Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sjoingenjoren

Bavaria 32 Sport - erfarenhet

Rekommendera Poster

Hej

 

Går i uppbytartankar inför framtiden och har snöat in mig på Bavaria 32 Sport som jag tycker är en fin och välplanerad båt utifrån vad jag kan se online. Dessutom prisvärd även om det inte är Windy-klass på finishen.

 

Har någon några erfarenheter av dessa båtar och vad skall man tänka på? Bör man akta sig för de gamla BMB-modellerna? Jag siktar på runt 06-08 då det är upp runt 800.000 jag kan tänka mig att lägga även om den gränsen är flexibel ( så som det brukar bli när man letar båt eller bil och ser vad man kan få för några kronor till).

 

Många har D3 vilket jag inte hört mycket gott om, men har dessa - och i så fall när - blivit förbättrade eller är det enda rätta att undvika dessa?

Är dubbla D3-190, som verkar vara vanliga, för små för en båt på 7000 kilo? Det jag mentalt ställt in mig på är D4 även om dessa är ovanliga.

Det finns exemplar med VP 5.7 GXI bensinare, är dessa bättre dimensionerade?

 

Utifrån sökningar så verkar de allra flesta exemplar segla i Italien eller Kroatien - har någon koll på om man vågar köpa båt där eller är samtliga sönderkörda charterbåtar i uselt skick? 

 

Är förliga kojen acceptabel längd? Bör man satsa på en 35 istället med separat försalong?

 

Stöt och blöt och kom med synpunkter!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul detalj är elsystemet som är BUS-baserat. Det är inte man meckar med själv; finns det elfel kan det bli dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Fredrik på Båtaffären i Norrköping.

 

Han är en klippa på Bavaria båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att ta med en mejsel och öppna lite paneler i stick kojen så du får se det fina elsystemet.. Jag har sett ny bavariabåt bakom panelen där elsystemet huserade, det såg ut om 5 3åringar hade lekt med sladdarna - en salig röra. Det går väl iofs att göra om, även om det känns trist på en nästan ny båt.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner flera med segelbåtar från Bavaria och dom har jag upplevt som ganska prydliga elinstallationer på måste jag säga... 

 

Hur ställer ni er till motorfrågan? En del har KAD32 som väl klassas som idiotsäkra, men är dessa tillräckliga för denna båt eller måste man upp i storlek? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt varv tyckte att bus-systemet är relativt smidigt samt att installationer, både el och annat varken var bättre eller sämre än någon annan. Typ medel. Det jag själv skulle önska är bättre uppmärkning både i motorrum samt andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 5 3åringar särskrivning av 53åringar?

Nej, korrekt skrivet torde bli 5 stycken 3 åringar. 

Det var det rörigaste och risigaste jag sett, kan vara så att det var ett dåligt exemplar - vet bara vad jag har sett.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bavaria 32 med dubbla D4-210, 2004. Otroligt nöjd med den! Går snabbt upp i planing fulltankad och med full packning/besättning. Cruisar 24-25 knop, topp 37. Kör mycket och inte speciellt snålt (men inte buskörning heller) på 1.59 liter/sjömil snitt under en säsong!

 

Kan inte säga att jag saknar ngt när det gäller kvaliteten, verkar mest snack att Bavaria skulle ha dålig. Planlösningen bättre än motsvarande Windy (min åsikt) då dinett nere och U+L-soffa ute.

 

Skulle undvika bensinare. D4 förmodar jag snålare än KAD 32.

 

Ligger mkt bra med 2 vuxna (min längd 1.79) framme och midcabin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är 5 3åringar särskrivning av 53åringar?

Nej, korrekt skrivet torde bli 5 stycken 3 åringar.

Det var det rörigaste och risigaste jag sett, kan vara så att det var ett dåligt exemplar - vet bara vad jag har sett..

ofan!

