Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mats15

Plast eller epoxy ?

Rekommendera Poster

Kör nog på Biltemas ha lite glasfiber klipp i för lite extra armering är väl kanske inte fel.

 

Vad är det för glasfiberklipp!?

 

Är det glasfiber avsedd för polyester tror jag absolut att det är fel.

 

När du laminerar med epoxy använder du ju väv avsedd för epoxy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det glasfiberväv avsedda för?

vad skiljer dessa åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite orolig när jag läser att "Vill man vara 100 % säker på att inte f***a upp med epoxi så skall det vara minst +20 grader under hela processen".

Min båt står ganska skuggigt och jag har ingen el nattetid och dessutom måste jobbet vara klart till sjösättningen. Tips på hur man håller värmen i den normala svenska våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är för epoxy som åsyftas när man fått stopp på härdningen och inte fått igång den igen.

Epoxy bildar en tvärbunden polymer. Med rätt blandningsförhållande och noggrann blandning är det väldigt svårt att totalt stoppa polymerisationen.

man anser att den avstannar vid ca +4 grader.

Stora båttillverkare har färdigvätt fiber som lagras i frysboxar med runt -20 grader. Till och med i dessa frysar härdar det, fast väldigt väldigt långsamt men mätbart redan efter några månader.

misstänker att man inte blandat tillräckligt noggrannt om man inte "får igång" härdningen igen. Då kan det ev ligfa kvar härdare/aktivativator separerat i fickor i den härdade plasten.

du kan alltid blanda en liten sats noggrannt. Kleta ut på två små bitar av lämpligt material, ex insidan på en vanlig plastkasse. Lämna lite kvar i två små plastmuggar. Lämna en påse och en behållare ute, ta in dom andra.

låt härda så kommer du se vilken tid som krävs. Det i muggarna kommer härda snabbast.

Generellt gällande alla härdsystem.

normal härdningstid brukar vara beräknad i 20 graders temp

med höjning av temp halveras ungefär härdningstiden var tionde grad uppåt till ca 60 grader.

mao. 2-timmars härdningstid i 20 grader ger ca 6-9 min i 60 grader.

om du däremot sänker tempen kan du med några graders minskning få dubblerad härdningstid.

tänk på att härdningen i sig avger värme, därför härdar det snabbare i mugg än utspritt.

Sen finns såklart, för enkelt vore annars, undantag... det finns varianter med olika fyllmedel och även kombinationer där man kombinerar olika polymer och olika härdsystem, ibland även kombination av härdning/torkning.. vilket är vanligt i ex. polyester.

Så oavsett har du ju möjligheten att göra ett enkelt test. Gissa kan vi göra hur mycket som helst och komma fram till en massa sanningar, vad som gäller i ditt fall med din plast vet du först när du testat/ gjort jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. 100% härdat är det först efter många många år men det som normalt anses fullt härdat/tvärbundet efter ca 24-48h.

till och med snabblim/superlim/sekundlim, som inte är tvärbundet härdar inte fullt ut omg utan är "testbart", för att veta vad fogen klarar, efter ca ett dygn. härdtider som anges är normalt tll "hanterbart skick" inte full styrka. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det glasfiberväv avsedda för?

vad skiljer dessa åt?

 

Nu är jag ingen specialist på det kemiska området, men om jag förstått det hela rätt, är det nån form av bindemedel i glasfibermattor som som gör att de håller ihop. Detta skall harmonisera med polyestern.

 

Till epoxyn används väv, som ju håller ihop av sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite orolig när jag läser att "Vill man vara 100 % säker på att inte f***a upp med epoxi så skall det vara minst +20 grader under hela processen".

Min båt står ganska skuggigt och jag har ingen el nattetid och dessutom måste jobbet vara klart till sjösättningen. Tips på hur man håller värmen i den normala svenska våren?

 

Det beror ju lite på vad du skall göra.

 

Är det plastning inom ett begränsat utrymme kan man ju anbringa isolering på utsidan och begränsat det uppvärmda utrymmet på insidan. Sen startat värmen så tidigt som det går på morgonen, så att skrovdelarna blir uppvärmda.

 

När arbetet är klart och du inte längre får köra med värme, isolera en bra bit runt om arbetet både på insidan och utsidan, så minskar temperaturen långsammare. Sen kan du köra på värme så snart du kan nästa da.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett annat tips; övernatta i båten och placera mig själv i kontakt med området som ska hållas varmt.

Det får bli isolering och det räcker nog. Bara det inte blir frost just när jag har plastat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad finns det glasfiberväv avsedda för?

vad skiljer dessa åt?

Nu är jag ingen specialist på det kemiska området, men om jag förstått det hela rätt, är det nån form av bindemedel i glasfibermattor som som gör att de håller ihop. Detta skall harmonisera med polyestern.

