Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sventable

funderingar angående solceller..

Rekommendera Poster

har precis köpt en ny solcellspanel till min båt satt en 20watts innan men ska montera en ny på 50 watt. lite synd att göra av med den på 20 watt tänkte man kunde ha den och hänga på båten när behov finns utan att ha en massa fasta sladdar..min tanke är att använda ett cigguttag som är kopplat till regulatorn som man bara sätter in kontakten vid användning.

 

skulle detta fungera? eller finns det en enklare lösning?

panelen jag har köpt är denna gärna tips på regulator som passar bra..

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70231

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellkoppla helt enkelt den gamla med den nya vid behov (på solcellssidan av regulatorn, givetvis).

Vilken koppling som helst borde fungera för detta, men givetvis bör den vara lite miljötålig om den sitter ute.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om jag ska köpa en större regulator och koppla bägge på eller köpa en mindre till och ha en på varje. den som sitter där klara max 4amp. uttaget kan ju sitta i sittbrunnen skyddat så där är det inga problem. eller ska kanske sätta en däckskontakt i brunnen att  koppla den i. 

 

båten är en misil 2 kan det blir för tungt med två 75amps i fören på denna? justnu sitter det ett 75 amp och ett gäng smmåbatterier som ska bort och ersättas med ett likadant som sitter där. 

detta byttes i juli förra året av den förra ägaren så det kan ju inte vara någon fara och bara sätta dit ett till.

Redigerad av sventable

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller batterier som skall kopplas ihop, hävdar jag med en dåres envishet att dessa skall vara likadana och lika gamla för att det skall fungera bäst. Men jag vet att det råder delade meningar om detta på detta forum.

 

En 20w solcellspanel ger ju inte så himla mycket egentligen, troligtvis behövs ingen regulator, kan räcka med en kraftig diod.

-MEN jag hade nog gjort så att jag hade parallellkopplat de båda panelerna till samma regulator, om nu den tål den sammanslagna solcellseffekten.

 

Som redan skrivits så är de där cigatettändarkontakterna speciellt bra. satsa på en med högre kvalitet, de där vanliga enkla och litet billigare däckskontakterna har ju också en förmåga att samla på sig oxid och glappkontakt.

 

När mina barn var små och även tonåringar fick de en egen liten solcellspanel med diverse uttag så dom kunde själva ladda sina telefoner och en medeltida spelkonsol som hette "Game-Boy". Det var rätt så pedagogiskt då de fick lära sig att hushålla med strömmen till sina apparater.

Denna panel hade en liten 12 volts geleackumulator kopplat till sig, så det gick att ladda telefoner och spel även på natten och under molniga dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog behållt regulatorn och ställt lilla panelen i garaget. Jag tror annars det blir en sådan där som bara ligger och tar plats. 4A borde räcka till din 50W-panel; du får aldrig ut full effekt ur en panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag vet att man rekommendera att man skall byta alla batterierna samtidigt men jag köper ett likadant så får vi se synd att skänka bort ett nytt batteri.. 

blir nog ett tolvvoltsuttag i brunnen som är kopplat till regulatorn. tillverkar egna fäste av typ noa som man kan hänga över rör så kan dessa hängas ut om det behövs.

 

angående regulator antingen köper jag en stor eller behåller den jag har och köper en annan till den nya panelen..

 

tips på regulator till vettigt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulator skulle jag köpa på e-bay, samma produkter till max halva priset...även om jag oxå tycker att man ska gynna svenska handlare...

Men du kan få en regulator som ger samma info som en batteriövervakare för över 1000SEK för ca 500:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att du behöver någon regulator alls till 20W-panelen, förutsatt att du bara ansluter den vid behov (= när båten används och förbrukare är igång). Alltså: om befintlig regulator klarar 50W, anslut 20W direkt till batteriet, med säkring på plussidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 55wattspanel, den är kopplad ständigt över en panel jag byggt med volt- och amperemeter.

Det där sällsynt jättesoliga dagarna kl 12, har denna panel gett som mest 3,5 A, och då har jag vinklat panelen optimat mot stjärnan "Sol". Möjligen gav panelen några mA mer när den var ny. Och det har inte varit batteribanken som begränsade laddströmmen, för den var halvfull eller halvtom beroende på hur man vill se det.

