Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mackey

Din mest onödiga och/eller värdelösa båtgrej - berätta!

Rekommendera Poster

Jag har aldrig använt någon pulversläckare ombord, däremot har brandfilten ryckts fram i beredskap.

Men dom är nog mer nödvändiga, kastlinan kan även användas i andra sammanhang, för att få över en lina till annan båt eller till andra sidan viken.

Jag har även en lång 10mm lina med en färdigknuten "apnäve" i ena ändan, perfekt att kasta mot eller med vinden.

 

Biljardbord är inte så praktiska ombord, inte heller konsertflyglar, även har jag sett båda delarna.... På bild, ombord på ett xningsfarryg.

Vi hade, när barnen var små, ett akvarium ombord, i plast, kanske på 10 liter.... Jo det var tomt under gång, men i något pedagogiskt syfte kunde det i hamn innehålla bergyltor eller mindre skaldjur... tillsammans med vatten då, om nu nån tvivlade.

 

Hårfön klarar man sig utan ombord, men även sådan har jag sett i grannbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner rent spontant att ett barbord är rätt onödigt på en båt, specielt efter alla turer fram och tillbaks med 0,2 lagen o ljungbergarns inlägg!:-))

Styrbord däremot funkar fortfarande

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inget barbord på vår båt, men vi har fribord och det är ju bra med fria bord så de behåller vi.

 

Vi hade tidigare en lyftögla i kölsvinet. Hur ofta lyfter man båten i en punkt?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inget barbord på vår båt, men vi har fribord och det är ju bra med fria bord så de behåller vi.

 

Vi hade tidigare en lyftögla i kölsvinet. Hur ofta lyfter man båten i en punkt?

 

Mackey

 

Centrumlyft är ett mycket säkert sätt att lyfta långkölade båtar, en sling i lyftöglan till krankroken.

Båten balanserar perfekt direkt, ingen sling som kan glida på en hal sluttande kölframkant.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar inte du en Comfort 32 Mackay?

Dom är ju så framtunga att man ofta behöver tynga ner aktern, särskilt om man lyfter med masten på.

När jag hade C32:an tyckte jag c-lyftet var perfekt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsans kompis seglade NC-kryssare, och lyfte båten i bara centrumöglan, men det gillade inte kranskötaren, det var någon klausul i försäkringen.

 

Ankarklister är till för att ankaret skall då bättre grepp, se bara till ett inte få detta klister på händerna, det kan ge dig en ofrivillig och långvarig relation....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju många oventenskapliga förklaringar på skillnaden mellan lim och klister. sen kan du ju limma med tapetklister och klistra med superlim..

Så hääärligt när alla sätt att beskriva något så kärt med hur många namn som helst, och alla är lika rätt..

 

Ankarklister.. eller ankarlim.. ett annat ord:

Kemankare. Fantastiskt effektivt. Lite småbökigt under vatten eftersom du, om det inte finns innan, måste borra ett hål, eller egentligen en grop, att spruta ner kemankarmassan i. Ja sen kan du ju gjuta fast lämplig förankring.... sitter om det sitter i "grunden", som berget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju många oventenskapliga förklaringar på skillnaden mellan lim och klister. sen kan du ju limma med tapetklister och klistra med superlim..

Så hääärligt när alla sätt att beskriva något så kärt med hur många namn som helst, och alla är lika rätt..

 

Ankarklister.. eller ankarlim.. ett annat ord:

Kemankare. Fantastiskt effektivt. Lite småbökigt under vatten eftersom du, om det inte finns innan, måste borra ett hål, eller egentligen en grop, att spruta ner kemankarmassan i. Ja sen kan du ju gjuta fast lämplig förankring.... sitter om det sitter i "grunden", som berget.

Det är som om du aldrig har hört talas om Valerius Hanssons ofelbara tips i programmet "På Vinden".

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det finns ju många oventenskapliga förklaringar på skillnaden mellan lim och klister. sen kan du ju limma med tapetklister och klistra med superlim..

