Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
patrikflink

Landström fast montering.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Gjorde slag i saken och köpte mig en box, säkring och jordfelsbrytare och all övrig utr.

 

Huvudsagligen kommer jag att ha en fast laddare till förbrukarbatterier och ett 220 uttag i ruffen som bara kommer att användas vid gästhamnar.

 

Har läst mycket om jorden, jordbleck som skall vara på när båten står på land och när den ligger i sjön så ska en kopparplåt monteras under vatten nivån samt blecket av.

 

Gick runt våran marina och såg att INGEN hade någon kopparplåt på minst 2 dm3 på aktern?

Hur noga är det med denna plåt?

Tänkte även på drevet, galvanskia strömar?

 

Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med - man behöver elbehörighet för att få utföra den installationen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med - man behöver elbehörighet för att få utföra den installationen...

Vi vet det!

Därför ska min kompis Niklas som jobbar med STARK ström på SSAB hjälpa mig.

 

Men frågorna då? Eller bara ett tips? Har tråkigt och måste bara skriva nått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kopparplåt under båten, i mitten, men skippar jordblecket när båten ligger på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kopparplåt under båten, i mitten, men skippar jordblecket när båten ligger på land.

Tack Christer.

 

Du har inte märkt några problem med offeranoderna och drevet/dreven?

Lurar på att montera på akterspegeln enligt ritningarna som jag sett, känns som om det blir motstånd om man monterar under mitt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordplåt har man väl bara i USA?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jordplåt har man väl bara i USA?

 

 

 

Kalle

Bifogar en PDF fil.

Förstår ni nu varför man blir snurrig.

 

 

Ja och det kommer nog inte att bli bättre efter att alla här har fått ge sin syn på saken, tyvärr, du kommer att få mycket bra svar blandat med dåliga och några helt felaktiga, jag avundas dig inte som ska försöka ta russinen ur den kakan.

 

 

I all välmening kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jordplåt har man väl bara i USA?

 

 

 

Kalle

Bifogar en PDF fil.

Förstår ni nu varför man blir snurrig.

 

 

Ja och det kommer nog inte att bli bättre efter att alla här har fått ge sin syn på saken, tyvärr, du kommer att få mycket bra svar blandat med dåliga och några helt felaktiga, jag avundas dig inte som ska försöka ta russinen ur den kakan.

 

 

I all välmening kalle

 

Tro mig, kommer att montera efter konstens alla regler utan alla förståsigpåare. Var bara intresserad av kopparplåten, om det finns en annan lösning eller varför man kan strunta i den, skyddsjord är livsviktig och min kompis håller på att undersöka saken ang kopparplåten. Men det återstår att se hur vi kommer att göra.

 

Alltid tacksam för dina svar Kalle, du är alltid så diplomatisk.

Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga formella krav på behörighet för att installera i båt. Men, se till att det blir rätt i alla fall.

Zincsaver kan vara på sin plats, eller dyrare och bättre en isolatiostransformator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du köpt komponenterna på Båtteknik. Det är Magnus Sterky som driver det företaget och han är en erkänd expert i ämnet som även skriver här på MG då och då.

Annars kan man likna landströmsinstallationer i båt lite med en religion. Många olika tankar finns det hos många experter!

Gör du som installationen visar så tror jag du får en alldeles perfekt installation. Har du frågor så skulle jag testa att höra av mig till Magnus direkt.

 

Min kopparplåt är väsentligt mindre än de som beskrivs i dokumentet och den är endast kopplat till svagströms-installationen. Syftet är att undvika korrosion genom spänningsskillnader i motorblock/varmvattenberedare och omgivande vatten.

Om det fungerar? Ingen aning, för jag har aldrig provat utan.

Lycka till!

 

Edit:

Signaturen Seawolf = Mr Sterky :)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att känna till att den tekniska lösning som framgår av den länkade pdf:en är ganska ny. Den presenterades av Sterky och ytterligare några experter med koppling till Kryssarklubben m fl organisationer, myndigheter etc. för ca fem år sedan. Jag tror inte att den hunnit få något större genomslag – därför har du inte hittat några kopparplåtar under båtarna på marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte köpt något färdigt kit, utan bygger som PDF filen föreskriver. Lustigt att man under dom senaste 5 åren helt plötsligt kommit på att man bör ha kopparplåtar under båtarna. Så mycket har det inte hänt dom senaste 10 åren ang el på land eller i vatten, möjligtvis billigare, tänker då på led och möjligheten att köpa via EBay osv. Min polare tror följande: man vill nog översäkra med stolpen, boxen och en bra jordpunkt då vatten plus ström = JÄVLIGT ont.

