Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Chha

Snart båtmässa

Rekommendera Poster

Ett tidigt tecken på den analkande säsongen är ju båtmässan här i Göteborg. Vore kul att även i år höra om det finns några spännande planer inför besöket. För egen del har jag faktiskt inget direkt på inköpslistan men hoppas få lite inspiration om inte annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr missar vi mässorna detta året, då vi flyttat utomlands. Men vill gärna höra alla kommentarer om vad som kan tänkas köpas på mässorna?

 

Blir en lång semester i Sverige i sommar så ser framemot en fin båtsommar...:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hotell och tågbiljett är bokade. Tyvärr verkar det inte bli en endaste segelbåt att beskåda i år. Jag fokuserar på tillbehören. Ska plocka åt mig kataloger och specialstudera gennaker peken. Annars så ser jag nog mest framemot att få vara för mig själv en stund och bara tänka båt och på mig själv. Bara hotellfrukosten är guld värd.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtarna är ju stort sett borta sedan några år. Importörerna ordnar ju egna minimässor och events som de samarbetar om. Sedan är det väl ingen hemlighet att nyförsäljningen av segelbåtar är riktigt riktigt dålig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axopar 24, XO 360, Saga 365 och Yamarin 81 DC. Sen som vanligt dregla i en Targa..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir till att undersöka ankarspel! 

Dessutom skall jag gå och drömma om nyare och större i väntan på att bankboken skall bli full.

Kanske höra sig för bland tillverkarna om olika motoralternativ på äldre modeller om dom är intresserade av att prata om sådant istället för att sälja nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga  :)

Vilken mässa brukar vara bäst, tyckte jag såg något i tidningen om att det är både i Stockholm och Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska besöka båda i år,har aldrig sett den i gbg förut så de ska bli intressant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har besökt båda, och Stockholm är större, men Göteborg är tidigare på året.

Bäst - det får man välja själv :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siktet installt på en 12v elmotor samt LiPO batteri till min nyinköpta gummibåt. (Aquasmart). Blir Sthlm.

 

Om vädret tillåter blir det cykel dit...

 

//Bjorn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid gå och kika på olika motortillverkare för att se vad de erbjuder. Det börjar komma in en hel del nya spelare på banan med nya lösningar. Priset varierar ganska mycket mellan de olika maskinerna , men viktiga saker är att se hur de har löst att man lätt kommer åt de grejor som skall bytas med jämna mellanrum. Vissa maskiner är mardrömmar när det gäller service. Priset är alltid mardröm, dessutom får man ofta dubblera priset för att få maskinen i sin båt med ombyggnad av motorfästen och allt annat som självklart inte är standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässan i Götet är ju bare en Kiviks marknad med 100+ styrpulpetare på undervåningen, öl till dubbel pris och UV-stämpel på handleden om man önskar lunch till 150,- vid "sidan om" i samma lokal.

Men; vi gubarna från Bohuslän köper en halva, kör tog t.o.r; skummar årets 2 nyheter; tar en pub till pub rond på kvällen och har årets ursäkt till våra bättre 7/8-del (hopp i land gummorna) om att resan var nyttig.............

 

Förra året var det någon utställare som putsade mina skor.............nu är dom i behov för en ny putsning..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga  :)

Vilken mässa brukar vara bäst, tyckte jag såg något i tidningen om att det är både i Stockholm och Göteborg?

 

För mig är Stockholmsmässan bäst.

 

Brukar nästan alltid va  i Stockholm den vecka Göteborgsmässan går av stapeln. Följaktligen blir jag "tvungen" att va i Stockholm den veckan Stockholmsmässan infaller. :huh:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som varit på ngn av de stora mässorna typ Dusseldorf? är det värt att ta sig dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som varit på ngn av de stora mässorna typ Dusseldorf? är det värt att ta sig dit?

JA.

17 hallar av ~samma storlek som GBG. Dock en hall med enbart wakeboards, 2 hallar med resor/resmål.

