Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jajo

Epoxybehandling av botten

Rekommendera Poster

Har en mjukfärg bottenfärg "självpolerande" på min motorbåt och ska byta till en hård färg.

I samband med detta så tänkte jag behandla båten med epoxy. Jag har gjort detta tidigare på flera båtar och har då använt Internationals Gelshield och det har fungerat bra 

Jag har tittat på vad som finns att epoxybehandla med och då framstår Biltemas epoxiprimer som rena fyndet, nästan halva priset.

Då kommer ju funderingarna, är den lika bra som International, sitter den kvar o.s.v....

Vad är era erfarenheter av de olika fabrikaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy, generellt, oavsett fabrikat är väldigt likt i kvalitet.

vissa modifierade epoxy-lim-typer kan ha en hög lägsta nivå, fast den typen anväds inte till sånt här och den typen har jag inte sett på biltema heller.

det kan vara något svårare att blanda en produkt som har producerats något "billigare"

Blanda en något uppvärmd är lättare, flyrt ut bättre men härdar snabbare. Om det är fördel... se till att underlaget har ungefär samma temp. Då får du även bättre vidhäftning mm.

var noggrann med blandningsförhållande samt blandning.

härdtider, generellt, är baseratåpå ca. 20°c halveras med ca 10-graders mellanrum upp till ca 60°C

 

så... en kvalificerad gissning, om du är hyfsat noggrann, skulle jag våga sätta pengar på att du får lika bra, omätbar skillnad i kvalitet, resultat oberoende av fabrikat.. så länge produkten är tillräckligt färsk.

epoxy är väldigt stabit och håller mycket länge utan att polymerisera sig.

Större båtföretag köper fiber som redan är indränkt med blandad epoxy.

Dessa förvaras i upp till några månader i stora frysboxar. Där hålls härdningstiden extremt långsam.

man brukar säga att epoxys härdning i stort sett "dör" vid +4°C

så att sänka temp från 20°c till 10°c mångdubblar härdningstiden.. åxå något att utnyttja om du vill ha mer tid...

spårade ur lite men sånt här brukar komma upp efter lite frågor hit och dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic, det var ett bra svar på epoxybehandling och vad man bör tänka på. Det som känns viktigt är att det blir en bra vidhäftning på underlaget för släpp av epoxyn vill man ju inte råka ut för. I Internationals behandling ska första lagret bottenfärg läggas våt i våt på sista lagret epoxy just för att binda färgen i epoxyn. 

 

Men åter till mi fråga är det ingen som har provat Biltemas epoxy, med tanke på prisskillnaden kan det vara utblandat med något som försämrar kvaliteten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att Biltemas epoxi inte är blandat något annat. "Finare" epoxi har tillsatser som t.ex. gör hanteringen lättare, ex.vis att epoxin härdar vid lägre temperatur. Detta har ingen betydelse så länge du följer instruktionerna för den aktuella epoxin.

 

Ring till Nils Malmgren AB och hör vad de säger om du frågar vad som är bättre med deras epoxi jämfört med Biltemas epoxi.

 

Jag ser ett problem med Biltemas epoxi och det är att de inte anger blandningsförhållande i vikt. Väga är det enda som fungerar så länge man inte ska blanda till hela satsen på en gång, men allt det där har du ju redan varit igenom. Förhoppningsvis kan Biltema uppge blandningsförhållande även för vikt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en bekant med en stålseglare som haft problem med Epoxi på sin botten.

Han har fått några blåsor varje gång han gjort om det och ändå följt tillverkarens råd o tips.

Han blev tillslut förbannad och skickade in 3 sorter till KTH ? för analys och å reda på viloken färg som var bäst att måla med. 

Döm om min förvåning då han talade om att det var Biltemas färg. 