 

Så hur många har plåten? Kan ju inte vara svårt att eftermontera om nu den är livsviktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är dum i hela huvudet men du får väl jord genom stolpen på bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där Gedda, ha ha. Nä, du är inte dum i huvudet. Tycker faktiskt som du, så isåfall måste jag också vara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blir lite förvirrande är att det är två olika och sinsemellan uteslutande "krav" som stångas?

 

Det ena är krav på personskyddet vid en 240V installation där det är en stor fördel att ha någon typ av jordanslutning. Det andra är kravet på att slippa krypströmmar som ger korrosion och där det ev kan komma krypströmmar via jord. Men det beror självklart på hur man kopplat i båten.

 

Ett av flera sätt är att INTE ansluta jorden från stolpen där landströmmen ansluts. Men då måste du ha en jordfelsbrytare och den rekommendation som SXK tog fram var att ha ett separat jordplan i vattnet. Kom dock ihåg att du som anläggningsinnehavare har du sista ordet om hur installationen ska göras.

 

Själv skaffade jag en isolationstransformator och därmed har jag inte heller landjord ansluten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nästan boxen klar, stor prisskillnad.

Allt köpt via Ebay. Ca 400kr inkl frakt för allt (box, jordfelsbrytare, säkring, röd 22mm 220v lampa och vägguttag med 2 USB), väntar bara på den röda lampan. Självklart är boxen IP klassad. Har inte bestämt mig om lampan ska bo i boxen eller vid instrumentpanelen, skönare att kunna se då boxen kommer att bli lite inbyggd. Lampan är IP67 klassad.

 

Har fått klart för mig ang. kopparplåten. Om nu stolpens jord inte fungerar korrekt så blir man jordningslös. Det är upp till Er om man vill ha en plåt som säkerhet eller förlita sig på gästhamnens stolpe.

post-103203-0-57179400-1453986028_thumb.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det två utgångar du har från boxen?

Monterar du ingen Zinksaver på jorden mellan landströmsuttaget och boxen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det två utgångar du har från boxen?

Monterar du ingen Zinksaver på jorden mellan landströmsuttaget och boxen?

Har två utgångar ja, en uppe och nere. Bara att välja in och ut. Eller blev du förvirrad av 2 säkringar? Den vänstra är säkring, höger jordfelsbrytare. Ska dra ifrån boxen en kabel till Cteken och en till uttaget. Bägge kommer att gå på samma säkring, lite dumt kanske men vi använder inget 220 ombord, allt är på 12 volt. Men när man ändå håller på så tänkte jag montera ett uttag ändå, fick ju syn på en med USB och det använder vi mycket via ciggladdare.

 

Kommer inte att montera någon zinksaver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det två utgångar du har från boxen?

Monterar du ingen Zinksaver på jorden mellan landströmsuttaget och boxen?

Har två utgångar ja, en uppe och nere. Bara att välja in och ut. Eller blev du förvirrad av 2 säkringar? Den vänstra är säkring, höger jordfelsbrytare. Ska dra ifrån boxen en kabel till Cteken och en till uttaget. Bägge kommer att gå på samma säkring, lite dumt kanske men vi använder inget 220 ombord, allt är på 12 volt. Men när man ändå håller på så tänkte jag montera ett uttag ändå, fick ju syn på en med USB och det använder vi mycket via ciggladdare.

 

Kommer inte att montera någon zinksaver.

 

 

Det syns inte så tydligt på bilden, men det ser ut som en enpolig säkring? Om det är så skulle jag rekommendera att du byter den till en tvåpolig. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är det två utgångar du har från boxen?

Monterar du ingen Zinksaver på jorden mellan landströmsuttaget och boxen?

Har två utgångar ja, en uppe och nere. Bara att välja in och ut. Eller blev du förvirrad av 2 säkringar? Den vänstra är säkring, höger jordfelsbrytare. Ska dra ifrån boxen en kabel till Cteken och en till uttaget. Bägge kommer att gå på samma säkring, lite dumt kanske men vi använder inget 220 ombord, allt är på 12 volt. Men när man ändå håller på så tänkte jag montera ett uttag ändå, fick ju syn på en med USB och det använder vi mycket via ciggladdare.

 

Kommer inte att montera någon zinksaver.

 

 

Det syns inte så tydligt på bilden, men det ser ut som en enpolig säkring? Om det är så skulle jag rekommendera att du byter den till en tvåpolig. :)

 

Tyvärr fick det inte plats i denna box, annars hade det blivit en sådan. Ville ju ha plats för jordfelsbrytaren också. Förstår din poäng, en till cteken och en till uttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är det två utgångar du har från boxen?

