Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Larsakelarsson

Uppdatering av Navionics Gold chip för plotter

Rekommendera Poster

Gjorde nyligen en uppdatering från Navionics hemsida av mitt chip (Norge o V Sverige), vilket ingick 'gratis' i köpet. Märkte att upplösningen på sjökorten blev sämre, eller rättare sagt detaljbilden vid inzoomning blev betydligt sämre, t ex 'försvann' bryggorna i vår hamn...

Nu har mitt erbjudande löpt ut så det är lite sent att klaga.

Är det någon som vågat uppdatera deras chip på annat sätt? De varnar ju tydligt för att chipet förstörs om man sätter in det i sin PC, fast det var ju just så jag gjorde för den legala uppdateringen så det funkade då.

Chipet är ett standard SD minneskort, 32 x 23 mm på 256 MB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var konstigt, jag prenummererar på uppdateringar och gör detta regelbundet genom sesongen. Detta med CF kort och Navionics multi card reader.

 

Hur testar du detta? Det kan verka som om du inte får läst kortet och att du har nogot default karta som ligger inbygt. Det är ända sättet jag ville trott att du ska få dårligare upplösning. Eller testar du med SD kortet i PC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade kortet i min plotter i båten och det gick inte att zooma in med samma detaljrikedom som före uppdateringen.

Frågan är om chipet förstörs eller inte om man gör en 'svartuppdatering'...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics har ju gjort om sina sjökort rätt mycket efter kritik om grunda områden som "försvann" vid utzoomning. I samband med detta så tog de bort den strandlinje som de skapat från Googles flygfoto. Därmed försvann ett antal bryggor, förtöjda båtar mm som inte finns i Sjöfartsverkets sjökortsdatabas. Det kan vara en sådan effekt du noterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan testa på länken nedan, detta skall vara senaste uppdatering av Navionics korten och se hur det stämmer, är zoombara och flyttbara över det mesta av världen. Jag håller också på Lintotts analys. http://webapp.navionics.com/#@7&key=wm%7C~IsnlfA

 

Hälsningar Ove

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har nog rätt i era analyser av problemet med upplösningen/zoomningen.

Grundfrågan kvarstår: Kan man strunta i Navionics varning och ladda in uppdateringar på chippet utan att det förstörs??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...