Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
adam38

Johnsson 35

Rekommendera Poster

Hej har köpt en Johnsson 35 hk -80 med elstart och undrar om någon kan förklara varför jag inte kan ge gas i friläge. kan endast röra yttesrst lite på gasen sen hakar den ju i tändplattan, Växel i framåt går ju fint då den frikopplar från plattan även backen funkar dock ej fullgas säkert som det ska vara. Tacksam om någon kan förklara om det ska vara så eller vad som kan vara fel.

MVH P-A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som det ska, det går dock att justera om man vill på den pinne som går från förgasaren till under svänghjulet. På den sitter en "klump" med skruv i som man kan lossa och flytta lite. Man kan då justera tomgång och även få med sig lite mer gas i neutral.

Går den som den ska hade jag inte rört denna, rätt pilligt jobb att få den som man vill...

 

Det är förövrigt en av de mindre intelligenta lösningar för detta jag sett på en motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ett fjärreglage som är typiskt för din årsmodell så finns det ju en separat spak baktill/ovanpå reglaget där man kan ge gas när växel/gas-spaken är i neutralläge. Man lyfter den lilla spaken uppåt varvid gasen dras på.
När du drar på gas så skall det först påverka tändplattan och när den vridits en bit så börjar förgasaren öppnas. Det borde finnas ett märke på tändplattans arm där förgasarens lilla löphjul skall börja röras. Om ingen har rört de där grejerna löns det inte att mixtra med det innan du faktiskt kört motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hans motor ser ut som de andra Johnson/evinrude 20-35hk jag mekat med sitter det som han säger i första inlägget ett stopp som hindrar tändplattan och således även spjället från att öppna mer än marginellt i neutral. Antagligen för att man inte skall rusa motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...