstaka fall har sett någon efteråt så har jag beroende på storlek tryckt hål på den med en knivspets och lagt på mer epoxy för att fylla hålet och inte få luft kvar. Inte för jag tror det är ett problem då epoxys uppsugning av vatten är mycket nära noll. Så att få frostsprängning i bubblorna tror jag inte på. Men är man perfektionist så vill man inte ha dem ändå  :)

 

Som jag sett i tråden verkar det ju finnas de som har mycket mer erfarenhet än mig. Kanske får du bättre jungeltips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...