Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Uffeutter

Båttips för familj med småbarn

Rekommendera Poster

Marex 290 eller kupébåt?

 

Vi valde en Marex 290 för 1,5 år sedan som vi är jättenöjda med. Utrymmena är väldigt väldisponerade och både bekväma för de boende och generösa för gäster.

 

Kupébåt, å andra sidan, med skjutdörr var vi först inne på eftersom vi har båten på västkusten och bor inne i landet (Småland) och har båten som helgstuga. Fördelen skulle vara "inomhusklimat" vår och höst. Vi valde ändå bort denna båttyp eftersom både sittgrupp i kabin och "balkongen" utanför blir för små för att vara användbara. Trist när inte alla kan samlas runt mat-/soffbordet eller på "uteplatsen".

 

Vi föräldrar har 1-3 tonåringar med oss, ibland gäster. Normalt har den yngste sonen midcabin, vi vuxna förpiken. Om fler söner eller kompisar är med tar vi midcabin, och son/gäst v-kojen. Är vi fler bäddar vi för dubbelsäng i rundsoffan under kapellet.

 

Det vi uppskattar mest med Marex'en är att det är en riktig dörr till midcabin, att alla praktiska funktioner: kök, toa o sovplatser är samlade under däck (bäddar sällan ens upp v-koj/midcab). Sittbrunnens generösa rundsoffa med badplattform utanför dörren är en supersocial plats där alla får rum. Här är vi all vaken tid ombord. Vid lite kyligare väder med tänd fotogenlykta eller ett litet elelement via landström och en pläd. Det har funkat bra både i april och september.

 

(Vi såg inga tidiga 90-talare ute när vi köpte. Det slutade med en sparsamt utrustad men ändå välskött -00'a för c:a 700')

Tack så mycket för det utförliga svaret, känns när du berättar som att den är precis som jag föreställt mig. Nu vet jag inte om jag kan kolla efter andra båtar längre utan får nog se till att försöka hitta ett fint ex. och åka och titta så man får se den live! Vet du hur djupt den går förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För våran del blev det en välvårdad och topputrustad Flipper 760 (25ft), vi är  2+1 I familjen.

 

Det var inte meningen att det det skulle bli en sån stor båt som första då vi aldrig tidigare har haft båt tidigare. Tanken va att börja med en mindre dagtursbåt.

 

"letandet" började redan 2012. Men när vi såg båten första gången slog vi till direkt våren 2015. kanske att ta vatten over huvudet tänkte vi, men det har gått over förväntan med storleken på båt.

 

Tittade länge på Bella falcon och Yamarin 74c + 7400, men dom drog I väg prismässigt.

Vi hade en budget på 300 tkr.

 

Annars är Flipper 850 en stor och rymlig båt båt till hyffsad peng.

 

Lycka till med båtletandet.

 

//Björn S

 

Vad sitter det för motor i den? Årsmodell? Utrustning? 

Funderar på om det är min gamla Flipper 760, den var rätt välutrustad  med en D4-260 i.. 

 

Motor: Indmar Marine 5,7 lit V8 från 2014. Årsmod: -89. DP-290 drev. "all" utrustning förutom bogpropp.  Köpte den privat från en medlem på RBK (Rörstrands båtklubb) Kungsholmen.//Bjorn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Har själv haft en Marex 290. En riktigt bra båt som mycket väl motsvarar dina både krav och förväntningar. Härligt utrymme i sittbrunn, dörr ut bak, separat sovutrymme för kidsen. Robust kvalitetsbåt som går bra i sjön och med tidlösa linjer. Finns några fina exemplar därute. Hade själv en -91:a som vi 2013 bytte till en Marex 350 CC. Den måste jag säga har sämre ombordlösningar för både pentry och stuvutrymmen och annat. Saknar faktiskt 290:ans genomtänkta lösningar på en förhållandevis liten yta. Du blir inte besviken.

Lycka till

låter ju underbart det där nu blev jag ju ännu mer sugen, en fråga på ämnet: hette -91:an marex eller hette den nidelv på den tiden? Och var ligger prisbilden på en sån årsmod. -95 - 00?

