Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BerraS

Akterpropeller vs bogpropeller

Rekommendera Poster

Funderar lite på vad som blir en bra lösning, akterpropeller, eller bogpropeller...

Kanske en lätt fråga vid singel installation, MEN i mitt fall med dubbel installation, så använder jag jo fram/back för att få båten att snurra runt sin egen axel..

Vore det inte bättre när man har dubbel installation att montera enbart en akterpropeller?

 

Jag tänker så här: Om jag ligger longside mot en kaj, har jag vinden från sidan, så kan jag tvinga ut fören med fram/back varianten, men aktern kommer då att rotera/blåsa in mot kajen, i detta läget vore det klart en fördel att ha enbart en akterpopeller, tycker jag:) E ni med hur jag tänker?

 

Vad tycker ni om detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur båten ser ut i underlivet, samt om du har axel eller drev, eller hur vindfånget i överbyggnaden är.

Ja, eller om man bara delvis har lä från vinden.

Min nya båt har bogpropeller i fören och drev, ganska litet skrov under vattenytan förut.

Det brukar gå till så att jag vrider ratten dikt babord och backar försiktigt, samtidigt som jag kör bogpropellern stötvis åt styrbord, om då alla naturlagar och annat samverkar brukar båten röra sig diagonalt bakåt/ babord ut från bryggan.

 

Den andra båten har rak axel, och en mer markerad undervattenskropp förut.

Här spelar det nästan inte någon roll vad jag gör med ratten/rodret eller om jag kör framåt eller bakåt.

Där fendrar jag ut ordentligt mot bryggan längst akterut på styrbordssidan och vrider ut båten med aktern mot bryggan med fendern som vridpunkt emellan.

 

Med de erfarenheter jag har så är det i allmänhet svårare att få med sig förskeppet, och därför känns det naturligt att satsa på en bogpropeller där.

Detta gäller ju också vid långsam fart framåt i trånga hamnar, när stryrverkan från roder eller drev är begränsad. Även om det går bättre att styra med drev i låga farter... om man nu har litet rotation på propellern.

 

Om jag hade haft samma funderingar som du och gott om pengar, hade det blivit en häckpropeller också, men klart, då är det ju ingen sport att lägga till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju svaret i din fråga... verkar helt klart vara som du säger.

Sen kommer givetvis frågorna om hur, hur många, propellrar.. Vid hur stark vind osv. men du har ju koll på vad dubbelmontaget klarar.

sen gäller det ju att få power nog som klara trycket.

men visst. Då kan du ju i princip flytta och vrida båten i vilken riktning som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är med hur du tänker men har lite funderingar ändå. Som proff på stora fartyg skulle jag välja dubbel propeller back (har du redan och är nöjd med) och bogpropeller fram. Då kan du manövrera hur lätt som helst.

Hur mycket kraft du vill ha är beroende på hur mycket pengar du vill lägga på OCH i vilket väder (hur mycket sidvind) du ville manövrera.

Min erfarenhet säger att en bogpropeller är alltid för små. Även när jag hade 6000 kW (300 meter fartyg) räckte det inte alltid.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just... styr du med dubbelproppar nosen mot bryggan, akter utåt... så kan du ju trycka emot, ut nosen med bogpropfram... så det blir ju samma sak.

Sen trtcker väl vinden oftast iväg nosen även på motorbåtar?

så.. det kanske finns en anledning till att propparna alltid sitter i fören?

vore intressant att "höra" om nån testat din teori.. det blir ju definitivt ett längre rör... kanske svårare att få upp över vattenytan vid marchning..

ps. Som du kanske märker så har jag ingen susning, erfarenhet eller kunskap. Jag bara spekulerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, bogproppen trycker bara ut en del av båten, fören då förstås. Men i mitt exempel så förlyttar sig båten antingen fram, eller back vid använding av enbart bog proppen + vridna drev. Jag vill kunna få båten att förflyttas enbart i sidled, tänkte jag.. Givetvis får akterpoppen ett stort jobb att förflytta hela båten i sidled, gemförd med bogpopp som enbart förflyttar "halva" båten. Caribic410, akterproppen sitter i aktern på båten, inga tunnlar igenom båten som på en bogpropp. I mitt fall så hamnar den mellan dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa du har redan bogpropp?

och dubbelmontage?

ok... så propeller för sidförflyttningvi aktern skulle vara som en aktersnurra på tvärsan mellan dreven..

testa med en snurra vittja. En sån ken du ju låna nånstans för att få ett hum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bogpropp i nuläget, eller akterpropp. Dock så har jag dubbelmotage. Precis som du skriver är min tanke.

Liite pilligt att prova med  aktersnurra på tvären:) annars ett hyggligt tips.