Så hääärligt när alla sätt att beskriva något så kärt med hur många namn som helst, och alla är lika rätt..

 

Ankarklister.. eller ankarlim.. ett annat ord:

Kemankare. Fantastiskt effektivt. Lite småbökigt under vatten eftersom du, om det inte finns innan, måste borra ett hål, eller egentligen en grop, att spruta ner kemankarmassan i. Ja sen kan du ju gjuta fast lämplig förankring.... sitter om det sitter i "grunden", som berget.

Det är som om du aldrig har hört talas om Valerius Hanssons ofelbara tips i programmet "På Vinden".

 

/B

 

Bomlådan var ju ett sådant förträffligt tillbehör. Valerius var väl från västkusten, där behövs det nog för att skydda mot den saltbemängda luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver nog hjälp med "kopplingen" till valeriu. Googlade och hittade men eftersom jag har dyslexi skulle det ta veckor att skumma igenom för att försöka hitta ett avsnitt som är läsbart....

Så där behöver jag hjälp! Vad är kopplingen till och var hittar jag den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, Valerius Hanssons utmärkta konsumentupplysning är ju klart angelägen för varje kvalitetsmedveten seglare.
Görs knappast sådana inträngande konsument-reportage längre, bra då att de finns kvar på tuben.

Här några avsnitt utöver 1:an länkad ovan...
1. (fenderglans, segelschampo, draggklister mm)
2. (färdiga knopar på lösvikt)
3. (tja, fler oundbärliga saker)
4. (ännu fler)
5. (En personlig käpphäst, svårt val detta med luften inuti fendern. Tror att ökenluft kan torka ut plasten, medans däremot skogsluft med inslag av tallbar borde ge rätt fuktighet och kanske samtidigt även förgasade hartser som kan bevara och täta fenderns insida optimalt??)
:P

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Vinden med Valerius Hansson

 

Haaaaa =) =) =)

riktigt bra nästan lika kul som å va ute. på sjön, med likasinnade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valerius Hannson, som man lånade namnet av, var en rätt så exklusiv barnklädesbutik på Basargatan i Göteborg i mitten av 1960-talet.

"Programmakarna" gör i detta inslag en viss parodi på det "natuiska nonsens" och all mer eller mindre nödvändiga prylar och produkter vi omger oss med, om nu någon tvivlade på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan ju den där "lågvattenindikatorn" vara användbar på detta forum nån gång ibland, som nu exempelvis...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så pratar dom slang och bär ibland lågskor, och har ju släkt överallt.... Nä nu får det vara bra, nu ägnar vi oss åt vårt brinnande intresse, båtlivet....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu på Tradera att det finns en försäljare där som kränger "sjömansarbete" i form av snapsglas med en valknop runt. Samme försäljare har en del andra likartade objekt till salu. Onödigt, snapsen smakar lika bra ur glas utan valknop.

 

Möjligen kan kanske, eventuellt, möjligtvis valknopen förhindra att snapsglasen kommer i självsvängning vid ett visst motorvarvtal och klirrar i lådan eller skåpet ombord... men det är mer tveksamt.

Däremot tycker jag att snapsglas ombord är nödvändiga, då det är mindre lyckat att dricka snaps direkt ur flaskan. Sedan, hur man än intager sin snaps, så skall man ju göra det i hamn och då även beakta den lagstiftning som gäller alkohol till sjöss och den lokala ordningstadgan.... Skriver på en padda, och då kommer jag inte år smilysarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rorkultsförlängare till utombordarn på lilla snurrebåten. 4,5m båt och 8 hk. Den planar såklart inte men jag ville gärna sitta en bänkrad fram ändå. Problemet är att när man förlänger rorkulten (kallas den så på en snurra förresten?) så hamnar den ju i axelhöjd ungefär :) om man sitter dryga metern framför motorn. Kan ju tilta upp motorn ett par hack för att motverka detta, men då förvinner ju poängen, att få aktern att inte gräva ner sig.

Mycket onödig pryl alltså. Köpt, provat 2 minuter, lagt på hyllan...