Min ser ut som en... max två st.. jobbat med den. Åldersbestämningen är enklare... 10-85 nånstans.

vetefan om jag skulle kunna se nån skillnad om det hade varit fler, det kanske det har.. skulle du se skillnad på om det hade varit sex st treåringar elle gör du, som jag, en kvalificerad gissning?

hmmm vet du om det ser ut som fem st treåriga gossar eller töser.. eller kan det se ut som en blandad styrka.

min ser ut som... strumplådan med oparade strumpor som dotter vältit ut... och i brådskan tryckt tillbaka igen... alternativ frugans "plastskåp" en månad efter att den blivit sorterad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bavaria 32 med dubbla D4-210, 2004. Otroligt nöjd med den! Går snabbt upp i planing fulltankad och med full packning/besättning. Cruisar 24-25 knop, topp 37. Kör mycket och inte speciellt snålt (men inte buskörning heller) på 1.59 liter/sjömil snitt under en säsong!

 

Kan inte säga att jag saknar ngt när det gäller kvaliteten, verkar mest snack att Bavaria skulle ha dålig. Planlösningen bättre än motsvarande Windy (min åsikt) då dinett nere och U+L-soffa ute.

 

Skulle undvika bensinare. D4 förmodar jag snålare än KAD 32.

 

Ligger mkt bra med 2 vuxna (min längd 1.79) framme och midcabin.

 

Bensin är det ju inget fel på i sig, jag har bensin nu och är nöjd, men jag gillar dieselmaskiner helt enkelt så det är det jag kommer köpa.

 

D4-210 bör väl vara ganska lika D3-190 prestandamässigt då vikten på D4 bör "straffa sig" lite väl? 

KAD32 skall vad jag läst på norska sidor kunna matcha D3-190 då dom tydligen skall vara ganska sparsamt spexade på 170 hk men i själva verket vara kraftigare... 

 

Du tycker iaf att båten är lättdriven? 

 

Fördelen med KAD 32 är ju att det är en ganska enkel motor och därmed inte så mycket elektronik men allt börjar ju bli till åren nu.. 

 

Låter bra med förpiken. Håller med om att Windy tappar rejält på att dom inte har en fast förpik utan att man måste bädda ner U-soffan även i en stor och dyr båt som 33 Scirocco. Bavaria har koll på hur man skapar utrymme måste jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Bavaria 35 Sport -06 med dubbla D4-225. Vi köpte den förra hösten och gjorde en större renovering/uppdatering av båten under förra vintern.

 

Det som nästan all Bavaria Sport med den blå randen har som problem är att den blir väldigt solblekt. Jag var och tittade på en som alltid haft samma båtplats och det var mycket tydligt vilken sida som solen låg på hela tiden.

Vi löste detta genom att lackera om randen till grå (tiden får utvisa om det håller längre) samt att vi bytte kapell och dynor samtidigt.

 

VI är mycket nöjda med båten, den passar vår familj perfekt och är samtidigt inte så stor så det känns som ett problem i gästhamnarna. Men 35 fot det kan man diskutera. Våra vänner har en Windy 37 grand mistral och vår båt är såväl längre, högre och bredare. Windyn går dock bättre i sjön.

 

D4-225 räcker utmärkt till båten och den känns inte tung eller långsam. Vi toppar lite drygt 30 knop och ligger fint i 22 - 24 knop. Oftast åker vi dock runt 7 knop.

 

Gällande kvalitén så är det inte "windy klass" men så kostar den inte heller lika mycket.

 

Här finns bilder på vår renovering.

http://www.bavariaklubben.se/Gallery/ShowGallery.aspx?gid=63

 

/Andreas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en Bavaria 32 med dubbla D4-210, 2004. Otroligt nöjd med den! Går snabbt upp i planing fulltankad och med full packning/besättning. Cruisar 24-25 knop, topp 37. Kör mycket och inte speciellt snålt (men inte buskörning heller) på 1.59 liter/sjömil snitt under en säsong!