 

En natt fick vi söka nödhamn, en fiskehamn i Bleket på Tjörn, förutom att det luktade fiskfabrik, så var det en irriterande natriumbelysning på kajen, som lyste ned i båten, men solcellspanelen laddade med 1,5A hela natten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej kanske kan vara så att det inte behövs någon regulator alls till 20w. börjar tänka lite i peter_k banor kommer den att användas? troligtvis inte. blir nog hyllvärmare av den istället.

regulatorn jag har nu ska visst klara upp till 6amp 

http://www.kemo-electronic.de/en/Light-Sound/Solar/M149-Solar-charging-controller-12-V-DC-6-A-10-A.php

 

är ju ingen värsting kanske borde byta ut denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej kanske kan vara så att det inte behövs någon regulator alls till 20w. börjar tänka lite i peter_k banor kommer den att användas? troligtvis inte. blir nog hyllvärmare av den istället.

regulatorn jag har nu ska visst klara upp till 6amp 

http://www.kemo-electronic.de/en/Light-Sound/Solar/M149-Solar-charging-controller-12-V-DC-6-A-10-A.php

 

är ju ingen värsting kanske borde byta ut denna?

 

Nej - en lös solcellspanel som skall plockas fram och kopplas in och sedan stuvas undan hade aldrig kommit till användning hos mig.

 

Vill ha fast monterade prylar   som fungerar hela tiden utan nåt jox.

 

Du har ju en 20 watts panel - varför kassera den. Ström kan man aldrig få för mycket av, 

 

Själv hade jag försökt att hitta ett ställe att montera den permanent tillsammans med den stora panelen.

 

Det finns ju MPPT-regulatorer. Enkelt uttryckt omvandlar de den överspänning solcellspanelen ger till laddström. Mätte på min första dylika regulator och kom fram till att den ökade laddningen med 25% vid mättillfället.

 

http://24volt.eu/mppt.php

 

Det där med batterier.

 

Skall allt va perfekt skall du byta ut samtliga batterier.

 

Nu är väl nästan inget har i världen perfekt och med all sannolikhet inte heller i våra båtar.

 

Det är nog bara när vi resonerar här på MG som allt är perfekt och allt vi gör alltid, utan undantag, är det absolut optimala.

 

Jag hade nog köpt ett liknande batteri som det du ville behålla och kopplat ihop det med det som var nästan nytt. Sen hade jag tagit smällen att bägge batterierna fått en något kortare livslängd.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg några glada killar i sittbrunnen på en segelbåt i somras, som troligvis hade monterat ett sådant där Lagun-underrede på en långsmal solcellspanel och hade denna som bord.

Skepparen där tyckte det var väldigt praktiskt då det var lätt att torka av "bordsskivan".

Annars har man ju sett "älgskyltar" apterade till groggbord, men dom är ju inte så sjömansmässiga, och dessutom trekantiga... blir kanske opraktiskt i en båt.

Men återanvändning ligger ju i tiden!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är jag annorlunda än många andra - igen! :D

Jag har en portabel panel på 85W som jag lägger fram på lämpligt ställe när jag behöver mer laddning och är ute en längre tid. Denna kopplar jag till en egen regulator.

Mina fast monterade 2x44W på rufftaket är inte alltid optimalt inriktade mot solen och det är bra att kunna fylla på lite ibland.

Sen har jag en liten 25W panel som jag monterar utanför pressen på vintern för att hålla batterierna i form. Även denna kopplar jag till min "andra" regulator.

Att jag sedan har 6 st 90 Ah batterier i min förbrukarbank kan kanske också peka på att jag är annorlunda.

Men batterier kan man aldrig få för mycket av på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte montera en regulator på baksidan av panelen och därifrån med en sladd ansluta till det ciguttag som råkar sitta närmast där man för tillfället hänger upp panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är jag annorlunda än många andra - igen! :D

 

 

Det värsta  är att vi nog är ganska lika allesammans.

 

Lika tokiga och har alla en massa idéer.

 

Fast på olika sätt.  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@trewq: När det gäller ledningar så är det mindre förluster om spänningen är högre, så det är då bättre att kontakten sitter innan regulatorn. Men rent praktiskt så - varför inte? 

Själv har jag en 80W solpanel monterad på akterspegeln, dvs lutande bakåt/uppåt på båten. Det är inte alls optimalt, men det var den enda lediga platsen och det ger ändå en massa ström (speciellt om man seglar med solen i ryggen). Det praktiska vinner i längden över det optimala!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte montera en regulator på baksidan av panelen och därifrån med en sladd ansluta till det ciguttag som råkar sitta närmast där man för tillfället hänger upp panelen.