Mycket både segel och motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av större intresse på undervåningen för vår del, däremot besöks övervåningen med alla pryttlar mm. Ska eventuellt kolla på gummibåt med motor... Som komplement om man ligger t ex i naturhamn och vill ut och fiska, eller om draggen börjar släppa och man får göra omtag - Eller lägga i en extradragg... Eller om man ligger i Hunnebo och vill över till Bella gästis för att köpa pizza :lol:  Finns mycket bra med gummibåt. Blir det då köp så ska vi även kolla på snap davits att sätta på badbryggan... Så lite kul jox finns det allt att kolla upp :)

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av större intresse på undervåningen för vår del, däremot besöks övervåningen med alla pryttlar mm. Ska eventuellt kolla på gummibåt med motor... Som komplement om man ligger t ex i naturhamn och vill ut och fiska, eller om draggen börjar släppa och man får göra omtag - Eller lägga i en extradragg... Eller om man ligger i Hunnebo och vill över till Bella gästis för att köpa pizza :lol:  Finns mycket bra med gummibåt. Blir det då köp så ska vi även kolla på snap davits att sätta på badbryggan... Så lite kul jox finns det allt att kolla upp :)

 

Kanske en frigolitbox som är anpassad till pizzakartongerna då?

Möjligen finns det en marin variant för 15.000kr, för den varianten pizzabuden har bak på sin EU-moped duger ju inte till sjöss. :rolleyes:  :rolleyes:

 

Jag kan ju berätta det i en annan tråd, om pappan i en båtfamilj som åkte gummibåt från Stora Kornö in till Lysekil i en mindre rib för att köpa pizza, jag hade inte tyckt att det varit så himla konstigt om det var en snabbgående rib, men en liten en med kanske en 5 hästare på akterspegeln, och blåste ordentligt gjorde det också.

 

Kanske man även gummibåtar skall fylla med "Nitrogen"?? En trend när det gäller bildäck, då detta mystiska "Nitrogen" skall eliminera efterfyllning.

Så när ser vi en "nitrogengenerator"? Människor som har KOL och andra lungsjukdomar kan få en syrgaskoncentrator, möjligen kan en "nitorgengenerator eller -koncentrator" funka på snarlikt sätt då den separerar nitrogenet, alltså kvävet ur luften vi andas...

Annars är det ett tips för den som vill tjäna pengar på en mer eller mindre värdelös uppfinning.

 

Själv skall jag på samma övervåning kolla efter ankarklister och förvax.

Förra året köpte jag en matho till kölsvinet, och en kista till storsegelliket.

Jag har länge letat efter en kompass med magnetfäste, gärna då med aluminiummagnet som jag kan ha till aluminiumkanoten, men sådan kompass eller magnet är, tro det eller ej, direkt svårfunnen.

 

-Nä, jag skall kolla om det finns nån firma som marknadsför någon form av mjuk stävskena, stävskydd, jag har ju sett en variant på Internet, efter tips i detta forum, men jag vill se en IRL.

Solcellspaneler skall jag också kolla på.

 

Och havskajaker är alltid roligt att kolla på, liksom veteranbåtarna längst bort mot Scandinavium.

En kompis demonstrerade en aluminiumkanot där för många år sedan, men inte vilken aluminiumkanot som helst, den var ångdriven. Stående ångpanna och själva ångmaskinen var apterad på riggen från en gammal SeaGull utombordare (eller liknande antik motor). Det fanns väl en varm anledning till att man valt en kanot av aluminium...

 

Sedan kanske det finns elever från Henån, Orust båtbyggargymnasium, där med någon påbörjat elevarbete, det är alltid roligt att titta på.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässa är ett måste. Där börjar ju båtsäsongen.

 

För egen del blir det Stockholm. Har varit standardutflykt sedan 20-25 år tillbaka. Hallarna med nya båtar har väl aldrig intresserat mig så värst, däremot har jag trampat runt bland motorer och tillbehör i timtals.