 

Kan inte säga att jag saknar ngt när det gäller kvaliteten, verkar mest snack att Bavaria skulle ha dålig. Planlösningen bättre än motsvarande Windy (min åsikt) då dinett nere och U+L-soffa ute.

 

Skulle undvika bensinare. D4 förmodar jag snålare än KAD 32.

 

Ligger mkt bra med 2 vuxna (min längd 1.79) framme och midcabin.

 

Bensin är det ju inget fel på i sig, jag har bensin nu och är nöjd, men jag gillar dieselmaskiner helt enkelt så det är det jag kommer köpa.

 

D4-210 bör väl vara ganska lika D3-190 prestandamässigt då vikten på D4 bör "straffa sig" lite väl? 

KAD32 skall vad jag läst på norska sidor kunna matcha D3-190 då dom tydligen skall vara ganska sparsamt spexade på 170 hk men i själva verket vara kraftigare... 

 

Du tycker iaf att båten är lättdriven? 

 

Fördelen med KAD 32 är ju att det är en ganska enkel motor och därmed inte så mycket elektronik men allt börjar ju bli till åren nu.. 

 

Låter bra med förpiken. Håller med om att Windy tappar rejält på att dom inte har en fast förpik utan att man måste bädda ner U-soffan även i en stor och dyr båt som 33 Scirocco. Bavaria har koll på hur man skapar utrymme måste jag säga.

 

D4 är tyngre än D3 men har mycket bättre vrid och är en betydligt kraftigare konstruktion. Du kan nog fråga vilken meck som helst och denne skulle rekommendera D4 alla dagar i veckan om man inte har en båt där vikten är extremt betydelsefull.

Nu har jag ingen personlig erfarehet av just den aktuella versionen av 32 sport. Men generellt sett är sportserien inte speciellt lättdrivna. inte jättetröga men generellt inte bland de snabbaste/snålaste med resp motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har en Bavaria 32 med dubbla D4-210, 2004. Otroligt nöjd med den! Går snabbt upp i planing fulltankad och med full packning/besättning. Cruisar 24-25 knop, topp 37. Kör mycket och inte speciellt snålt (men inte buskörning heller) på 1.59 liter/sjömil snitt under en säsong!

 

Kan inte säga att jag saknar ngt när det gäller kvaliteten, verkar mest snack att Bavaria skulle ha dålig. Planlösningen bättre än motsvarande Windy (min åsikt) då dinett nere och U+L-soffa ute.

 

Skulle undvika bensinare. D4 förmodar jag snålare än KAD 32.

 

Ligger mkt bra med 2 vuxna (min längd 1.79) framme och midcabin.

 

Bensin är det ju inget fel på i sig, jag har bensin nu och är nöjd, men jag gillar dieselmaskiner helt enkelt så det är det jag kommer köpa.

 

D4-210 bör väl vara ganska lika D3-190 prestandamässigt då vikten på D4 bör "straffa sig" lite väl? 

KAD32 skall vad jag läst på norska sidor kunna matcha D3-190 då dom tydligen skall vara ganska sparsamt spexade på 170 hk men i själva verket vara kraftigare... 

 

Du tycker iaf att båten är lättdriven? 

 

Fördelen med KAD 32 är ju att det är en ganska enkel motor och därmed inte så mycket elektronik men allt börjar ju bli till åren nu.. 

 

Låter bra med förpiken. Håller med om att Windy tappar rejält på att dom inte har en fast förpik utan att man måste bädda ner U-soffan även i en stor och dyr båt som 33 Scirocco. Bavaria har koll på hur man skapar utrymme måste jag säga.

 

D4 är tyngre än D3 men har mycket bättre vrid och är en betydligt kraftigare konstruktion. Du kan nog fråga vilken meck som helst och denne skulle rekommendera D4 alla dagar i veckan om man inte har en båt där vikten är extremt betydelsefull.

Nu har jag ingen personlig erfarehet av just den aktuella versionen av 32 sport. Men generellt sett är sportserien inte speciellt lättdrivna. inte jättetröga men generellt inte bland de snabbaste/snålaste med resp motor.