 

Min ide var att enbart köpa en akterpropp. Givetvis om inte kostnaderna spelade någon roll så vore det bästa både fram och bak.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dubbla motorer klarar man sig länge utan bogpropp - om man lägger lite tid på att lära sig hantera båten.

Med dubbla motorer, axlar och bogpropp får man grym manöverbarhet - akterpropp känns överflödigt.

 

Enda gången både akterpropp och bogpropp känns som att det kan vara motiverat är när man har en motor och rak axel, dock kommer man galet långt med bog propp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med dubbla motorer, axlar och bogpropp får man grym manöverbarhet - akterpropp känns överflödigt.

 

 

Så är det!

 

Jag har varit på vattnet som kapten och lots på sjöfartyg de senaste 35 år och har fått lite erfarenhet med hur man manövrerar en "båt".

Om BerraS vill (vara envis och) helst lägga pengarna på en akterpropp så är jag mycket intresserad att läsa sina erfarenheter. Kanske kan vi lära oss någonting nytt.

 

André

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med andra. Med dubbla maskiner och bogpropeller så kan du hantera båten hur du vill

Förstår dina tanke men då den inte används så är troligen det vanliga utförandet med bogpropeller det korrekta valet men jag kanske är bakåtsträvare då och inte öppen för nya ideér :)

 

Mycket "enklare" och säkrare att flytta fören med bogpropeller än med dubbla motorer

Om du tex skall göra en liten justering med fören när du är på väg in till din båtplats så måste du slå fram back för att flytta fören. Vid samma manöver kommer även aktern att flytta sig pga propellerverkan och då måste du motverka detta med häckpropellern. Merjobb eller vad man skall kalla det

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaa.. just. Du kan t.o.m vrida dreven eftersom du styr med dreven å inte med roder som på min segelbåt. Du kanske har en stor båt som f..?

min segelbåt e 42 ft.

på den har ja aldrig känt att jag behöver sidopropeller men om... så skulle en i bogen räcka mer än väl även om jag inte kan manövrerera aktern alls.

vid stark påvind, när jag lagt mej mot brygga nån gång har jag använt spring, eller vad det heter, i nosen å låtit vinden trycka in båten och bromsat med motordrift.

Fast motorbåt driver väl mkt. mer. å en stor e nog mycket svårare. Nu har jag redan seglat i 5år så jag börjar få hyfsad koll på vad som kommer att hända i olika situationer. DU klarar dig nog ändå, som andra skriver, jättelångt med bogpropp i allafall om du kan vrida dreven.. öva i olika vind ute.. snabbt gjort. Släng ut en eller ett par plastdunkar med snöre och vikt som kan aggera något att lägga till mot.

Hur stor e båten?

E du oftast ensam eller e ni fler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så med planande och halvplanande motorbåtar, och kanske i viss mån även deplacerande, att man lätt tappar bort förskeppet, många gånger har ju dessa båtar ett gott vindfång i höga fribord och i överbyggnaden. Däremot finns det inte så mycket under vattenlinjen som håller emot ens vid minsta vindpust i sidled. Detta gäller segelbåtar med fenköl också.

 

Litet skämtsamt, men ändå... lägg en bit cellplast (frigolit) i en skål med vatten och blås litet på den så förstår du vad jag menar..

 

Med all respekt för er sjömän, yrkesverksamma på sjön som manövrerar olika typer av yrkesfartyg, så är det inte riktigt samma sak, nu pratar jag inte om rescuruners eller mindre arbetsbåtar, utan om "fartyg", "skepp", för att generalisera har man mer massa i dessa båtar, så dessa fartyg blir inte lika "nervösa" i manövreringen, det är en viss tröghet, men helt klart, om, eller när det går åt helskotta så gör det med besked...

 

Med en fritidsmotorbåt går det snabbt (åt helskotta alltså), det klassiska är ju när man är på väg in i en hamn, ser en ledig plats, och under tiden man fäller ankaret eller fixar med fendertarna så förlorar man kontrollen över förskeppet, som driver i väg, och man tvingas snurra runt och göra om manövern, kanske tre fyra gånger innan man kommer in till bryggan.

 

Så även om det kanske inte är sjömansmässigt eller sportsligt så är det i alla fall väldigt praktiskt med en bogpropeller. Fritidsbåtsfolket använder sin båt i korta perioder om kanske tre månader om året, emedan de yrkesverksamma går det 24-7-52-365 med vissa uppehåll enligt arbetstidslagen, den varianten som gäller till sjöss. Den erfarenhet fritidsbåtsskepparen bygger upp under en säsong förloras delvis under vintern, och våren eller försommarens första tilläggningar brukar bli "mindre bra"...