 

 

Den hette Marex redan då. Skulle tro att Du får en -95-00 för mellan 450-700 beroende på utrustning och om motorn är bytt och andra "uppdateringar". Sålde vår -91:a 2013 för strax under 500 men den var i superskick med det mesta nytt och ny bensin V8. Om Du är intresserad av bilder på hur den är kan jag ordna det. Har hur många bilder som helst på alla detaljer och den ser i mångt och mycket likadan ut idag.

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

Har själv haft en Marex 290. En riktigt bra båt som mycket väl motsvarar dina både krav och förväntningar. Härligt utrymme i sittbrunn, dörr ut bak, separat sovutrymme för kidsen. Robust kvalitetsbåt som går bra i sjön och med tidlösa linjer. Finns några fina exemplar därute. Hade själv en -91:a som vi 2013 bytte till en Marex 350 CC. Den måste jag säga har sämre ombordlösningar för både pentry och stuvutrymmen och annat. Saknar faktiskt 290:ans genomtänkta lösningar på en förhållandevis liten yta. Du blir inte besviken.

Lycka till

låter ju underbart det där nu blev jag ju ännu mer sugen, en fråga på ämnet: hette -91:an marex eller hette den nidelv på den tiden? Och var ligger prisbilden på en sån årsmod. -95 - 00?

Den hette Marex redan då. Skulle tro att Du får en -95-00 för mellan 450-700 beroende på utrustning och om motorn är bytt och andra "uppdateringar". Sålde vår -91:a 2013 för strax under 500 men den var i superskick med det mesta nytt och ny bensin V8. Om Du är intresserad av bilder på hur den är kan jag ordna det. Har hur många bilder som helst på alla detaljer och den ser i mångt och mycket likadan ut idag.

//

bilder skulle ju vara toppen, gärna! Kan det vara så att nidelv då har en i princip identisk modell? Har nämligen sett att det finns en modell som heter nidelv 290 suncruiser, och den verkar identisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kapellbåt är inte så jäkla fuktig som vissa tycker, kör man sedan värmaren både inne och under kapell fungerar det toppenbra tycker jag iaf. 

Man får mer användbar yta på en kapellbåt än man får med motsvarande HT båt är min upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kapellbåt är inte så jäkla fuktig som vissa tycker, kör man sedan värmaren både inne och under kapell fungerar det toppenbra tycker jag iaf. 

Man får mer användbar yta på en kapellbåt än man får med motsvarande HT båt är min upplevelse.

 

Jag håller med, HT-båtarna upplever jag som ganska trånga i storlek upp till ca 30fot, medan det känns ganska rymligt/väldisponerat med midcabin båtar redan från 23 fot.

Kapellet fäller man bara ner vid bra väder, annars får det sitta uppe under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En kapellbåt är inte så jäkla fuktig som vissa tycker, kör man sedan värmaren både inne och under kapell fungerar det toppenbra tycker jag iaf.

Man får mer användbar yta på en kapellbåt än man får med motsvarande HT båt är min upplevelse.

Jag håller med, HT-båtarna upplever jag som ganska trånga i storlek upp till ca 30fot, medan det känns ganska rymligt/väldisponerat med midcabin båtar redan från 23 fot.

Kapellet fäller man bara ner vid bra väder, annars får det sitta uppe under färd.

, fast om man tar en båt som finns i både kapell och ht- utförande kan det väl inte skilja nåt i utrymmet ombord? Min tanke är bara att jag inte riktigt förstår vitsen med att ha kapell precis överallt när man bor här, tycker att det är ganska mycket pyssel och omsorg med kapell ( lagning, tvättning & impregnering). Om man kan välja menar jag typ aquador 26dc/26ht och liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte faktiskt på salongsbåtar, med dörr i aktern, men skrev HT. 

Jämförelsen ovan Aquador 26 dc/ ht är det ju ingen skillnad på utrymmes mässigt. 

 

Att det ska vara så mycket pyssel med ett kapell vet jag inte, sköts det med blötläggning och torkning   under vintern, mer är det normalt inte. 

Jag hade coupe båtar tidigare, Delta 32, Flipper 760, tyckte att det bästa som fanns var att stänga dörren och takluckan när det bled dåligt väder. 

Nu efter två somrar med kapell, är jag inte lika övertygad.. 