 

 

Ok, tack så mycket för inputen - det kan säkert ligga något i det du säger. Nu är väl kanske inte D3 mitt främsta val utan i så fall KAD32 som känns som en robustare maskin om man nu inte hittar en med D4 vill säga.

 

Kanske är bäst att försöka hitta med med D4 då även om dom inte verkar vara dom vanligaste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Bavaria 35 Sport -06 med dubbla D4-225. Vi köpte den förra hösten och gjorde en större renovering/uppdatering av båten under förra vintern.

 

Det som nästan all Bavaria Sport med den blå randen har som problem är att den blir väldigt solblekt. Jag var och tittade på en som alltid haft samma båtplats och det var mycket tydligt vilken sida som solen låg på hela tiden.

Vi löste detta genom att lackera om randen till grå (tiden får utvisa om det håller längre) samt att vi bytte kapell och dynor samtidigt.

 

VI är mycket nöjda med båten, den passar vår familj perfekt och är samtidigt inte så stor så det känns som ett problem i gästhamnarna. Men 35 fot det kan man diskutera. Våra vänner har en Windy 37 grand mistral och vår båt är såväl längre, högre och bredare. Windyn går dock bättre i sjön.

 

D4-225 räcker utmärkt till båten och den känns inte tung eller långsam. Vi toppar lite drygt 30 knop och ligger fint i 22 - 24 knop. Oftast åker vi dock runt 7 knop.

 

Gällande kvalitén så är det inte "windy klass" men så kostar den inte heller lika mycket.

 

Här finns bilder på vår renovering.

http://www.bavariaklubben.se/Gallery/ShowGallery.aspx?gid=63

 

/Andreas

 

Det var inget dåligt jobb! Tror jag har sett dina bilder någon gång tidigare och konstaterade att jag vill göra något liknande då en blek blå rand inte är så charmigt. Var fick du tag på bra lackerare och vad gick det kalaset på?

 

Om jag dessutom inte är helt ute och cyklar så kastade jag långa blickar på just din båt på Käringön i somras! 

Riktigt bra jobbat! 

 

Nu är väl 35 lite för stor för mig, utan det är 32 som gäller så då kanske ett steg mindre motor är ok?

Som du säger så verkar Bavaria vara ganska stora i storlekarna. 

Vet du förresten om 33 var det som blev 35? 33 har nämligen egen salong i fören till skillnad från 32.

Deras modellutbud är minst sagt rörigt..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket pyssel var det :-)

Båten lackerades på GS Marin i Rönnäng och jag är mycket nöjd med resultatet. Det var inte så dyrt som jag trodde men ring Tomas på GS och hör om pris.

 

Det kan säkert vara vi som låg på Käringön. Vi låg där hela midsommarhelgen :-)

 

33:an är ganska lik 35:an med egen kabin i fören. Men jag håller med om att modellerna inte har producerats så länge utan det kommer nya vartannat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har en Bavaria 35 Sport -06 med dubbla D4-225. Vi köpte den förra hösten och gjorde en större renovering/uppdatering av båten under förra vintern.

 

Det som nästan all Bavaria Sport med den blå randen har som problem är att den blir väldigt solblekt. Jag var och tittade på en som alltid haft samma båtplats och det var mycket tydligt vilken sida som solen låg på hela tiden.

Vi löste detta genom att lackera om randen till grå (tiden får utvisa om det håller längre) samt att vi bytte kapell och dynor samtidigt.

 

VI är mycket nöjda med båten, den passar vår familj perfekt och är samtidigt inte så stor så det känns som ett problem i gästhamnarna. Men 35 fot det kan man diskutera. Våra vänner har en Windy 37 grand mistral och vår båt är såväl längre, högre och bredare. Windyn går dock bättre i sjön.

 

D4-225 räcker utmärkt till båten och den känns inte tung eller långsam. Vi toppar lite drygt 30 knop och ligger fint i 22 - 24 knop. Oftast åker vi dock runt 7 knop.

