Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PederGbg

Ny gelcoat-Blått eller vitt?

Rekommendera Poster

Min Hanse har fått en del skador på skrovet så det blir ny gelcoat till våren. Pratade precis med varvet och de sa att jag kan välja färg. Idag är det mörkblått vilket är väldigt fint, när det är fint, men svårt att underhålla. Ska man byta till vitt? Vad tror ni vid en eventuell försäljning? Är vitt mer eftertraktat?

 

//Beslutsångest ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen tanke på att sälja i nuläget. Men om något år kanske. Det avgörande är nog om jag byter till vitt för att det är enklare att underhålla. Mitt blåa skrov "kritar" väldigt snabbt efter sjösättningen på våren. Kanske är färgerna "bättre" idag? Min båt är från 2004

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter underligt att "byta gelcoat". Gelcoat är ett tjockt materialskikt som man bara byter om det är utsatt för omfattande böldpest eller liknande. Har du repor i gelcoaten spacklar man i med gelcoat med samma färg och våtslipar och polerar utan att det syns alls, om det är gjort av en skicklig hantverkare. Snabbfix är att spackla i och sedan lackera

över med vanlig lack, med det är något annat. Då kan du välja färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blått är elegant, i vart fall på håll... Men minsta repa syns!

 

Grått kan bli elegant och sobert.... Inte övervägt grått?

Sedan läste jag i en tysk båttidning om foliering. Du lägger ett skyddande folieskikt utanpå.

 

För det låter dyrt att måla om skrovet.

Jag själv skulle kalla in någon som lagar skador och nanopolerar (vad det nu är!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka sig att man kör vit gelcoat och lägger på en film över som är blå - samma sätt som man gör med bilar. Du spar din nya gelcoat och kan byta färg efter humör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående. Satsa på vitt och en folie som dessutom skyddar mot repor och annat. Det finns en uppsjö kvaliteter och priser men vad du än väljer är det billigt jämfört med att låta lackera om båten (eller lägga på gelcoat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är ett försäkringsärende är kostnaden inget jag behöver ta hänsyn till, och det lutar åt blått (som det är original)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klokt att behålla färgen. Oavsett om man spacklar i repor eller målar över kommer du förr eller senare att få någon mindre skada i ytskiktet och då är det inte kul att ha någon anna färg under. Dessutom blir aldrig övergångar mellan olika delar som skrov/däck eller andra fogar riktigt bra om man bytt färg:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...