Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bytorpet

Magnesium,aluminium eller zink?

Rekommendera Poster

Hej därute!

ja,jag vet att detta har diskuterats förr...

Men hur gör ni ? vilken sorts anod använder ni i sötvatten?

och behöver man bry sig överhuvudtaget?

eller är det bara jag som är överambitiös,det kanske räcker med  att hålla koll på

orginalanoderna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du är inte överambitiös!

Anoder av zink eller aluminium passiviseras i sötvatten. Det bildas ett oxidskikt som skyddar anoden och detta skikt går dessvärre inte bort av sig själv. Efter ett par veckor i sötvatten är anoden "förstörd" till dess du själv tar bort oxidskiktet.

 

Korrosionen är normalt långsam i sötvatten så det kanske inte gör så mycket att du inte har något som offrar sig, men om du flyttar båten till saltare vatten kan det plötsligt gå väldigt fort att få skador med passiviserade anoder.

 

Jag har för mig att det finns en anodtyp som sägs funka i både sött och salt vatten. Någon som har någon info?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nyss köpt ett anodnit till min Suzuki DF140. Då jag för säljaren nämnde att båten går på Västkusten skicka han ett anodkit av Aluminium till mig. Har aluminiumet ersatt zinken?

Redigerad av douakh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium verkar ha ersatt zink hos många motorleverantörer, men jag tror inte det är ren aluminium utan en legering av aluminium med lite zink i.

 

Zink funkar fortfarande bra i saltvatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sötvatten funkar magnesium effektivast, i bräckt aluminium och i salt zink. Där jag bor i Stockholm hittar man dock knappt zinkanoder längre utan det verkar vara alu som gäller, det är mest gubbarna i klubben som fortfarande envisas med att köra ren zink.

Aluanoderna är egentligen en zinklegering så fel är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köper man lämpligast magnesiumanoder? Kollar man marinshopen och hjertmans m.fl så känns det som att 9 av 10 är zink, den tionde alu.

Har en gammal md11c med rak axel.

Direkt hos VolvoPenta verkstan eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, det var 4 st. Bland säkert 400 i zink ;). Om jag vill ha en sån "plugg/skruv" till martec kylsystem då? Eller ska man fortsätta med zink där trots att jag ligger i sötvatten? Idag har jag en sån strutliknande på propelleraxeln, såna har jag inte hittat i magnesium, men det kvittar väl kanske iofs om jag skruvar dit nån annan variant istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju vara någon mer än du, mikael_matsson, här på MG som ligger i Mälaren, Vänern eller Vättern som kan tipsa.

 

Zink fungerar inte i sötvatten så på sjövattensidan i kylsystemet ska du inte använda zink. Nu tror jag ju inte att det är ett stort problem att Martec-systemet rostar bort i sötvatten, men det är ju onödigt att chansa.

 

I motorblocket finns väl också en offeranod om jag inte minns fel. Jag vet inte vad man ska ha där när man har skutet system med glykol i. Jag har struntat i min.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"I motorblocket finns väl också en offeranod om jag inte minns fel. Jag vet inte vad man ska ha där när man har skutet system med glykol i. Jag har struntat i min."

 

Jag har precis beställt 2st nya anoder till motorblocket som jag tänkte montera till våren. Men... motorn är ju sötvattenkonverterad och borde inte behöva några anoder. Ska jag skippa anoderna, montera dem i alla fall eller beställa anoder anpassat för glykolblandning? Jag har inte tänkt på detta innan jag läste i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett slutet system gör anoderna ingen som helst nytta oavsett typ. (Ok, de täpper till hålet där de ska sitta.) De gör ingen skada heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoder av zink eller aluminium passiviseras i sötvatten. Det bildas ett oxidskikt som skyddar anoden och detta skikt går dessvärre inte bort av sig själv. Efter ett par veckor i sötvatten är anoden "förstörd" till dess du själv tar bort oxidskiktet.

 

Detta er sant för den Zinc legering som finns i anoder. INTE för aluminium som Mackay skriver. Aluminium som används i anoder ska vara after specifikation MIL-A-24779(SH). Detta rekommenderas som anoder  i sötvatten och i saltvatten. Det bildas inte oxidskikt på denna alu legering i sötvatten!!!

 

Så alu anoder efter spec MIL-A-24779(SH) används för både söt- och saltvatten.

 

Källa: ABYC (American Boat and Yacht Council) recommendations on anode materials in the Standards and Technical Information Reports for Small Craft (July 2008-2009)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumanoder kan mycket riktigt bestå av en legering som funkar i olika vatten, men alla aluminiumanoder är inte tillverkade i den legeringen. 