 

Gällande kvalitén så är det inte "windy klass" men så kostar den inte heller lika mycket.

 

Här finns bilder på vår renovering.

http://www.bavariaklubben.se/Gallery/ShowGallery.aspx?gid=63

 

/Andreas

 

Det var inget dåligt jobb! Tror jag har sett dina bilder någon gång tidigare och konstaterade att jag vill göra något liknande då en blek blå rand inte är så charmigt. Var fick du tag på bra lackerare och vad gick det kalaset på?

 

Om jag dessutom inte är helt ute och cyklar så kastade jag långa blickar på just din båt på Käringön i somras! 

Riktigt bra jobbat! 

 

Nu är väl 35 lite för stor för mig, utan det är 32 som gäller så då kanske ett steg mindre motor är ok?

Som du säger så verkar Bavaria vara ganska stora i storlekarna. 

Vet du förresten om 33 var det som blev 35? 33 har nämligen egen salong i fören till skillnad från 32.

Deras modellutbud är minst sagt rörigt..

 

 

Ang. storlekarna så är Bavaria väldigt oprecisa. T ex min 28 sport bytte efter facelift namn till 29 sport och har nu efter ytterligare förändring bytt namn till 30 sport. Trots exakt samma skrov som är 8,95 LoA och enligt vissa uppgifter 9,29 ink badbrygga. (Har inte kontrollmätt själv). I närheten av en "normal" 28 fotare har den alltså aldrig varit. 34 sport som blev 35 och nu 360 är uppåt 37-38 fot i praktiken.

 

Är ju iof generellt rörigt med båtstrl. Vissa räknar badbrygga, andra inte etc etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket pyssel var det :-)

Båten lackerades på GS Marin i Rönnäng och jag är mycket nöjd med resultatet. Det var inte så dyrt som jag trodde men ring Tomas på GS och hör om pris.

 

Det kan säkert vara vi som låg på Käringön. Vi låg där hela midsommarhelgen :-)

 

33:an är ganska lik 35:an med egen kabin i fören. Men jag håller med om att modellerna inte har producerats så länge utan det kommer nya vartannat år.

 

Ja det var på midsommar så då mindes jag rätt. Som sagt, snyggt jobbat!

Vad är det för material du klätt dynorna i?

 

Skall ha dom i åtanke när det blir båtbyte. Får nog nöja mig med min jenkare ett år eller två till men man vet aldrig när impulsen slår till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, grymt snygg renovering! Får man vara oblyg och fråga vad teaken kostade, monterat och klart? Är lite sugen på nya 360 sport men gillar inte alls Bavarias originalteak. Oramad och inget exklusivt intryck, rätt tunn med. Spånade lite på iden att beställa båten helt utan teakdäck och låta någon annan lägga däcket om det nu blir aktuellt med ny båt på riktigt. Te x teak i sittbrunnen går lös på 42´från fabrik. Känns inte helt billigt för det man får..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är 5 3åringar särskrivning av 53åringar?

Nej, korrekt skrivet torde bli 5 stycken 3 åringar.

Det var det rörigaste och risigaste jag sett, kan vara så att det var ett dåligt exemplar - vet bara vad jag har sett..

ofan!

Min ser ut som en... max två st.. jobbat med den. Åldersbestämningen är enklare... 10-85 nånstans.

vetefan om jag skulle kunna se nån skillnad om det hade varit fler, det kanske det har.. skulle du se skillnad på om det hade varit sex st treåringar elle gör du, som jag, en kvalificerad gissning?

hmmm vet du om det ser ut som fem st treåriga gossar eller töser.. eller kan det se ut som en blandad styrka.

min ser ut som... strumplådan med oparade strumpor som dotter vältit ut... och i brådskan tryckt tillbaka igen... alternativ frugans "plastskåp" en månad efter att den blivit sorterad...

 

Du får inte ligga så ofta va? 

 Det var faktiskt en kvalificerad gissning.