Nån som behöver en? Köpt på hjertmans för nån hundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har köpt vinglas på fot till båten.

Är allergisk mot druvor...

Kanske en lösning på ditt dåliga/onödiga köp.

Är också druvallergiker. Fick dock tipset en gång för många år sedan att en del druvallergiker tål ren Syrah/Shiraz. (Samma druva, olika odlingsplatser.)

Provade detta och det fungerade. Kan numera dricka vin om det är ren Syrah/Shiraz i flaskan.

Hur det kommer sig vete fåglarna men jag är nöjd med att kunna ta ett glas. Kanske värt att prova.

Sjukt bra tips, det ska testas!

Börjar tröttna på Grythyttans Jakt...

 

 

Tänkte bara höra om tipset är testat och hur resultatet utföll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rorkultsförlängare till utombordarn på lilla snurrebåten. 4,5m båt och 8 hk. Den planar såklart inte men jag ville gärna sitta en bänkrad fram ändå. Problemet är att när man förlänger rorkulten (kallas den så på en snurra förresten?) så hamnar den ju i axelhöjd ungefär :) om man sitter dryga metern framför motorn. Kan ju tilta upp motorn ett par hack för att motverka detta, men då förvinner ju poängen, att få aktern att inte gräva ner sig.

Mycket onödig pryl alltså. Köpt, provat 2 minuter, lagt på hyllan...

Nån som behöver en? Köpt på hjertmans för nån hundring.

En sådan här?

15124-0-0-440-0-960-forlangare-till-utom

 

Om du böjer det smalare röret något så att du får rätt höjd där du vill sitta så blir den inte något onödigt du köpt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en rorkultsförlängare till utombordarn på lilla snurrebåten. 4,5m båt och 8 hk. Den planar såklart inte men jag ville gärna sitta en bänkrad fram ändå. Problemet är att när man förlänger rorkulten (kallas den så på en snurra förresten?) så hamnar den ju i axelhöjd ungefär :) om man sitter dryga metern framför motorn. Kan ju tilta upp motorn ett par hack för att motverka detta, men då förvinner ju poängen, att få aktern att inte gräva ner sig.

Mycket onödig pryl alltså. Köpt, provat 2 minuter, lagt på hyllan...

Nån som behöver en? Köpt på hjertmans för nån hundring.

En sådan här?

15124-0-0-440-0-960-forlangare-till-utom

 

Om du böjer det smalare röret något så att du får rätt höjd där du vill sitta så blir den inte något onödigt du köpt.

 

Mackey

 

 

Om det är en utombordare där gasen hanteras genom att vrida rorkulten på utombordaren så blir det ju lite svårt att gasa om förlängarröret krökts...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rorkultsförlängare till utombordarn på lilla snurrebåten. 4,5m båt och 8 hk. Den planar såklart inte men jag ville gärna sitta en bänkrad fram ändå. Problemet är att när man förlänger rorkulten (kallas den så på en snurra förresten?) så hamnar den ju i axelhöjd ungefär :) om man sitter dryga metern framför motorn. Kan ju tilta upp motorn ett par hack för att motverka detta, men då förvinner ju poängen, att få aktern att inte gräva ner sig.

Mycket onödig pryl alltså. Köpt, provat 2 minuter, lagt på hyllan...

Nån som behöver en? Köpt på hjertmans för nån hundring.

 

Min lilla gummijolle planar med en 3,5hp utombordare och en person ombord!

Jag låser utombordaren till att gå rakt fram. Drar på gasen lite lagom mycket. Jollen far iväg med fören i vädret. Då kryper jag fram och sätter mig långt fram så att fören trycks ner. När fören trycks ner så far jollen iväg i planing. Styr gör jag genom att lägga över kroppsvikten åt ena eller andra sidan, det blir tillräckligt skarpa girar. Det fungerar att styra på det viset även i lägre farter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har en rorkultsförlängare till utombordarn på lilla snurrebåten. 4,5m båt och 8 hk. Den planar såklart inte men jag ville gärna sitta en bänkrad fram ändå. Problemet är att när man förlänger rorkulten (kallas den så på en snurra förresten?) så hamnar den ju i axelhöjd ungefär :) om man sitter dryga metern framför motorn. Kan ju tilta upp motorn ett par hack för att motverka detta, men då förvinner ju poängen, att få aktern att inte gräva ner sig.