 

detta borde ju fungera. uttag har jag ju redan i brunnen på två ställe.. plus tre i båten. förra ägaren tyckte nog om att ladda saker..

 

alltså detta är ju mycket roligare än alla mindre motorbåtar jag har haft. visst detta är ingen stor och dyr båt men attans vad kul det är att fixa och trixa synd bara att tiden saknas för att hinna med allt man vill göra.. har fiskat lax i älvar sen många år vid denna tiden sitter jag normalt och gör flugor inför säsongen men inte ens det blir gjort för allt fix och planerande..

så nu ficka jag skriva av mig över glädjen  att få äga en segelbåt. tur man inte lyssnar på folks kommentarer "  men du kan väl inte segla" svaret blev ofta att jag kunde väl inte gå när jag föddes heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu ficka jag skriva av mig över glädjen  att få äga en segelbåt. tur man inte lyssnar på folks kommentarer "  men du kan väl inte segla" svaret blev ofta att jag kunde väl inte gå när jag föddes heller..

 

 

Det kunde jag inte heller när jag fick tillgång till en segelbåt i mitten på 1960-talet.

 

Å andra sidan är jag väl ingen seglare av toppklass :wacko:  - men jag tar mig alltid fram dit jag vill.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

nu ficka jag skriva av mig över glädjen  att få äga en segelbåt. tur man inte lyssnar på folks kommentarer "  men du kan väl inte segla" svaret blev ofta att jag kunde väl inte gå när jag föddes heller..

 

 

Det kunde jag inte heller när jag fick tillgång till en segelbåt i mitten på 1960-talet.

 

Å andra sidan är jag väl ingen seglare av toppklass :wacko:  - men jag tar mig alltid fram dit jag vill.  :)

 

 ja dom gånger jag va ute sensommar/höst så kom jag dit jag ville. motorn har enbart använts in ut ur hamnen sen att jag antagligen både skota för hårt eller för löst med varierade resultat.storskotvagnen stod säkert också fel. Läser segel och riggtrim  både fram och baklänges så det ska lösa sig till våren.

Och så finns det duktiga seglare både här och hamnen som hjälper till vid problem så tack ska ni ha..

Har ni frågor angående flugfiske och kastteknik så kan jag nog hjälpa er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har ni frågor angående flugfiske och kastteknik så kan jag nog hjälpa er.

 

 

Den hjälpen skulle jag behövt en dag under en seglats 1997.

 

Resultatet av min helt frånvarande kastteknik, blev en egen variant på "Evert Taubes" monsunsoppa.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/st-haskar.html

 

Efter den dagen är det bara dörjefiske efter makrill som förekommer nån sällsynt gång. Dessutom har jag ransonering på dörjefisket. 2 krokar på dörjen och får jag napp måste jag ta upp och får inte fiska mer på två dygn.

 

Fritt fiske är det bara när jag garanterat anlöper hemmahamnen samma dag.

 

Man skall inte ta upp mer fisk än man äter upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast seglar jag inte så sakta att det är lönt att släppa i en krok för att få fisk. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske..

Hur fungerar det att koppla ihop två paneler till en regulator, behövs en diod på kabeln från varje panel?

Om den ena panelen sitter lite skymd och ger mindre ström är risken då att den panel som ger mer ström "trycker" bort den "strömsvagare" panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske..

Hur fungerar det att koppla ihop två paneler till en regulator, behövs en diod på kabeln från varje panel?

Om den ena panelen sitter lite skymd och ger mindre ström är risken då att den panel som ger mer ström "trycker" bort den "strömsvagare" panelen.

Jag har läst här på MG att alla paneler har en inbyggd back-diod. Hittar dock inte inlägget nu.

Vet inte om det är sant men jag förutsätter det vilket betyder att man inte behöver diod på kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en bra koppling och en bra kabel. Jag köpte dessa http://www.legoelektronik.se/sol-vind/montering/solpanels-kabel-4mm2-kit.html fast i 6mm2 och valde att köpa 2st. Det gör att jag får en bra kontakt och att jag dessutom kan koppla ur och i panelen om så behövs utan att skruva loss något. Kabeln är lite stel men ger ett litet motstånd för strömmen.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...