Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Nu börjar det närma sig vårens projekt med solceller på min Nimbus 28DC. 

Installationen som jag tänker mig är någon form av solcellspanel, regulator samt en batteriövervakare (NASA BM-2) så jag har koll på förbrukningen. 

Jag har idag 4 batterier 80Ah delat på 2 bankar. Primärt är det förbrukningsbatterierna som jag vill se till att ladda för att förlänga dagarna ute på sjön. Det som ligger och drar är kylskåp, laddning av Ipad/telefon samt färskvattenpump. Dvs inte ett enormt uttag.

 

Det jag vill höra mig för är om det finns andra Nimbus 28 ägare som har fått till bra lösningar på montering av solceller eller lösning med mobil/vikbar panel som kan dela med sig av sina tips med bilder eller beskrivning.

Det är ju lite begränsade ytor för montering varför jag tänker att alla tips och idéer är bra!

 

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen Nimbus 28 DC men jag satte två paneler på min Windy för ett drygt år sedan. Köpte tunna och flexibla paneler på http://teknikhamstern.se/index.php/solpaneler/ny-gen-hog-effektiv-flexibel-solpanel.html som fanns i alla möjliga mått.

 

Kan du inte montera en på fördäcket, på den delen som är en förlängning av peket (fast då akterut såklart), alltså bakom luckan? Den modell som jag köpte skulle gå bra att gå på (barfota) så det borde gå utmärkt att använda fördäcket för solbad även med en sådan monterad (även om man givetvis då skuggar panelen men det är ju inte hela världen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen Nimbus 28 DC men jag satte två paneler på min Windy för ett drygt år sedan. Köpte tunna och flexibla paneler på http://teknikhamstern.se/index.php/solpaneler/ny-gen-hog-effektiv-flexibel-solpanel.html som fanns i alla möjliga mått.

 

Kan du inte montera en på fördäcket, på den delen som är en förlängning av peket (fast då akterut såklart), alltså bakom luckan? Den modell som jag köpte skulle gå bra att gå på (barfota) så det borde gå utmärkt att använda fördäcket för solbad även med en sådan monterad (även om man givetvis då skuggar panelen men det är ju inte hela världen).

Tackar för länken. Ja det kanske är ett bra ställe om man hittar en slimmad variant. skall nog ut och mäta lite och se om man hittar lämplig panel som kan passa där.

tack

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har heller ingen Nimbus28, men har som ovan monterat platt solcell på fördäck, där det finns plats för en soldyna. Vill man sola kan man ligga överpanelen. 

 

Jag har kamrater som har monterat sin solcell i targabågen, ligger 10 cm över kapellet - funkar fin fint det med. 

En fram och en bak kan ju vara en vettig idé. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle montera en på bågen som ser bra ut och en mppt regulator. Dessa gör skillnad. Sen kanske du borde ha lite större bank. Hade 350 ah förbruk i min 26a. 50watt solcell. 3 dygn utan gång på sommaren var inga problem. Om de inte va mulet jämt vill säga. Vet inte hur de e nu men för 1 år var det halva priset i USA..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en lösning från RAM som bestod av ett kulfäste som jag monterade på targabågen, en länk på ca 20 cm (en arm som fungerar som en ledbar länk i och med att den sitter monterad mellan två kulor) och ett kulfäste på en 50 watts solcell samt en däckskontakt på targabågen där jag pluggade in kontakten från solcellen. Jag hade en maxpower regulator nere vid batterierna som optimerade laddningen från solcellen.

Jag hade inte solcellen på när vi åkte utan satte upp den när vi kom fram, det finns de som låter solcellen sitta på även när de åker. Fördelen med att göra på detta sätt, som jag tycker, att du hela tiden har en möjlighet att följa solens förflyttning och på det sättet få så optimal laddning som möjligt. Jag har gjort en likadan lösning på min nuvarande båt och jag tycker att det fungerar bra.

Jag kopplade om så att jag hade ett batteri till start och tre till förbrukning, det gjorde jag även på min 29 C och det var aldrig några problem att starta motorn på ett batteri. Jag hade en AQAD41 i 28 och en KAD 44 i 29 C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följa solen är rät tänkt, det ger ungefär dubbelt så mycket laddning som att montera solcellerna horisontellt.

 

Nu när solcellerna blivit relativt sett billiga så kan det ju ändå vara enklare att ha 100 W än att gå och vrida på en 50 W solcell varannan timme.

 

Vi klarar oss bra hela sommaren med en 50-wattare som vi vrider mot solen. Vi har två 80 Ah batterier för förbrukning ombord.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en mer flexibel lösning. 2 st. 100W på plastskiva som är aningen böjbar, köpt i Tyskland för något år sedan. Har borrat 6 hål i ytterkanten och där satt gummistroppar. Såna där man spänner fast segel och annat med.