Mycket onödig pryl alltså. Köpt, provat 2 minuter, lagt på hyllan...

Nån som behöver en? Köpt på hjertmans för nån hundring.

En sådan här?

15124-0-0-440-0-960-forlangare-till-utom

 

Om du böjer det smalare röret något så att du får rätt höjd där du vill sitta så blir den inte något onödigt du köpt.

 

Mackey

 

 

Om det är en utombordare där gasen hanteras genom att vrida rorkulten på utombordaren så blir det ju lite svårt att gasa om förlängarröret krökts...

 

Oj, hade tydligen lite otur.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det va. En pinne förländ med en slang, som passar lagom trögt över gashandtaget. Du kan gasa och ha den vriden både i rump eller huvudhöjd.

Brukar åxå låsa och sätta mej föröver, styra med viktfördelning.

fast inget av dom förslagen är ju onödiga eller går att köpa på mässan..... tror jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med irroni! Sugtömningen på däck, hur har vi människor klarat oss genom alla årtusenden utan den?

Den lilla näring vi tillför havet när vi (observera) tömde våra tankar, spänner, ell dyligt förr är mikroskopiska mängder jämfört med vad jordbruk och industrier släpper ut, så sugtömnigen röstar jag på:-))

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beukar då olika små presenter av en annars så trevlig båtkompis.

Någa grejer känns lätt onödiga.

Exempelvis en gästflagga jag fick en gång, Nepals, iofs rätt så cool med sin annorlunda form.

Jag har också fått ett klart osexigt kryddställ, med salt- och pepparkaren utformade som antika lanternor.

 

Jag gav igen en gång, det blev en svart plastmodell av en ventiansk gondol, komplett med gondoliär i randig tröja, förgyllda detaljer och ett dussin blinkande lysdioder, jättesnygg!

 

Jag hade ju först tänkt mig att ge bort Schweiz gästflagga, men så såg jag när jag var på besök i det där alplandet att Basel faktiskt är en betydande hamnstad, och tro det eller ej, det finns faktiskt ett sjöfartsmuseum (tillsammans med bl.a ett linbanemuseum) i Lusern.

 

Annars har jag klart delade uppfattningar om sugtömningen, lika delade som den kroppsel är som ser till att skiten lämnar kroppen... Men det finns nog en annan tråd att diskutera detta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beukar då olika små presenter av en annars så trevlig båtkompis.

Någa grejer känns lätt onödiga.

Exempelvis en gästflagga jag fick en gång, Nepals, iofs rätt så cool med sin annorlunda form.

Jag har också fått ett klart osexigt kryddställ, med salt- och pepparkaren utformade som antika lanternor.

 

Jag gav igen en gång, det blev en svart plastmodell av en ventiansk gondol, komplett med gondoliär i randig tröja, förgyllda detaljer och ett dussin blinkande lysdioder, jättesnygg!

 

Jag hade ju först tänkt mig att ge bort Schweiz gästflagga, men så såg jag när jag var på besök i det där alplandet att Basel faktiskt är en betydande hamnstad, och tro det eller ej, det finns faktiskt ett sjöfartsmuseum (tillsammans med bl.a ett linbanemuseum) i Lusern.

 

Annars har jag klart delade uppfattningar om sugtömningen, lika delade som den kroppsel är som ser till att skiten lämnar kroppen... Men det finns nog en annan tråd att diskutera detta i.

Hahahaa, kul med folk som har humor...

Men tråden handlade väl om onödiga grejer ombord:-))

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart. Den mest nödiga eller mest frekvent nödiga är väl just den som används för att fylla det tömningen är till för... så onödvändig är den väl inte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...