Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sobi

Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Hej!

Planerar att ta vår Maxim från Göteborg till Stockholm för att titta på skärgården där.

För oss blir det bäst att använda Hjälmare kanal. Är det någon som gjort detta eller

har tips antingen om resan eller fina ställen i skärgården runt Stockholm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite åsikter i en strid ström.

 

  • Sandhamn (Stockholms Marstrand) är överreklamerat.
  • Ytterskärgården är finast, påminner möjligen lite om Bohuslän. I norra ytterskärgården är Stora nassa alltid lika fint och det går alltid att hitta en plats. Björkskärs skärgård är också fin. Södra ytterskärgården är kanske lite mera lättillgänglig eftersom den ligger närmare fastlandet.
  • Det finns många platser i den lite lummigare innerskärgråden, kolla www.marinwiki.se för tips.
  • Utö har en trevlig gästhamn och en del att göra. Det finns en fin strand tvärs över ön.
  • Restaurangen på Ålö söder om Utö är bra.
  • Huvudskär är fint.
  • I Östermarfladen på norra Nåttarö är det tjockt med båtar, men barnvänligt med sandstränder.
  • Landsort på Öja är värt ett besök, gå gärna inomskärs från Nynäshamn genom Dragets kanal. Här kan man besöka ett sk. Ersta-batteri som skulle skydda oss mot ryssen.
  • På vägen mellan Nynäs och Landsort ligger Järflotta med fin sandstrand.
  • Arholma ligger i absolut norra delen. Där kan man också besöka ett batteri som skulle skydda oss mot ryssen.

Ja, det var en liten glimt in i Stockholms skärgård.

 

Välkomna!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite åsikter i en strid ström.

 

  • Sandhamn (Stockholms Marstrand) är överreklamerat.
  • Ytterskärgården är finast, påminner möjligen lite om Bohuslän. I norra ytterskärgården är Stora nassa alltid lika fint och det går alltid att hitta en plats. Björkskärs skärgård är också fin. Södra ytterskärgården är kanske lite mera lättillgänglig eftersom den ligger närmare fastlandet.
  • Det finns många platser i den lite lummigare innerskärgråden, kolla www.marinwiki.se för tips.
  • Utö har en trevlig gästhamn och en del att göra. Det finns en fin strand tvärs över ön.
  • Restaurangen på Ålö söder om Utö är bra.
  • Huvudskär är fint.
  • I Östermarfladen på norra Nåttarö är det tjockt med båtar, men barnvänligt med sandstränder.
  • Landsort på Öja är värt ett besök, gå gärna inomskärs från Nynäshamn genom Dragets kanal. Här kan man besöka ett sk. Ersta-batteri som skulle skydda oss mot ryssen.
  • På vägen mellan Nynäs och Landsort ligger Järflotta med fin sandstrand.
  • Arholma ligger i absolut norra delen. Där kan man också besöka ett batteri som skulle skydda oss mot ryssen.

Ja, det var en liten glimt in i Stockholms skärgård.

 

Välkomna!

Mackey

 

Tack tack

 

sobi

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bokstavligt tala hur mycket som helst. 

 

Bocköreservatet öster om Möja är trevligt, liksom Stora Nassa som redan nämnts.

Om vädret är stabilt kan jag också rekommendera Svenska Högarna som är en riktig höjdare. Ostlig vind är att föredra om du vill gå dit.

Rödlöga är också mysigt, inte så bra för nattstopp men de har en mycket mysig och genuin lanthandel.

Har du barn med dig och vill gå lite mer norrut är Siaröfortet på Kyrkogårdsön (norra Ljusterö ungefär) ett bra nattstopp. Ungarna brukar älska att kuta omkring på fortet och inträdet för att komma ner i berget är typ 50 spänn per näsa eller så.

 

Proviantera gör du gärna här på Möja, då kan ni passa på att äta på värdshuset eller varför inte Wikströms fisk. Kom förbi mig i Möja Ström och jag bjuder på kaffe om jag är hemma, gäller för övrigt alla MG-medlemmar :)

 

Håller inte med om Sandhamn. Vissa helger och under juli kan det vara lite för tätt med folk med hög svansföring men överlag är det ett trivsamt ställe. Sandhamns Värdshus har ett mycket bra kök och bageriet är alltid värt ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudskär är trevligt, och Bullerö.