Njutningen att köra båt på sommaren nercabbat - vilket vi gör nästan alltid, även på våren när det är lite kallt - men njutningen är fulländad - i mitt tycke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det finns fler än Marex och Nidelv som bygger på snarlika skrov/koncept. Har sett bland annat Nor Star, Biam, Polar och Joda (med modellnamn 820 eller 290) med lite olika planlösningar framförallt i sittbrunnen.

 

Marex 290 ska enligt specen sticka 0.97 har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på en motorseglare istället. har haft många typer av båtar men vwet idag efter mpnga år med barnen att vill man ha plats så är detta modellen. stor plats motor för säker drift,lära sig segla och njuta av livet.att ha en båt som gör 15-25 knop är det helt omöjligt att kunna se och njuta av vår underbara skärgård.

tips från en som har haft allt från kabinbåt ,fiskebåt ,segelbåt, kidmaster och nu motorseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på en motorseglare istället. har haft många typer av båtar men vwet idag efter mpnga år med barnen att vill man ha plats så är detta modellen. stor plats motor för säker drift,lära sig segla och njuta av livet.att ha en båt som gör 15-25 knop är det helt omöjligt att kunna se och njuta av vår underbara skärgård.

tips från en som har haft allt från kabinbåt ,fiskebåt ,segelbåt, kidmaster och nu motorseglare.

 

Här skulle jag kunna typ hålla med, vi har inte tid att ha så brådis... Men alla ser inte helheten som mål.

Under en ettårsresa mötte vi väldigt många som bara pratade om vilka ställen dom "hunnit med" och var dom skulle sen.. inte om hur det är att uppleva där och då.

Förmodar och hoppas det var för egen skull. Så här är nog råden om snabbare båt det som gäller.

 

Men när frågan ändå är uppe. Vad är det som gör att du måste ha en båt som gör 20-30 kn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt skönt att efter att legat inblåst i 3 dagar i 20 m/s som vi gjorde i slutet av juli i Grebbestad och fått vår lugna hemresa spolierad till Göteborg, att då kunna "blåsa" på och vara hemma på några tim (67 dist) när vinden mojnat så att man ska börja arbeta(som jag lovat min kollega) känns rätt bra i det läget!

Sen är det ju inget måste att köra fort bara för att båten går fort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa.. de e klart. Åker, eller måste "man", åka väldigt långt när "man" väl är ute så måste det väl kunna gå snabbt för att det ska hinnas med vid kortare ledigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte faktiskt på salongsbåtar, med dörr i aktern, men skrev HT.

Jämförelsen ovan Aquador 26 dc/ ht är det ju ingen skillnad på utrymmes mässigt.

 

Att det ska vara så mycket pyssel med ett kapell vet jag inte, sköts det med blötläggning och torkning under vintern, mer är det normalt inte.

Jag hade coupe båtar tidigare, Delta 32, Flipper 760, tyckte att det bästa som fanns var att stänga dörren och takluckan när det bled dåligt väder.

Nu efter två somrar med kapell, är jag inte lika övertygad..

Njutningen att köra båt på sommaren nercabbat - vilket vi gör nästan alltid, även på våren när det är lite kallt - men njutningen är fulländad - i mitt tycke.

Du har nog säkert helt rätt, är nog bara nåt jag fått för mig, har ju en del kapell på båten jag har idag och det har strulat lite med trasiga dragkedor, sömmar som gått upp osv. men det kan ju såklart börja vara dags att byta kapell, men jag tycker det ser fräsht ut så därför har jag tänkt att det nog alltid är såhär med kapell, men jag har säkert fel då. Det är ju kul att läsa det du skriver för det innebär ju att mitt sökområde ökar något Redigerad av Uffeutter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så värst kort var ledigheten inte, 3 veckor, men sista veckan utvecklade sig till "katastrof"

Sjöräddningen gick ut från Fjällbacka 3dje dygnet och drog loss båtar på yttersidan flytbryggan i Grebbestad för att dom inte skulle förlisa, enligt prognosen skulle det inte bli så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det finns fler än Marex och Nidelv som bygger på snarlika skrov/koncept. Har sett bland annat Nor Star, Biam, Polar och Joda (med modellnamn 820 eller 290) med lite olika planlösningar framförallt i sittbrunnen.

