Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jimmy2

Ryds 620 lutar plötsligt under gång

Rekommendera Poster

När vinterångesten satt hårda spår får man tänka på båten och att det inte är långt kvar nu, tills vi alla äntligen kan få känna att det gungar under oss igen :)

En sak som ligger i mina funderingar kring min Ryds 620 ht med en Mercury 125 är att den flera gånger fått för mig oförklarlig och plötslig lutning åt styrbord. Hittills har det inte hänt vid gaspådrag, utan först efter att båten planat ut, under gång och framför allt när man drar av på gasen och då strax innan båten "sätter sig". Om det går lite sjö när det händer kan lutningen bli ganska kraftig. För att parera lutningen och försöka "få tillbaka" båten under gång brukar jag få dra av lite på gasen och styra några gånger åt babord för att liksom gunga upp båten igen, sen kan det rulla på som vanligt igen utan problem. När det händer strax före att båten sätter sig får jag i möjligaste mån ge lite försiktigt gaspådrag och styra mot lutningen. Har haft båten två säsonger och det är ingen påväxt under när båten tas upp som skulle kunna vara en möjlig förklaring. Under vintern har jag funderat på vad anledningen kan vara, och det händer både när jag (80kg) är själv i båten och när den är lastad och då försöker jag med tanke på det här lägga extra tyngd på babord. Att den plötsligt börjar luta mycket händer dock inte på varje tur. En tanke jag fått är om det skulle kunna vara om motorn möjligen inte är helt centrerad och båten därför kan få plötslig lutning om sjön "drar" lite i båten. Den står på varvet nu under vintern ganska långt från mig så jag kan inte bara gå och mäta upp det. När båten ligger vid brygga och är helt urlastad ser man på aktern att styrbord tyngs ner en aning mer än babord, men just det tänker jag är normalt eftersom fast montering på styrbord utgör lite mer tyngd än vad som finns fastmonterat på babord. Haft med annat "båtfolk" ombord när det hänt och de har fått stora ögon o undrat vad som är pågång när det hänt, så det upplevs inte som normalt.

 

Någon som har varit med om samma obehagliga och plötsliga lutningar och kommit fram till orsak, eller nån som bara har en tanke på vad anledningen kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lutar och du ska trimma motoren ur/ut/upp/høgre - då lutar inte båten längre...

 

så enkelt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TP lindrar bara lutningen lite när det sker under gång, men jag måste också styra emot. När båten saktar in gör TP ingen nytta alls för att bli av med lutningen som dessutom kommer snabbt. Så TP löser inte problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror det inte bara på sidvind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte ändra vinkel på trim plan, men trim, altså motorns vinkel. Det brukar lite beroende på båtens skrov ge den konstiga plötsliga lutning - otäckt.

 

Men det är nog inte detta eftersom det brukar vara motsatta håll av propellerrotation - dvs båten lutar åt babord, med höger roterande propell.

 

Mitt fel...

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat så du inte har vatten i kölsvinet?

Girar du lite så att båten kränger så åker hela vattenmassan till ena sidan. 

Vet inte hur en ryds ser ut i mellanbotten men hade själv en aluminumbåt där jag hade fått ett läckage och länspumpen slutat fungera i samma veva.

Märkte inget först fast det var en ordentlig mängd vatten i kölsvinet minst 200liter.  Vid gaspådrag märktes inget troligen för att allt vatten åkte bak i båten men vid små girar så la sig båten ordentligt ner på sidan, riktigt obehagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...