Monterar du ingen Zinksaver på jorden mellan landströmsuttaget och boxen?

Har två utgångar ja, en uppe och nere. Bara att välja in och ut. Eller blev du förvirrad av 2 säkringar? Den vänstra är säkring, höger jordfelsbrytare. Ska dra ifrån boxen en kabel till Cteken och en till uttaget. Bägge kommer att gå på samma säkring, lite dumt kanske men vi använder inget 220 ombord, allt är på 12 volt. Men när man ändå håller på så tänkte jag montera ett uttag ändå, fick ju syn på en med USB och det använder vi mycket via ciggladdare.

 

Kommer inte att montera någon zinksaver.

 

 

Det syns inte så tydligt på bilden, men det ser ut som en enpolig säkring? Om det är så skulle jag rekommendera att du byter den till en tvåpolig. :)

 

Tyvärr fick det inte plats i denna box, annars hade det blivit en sådan. Ville ju ha plats för jordfelsbrytaren också. Förstår din poäng, en till cteken och en till uttaget.

 

 

Nej, inte så. Utan en till fas och en till nollan, där båda bryts samtidigt vid ev hög last.

Detta eftersom du inte har koll på vad som är fas resp nolla när du kopplar in i landströmsstolpen. Har du otur så bryter du enbart nollan med en enpolig säkring, och har ändå spänning genom fasen ut i anläggningen.

I PDF'en som du bifogar tidigare så syns det klart och tydligt att de har tvåpolig säkring.

Redigerad av moggep
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Är det två utgångar du har från boxen?

Monterar du ingen Zinksaver på jorden mellan landströmsuttaget och boxen?

Har två utgångar ja, en uppe och nere. Bara att välja in och ut. Eller blev du förvirrad av 2 säkringar? Den vänstra är säkring, höger jordfelsbrytare. Ska dra ifrån boxen en kabel till Cteken och en till uttaget. Bägge kommer att gå på samma säkring, lite dumt kanske men vi använder inget 220 ombord, allt är på 12 volt. Men när man ändå håller på så tänkte jag montera ett uttag ändå, fick ju syn på en med USB och det använder vi mycket via ciggladdare.

 

Kommer inte att montera någon zinksaver.

 

 

Det syns inte så tydligt på bilden, men det ser ut som en enpolig säkring? Om det är så skulle jag rekommendera att du byter den till en tvåpolig. :)

 

Tyvärr fick det inte plats i denna box, annars hade det blivit en sådan. Ville ju ha plats för jordfelsbrytaren också. Förstår din poäng, en till cteken och en till uttaget.

 

 

Nej, inte så. Utan en till fas och en till nollan, där båda bryts samtidigt vid ev hög last.

Detta eftersom du inte har koll på vad som är fas resp nolla när du kopplar in i landströmsstolpen. Har du otur så bryter du enbart nollan med en enpolig säkring, och har ändå spänning genom fasen ut i anläggningen.

 

Satan, det har du ju rätt i! Tänkte inte på det. Läste ju det någonstans...

Ja ja, får väl köpa en ny box med plats för 4, kostar ju inte mycket. Tror jag gav 1,15 euro för säkringen och typ 4 euro för boxen, så en ny 2 polig kan ju inte kosta mer.

 

MYCKET bra tips, tackar tackar tackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en ny landströmsanläggning i vintras, jordfelsbrytare, en grupp till batteriladdaren, en till vvberedaren, en till uttagen i båten. Gjorde på likadant sätt men köpte sakerna i Sverige, vanliga säkringar på skena och en IP67 klassad box. 

Det som jag inte har är en isolations trafo - än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har fått klart för mig ang. kopparplåten. Om nu stolpens jord inte fungerar korrekt så blir man jordningslös. Det är upp till Er om man vill ha en plåt som säkerhet eller förlita sig på gästhamnens stolpe.

 

Du har nog missuppfattat funktionen i din nya starkströmsinstallation.

 

Antingen har du en "vanlig" installation och jordledningen är inkopplad via elstolpen. Då riskerar du att det går en spänning i jordledningen via din båt och ut genom metalldelar under vattnet. Detta kan förorsaka elektrolys/korrosion (metalldelar förstörs). Jordledningen kan nämligen ha en spänning i sig på enstaka volt, ofarligt för människor men farligt för metalldelar.

Eller så klipper du av jordledningen från stolpen och anordnar en egen jordpunkt i en metallplatta i vattnet under båten. Då har du ingen spänning som kan förstöra metalldelar under vattnet.