 

Till epoxyn används väv, som ju håller ihop av sig själv.

ahaa såkkart det gäller kolla upp så inte fibern är förbehandlad med något. Som alltid gäller att testa det som behöcer testas så man vet. Tyvärr vet inte alltid ens leverantörer vad hur och varför

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Vad finns det glasfiberväv avsedda för?

vad skiljer dessa åt?

Nu är jag ingen specialist på det kemiska området, men om jag förstått det hela rätt, är det nån form av bindemedel i glasfibermattor som som gör att de håller ihop. Detta skall harmonisera med polyestern.

 

Till epoxyn används väv, som ju håller ihop av sig själv.

ahaa såkkart det gäller kolla upp så inte fibern är förbehandlad med något. Som alltid gäller att testa det som behöcer testas så man vet. Tyvärr vet inte alltid ens leverantörer vad hur och varför

 

 

Fast - varför krångla till det!?

 

Om de som säljer de produkterna som vi behöver tex säljer väv som man säger är avsedda för att användas för att laminera med epoxy - varför inte köpa den produkten som rekommenderas!?

 

Laminerar man med polyester - varför inte köpa de produkterna som leverantören säger är avsedda för polyester.

 

Att var och en användare anordnar sitt eget testlabb för alla olika produkter som finns är inte rimligt och egentligen bara löjeväckande.

 

Vi behöver väl inte krångla till livet så mycket att vi idiotförklarar alla leverantörer av olika produkter och tror att vi alltid vet bäst själva - fast vi egentligen inte har nån aning.

 

Jag är så enfaldig, att om jag går upp till "Skölds plast" på Hogenäs Industriområde, som  jobbat med att bygga båtar i glasfiber i två generationer, och köper polyester och glasfibermatta, så tror jag att får jag rätt produkter.

 

Likaså om jag köper Epoxy hos BILTEMA eller Nils Malmgrens i Kungälv, så är de produkterna som rekommenderas, de produkter som passar ihop.

 

Så dum är jag.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart. Då har man ju rätt material.

Och jag skulle helt enkelt testa härningstiden med några ml. produkt istället för på hela reparationen. Kan vara onödigt men jag brukat kolla om det kommer bilar även om det är grön gubbe.

Så dum e jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Hade inte hört att det finns väv behandlade för olika plast. Vid de få gånger jag laminerat har jag skaffat både väv och plast hos ett företag som jobbar med sånt. Det har funkat.

Senast förra hösten beställde jag 100 st plastplattor från ett känt plastföretag i Göteborg. Min kravspec var: transparent och lättlimmad, alla vanliga limtyper skulle fastna.

Gjorde alla demoplattorna med 12 olika limtyper på plattorna. Det tog ett par dagar. Ångrar att jag inte testade. Alla lim, till och med motorsilikon, förrutom MMA- ramlade loss. Plasten såg likadan ut som den akrylplast jag fick istället. Dom hade av någon anledning tagit fel. Nu sitter alla lim utom epoxy, vilket var självklart innan. Dessa "epoxykluttar" sitter med hjälp av CA lim.

enkelt test, på 20-min, hade sparat en veckas jobb. Det var dumt tycker jag DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart. Då har man ju rätt material.

Och jag skulle helt enkelt testa härningstiden med några ml. produkt istället för på hela reparationen. Kan vara onödigt men jag brukat kolla om det kommer bilar även om det är grön gubbe.

Så dum e jag.

 

Nu är det kanske inte riktigt samma sak att använda väl beprövat material, som att se sig för när man går över på ett övergångställe.

 

Jag höll på att köra på ett par i Täby. Jag hade grönt ljus och för gående var det röd gubbe. Plötsligt går ett par rakt ut på övergångstället utan att över huvud taget se sig för.

 

Fick tvärnita och klarade att minska farten så mycket att jag undvek att köra på paret, som såg väldigt irriterade ut, troligtvis för att jag inte hade stannat och släppt över dem.

 

Zebralagen är livsfarlig - säkert på båda hållen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa. Galen lag.

O-skönt att bli påkörd även om det skulle vara bilförarens fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa. Galen lag.

O-skönt att bli påkörd även om det skulle vara bilförarens fel.

 

Fast det är väl inget trevligt för en bilförare att köra på och ev köra ihjäl människor, som tydligen inte har en aning om trafiklagstiftningen heller.

 

När jag går, har jag tid att vänta på när bilar passerar ett övergångställe. Det är betydligt mer miljövänligt att jag som gångtrafikant stannar vid ett övergångställe än att tex en bil eller lastbil stannar för mig när jag skall korsa en gata.