 

Kolla med säljaren var de aluminiumanoder de säljer kan användas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad konstigt att alu anoder ska vara så annorlunda än andre anoder i olika metall/legeringar. Jag tror möjligtvis att man här är lite osäker på vad man pratar om. Alle anoder ska ha vissa legeringar om dom ska följa spec.

 

Zinc anoder i MIL-A-18001K, och magnesium i MIL-A-21412 ska det vara. Detta ska vara så eftersom producenter av andra material som används i motorar och marine produkt ska ha rätt potential i förhållande till anoderna.

 

Så kolla anoderna och efter vilken spec dom är gjorda - det gäller alla anoder! Oavsett "zinc" eller "alu"...

 

Alu är inget magiskt annorlunda i anoder... men numera industristandard... Mercury/Mercruiser har numera bara alu anoder. Men självklart detta är inte en svensk procent... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kan MIL-standarderna oversättas till någin riktig standard d.v.s ISO?

Det är lite besvärligt med Amerikanska "standarder" när deras materialstandarder och enheter inte matchar övriga världens.

När det gäller konstruktionsstål så finns det ibland översättningsnycklar, dock är det svårt att hitta något sämre stål än S235 utanför USA. Men anodens funktion är att vara en "dålig" metall, så de kanske excellerar där

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, ja nogra delar av värden är konstigt nog fortfarande US inriktade. Så man brukar använda MIL spec. Men ASTM B418 - 1 eller ISO3815-2 borde ge samme legering i Zinc och ASTM AZ 63 er Mg version, för dom verkligen intresserade...

Jag känner inte till at Alu anode legering har annan definition än MIL, konstigt nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det att ha två anoder? En i zink och en i magnesium. Börjar dom prata med varandra eller är det ett sätt att gardera sig om man växlar mellan salt och sött vatten?

 

En magnesiumanod i saltvatten håller väl inte särskilt länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP är väldigt tydliga medvilken typ av anod som ska användas i vilket vatten,
http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/faq/Pages/FAQ_corrosion_1.aspx

 

Blanda anoder funkr inte. Om du startar i saltvatten kommer magnesiumanoderna att skydda zinkanoderna. När du sedan går in i sötvatten passiviseras zinkanoderna och när du sedan går till salt vatten igen förbrukas resten av magnesiumanoderna och sedan drevet. Zinkanoderna kommer att bli kvar i mer aller mindre i ursprungligt skick.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Detta blir hur drygt som helst för en som alternerar mellan saltsjön och Mälaren :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ju ett problem med att jag sjösätter i Vättern, ligger där några månader så att zinken passiviseras, sedan sticker jag ut på västkusten. Nu blir det ju bara några veckor i salt vatten per säsong men ändå. En dag kommer jag att sjösätta i Vättern och sedan sticka ut på haven en längre tid. Kan jag då bara simma ner till anoden och borsta av den med stålborste under vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Volvo avrådde från stålborste, de rekommenderade järnoxidfritt slippapper.

Men det måste funka att som du föreslår att slipa bort oxiden på ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålborste.

Det var någon som sa till mej att man ska borsta av anoder men absolut inte med Stålborste...

man skulle ha nåt annat material i borsten för att anoden annars skulle bli ineffektiv.

Jag har inte kommit på nån anledning till varför det skulle bli så, men så sa människan.

finns det ens någon teoretisk sanning i detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är sant - både teoretiskt och praktiskt - att man inte ska borsta, skrapa eller slipa anoder med verktyg av stål.

 

Det som händer är att små stålbitar fastnar i anoden och då ägnar sig anoden åt att skydda dessa rester från ex.vis stålborsten istället för att skydda det man vill skydda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm så anoden väljer vad den ska skydda eller tappar effekt på övrigt?

Beror det på att rester från borst är ädlare än "det man vill skydda"?

hur stor är risken att det fastnar något från den hårdare borsten på den mjukare anoden istället för tvärtom?

hur mikroskopiska "rester" kan göra skada?

i både alu oxh andra offermetaller kan ju finnas mikroskopiska "föroreningar" av ädlare metaller?

är anoderna kassa då? (Anoden kan ju ha legat tillsammans med metallsaker tex.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder fil när jag ska färska upp ytan på anoderna. Brukar byta vartannat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men det lossnar nog inte så många atomer från en hård stålfil när man filar mjuk aluminium. Aluminiumxiden är visserligen hård men den trillar ju av när man filar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...