 

Med tanke på alla märkliga anmärkningar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mycket pyssel var det :-)

Båten lackerades på GS Marin i Rönnäng och jag är mycket nöjd med resultatet. Det var inte så dyrt som jag trodde men ring Tomas på GS och hör om pris.

 

Det kan säkert vara vi som låg på Käringön. Vi låg där hela midsommarhelgen :-)

 

33:an är ganska lik 35:an med egen kabin i fören. Men jag håller med om att modellerna inte har producerats så länge utan det kommer nya vartannat år.

 

Ja det var på midsommar så då mindes jag rätt. Som sagt, snyggt jobbat!

Vad är det för material du klätt dynorna i?

 

Skall ha dom i åtanke när det blir båtbyte. Får nog nöja mig med min jenkare ett år eller två till men man vet aldrig när impulsen slår till!

 

 

Tack, vi är så nöjda med resultatet :-)

 

Det är ett material som heter Silvertex. Det känns inte som galon mer som tyg men vattentätt. Jag gillar inte Sunbrella som jag tycker blir smutsigt så lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, grymt snygg renovering! Får man vara oblyg och fråga vad teaken kostade, monterat och klart? Är lite sugen på nya 360 sport men gillar inte alls Bavarias originalteak. Oramad och inget exklusivt intryck, rätt tunn med. Spånade lite på iden att beställa båten helt utan teakdäck och låta någon annan lägga däcket om det nu blir aktuellt med ny båt på riktigt. Te x teak i sittbrunnen går lös på 42´från fabrik. Känns inte helt billigt för det man får..

Tackar :-)

 

Vår båt hade ingen teak i sittbrunnen utan bara ljusblå matta. Så det stod högt på listan att lägga teak. Nu gjorde vi ju ganska mycket på en gång så jag har inte 100 koll på vad teaken kostade men runt 25 - 30.000 och då la vi teak på toa durken med :-)

 

Så det låter som att det mycket väl kan vara en god ide att köpa utan och låta lägga teaken hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vad ett kapell gick på?

Köpte du original från Bavaria eller fick en kapellmakare göra jobbet?

 

 

 

Förresten, grymt snygg renovering! Får man vara oblyg och fråga vad teaken kostade, monterat och klart? Är lite sugen på nya 360 sport men gillar inte alls Bavarias originalteak. Oramad och inget exklusivt intryck, rätt tunn med. Spånade lite på iden att beställa båten helt utan teakdäck och låta någon annan lägga däcket om det nu blir aktuellt med ny båt på riktigt. Te x teak i sittbrunnen går lös på 42´från fabrik. Känns inte helt billigt för det man får..

Tackar :-)

 

Vår båt hade ingen teak i sittbrunnen utan bara ljusblå matta. Så det stod högt på listan att lägga teak. Nu gjorde vi ju ganska mycket på en gång så jag har inte 100 koll på vad teaken kostade men runt 25 - 30.000 och då la vi teak på toa durken med :-)

 

Så det låter som att det mycket väl kan vara en god ide att köpa utan och låta lägga teaken hemma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Får man fråga vad ett kapell gick på?

Köpte du original från Bavaria eller fick en kapellmakare göra jobbet?

 

 

 

Förresten, grymt snygg renovering! Får man vara oblyg och fråga vad teaken kostade, monterat och klart? Är lite sugen på nya 360 sport men gillar inte alls Bavarias originalteak. Oramad och inget exklusivt intryck, rätt tunn med. Spånade lite på iden att beställa båten helt utan teakdäck och låta någon annan lägga däcket om det nu blir aktuellt med ny båt på riktigt. Te x teak i sittbrunnen går lös på 42´från fabrik. Känns inte helt billigt för det man får..

Tackar :-)

 

Vår båt hade ingen teak i sittbrunnen utan bara ljusblå matta. Så det stod högt på listan att lägga teak. Nu gjorde vi ju ganska mycket på en gång så jag har inte 100 koll på vad teaken kostade men runt 25 - 30.000 och då la vi teak på toa durken med :-)

 

Så det låter som att det mycket väl kan vara en god ide att köpa utan och låta lägga teaken hemma.