Detta enl att den innehöll mindre lösnings medel än dom andra 2 av känt fabrikat, Han slipade därefter ner hela botten igen med rondel samt gick över med slipskiva för att få riktigt fäste precis som tidigare och efter 2 säsonger ser det mkt bra ut. Inte en enda blåsa fick han på sin botten vad jag vet eller sett. 

 

Jag säger inte att den är bäst eller så men det var hans erfarenhet.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic, det var ett bra svar på epoxybehandling och vad man bör tänka på. Det som känns viktigt är att det blir en bra vidhäftning på underlaget för släpp av epoxyn vill man ju inte råka ut för. I Internationals behandling ska första lagret bottenfärg läggas våt i våt på sista lagret epoxy just för att binda färgen i epoxyn. 

 

Men åter till mi fråga är det ingen som har provat Biltemas epoxy, med tanke på prisskillnaden kan det vara utblandat med något som försämrar kvaliteten?

Hmm, våt i våt!

Tänk om du någon gång i framtiden vill byta bottenfärg, och den sitter samman med epoxin. Jag skulle nog fundera en extra gång. Kanske världens bästa bottenfärg dyker upp på marknaden inom några år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?

du kan få bättre vätning/ vidhäftning m.a.o. inte ett klart gränsskikt vått i vått.

om den nya färgen har lägre ytspänning, kommer du väta ändå. Om förhållandet är tvärt om så kommer den våta ytan att väta den nymålade. Sen kan det finnas ämnen som lagt sig på ytan som kan påverka. Dessa slipar man lätt altrnativt, tvärt emot nästan samtliga plastlimningar, tvättas med aceton eller annan förtunning som löser upp dessa mjukgörare mm.

hela idén med att kleta färg är oftast att den ska sitta fast, skydda mm.

Om sen epoxyn hamnar ytterst så är det ett av dom härplaster du säkrast väter/ får vidhäftning mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Väga är det enda som fungerar så länge man inte ska blanda till hela satsen på en gång, men allt det där har du ju redan varit igenom. Förhoppningsvis kan Biltema uppge blandningsförhållande även för vikt.

 

 

 

Det där är en sanning med modifikation. Har prövat alla tänkbara sätt för att säkerställa blandningsförhållandena. Numera kör jag med "tumstocksmetoden".

 

Men som alltid - man måste va noggrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Väga är det enda som fungerar så länge man inte ska blanda till hela satsen på en gång, men allt det där har du ju redan varit igenom. Förhoppningsvis kan Biltema uppge blandningsförhållande även för vikt.

 

Det där är en sanning med modifikation. Har prövat alla tänkbara sätt för att säkerställa blandningsförhållandena. Numera kör jag med "tumstocksmetoden".

 

Men som alltid - man måste va noggrann.

 

 

Kör oxå med tumstocksmedoden kapar dom som blandningpinnar ( smaile )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Caribic, det var ett bra svar på epoxybehandling och vad man bör tänka på. Det som känns viktigt är att det blir en bra vidhäftning på underlaget för släpp av epoxyn vill man ju inte råka ut för. I Internationals behandling ska första lagret bottenfärg läggas våt i våt på sista lagret epoxy just för att binda färgen i epoxyn.

 

Men åter till mi fråga är det ingen som har provat Biltemas epoxy, med tanke på prisskillnaden kan det vara utblandat med något som försämrar kvaliteten?

Hmm, våt i våt!

Tänk om du någon gång i framtiden vill byta bottenfärg, och den sitter samman med epoxin. Jag skulle nog fundera en extra gång. Kanske världens bästa bottenfärg dyker upp på marknaden inom några år?