 

Funderar på att byta ut en Simrad CX34E av 2004 års modell till något annat och kommer därför troligen att flumma runt bland dylika produkter. Ska också hitta någon som syr nya dynor till en av våra båtar. Alltid hittar man ju någon fiskepryl som man bara måste ha även om den senare visar sig vara totalt värdelös.

 

Jag brukar också försöka hitta något åt min bättre hälft, det brukar vara jäsickens hög avkastning på den investeringen...  :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, där var ångkanoten, dessvärre blev det väl aldrig någon försäljningsframgång.

Om jag inte missminner mig finns denna på sjön Mjörn, där det finns andra ångdriva saker såväl till sjöss som på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göteborg, hotell och tåg bokat med vänner. Äntligen! Snart är det vår! Fjärr och relä till bog/ankarspel kommer letas. Men frågan är om det är så mycket billigare än nätet idag? Trevligt är det att träffa likasinnade iallafall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya digitala sjökort ska inhandlas till nya plottern. Vad ska man ha? Navionics gold_Platinum_eller +?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hängde på låset i förmiddags.

Tyckte väl att det var ungefär samma grejer som det brukar vara, men inga stora segelbåtar.

 

Jag köpte ett par dörrmattor, en rundsrålande tv-antenn, nya seglarskor, samt SSRS flagga, vimpeln brukar hålla två säsonger, och nu var den sönderblåst.

Såg inget stväskydd, men kollade Zip-wakes automatiska trimplan, men sådana dår det bli i nån framtid, det finns väl ett annat likartat system också vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år var det en stor yta med alla dom där grejerna som inte direkt är till båtar, liksom en knallemarknad... Dom där försäljarna är med på nästan alla olika mässor, jag såg några av dem även på "My Dog", massagestolar, läsglasögon, olika mirakelputsmedel, glasögonputsmedel... Och i år en massa korv och oliver....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm. Varit på två båtmässor. En som va i samband med nån sån där ät-drick-hälsa... som massa kompisar proppsade på och en gång förra eller förrförra året.

.... som vilken marknad som helst... kö... kö... kö... "been there, done that"

Ungefär som dom få, 1ggr/ år max jag bläddrar i en kvälls eller dags-tidning. Bortkastad tid.... för mej.

fast första gången. Köpte jag en fiffig bojkrok.. fast då visste jag inte varför man skulle ha en sån, hade köpt båt men inte sjösatt ännu.... mao aldrig varit seglat eller varit på sjön mer än i liten aktersnurrebåt..

Fast alltid intressant att läsa här.... plötsligt kan jag komma på en anledning som gör det värt besöket.... köandet... böket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år var det en stor yta med alla dom där grejerna som inte direkt är till båtar, liksom en knallemarknad... Dom där försäljarna är med på nästan alla olika mässor, jag såg några av dem även på "My Dog", massagestolar, läsglasögon, olika mirakelputsmedel, glasögonputsmedel... Och i år en massa korv och oliver....

Ja, det är ju lätt att säga att mässorna är fullbokade om man fyller ut med massa sånt trams.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på mässan i lördags. Det som var roligast var allt andra våningen med många tillbehör. Köpte en winga 87 i oktober och den tillhörande GPS gick sönder när jag seglade hem den. Köpte faktiskt en fin Garmin på mässan o det gick faktiskt att köpa till riktigt bra "mässpris"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iofs.. om "man" har en massa saker som man vet man måste ha, som veckohandling, och allt finns på samma ställe, dessutom mindre höga priser... ja.. det kan ju vara vits. Mer trängsel å kö än om köpa separat hos småhandlar.. fast spar tid ändå..

tål att tänkas på. Fast båtprylar är ju dessvärre inte som livsmedel. Man behöver sällan "allt" på en gång. Det kanske går att samla på sig "måste-ha:n"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...