 

 

Tyvärr fanns inte orgnialkapellet så vi hade inget val att beställa nytt kapell från Bavaria. Det gav oss dock möjlighet att göra kapellet som vi ville och inte som det var tänkt från Bavaria. Kapellet syddes upp av kapellmakare och mallades på båten. Priset låg mellan 25 och 30.000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Får man fråga vad ett kapell gick på?

Köpte du original från Bavaria eller fick en kapellmakare göra jobbet?

 

 

 

Förresten, grymt snygg renovering! Får man vara oblyg och fråga vad teaken kostade, monterat och klart? Är lite sugen på nya 360 sport men gillar inte alls Bavarias originalteak. Oramad och inget exklusivt intryck, rätt tunn med. Spånade lite på iden att beställa båten helt utan teakdäck och låta någon annan lägga däcket om det nu blir aktuellt med ny båt på riktigt. Te x teak i sittbrunnen går lös på 42´från fabrik. Känns inte helt billigt för det man får..

Tackar :-)

 

Vår båt hade ingen teak i sittbrunnen utan bara ljusblå matta. Så det stod högt på listan att lägga teak. Nu gjorde vi ju ganska mycket på en gång så jag har inte 100 koll på vad teaken kostade men runt 25 - 30.000 och då la vi teak på toa durken med :-)

 

Så det låter som att det mycket väl kan vara en god ide att köpa utan och låta lägga teaken hemma.

 

 

Tyvärr fanns inte orgnialkapellet så vi hade inget val att beställa nytt kapell från Bavaria. Det gav oss dock möjlighet att göra kapellet som vi ville och inte som det var tänkt från Bavaria. Kapellet syddes upp av kapellmakare och mallades på båten. Priset låg mellan 25 och 30.000.

 

 

 

Ok det låter ju som överkomligt för ett skräddarsytt kapell i snygg färg dessutom. 

 

Åter till motorerna; Hittat en 32 Sport med dubbla D4-210. Har någon något att säga om dessa maskiner? Finns väldigt lite skrivet om dom men desto mer om D4-225 o 260 med injektorhaverier etc. 

Viktiga punkter att tänka på med D4-maskinerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden igen.

 

Vad säger ni om att skaffa en med bensinmotorer? 5.7 GXI är det väl som gäller då.

Har en Mercuriser 7.4 MPI nu och det funkar ju fint. Bensinare verkar vanligare och ligger betydligt bättre i pris. 

Har någon erfarenhet av Pentas bensinmotorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förresten, grymt snygg renovering! Får man vara oblyg och fråga vad teaken kostade, monterat och klart? Är lite sugen på nya 360 sport men gillar inte alls Bavarias originalteak. Oramad och inget exklusivt intryck, rätt tunn med. Spånade lite på iden att beställa båten helt utan teakdäck och låta någon annan lägga däcket om det nu blir aktuellt med ny båt på riktigt. Te x teak i sittbrunnen går lös på 42´från fabrik. Känns inte helt billigt för det man får..

Tackar :-)

 

Vår båt hade ingen teak i sittbrunnen utan bara ljusblå matta. Så det stod högt på listan att lägga teak. Nu gjorde vi ju ganska mycket på en gång så jag har inte 100 koll på vad teaken kostade men runt 25 - 30.000 och då la vi teak på toa durken med :-)

 

Så det låter som att det mycket väl kan vara en god ide att köpa utan och låta lägga teaken hemma.

 

 

Som jag misstänkte då. Teaken från fabrik är alltså både dyr, tunn och inte snyggt lagd. Även ditt pris på kapell är ju billigare än fabrik och troligtvis även bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att det blev en Bavaria 32 Sport med dubbla D4-225. Riktigt fin båt och det kliar något infernaliskt i mig att få komma ut på sjön med den!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...