Förr-förra sommaren besökte jag Bullerö första gången, vi letade oss in där inte alla andra låg och fick en egen klippa. Men då låg man öppet, så det får inte vara dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Håller inte med om Sandhamn. Vissa helger och under juli kan det vara lite för tätt med folk med hög svansföring men överlag är det ett trivsamt ställe. Sandhamns Värdshus har ett mycket bra kök och bageriet är alltid värt ett besök.

 

Sandön är en underbar ö - när det inte är högsäsong 

 

Skall du gå genom Hjälmare kanal, via Arbogaån och Mälaren till Stochkolm - hur får du båten till Hjälmaren!?

 

Lastbil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha. Bra där Thallatha!

 

Det blir nog en annan kanal och då kan ni absolut även besöka

Kolmårdens djurpark inne i Bråviken.

Hävringe

Femöre fort utanför Oxelösund.

Boda Borg i Oxelösund för lite alternativt nöje.

Stendörrens naturreservat utanför Nyköping

Trosa, världens ände.

Fifång med lång härlig sandstrand.

 

Jag glömde en favorit. På södra delen av Bottenholmen (på väg in mot Ankarudden på Torö) finns det två laguner som är underbara att bada i. Lägg till i viken på östra sidan och gå över ön, är båten ligger på Eniro.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Håller inte med om Sandhamn. Vissa helger och under juli kan det vara lite för tätt med folk med hög svansföring men överlag är det ett trivsamt ställe. Sandhamns Värdshus har ett mycket bra kök och bageriet är alltid värt ett besök.

 

Sandön är en underbar ö - när det inte är högsäsong 

 

Skall du gå genom Hjälmare kanal, via Arbogaån och Mälaren till Stochkolm - hur får du båten till Hjälmaren!?

 

Lastbil?

Vi har 2 alternativ lastbil från stenungsund men det verkar vara lite dyrt om det bara är 1 båt, så det får nog bli

Göta älv, Vänern till Kristinehamn sedan lastbil till Hjälmare kanal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig tur tycker jag. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Kom förbi mig i Möja Ström och jag bjuder på kaffe om jag är hemma, gäller för övrigt alla MG-medlemmar :)

 

 

Den här positionen från din hemsida hamnar inte i Möja Ström "N59°28,5′ och E018°52,0′"

Borde vara 59.24 nånting

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kom förbi mig i Möja Ström och jag bjuder på kaffe om jag är hemma, gäller för övrigt alla MG-medlemmar :)

Den här positionen från din hemsida hamnar inte i Möja Ström "N59°28,5′ och E018°52,0′"

Borde vara 59.24 nånting

 

Det gäller att spara på kaffet, men jag vet var Möja ström är utan koordinater... :-)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du är någotsånär halvvägs på din tur kan ju Västerås vara ett ganska praktiskt stopp. Eller åtminståne vetskapen om vad som finns här om du behöver något.

1: Mälarparken (bostadsområde): tankning, septitömning, färskvattenfyllning och promenadavstånd till lidl, 3 restauranger, mastkran. Gratis 1 dygn.

2: "Pir 28": Tankning, Volvoverkstad, riggservice, segelmakare och annat båtfix. Om något är sönder. Fryser du går du till kokpunkten därifrån å bubblar lite (äventyrsbad).

3: Lögarängen (stan): Tankning, septi, gästhamn, restauranger.

4: Lövudden: mastkran, husvagnscamping. (powermeet-campingen)

 

Bra att veta att efter västerås har du ingenstans att tanka etc förens du kommer till stockholm om du går norra leden. Går du södra finns väl en del i strängnäs. Annars är grodhavet mest massor av trädbevuxna öar med slott på :) Ganska mysigt iofs.

Mvh /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringsön, söder om trosa är ganska trevligt. Precis som Trosa på vägen upp mot Stockholms Skärgård. Själv har vi sett vår skärgård så mycket och tycker att det är lite väl överbefolkat under högsommaren så vi åker iväg.