Panelerna ligger under kojerna när dom inte används. När vi ligger en längre tid hänger jag upp dom på relingslisten fram, lägger dom på framrutan, uppe på kapellet eller annan plats som ligger 90 grader mot solen. Har sedan en 10 meter lång kabel (rejäl sådan för att slippa förluster) som jag kopplar in i en kontakt vid huvudbrytaren därifrån sedan till en regulator som är fast monterad vid batterierna. Hur smidigt som helst och med 200W kan jag köra kyl, frys, TV, dator och allt som kan tänkas får plats på en Marex 350CC.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle montera en på bågen som ser bra ut och en mppt regulator. Dessa gör skillnad. Sen kanske du borde ha lite större bank. Hade 350 ah förbruk i min 26a. 50watt solcell. 3 dygn utan gång på sommaren var inga problem. Om de inte va mulet jämt vill säga. Vet inte hur de e nu men för 1 år var det halva priset i USA..

Tack för tips! jag lyckas köra 3 dygn nu med på 2x80. skall kolla lite på priserna i USA. tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en lösning från RAM som bestod av ett kulfäste som jag monterade på targabågen, en länk på ca 20 cm (en arm som fungerar som en ledbar länk i och med att den sitter monterad mellan två kulor) och ett kulfäste på en 50 watts solcell samt en däckskontakt på targabågen där jag pluggade in kontakten från solcellen. Jag hade en maxpower regulator nere vid batterierna som optimerade laddningen från solcellen.

Jag hade inte solcellen på när vi åkte utan satte upp den när vi kom fram, det finns de som låter solcellen sitta på även när de åker. Fördelen med att göra på detta sätt, som jag tycker, att du hela tiden har en möjlighet att följa solens förflyttning och på det sättet få så optimal laddning som möjligt. Jag har gjort en likadan lösning på min nuvarande båt och jag tycker att det fungerar bra.

Jag kopplade om så att jag hade ett batteri till start och tre till förbrukning, det gjorde jag även på min 29 C och det var aldrig några problem att starta motorn på ett batteri. Jag hade en AQAD41 i 28 och en KAD 44 i 29 C

Det låter mycket intressant. jag får googla lite på detta alternativ. 

Jag kanske skall överväga att koppla om till 1+3 som du gjort. det är samma motor som jag kör så det borde fungera klockrent. 

var köpte du fästena?

mvh

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RAM-fästena finns hos SeaSea, Bryggan och Clas Olsson troligen hos flera googlaRAM-fäste.

Välj den större (38 mm) kulan om du köper, bara en känsla. Det verkar vara bra kvalitet på RAM:s grejor överlag och det finns en uppsjö av olika fästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då skall jag googla igen. Fick ingen träff senast så jag måste tryckt fel på tangenterna.

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då skall jag googla igen. Fick ingen träff senast så jag måste tryckt fel på tangenterna.

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag slänger mig in i diskussionen litet sent kanske...

 

250px-Nimbus2700.jpg

Jag har ingen 28, men väl en 2700, om du tittar ordentligt, kanske om man kan förstora bilden, så kanske du ser att min 50w panel är monterad med standard NOA fästen i den bakre rören av targabågen, sedan har jag en lina från bågen upp i en ögla i den lilla masten så att jag kan låsa panelen i nån lämplig vinkel mot solen.

Denna solcellspanel är till salu (inklusive båt).

Om någon sedan kan gissa var i Bohuslän denna bilden är exponerad så bjuder jag på en gratis fotvandring eller simtur till nämnda ort <_< .

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.jpg1_zpsvsx336hm.jpg

 

Kanske är detta en bättre, och "klickbar" bild.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sitter cellen på min 28:a. En som jag har för mig är på 65W.

 

/Moltas.

post-64501-0-77118400-1455566846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag slänger mig in i diskussionen litet sent kanske...

 

250px-Nimbus2700.jpg

Jag har ingen 28, men väl en 2700, om du tittar ordentligt, kanske om man kan förstora bilden, så kanske du ser att min 50w panel är monterad med standard NOA fästen i den bakre rören av targabågen, sedan har jag en lina från bågen upp i en ögla i den lilla masten så att jag kan låsa panelen i nån lämplig vinkel mot solen.

Denna solcellspanel är till salu (inklusive båt).

Om någon sedan kan gissa var i Bohuslän denna bilden är exponerad så bjuder jag på en gratis fotvandring eller simtur till nämnda ort <_< .

tack för förslag. jag har dessvärre inte rören som går längsmed targabågen så där blir det nog till att hitta några bra stabila fästen. 

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sitter cellen på min 28:a. En som jag har för mig är på 65W.

 

/Moltas.

ser strålande ut ju, dessvärre har jag inte den bågen ovan targan. dock så skall jag utforska möjligheten som nämndes ovan med ett bra fäste för att sätta den löstagbar på något kul-fäste och snabbkontakt. 

Tur att det vankas Allt för sjön  :D

 

En annan tanke jag har är att installera en regulator och köra på en mobil panel (den vikbara på 50w från tex seasea) första året och se om man klarar sig på denna samt att koppla om till 1+3. då borde jag komma väldigt långt. :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sitter cellen på min 28:a. En som jag har för mig är på 65W.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan stålbåge skulle jag vilja få tag på. Vet någon var man kan köpa?

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...