Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
abbemyran

Bo i segelbåt, året runt

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag är en kommande student och har en dröm om att bo på en båt. Jag har seglat i så många år jag kan minnas och äger nu en fabola spectra och en hydra 20. Min tanke är att bo på en båt senare när jag ska studera i någon stad, detta för att minska studielån men även gillar jag idén. Jag skulle vilja ha en så liten båt som möjligt, men kraven är ståhöjd (180cm) och separat toalett. Den utopiska båten för detta syftet verkar vara 

Nonsuch 26. Men denna båten verkar inte finnas i Sverige. För att förtydliga: båtens syfte kommer inte vara att tävlingssegla, vill kunna segla båten men dess primära syfte ska vara en "husvagn på vatten". 

 

Jag skulle gärna höra om ni har några olika tips som är värt att tänka på om man vill förverkliga denna idén, exempelvis bästa sätt att värma upp båten på osv. Men skulle även gärna vilja ha tips på båtmodeller som jag borde kolla på!

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 För att förtydliga: båtens syfte kommer inte vara att tävlingssegla, vill kunna segla båten men dess primära syfte ska vara en "husvagn på vatten". 

 

 

Det som omedelbart dyker upp i huvet är engelska båtar typ Leisure 22.

De är just seglande husvagnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fingal? Vega? Bianca 27? Når kanske inte helt kravet på ståhöjd, men ändå.

 

Går det? Ja. Är det bekvämt? Det kan du bara svara på sjäjv. Fundera över hur du löser landservice som toalett, tvätt, vattenförsörjning och sånt.

 

Mvh

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, kolla också lohi 25 och kanske Guy 22 eller 27. Kan det vara nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 är en båt många bor i. Är du inte längre än 180 cm har du ståhöjd vid köket i den nya modellen som kom -75!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att du ville ha separat toalett.. då går ju maxin bort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 28CS är en idealisk bobåt.

 

post-106994-0-82776400-1454591801.jpg

 

Stor toalett med duschplats.

 

Rymlig förpik. 

 

Däcksalong med dinett och stort pentry.

 

Stor akterruff för stuv.

 

På vintrarna brukar jag bygga en täckning över den stora sittbrunnen och får ett skapligt kallt uterum.

 

post-106994-0-44672000-1454591827_thumb.jpg

 

Skulle jag bo i båten skulle jag nog montera en värmepump, Montera den på ett sånt sätt att den var lätt att demontera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... har nog missuppfattat frågan/ drömmen men anar att du tänker studera i nåt lärosäte här i Sverige först och främst?
[Väl där boende i någon hamn även kunna kasta loss den bobara segelbåten och s.a.s. bara nöjessegla litet kustnära i skärgården? Båten "endast" billigt bo-bekväm men ändå hyfsat kul att skärgårdssegla, är jag inne på rätt tankegång? Inga vidflyktiga planer att på att kunna korsa oceanerna till andra kontinenters universitet hoppas jag. Blir lättare för oss forumsvarare att besvara båtvalsfrågor när syftet/drömmen definieras bra, hoppas du ursäktar men dina planer som enbart "kommande student" säger inget om vilka segelvatten du tänker dig.]

Om du i andanom tänker dig nordiska lärosäten krävs knappast oceangående egenskaper, desto mer energi kan i forumtråden läggas på att hitta båtkompromiss med bästa boende- och skärgårdseglar- egenskaper tänker jag mig?
[Vad behöver egentligen en student bäst, tänker bra hamnplats med studie-ro utan sömnlösa nätter med vindpinat guppande, därtill naturligtvis billigt höghastighetsinternet gärna via fiber, billig uppvärmningskostnad, billig hamnavgift, central placering med korta billiga resor in till skolan mm?]
Exempelvis här i Gbg - om du till äventyrs tänker dig hitåt - är det nog tyvärr rätt trångt om saligheten, studenter verkar slåss om kyffen för ockerpriser etc. Dessutom är väntetiden på hamnplats flera år?
Borde liksom inte tråden litet grann skifta fokus i detta fallet- bort från båttyp och mot billiga centrala hamnplatser - så snart vi vet vilken ort som avses?? :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... har nog missuppfattat frågan/ drömmen men anar att du tänker studera i nåt lärosäte här i Sverige först och främst?

[Väl där boende i någon hamn även kunna kasta loss den bobara segelbåten och s.a.s. bara nöjessegla litet kustnära i skärgården? Båten "endast" billigt bo-bekväm men ändå hyfsat kul att skärgårdssegla, är jag inne på rätt tankegång? Inga vidflyktiga planer att på att kunna korsa oceanerna till andra kontinenters universitet hoppas jag. Blir lättare för oss forumsvarare att besvara båtvalsfrågor när syftet/drömmen definieras bra, hoppas du ursäktar men dina planer som enbart "kommande student" säger inget om vilka segelvatten du tänker dig.]

 

Om du i andanom tänker dig nordiska lärosäten krävs knappast oceangående egenskaper, desto mer energi kan i forumtråden läggas på att hitta båtkompromiss med bästa boende- och skärgårdseglar- egenskaper tänker jag mig?