 

Föregående sommar låg vi och drev i Hamburgsund, väntade på att "världens kortaste linfärjelinje" skulle bli hinderklar, det tar bara några minuter för färjan att passera, men vajern kan befinna sig en halvmeter ovanför vattenytan.

I alla fall, så obesvarade jag två andra båtar som också befann sig där, men väntade på plats in till flytbryggan, kanske skulle det handlas på ICA... Båda låg till att börja med på tvären i sundet, en segelbåt, långkölad, drev med strömmen fortfarande någorlunda på tvärs, en större och äldre Nimbus 3001 vreds runt, strömmen tog tag i aktern, vinden i förskeppet. Det var väl sydgående ström och sydlig byig bris mellan bergen. Nu hade ju båda bogpropellrar och aktiva skeppare, så de fick nog sina flintastekar och färska jordgubbar den dagen också, det var aldrig nån fara med det, men det blev en del manövrerande.

 

Men vad jag vill ha sagt med detta är att olika båttyper beter sig väldigt olika när man får vind och/eller ström i sidan, och det är väl ingen här som tvivlar på det egentligen, även om det tycks råda en viss förvirring i utrymmet mellan svaren i denna tråd.

 

Och som jag ser det, måhända subjektivt, är det att såväl bogpropeller i singularis eller pluralis jämte ett elektriskt ankarspel är Guds gåva till "fritidssbåtsbrukarna", GPS och annan elektronik i alla ära, men jag tror att dessa två tyngre tillbehör är många med mig som verkligen uppstattar. Guds "gåva" föresten, ja inte nån ekonomisk gåva i alla fall, däremot har väl vår Herre sett till att vi slipper uttala en massa invektiv eller annat kraftuttryck över sin antagonist den klövfotade "fjärrvärmechefen" vilken man inte skall måla på väggen... (Nej, jag är inte speciellt religiös) ^_^

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input.

Att använda 2 drev enbart för att styra båten i sidled finns jo redan, typ Zeus drev, och andra joystick lösningar. Så jag skulle tycka att jag inte är helt ute å cyklar.. Vad som saknas med 2 std drev är just möjligheten att få båten att röra sig i sidled då dreven inte kan styras individuellt. Så jag tänkte att kan jag tillföra en sidoverkande kraft vid att använda en akterpropp, så har jag en fattigmans Zeus lösning:-)

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt en bogthruster. I situationen med a longside förtöjning:

1. Loss överallt

2. Saxa reglagen (Fram på BB, back på SB, detta vid SB förtöjning)

3. Fören vill nu åka in mot kajen, detta kontrastyr du med bogen.

 

Budgetvarianten är att köra på spring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart bogpropeller. Sen verkar det som att köra på spring är väldigt underskattat.

Vi använder spring väldigt ofta typ alltid, frugan har blivit grym på att hantera det. Ligger du långsides mot kaj med andra båtar tätt både bakom och framför och vind som pressar är spring oslagbart. Trots att jag har Bogpropeller och dubbla motorer. Båten rör sig varken framåt eller bakåt aktern går ut 90 grader. Sen är det bara att tuffa iväg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vindstilla och båt med dubbla motorer så kan du flytta båten i sidled utan bog eller häckpropeller

Vinkla roder/drev och lite jobbande med fram/back så flyttar sig båten i sidled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig så är saken självklar - bogpropeller.

Du kan hantera aktern hur du vill med propellrarna (och bogen också, men där har du nu ingen separat drivning)

så genom att "saxa" ut aktern åt babord samtidigt som du trycker ut fören med bogpropellern så har du maximal kontroll.

 

Jag installerade till 2015 en bogpropeller och det finns inget jag inte kan göra längre. Jag har enkelmontage (drev) så jag hade ingen möjlighet att vrida ut fören, men nu är det bara att lägga fullt utslag babord och i med backen samt stötta med bogpropellern för att glida ut i sidled från bryggan. Eventuellt slå fram och vrida över fullt styrbord för att möta rörelse akteröver.

 

 

 

Funderar lite på vad som blir en bra lösning, akterpropeller, eller bogpropeller...

Kanske en lätt fråga vid singel installation, MEN i mitt fall med dubbel installation, så använder jag jo fram/back för att få båten att snurra runt sin egen axel..

Vore det inte bättre när man har dubbel installation att montera enbart en akterpropeller?

 

Jag tänker så här: Om jag ligger longside mot en kaj, har jag vinden från sidan, så kan jag tvinga ut fören med fram/back varianten, men aktern kommer då att rotera/blåsa in mot kajen, i detta läget vore det klart en fördel att ha enbart en akterpopeller, tycker jag:) E ni med hur jag tänker?

 

Vad tycker ni om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis dår du nog ha en bogpreller i aktern med hög effekt, som orkar trycka emot en av huvudmaskinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...