 

En jordfelsbrytare fungerar genom att fasledare och nolledare går genom en typ av elektromagnet. Jordledaren går utanför. Så länge fas och nolla ligger i balans och det gör de om elgrejorna fungerar utan överslag till dig, så håller magneten brytaren på plats. Om det blir obalans t.ex. genom att strömmen går till jord eller att du får strömmen genom kroppen så klipper jordfelsbrytaren strömmen. Om du inte har en jordplåt så klipper brytaren bara när strömmen passerar dig och då kittlar det i fingrarna....

 

När båten står på land så ska "landjord" kopplas tillbaka (skyddsblecket) för då är inte elsystemet skyddsjordat via kopparplåten under båten (det är ju torrt där då). Och risken för galvanisk korrosion finns ju inte när båten står på land.

 

Det finns ett gammal talesätt som säger: Jorda eller du ska bli jordad.  Tänkvärt.

 

Ytterligare en viktig underhållsåtgärd för jordfelsbrytare: Elektromagneten i brytaren får med tiden en del permanentmagnetism i sig. Då bryter då inte lika snabbt som den är specad för (det kittlar värre i fingrarna). Använd testutlösaren någon gång för att testa funktionen. Samtidigt så nollas permanentmagnetismen och brytaren riskerar inte att "klibba fast".

 

Slutligen ett par ord om jordfelsbrytare kontra säkringar: Jordfelsbrytaren klipper när det blir obalans mellan ledarna. Dvs elen t.ex. går ut i höljet på en apparat eller du kommer åt en skadad kabel.

Säkringarna utlöser när det blir kortslutning inne i en apparat eller mellan fas o nolla i kabeln (då går det ju fortfarande lika mycket ström i båda riktningarna genom jordfelsbrytaren). Säkringen skyddar framförallt mot brand i kablar och apparater, inte mot att det går el från kabel/apparat och in i händerna på användaren (det är då hjärtat kan stanna).

 

Så båda komponentena gör nytta på olika vis och kan inte ersätta varandra.

 

PS Om stolpens jord inte fungerar så ska det anmälas till anläggningsansvarig och rättas till! Tills det är tillrättat så bör stolpen göras strömlös (bryt med säkringarna och lås så de inte kan återställas).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om min 230V installation inte är fysiskt ihopkopplat på något sätt med mitt 12V system i båten. Hur kan då en "liten spänning" från jordledningen gå ut i båten/vattnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om min 230V installation inte är fysiskt ihopkopplat på något sätt med mitt 12V system i båten. Hur kan då en "liten spänning" från jordledningen gå ut i båten/vattnet?

 

Om det inte finns något anslutet till 230-uttaget i båten så kan jordledningen så klart inte påverka något i båten.

 

Om du har en stickpropp till varmvattenberedare inkopplad så kan jordledningen via vv-beredaren komma i kontakt med motorn kylvatten och sedan kan "cirkusen" vara igång. En del batteriladdare skapar kontakt mellan jordledningen och båtens elsystem. Så ser det ju ut i många båtar idag och det är därför de tidigare beskrivna strukturerna för elinstallation tagits fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om min 230V installation inte är fysiskt ihopkopplat på något sätt med mitt 12V system i båten. Hur kan då en "liten spänning" från jordledningen gå ut i båten/vattnet?

Om det inte finns något anslutet till 230-uttaget i båten så kan jordledningen så klart inte påverka något i båten.

 

Om du har en stickpropp till varmvattenberedare inkopplad så kan jordledningen via vv-beredaren komma i kontakt med motorn kylvatten och sedan kan "cirkusen" vara igång. En del batteriladdare skapar kontakt mellan jordledningen och båtens elsystem. Så ser det ju ut i många båtar idag och det är därför de tidigare beskrivna strukturerna för elinstallation tagits fram.

Jo i teorin stämmer det. I mitt fall har jag inget slutet kylsystem utan sjövatten kylning med sötvatten. De få minuter vv beredaren är på är nog försumbar vad gäller galvanisks strömmar.

Vad gäller moderna bateriladdare är ju dessa ofta åtskilda vad gäller 230v sidan och 12v sidan så där är ju också problemet försumbart.

Jag säger inte att problemet inte finns men man ska heller inte överdriva det och göra en onödigt komplicerad installation om det inte behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. Den här vintern eller 2014-2015?

Denna höst, 2015 om man ska vara petig.. Saknar ett 220Uttag till vv beredaren som ska upp när beredaren är på plats så det blir helt rätt, sen är den klar. 

Jag har kört med batteriladdaren och elen inne, fungerar galant. 

 

Jag har gått eltele på gymnasiet när det begav sig, så det finns kanske lite mer kunskap är hos gemene hemmapulare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...