[Vad behöver egentligen en student bäst, tänker bra hamnplats med studie-ro utan sömnlösa nätter med vindpinat guppande, därtill naturligtvis billigt höghastighetsinternet gärna via fiber, billig uppvärmningskostnad, billig hamnavgift, central placering med korta billiga resor in till skolan mm?]

Exempelvis här i Gbg - om du till äventyrs tänker dig hitåt - är det nog tyvärr rätt trångt om saligheten, studenter verkar slåss om kyffen för ockerpriser etc. Dessutom är väntetiden på hamnplats flera år?

Borde liksom inte tråden litet grann skifta fokus i detta fallet- bort från båttyp och mot billiga centrala hamnplatser - så snart vi vet vilken ort som avses?? :unsure:

Prova att läsa trådskaparens första inlägg igen och kanske en gång till så hoppas jag du också förstår vilken typ av båt som eftersöks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Har kollat runt men verkar lite väl små. Jag tänker mig en något större båt, måste vara bekväm att bo i. Säg budget 80 000kr eller dylikt. Har ni något i den prisklassen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 28CS är en idealisk bobåt.

 

Fjord 28 cs plan smal copy.jpg

 

Stor toalett med duschplats.

 

Rymlig förpik.

 

Däcksalong med dinett och stort pentry.

 

Stor akterruff för stuv.

 

På vintrarna brukar jag bygga en täckning över den stora sittbrunnen och får ett skapligt kallt uterum.

 

Överpressäning SB.jpg

 

Skulle jag bo i båten skulle jag nog montera en värmepump, Montera den på ett sånt sätt att den var lätt att demontera.

 

Det låter som en väldigt intressant båt! Absolut något jag ska kolla vidare på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fjord 28CS är en idealisk bobåt.

 

Fjord 28 cs plan smal copy.jpg

 

 

Det låter som en väldigt intressant båt! Absolut något jag ska kolla vidare på!

 

 

Dessvärre finns det väldigt få båtar av just den typen.

 

Om seglingsegenskaperna inte är det primära, så finns det ju många typer av motorseglare.

 

Det gäller ju bara att hitta en till "rätt pris"

 

Som Thomas säger är nog problemet att hitta båtplats.

 

Var kommer du att läsa!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in Sunwind 26, finns sunwind 29 (lite nyare) klart inom din budget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fjord 28CS är en idealisk bobåt.

 

Fjord 28 cs plan smal copy.jpg

 

 

Det låter som en väldigt intressant båt! Absolut något jag ska kolla vidare på!

 

 

Dessvärre finns det väldigt få båtar av just den typen.

 

Om seglingsegenskaperna inte är det primära, så finns det ju många typer av motorseglare.

 

Det gäller ju bara att hitta en till "rätt pris"

 

Som Thomas säger är nog problemet att hitta båtplats.

 

Var kommer du att läsa!?

 

Tror ni har rätt där, verkar som enorma väntetider  :unsure: men man får nog satsa på att köpa båt i närheten av stad man ska plugga i så båtplats kan behållas!

 

Vet inte ännu, tänker väl lite långt i förväg kanske! Men hoppas på STHLM eller Göteborg, någon som vet båtplatser där man kan bo året runt, ha tillgång till dusch mm i de områdena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fjord 28CS är en idealisk bobåt.

 

Fjord 28 cs plan smal copy.jpg

 

Det låter som en väldigt intressant båt! Absolut något jag ska kolla vidare på!

Dessvärre finns det väldigt få båtar av just den typen.

 

Om seglingsegenskaperna inte är det primära, så finns det ju många typer av motorseglare.

 

Det gäller ju bara att hitta en till "rätt pris"

 

Som Thomas säger är nog problemet att hitta båtplats.

 

Var kommer du att läsa!?

Tror ni har rätt där, verkar som enorma väntetider :unsure: men man får nog satsa på att köpa båt i närheten av stad man ska plugga i så båtplats kan behållas!

 

Vet inte ännu, tänker väl lite långt i förväg kanske! Men hoppas på STHLM eller Göteborg, någon som vet båtplatser där man kan bo året runt, ha tillgång till dusch mm i de områdena?

I dom nya avtalen mellan Stockholm stad och dom allmännyttiga båtklubbarna så tillåts övernattning i båt på klubben endast för enstaka nätter. Man vill inte ha några "permanent" boende på båt i båtklubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in Sunwind 26, finns sunwind 29 (lite nyare) klart inom din budget

Sundwind 29 verkar som det perfekta valet nästan! Är välidgt svar för L eller U formade pentry, gillar soffgruppen med. Vet du vad pris för en normal utrustad sådan brukar ligga på? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marieholm 32E ligger enligt Sailguide ligger priserna på strax över 200 000 kr. Men min uppfattning är att priserna har sjunkit till strax över 120 000. Fortfarande ett sinnessjukt bra pris! Enligt annonsen så kan båtplats ingå! Är dock tveksam till om det verkligen är en "E" eftersom de skulle lanserats 1977. Skulle nog föredra den äldre modellen med 7/8-delsrigg!