 

Marex 290 ska enligt specen sticka 0.97 har jag för mig.

låter ju toppen det där, och tack för infon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A. Hursom verkar ju utbudet vara så stort att det blir lite svårt att välja vad nan än är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kolla på en motorseglare istället. har haft många typer av båtar men vwet idag efter mpnga år med barnen att vill man ha plats så är detta modellen. stor plats motor för säker drift,lära sig segla och njuta av livet.att ha en båt som gör 15-25 knop är det helt omöjligt att kunna se och njuta av vår underbara skärgård.

tips från en som har haft allt från kabinbåt ,fiskebåt ,segelbåt, kidmaster och nu motorseglare.

Här skulle jag kunna typ hålla med, vi har inte tid att ha så brådis... Men alla ser inte helheten som mål.

Under en ettårsresa mötte vi väldigt många som bara pratade om vilka ställen dom "hunnit med" och var dom skulle sen.. inte om hur det är att uppleva där och då.

Förmodar och hoppas det var för egen skull. Så här är nog råden om snabbare båt det som gäller.

 

Men när frågan ändå är uppe. Vad är det som gör att du måste ha en båt som gör 20-30 kn?

Nej det vet jag inte men tycker att det är en skön fart att ligga i, de flesta vi kör med ligger i samma fart och sen tycker jag det är skönt om man ska ut och inte ligga så länge (typ 1 natt) och det tar lite tid att komma sig iväg (då man har barn som tar sin tid att komma iväg med) då tycker jag det är skönt det tar typ 20min att komma fram istället för typ 2,5 tim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt skönt att efter att legat inblåst i 3 dagar i 20 m/s som vi gjorde i slutet av juli i Grebbestad och fått vår lugna hemresa spolierad till Göteborg, att då kunna "blåsa" på och vara hemma på några tim (67 dist) när vinden mojnat så att man ska börja arbeta(som jag lovat min kollega) känns rätt bra i det läget!

Sen är det ju inget måste att köra fort bara för att båten går fort

Exakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi bytte båt 2014 ville vi ha en kabinbåt (tak över styrplatsen men öppet bakåt, ej skjutdörrar) eller en båt med targabåge som delar kapellet. Då är det fortfarande ganska enkelt att ha kapellet på över styrplatsen men avtaget bakom. 

 

När det gäller fart skulle jag gärna åka långsammare och njuta mer av skärgården men både fru och barn är helt ointresserade av färden och vill bara komma fram varför det om jag ska komma ut på sjön är planande marchfart som gäller. Jag är nog inte ensam i den situationen. På helgturer är det iofs ganska skönt att komma ut i skärgården direkt på fredagkvällen innan det är mörkt.

 

Uffeutter - jag tycker du ska rucka på tak-kravet och kika på båtar som har rekommenderats i tråden även om det är tygtak över huvudet. Med värmare vår och höst är det absolut inga problem att vara ute i en båt med kapell enligt min erfarenhet.

 

Sen är väl (även om Aquador kallar sina båtar för HT) en HT-båt egentligen en båt som är utan skott från för till akter och med ett tak över främre delen av båten? T.ex. Örnvik 530HT.

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa.. där ser man.. inte helt oväntat finns hur många anledningar som helst att göra sina val och ta beslut beroende på olika situationer och kompromisstvång.

tror mej veta att om vi väljer en miljon slumpmässigt utvalda och alla dom, inom en bestämd gengre, får välja fritt obegränsat efter eget tycke, smak och behov så kommer ingen att ha valt exakt samma.

Samtidigt när jag läser, lyssnar, ser andras beslut och anledningar så lär jag mej se saker från ytterligare justerade vinklar..

Intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Ganska logiskt med ht-kopplingen hard-top.. behövs ingen stötta för att hålla upp..

precis som gamla dodge ht... som en polare hade när jag var ung.. har aldrig reflekterat över det förr men precis så var det ju med den åxå.. ingen stolpe mln. Fram å baksidorutor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi bytte båt 2014 ville vi ha en kabinbåt (tak över styrplatsen men öppet bakåt, ej skjutdörrar) eller en båt med targabåge som delar kapellet. Då är det fortfarande ganska enkelt att ha kapellet på över styrplatsen men avtaget bakom.

 

När det gäller fart skulle jag gärna åka långsammare och njuta mer av skärgården men både fru och barn är helt ointresserade av färden och vill bara komma fram varför det om jag ska komma ut på sjön är planande marchfart som gäller. Jag är nog inte ensam i den situationen. På helgturer är det iofs ganska skönt att komma ut i skärgården direkt på fredagkvällen innan det är mörkt.