Värt att tänka på kan vara att många flyttar sig ganska tidigt på dagarna, så vill man in i Utö hamn är rekommendationen att komma innan lunch.

 

Att ta en tur in till Stockholm känns ju som en idé, ta söders vägen genom Skurusundet in, lägg till i Wasahamnen så bor ni mitt i Stockholm någon natt. Sedan tar ni norra vägen om Vaxholm utåt. Då får ni se väldigt mycket.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Skall du gå genom Hjälmare kanal, via Arbogaån och Mälaren till Stochkolm - hur får du båten till Hjälmaren!?

 

 
Lastbil?

 

Vi har 2 alternativ lastbil från stenungsund men det verkar vara lite dyrt om det bara är 1 båt, så det får nog bli

Göta älv, Vänern till Kristinehamn sedan lastbil till Hjälmare kanal.

 

 

 

Denna har du förstås sett.

 

 
 
Det kan ju finnas fler som gör såna transporter.
 
Kommer man via Hammarbyslussen, ligger ju Wasahamnen bra till. 
 
Tänkte ni gå hem via Göta Kanal!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog samma väg tillbaka av tidsskäl. sobi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog samma väg tillbaka av tidsskäl. sobi.

 

Om du har ont om tid så kan vi/jag hjälpa dig segla båten runt kusten istället för kanalerna. Vi är några äldre erfarna seglare som ställer upp ibland på mkt humana villkor.

Stenugnsund till Arkösund tex, skulle det passa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det blir nog samma väg tillbaka av tidsskäl. sobi.

Om du har ont om tid så kan vi/jag hjälpa dig segla båten runt kusten istället för kanalerna. Vi är några äldre erfarna seglare som ställer upp ibland på mkt humana villkor.

Stenugnsund till Arkösund tex, skulle det passa?

Det verkar vara en motorbåt, det står Maxim i ursprungsinlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog samma väg tillbaka av tidsskäl. sobi.

 

Fast jag är inte säker på att det går snabbare att ta samma väg tillbaka - inte heller att den väg du tänkte gå är den snabbaste.

 

Skulle jag göra färden och har dåligt med tid, skulle jag går runt kusten och Skåne. Inget som hindrar, möjligt då visserligen bron över Falsterbokanalen - om man inte kommer under.

 

Slussning och lastbilstransporter är inte gratis, så har du en dieselmotor borde kostnaden gå på ett ut.

 

Fast rutten Göta Älv, Vänern till Kristinehamn, Lastbil till Örebro, Hjälmaren, Hjälmare kanal, Arbogaån, Mälaren, Hammarbyslussen till Stockholm låter en intressant väg. Det är nog inte många som gått just den vägen.

 

Själv vill jag helst inte gå samma väg tillbaka om det är möjligt, så för min del hade jag valt att gå runt kusten. Fast jag är ju en "folkskygg" seglare.

 

Kompisen gick från Smögen till Örebro för ett par år sen. Göta Älv, Vänern, Götakanal, Södertälje kanal, Mälaren, Arbogaån, Hälmare kanal, Hjälmaren till Örebro och sen samma väg tillbaka. Han har en tvåmastad motorseglare på 36 fot, så några avmastningar och lastbiltransporter är nog inte att tänka på - i första hand.

 

Sen kan man ju alltid lägga båten i nån hamn om man får kort om tid och sen hämta den en kommande helg.

 

Kompisen skulle segla hem sin båt från ostkusten till Smögen. På den tiden han hade till förfogande inklusive sjösättning plus lite annat strul, hann han till Simrishamn. Helgen därpå till Klagshamn. Sen hade han i princip 3 dygn på sig - inklusive resa fram och tillbaka till Oslo - Jag och en kompis  mötte upp i Göteborg och följde med till båten, syd Malmö. Sen seglade vi tillsammans med ägare till Torekov, därhan tog bussen mot Oslo och vi seglade hem båten till Smögen.

 

Det finns många sätt att förlänga en inte allt för väl tilltagen fritid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...