 

Men det ämnet är ganska långt från plastreparationer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med 100%

Har uppfostrat mina barn i att kolla noga,gå över när det inte kommer bilar, inte fokus på ljusgubbar.

 

Å nä inte särskilt nära härdtider.

sitter på tåg just nu, hopoas det inte åxå spårar ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med 100%

Har uppfostrat mina barn i att kolla noga,gå över när det inte kommer bilar, inte fokus på ljusgubbar.

 

Å nä inte särskilt nära härdtider.

sitter på tåg just nu, hopoas det inte åxå spårar ur.

 

 

Nej - risken för att ett tåg spårar ur är nog i det närmaste obefintlig om man jämför med en tråd på Maringuiden. ;)

 

Skall strax åka ut till båten och lägga på ytterligare ett lager epoxygrundfärg på och under kölen.

 

post-106994-0-29841900-1458212953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angenäma "arbets"- uppgifter.

Å tåget höll sig på spåret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra att använda biltemas microballonger i epoxin till fastsättning av röret till bogpropellern?

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra att använda biltemas microballonger i epoxin till fastsättning av röret till bogpropellern?

Mats

Någon som vet om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra att använda biltemas microballonger i epoxin till fastsättning av röret till bogpropellern?

Mats

 

Skall du blanda ett spackel till hålkärl och utfyllnad - stabilisering av röret - så är det ju ok med microbalongerna. 

 

Den riktiga fastsättningen gör du ju med glasfiberväv och epoxy.

 

Aluminiumrullen för att rulla ur luften är det viktigaste arbetsredskapet vid plastningen.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

 

Där du inte kommer med rullen får du "stöppla" med penseln. Dvs stöta in och ihop epoxin och väven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man använda aluminium rollern på epoxy å?

Trodde det räckte med en korthårig mohair roller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad du lägger på epoxyn med spelar ju mindre roll. På mindre jobb (volymmässigt -som ju en bogproppellermontering är) kan man ju lika gärna pensla på epoxyn med en billig pensel. Brukar nästan aldrig göra rena penslarna vid engångsjobb, utan slänger dem. Plastar jag flera dar i rad sätter jag mer dem och rullarna i aceton. Oavsett om det är ett stort eller litet jobb har jag alltid en pensel till hands.

 

Aluminiumrullen är ju det absolut viktigaste arbetsredskapet. Det gäller ju att arbeta ihop glasfiberväven med plasten (epoxy om man anväder det) och få ut luften.

 

I princip skall det va så lite plast i laminatet som möjligt. Det är glasfibern som ger styrka. Plasten är bara till för att binda ihop det hela. 

 

På mindre jobb som inte har nån större betydelse, kan  man ju stöppla med penseln. Dvs trycka  eller stöta penseln mot laminatet och på så sätt trycka ur luften.

 

Ett sån jobb som att montera ett rör till en bogpropeller räknar jag till ett viktigt jobb ur hållfasthetssynpunkt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats. som thallatha säger så är det nog bra om du använder en metallroller det underlättar en hel del och resultatet kommer att bli perfekt.

När jag satte dit min bog så började jag på insidan med att fylla upp fogen så att det kom ut på utsidan med epoxi utblandat med fyllningsmedel typ microballonger, för att det inte ska rinna ut alldeles för mycket så tejpade jag över dom största hålen, när detta var fyllt så fixade jag en mjuk o  fin övergång (hålkäl) mellan skrov och rör, jag lät detta härda sen får du slipa och tvätta av ytan med aceton innan du lägger ny epoxi med matta, ett bra råd klipp till alla bitar som du ska använda kolla så det passar det underlättar rätt så mycket..

Med vänlig hälsning

Anders P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren kör på aluroller epoxy med microballonger.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli dags att börja kommer att köra byggfläkt samt någon slags isolering på utsidan skrovet om tempen skulle sjunka för mycket.

Laminering av väven har jag sett lite olika några som gör det vertikalt först och några lager uppåt sedan.

Är det rätt metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) epoxi eller plast.. så det blev epoxiplast till slut.

vävfibrerna är väl bra om dom pekar jämnt fördelat i alla riktningar generellt. Sen om du har mer belastning i en viss riktning, kan du ju ha den riktningen som bas och avslut. Kanske ett skickt mitt i. Sen är nog bra att få dit så stora sammanhängande bitar väv som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en del slipning att göra

Är det viktigt att få bort alla håligheter där jag ska lägga epoxyn.

Amerikansk båt dom har inte varit så noga när dom plastade på fabriken på insidan.

Redigerad av mats15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä inte jättenoga, du kan ju kratsa ur dom lite med roterande fil, så det är rent, sen kommer ju epoxin att fylla hålen om du duttar på ordentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...