 

Uffeutter - jag tycker du ska rucka på tak-kravet och kika på båtar som har rekommenderats i tråden även om det är tygtak över huvudet. Med värmare vår och höst är det absolut inga problem att vara ute i en båt med kapell enligt min erfarenhet.

 

Sen är väl (även om Aquador kallar sina båtar för HT) en HT-båt egentligen en båt som är utan skott från för till akter och med ett tak över främre delen av båten? T.ex. Örnvik 530HT.

börjar känna det jag med, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte själva upp oss av samma orsak, 2 vuxna, två barn och kände att vi behövde mer utrymme utan att det blir alltför stort och dyrt att köpa/underhålla.

 

Vårt val föll på en Nimbus 28dc och vi har varit mycket nöjda hittills. Mycket bra med utrymme och kapellet viks lätt upp om det är soligt och varmt. Det främre kapellet är alltid på så en HT vore nog en bra lösning.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uffe, titta på amerikanska dc, typ Sea Ray 275 Sundancer. Eller större. Oslagbara sociala ytor, två kabiner, all komfort, kvalitet, prisvärt.

 

Kapell kan vara jobbigt i början men med lite övning smäller man upp det på fem minuter. Eftersom kapellet är uppdelat i sektioner kan man vid lite sämre väder nöja sig med att ta bort någon enstaka sidoruta så får man ändå njuta av öppenheten. Hyttbåtar och klassiska nordiska ruffbåtar är för tillslutna enligt mig.

 

En värmare i kapellbåt är dock en bra idé som några redan skrivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande fart eller inte fart så kör vi numer hälften 7 knop och hälften i marschfart. Över fjärdar och liknande kör vi på. Är det semester så åker vi merparten sakta. Är det dåligt väder eller söndag eftermiddag och vi vill hem så gasar vi. 

Där är en klar fördel med ett planande skrov - att man kan gasa om man vill eller behöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uffe, titta på amerikanska dc, typ Sea Ray 275 Sundancer. Eller större. Oslagbara sociala ytor, två kabiner, all komfort, kvalitet, prisvärt.

 

Kapell kan vara jobbigt i början men med lite övning smäller man upp det på fem minuter. Eftersom kapellet är uppdelat i sektioner kan man vid lite sämre väder nöja sig med att ta bort någon enstaka sidoruta så får man ändå njuta av öppenheten. Hyttbåtar och klassiska nordiska ruffbåtar är för tillslutna enligt mig.

 

En värmare i kapellbåt är dock en bra idé som några redan skrivit.

håller helt med dig och amerikanska båtar ÄR jättefina, trots det så faller dom inte riktigt oss i smaken tyvärr. Men som sagt jag har ju inte köpt nåt än så man vet ju aldrig. Kan ju inte bortse från att man får väldigt mycket båt för pengarna om man köper en amerikanare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande fart eller inte fart så kör vi numer hälften 7 knop och hälften i marschfart. Över fjärdar och liknande kör vi på. Är det semester så åker vi merparten sakta. Är det dåligt väder eller söndag eftermiddag och vi vill hem så gasar vi.

Där är en klar fördel med ett planande skrov - att man kan gasa om man vill eller behöver.

Exakt så resonerar vi med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt båt för familj med små kids: Bayliner 2855 Ciera.

Billig i drift, inköp och oslagbar planlösning för en båt i den klassen! 6 bäddar om 4 av folken är kortare än 180 cm, rejäl sittbrunn och bra reling så inte ungarna trillar överbord. Enorma stuvutrymmen och sjöduglig.

Nackdelen är att den saknar skarndäck akteröver men det är inte hela världen...

 

Inte nordisk byggkvalitet men inte heller nordiska priser...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, gick själv och tittade och funderade ett tag när vi behövde större båt, 2 vuxna 3 barn, tittade på nidelv 28 ht, joda mfl , men efter mötet med nimbus 3003 kändes den helt rätt, väldigt bra planerad och bredden 3,2 gör sitt, tycker den står sig bra även designmässigt, vi stor trivs med den, men klart att man kanske blir lite "färgad"..

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...