Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Torleif64

sea ray 290/315

Rekommendera Poster

Skepp & hoj.

Har funderingar på att köpa en Sea ray 290 med dubbla Efi 5,0 med bravo3 2006.

Vill du som har erfarenhet av en sådan båt ge mig dina synpunkter som ungefär vad jag bör betala.

Jag ska köpa den privat och har kollat på den. Den är mycket fin och har gått ca 400 timmar. Kapell är nytt och den är servad av auktoriserad verkstad. Den har bog propp, nya batterier, nytt el agregat och bra utrustning i övrigt.

Tack för din hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina båtar. Tycker dock att på en båt av den storleken funkar det inte utan skarndäck även om man går igenom luckan istället. Krångligt med kapell och fendrar mm

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att båten han menar är en 290 98-00 som har skarndäck

Vissa får för sig att kalla den för 315. Dock inte Sea Ray ;)

 

Bra välbyggd båt och 2 x 5.0 Bravo är rätt uppsättning motorer. Hört flera nämna att den kan upplevas som trög med 2 x 4.3

 

Fuktmäta akterspegel är aldrig fel 

 

Servad hos auktoriserad verkstad innebär inte per automatik något bra så var lika noga med att se över motor och drivlina oavsett

 

Väldigt vanligt med glapp i styrningen/läckage vid styrgaffeln på skölden

 

När var limpor/knän bytta senast. Finns det inga uppgifter på detta så måste du riva isär och kontrollera skick på dom. Skicket på utsidan säger tyvärr inget

 

Bara att pruta hårt och köpa ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, Servad av auktoriserad behöver inte borga för bra båt. 
Min var servad av auktoriserad, det visade sig vara s.k.i.t... Men efter en helrenovering blir det toppen..

 

Gå igenom allt noga, det du inte kan - ta hjälp, bättre att betala några tusingar för hjälp och köpa båten till rätt pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att båten han menar är en 290 98-00 som har skarndäck

Vissa får för sig att kalla den för 315. Dock inte Sea Ray ;)

 

Bra välbyggd båt och 2 x 5.0 Bravo är rätt uppsättning motorer. Hört flera nämna att den kan upplevas som trög med 2 x 4.3

 

Fuktmäta akterspegel är aldrig fel 

 

Servad hos auktoriserad verkstad innebär inte per automatik något bra så var lika noga med att se över motor och drivlina oavsett

 

Väldigt vanligt med glapp i styrningen/läckage vid styrgaffeln på skölden

 

När var limpor/knän bytta senast. Finns det inga uppgifter på detta så måste du riva isär och kontrollera skick på dom. Skicket på utsidan säger tyvärr inget

 

Bara att pruta hårt och köpa ;)

Tack för Era svar

Det är en 290/325 av årsmodell 2006, Jag skrev fel i överskriften..

Hur kan jag kolla limporna/knän ?

vad ska man betala ungefär för båten?

TACK

Redigerad av Torleif64

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju vad du är beredd att betala! Oaktat en vara, så är den inte mer värd än vad ngn är beredd att betala. Med 2 *V6 hamnar du runt 550' men som ngn tidigare skrivit, är det nog för klent. Med D6 hamnar du på 850', så någonstans däremellan skall den kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet väldigt lite om dessa båtar men svärfar köpte en ( äldre modell ) där motorn visade sig vara dålig. Dyrt att byta motor….

 

Min point är att 2/3 av värdet av båten kan ligga i motorerna så att köpa in någon som kollar dem är väl smart?

Annars är en knappt 10 år gammal båt knappast felaktig om du inte ser det själv, typ smuts i motorrummet och i kölsvin, 10 år gamla navgrejer som du ska byta. Spis och kyl som är 10 år nu…. Vad ett el-aggregat är för nåt vet jag inte men om båten är välutrustad och välservad så är det ju ett fynd. ( inte alla tar hand om sina båtar… )

 

Och är det varvsskött så vet de ju vad som gjorts? Fakturor finns på bordet och din motorkonsult kan ställa frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är årsmodell 2006 och det sitter EFI motorer så är det något skumt galet

Den båten skall ha MPI och inte EFI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...