Världens bästa bottenfärg finns redan (fråga Åsa Romson). Annars är Coppercoat en färg som håller i tio år enligt producenten. Epoxifärg med kopparpulver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas blandningsförhållande baserat på vikt finns omnämnt HÄR; http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=9114

"Exempelvis uppger Biltema följande uppgifter på sin Epoxiprimer 30623:

Bas har densitet 1,42
Härdare har densitet 0,91

Då man skall blanda bas/härdare 3:1 volymdelar, blir det ifall man blandar med t.ex. en brevvåg: 4,26 viktsdelar bas till 0,91 viktsdelar härdare.
Eller t.ex.: 46,8 gram bas till 10 gram härdare"

 

När jag epoxybehandlade min botten gjorde jag det enkelt för mig - till min 27-fots segelbåt inkl köl gick det ganska precis en liter (blev en skvätt över varje gång...), så jag köpte ett gäng enliterburkar i stället för att hålla på och slabba med den större 2,5-litersburken - jag blandade helt enkelt hela burken. Merkostnaden för de sex svängarna var försumbara, vill minnas att det var strax över hundralappen. Tips är att de numer också säljer brytfärg du kan blanda i vartannat lager så du ser att du har sjysst täckning (man blir lite snöblind annars...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta måste påpekas när det gäller Epoxi till skillnad från Polyesterplast: 

 

Polyesterplast innehåller allt det som behövs för att bilda härdad plast. Det som vardagligt kallas "härdare" till Polyestern är egentligen bara en accelerator som upphäver den inhibitor som annars finns i polyesterblandningen. Då halten är låg, några %, så är det inte så skadligt om man tar aningen för mycket, det drunknar i mängden

 

När det gäller Epoxi och en del andra 2-komponentsplaster så är däremot blandningsförhållandet MYCKET viktigare, över- eller underskott av endera komponenten leder till dålig plast eftersom för många molekyler inte hittar någon passande kompis att reagera med. Att använda tumstock är inte noggrant nog för att garantera en fullgott härdad (=rätt bildad) epoxi, och vem vill lägga så mycket pengar och möda på något som inte blir fullgott?

 

En enkel elektronisk brevvåg är perfekt för att blanda epoxifärg etc. med. Biltemas kostar c:a 180 kr., och skall man måla skrov och eller köl på en båt en massa lager är det en väl använd peng. 

 

Vid användning av en sådan brevvåg är det viktigt att inse att den stänger av sig innan man blandat färdigt. Jag gör därför så här: 

- Räknar ut hur mycket bas och härdare jag skall använda 

- startar vågen, ställer på det tomma blandningskärlet och noterar vikten i gram

- Räknar ut hur mycket blandkärl + bas blir i gram

- Räknar ut hur mycket blandkärl + bas + härdare blir i gram

- Sen kan jag i lugn och ro fylla på ingredienserna även om vågen stoppar ibland.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs och lär nu av farbror Seawolf det han säger är viktigt.

En annan sak är att man blandar tillräckligt länge minst två minuter och använder en rejäl bred rörpinne.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta måste påpekas när det gäller Epoxi till skillnad från Polyesterplast: 

 

Vid användning av en sådan brevvåg är det viktigt att inse att den stänger av sig innan man blandat färdigt. Jag gör därför så här: 

- Räknar ut hur mycket bas och härdare jag skall använda 

- startar vågen, ställer på det tomma blandningskärlet och noterar vikten i gram

- Räknar ut hur mycket blandkärl + bas blir i gram

- Räknar ut hur mycket blandkärl + bas + härdare blir i gram

- Sen kan jag i lugn och ro fylla på ingredienserna även om vågen stoppar ibland.

 

Helt korrekt men tycker det verkar enklare att ställa blandkärlet på vågen innan man startar. Då börjar du ju på noll kan utesluta vikten av kärlet oavsett om det är tillverkat i plast eller bly :)

 

Äh, missade ju sista meningen  :rolleyes:

Har man en våg som stänger av för snabbt så blir det ju mindre kul. Då skulle jag köpa en bättre våg eller arbeta snabbare  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det finns mycket erfarenhet och det är trevligt att ni vill dela med er.

Jag får se vad det kan bli för rabatter i samband med mässan eller om det blir Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...