Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pgh73

Cav filter placering?

Rekommendera Poster

Hej,

snabb fråga. Ska ett CAV-filter placeras under eller ovanför dieseltanken? Borde väl vara ovanför att kunna lufta ur all luft från ledningen.

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom.

Om man sätter den ovanför rinner bränslet tillbaka ned i tanken när man öppnar luftskruven. Då kan man t.ex. blåsa i bränslepåfyllningen för att trycka upp bränslet till filtret, eller som jag, ha en en utombords-slang-blåsa före filtret.

Om den sitter under behöver man bara öppna luftskruven så fylls filtret av sig självt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går helt fint att ha detta över tanken topp nivå. Jag vil våga påstanden att så er mest vanligt. Motorn suger upp utan problem. Och vid tx filterbyte fyller man diesel i filteret innan man skrur på nytt filter, motorns pump fixar detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går helt fint att ha detta över tanken topp nivå. Jag vil våga påstanden att så er mest vanligt. Motorn suger upp utan problem. Och vid tx filterbyte fyller man diesel i filteret innan man skrur på nytt filter, motorns pump fixar detta.

 

Det funkar vilket som precis som sagts. Men ligger filterhållaren under tankens nivå måste man ha en kran att stänga vid tanken, annars får man en fin hävert när man lossar filtret. Det är söligt nog ändå.

 

Man skall även se upp med att fylla filterkoppen om man inte har finfilter på motorn, man får då ofiltrerad, ofta skitig diesel från nån gammal dunk direkt i insprutningspumpen. De mår inte bra av det, man kortar livslängden på dem. På nya dieslar med common rail är det ännu viktigare att bränslet verkligen är rent.

 

På en diesel med insprutningspump som har CAV som förfilter, vilket är vanligt, funkar det däremot bra att fylla filterkoppen först. Då tar motorns finfilter hand om skiten. Ofta är det bökigt att fylla hela förfiltret med motorns bränslepump i många installationer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville rekommandera at inte använda diesel med myror, granskott, jord, råttor,  metallbitar, sand , gamla tanter, choklad och annan skit til båtens motor. Oavsett filter. Detta är säkert bara min åsikt... :huh:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville rekommandera at inte använda diesel med myror, granskott, jord, råttor,  metallbitar, sand , gamla tanter, choklad och annan skit til båtens motor. Oavsett filter. Detta är säkert bara min åsikt... :huh:

 

Nej, precis och det var inte det jag skrev. Det är nog en åsikt vi är överens om!

Men dieseln man köper är inte ren och det är inte säkert att motsatsen syns, därför finns det filter. Sen är det inte precis svårt att få med skit när man skall fylla en filterkopp och sölar med diesel , det är främsta skälet. En CAV filterhållare i en båt är för det mesta inte precis ren. Inte ovanligt att hitta gröna färgflagor i förfilter (om det är VP, annars är det andra färger :) ). Har man inget förfilter , ja då hamnar de i insprutningspumpen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...