 

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=882

 

Nästan så man skulle köpa den i spekulation :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta också på en begagnad Ballad eller Ballad-kopia. Jag bor sedan ett par år hela året runt i en Nardus 92. Förutom bra interiöra lösningar, u-soffa, längsgående kök, två stick-kojer etc,  så är det det en billig båt, under 100 000 . Och skulle du vilja segla jorden runt i den går det också bra.

Här finns en del bilder på min nya ( ej färdiga ) blogg :   http://pavitra.strikingly.com

 

Bild på salongen  IMG_1036_psfjei.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholm tror jag det i stort sett bara är Pampas Marina som tillåter året-runtboende på båtar av den typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Slänger in Sunwind 26, finns sunwind 29 (lite nyare) klart inom din budget

Sundwind 29 verkar som det perfekta valet nästan! Är välidgt svar för L eller U formade pentry, gillar soffgruppen med. Vet du vad pris för en normal utrustad sådan brukar ligga på? :)

 

När jag letade båt, för 3 år sedan fanns en 29a för 80k med lite nyare motor, de bör vara något billigare nu. Jag är väldigt nöjd med min 26a så kan rekommendera båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta också på en begagnad Ballad eller Ballad-kopia. Jag bor sedan ett par år hela året runt i en Nardus 92. Förutom bra interiöra lösningar, u-soffa, längsgående kök, två stick-kojer etc,  så är det det en billig båt, under 100 000 . Och skulle du vilja segla jorden runt i den går det också bra.

 

Här finns en del bilder på min nya ( ej färdiga ) blogg :   http://pavitra.strikingly.com

 

Bild på salongen  IMG_1036_psfjei.jpg

Oj det var nog en av de snyggare båtarna som jag sett! Verkligen fin båt, den måste du va nöjd över att äga! Verkar dock vara som en ganska svår båt att få tag i, eller finns det många sådana båtar i Sverige? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Titta också på en begagnad Ballad eller Ballad-kopia. Jag bor sedan ett par år hela året runt i en Nardus 92. Förutom bra interiöra lösningar, u-soffa, längsgående kök, två stick-kojer etc,  så är det det en billig båt, under 100 000 . Och skulle du vilja segla jorden runt i den går det också bra.

 

Här finns en del bilder på min nya ( ej färdiga ) blogg :   http://pavitra.strikingly.com

 

Bild på salongen  IMG_1036_psfjei.jpg

Oj det var nog en av de snyggare båtarna som jag sett! Verkligen fin båt, den måste du va nöjd över att äga! Verkar dock vara som en ganska svår båt att få tag i, eller finns det många sådana båtar i Sverige? :)

 

 

Ja, visst är den fin !   Jag är mer än nöjd, inte minst med att jag betalade en bra bit under 100¨  :) 

Ingen verkar veta hur många som byggts, men dom dyker upp ibland på Blocket  Och det är just kombon som är så bra med den ;   priset, rymligheten dvs helt ok bo-komfort, lätt att vinterisolera, billiga båtplatser ( 9,2x3 meter båt), seglingsegenskaperna och estetiken. 

 

Men det finns ju många fina bobåtar ( om man inte kräver större utrymmen än jag ) runt 100,000 ;  

Maxi 87, B31, Marieholm 32, Allegro 27 (lite mindre förstås ), Albin Ballad ( väldigt lik min Nardus ) ....

 

Finns en fin Ballad till salu nu på Blocket för 80¨  :

http://www.blocket.se/goteborg/Albin_Ballad_65291968.htm?ca=15&w=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har bott i min Najad 34 sedan i april förra året. Jag har klarat 22 grader minus med ett konvektorelement och en stelton fotogenlampa som ger 700 watt värmeeffekt. Jag tycker att det är ett billigt boende och dessutom ett fint boende eftersom man har friheten att kunna gå ut och segla när man vill. En sak som jag investerade extra i var en vanlig avfuktare som går på 230 volt denne minskade fuktigheten till under 30 %. Jag rekommenderar att du testa ett år för att upptäcka vad som behöver göras extra. Jag kom fram till att jag ska värmeisolera och sätta in en värmekälla som gör mig oberoende av landström. Jag monterade dessutom en mulltoa som gör mig oberoende av tömningar eftersom det bara blir mat jord som är kvar.

Mvh

captain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har bott i min Najad 34 sedan i april förra året. Jag har klarat 22 grader minus med ett konvektorelement och en stelton fotogenlampa som ger 700 watt värmeeffekt. Jag tycker att det är ett billigt boende och dessutom ett fint boende eftersom man har friheten att kunna gå ut och segla när man vill. En sak som jag investerade extra i var en vanlig avfuktare som går på 230 volt denne minskade fuktigheten till under 30 %. Jag rekommenderar att du testa ett år för att upptäcka vad som behöver göras extra. Jag kom fram till att jag ska värmeisolera och sätta in en värmekälla som gör mig oberoende av landström. Jag monterade dessutom en mulltoa som gör mig oberoende av tömningar eftersom det bara blir mat jord som är kvar.

Mvh

captain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...