Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mikael_matsson

Motorrumsfläkt, ska man ha det?

Rekommendera Poster

Min undran är helt enkelt när det är lämpligt eller onödigt med fläkt i motorrummet?

På min Winga 25 med md11c finns ingen, och inget luftintag heller förutom det som läcker in genom durken, vad jag vet. Visst är det rätt varmt om man öppnar luckan, men det funkar ju ändå.

Syret verkar ju uppenbarligen räcka till för förbränningen och motortempen blir ej för hög.

Är det skållheta bensinare som behöver fläktas eller vad är syftet med dem?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med motorrumsfläkt är att ventilera bort eventuella bensinångor före start av motorn. Så om man har diesel behövs det inte. När motorn väl är startad så ventilerar den ut mycket mer luft än någon motorrumsfläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläkt används för att ventilera ut eventuella bensinångor innan start av motorn. Eftersom du har en liten diesel behöver du ingen motorrumsfläkt. Däremot kan det vara en tanke att ordna så det kommer in luft i motorrummet; jag tänkte ordna så motorn ventileras via ankarboxen på min båt, då borde insugsljus dämpas och som bonus får jag mekanisk ventilation av ankarboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft behövs ju till motorns förbränning! Hur många liter luft behöver DIN motor varje minut??? Om den inte får tillräckligt så blir förbränningen lidande och med det effektiviteten på motorn som den bör kunna prestera, du förlorar många hästkrafter om du slarvar med lufttillförseln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha fläkt ur motorrum - det är för att få ur bensinånga. Inte dumt, för bensinmotorar.

 

Man kan ha fläkt for att få luft in i motorum - det borda man inte ha eftersom suget från motor kan vara större än fläktens kapacitet. Det är bättre med store öppna ventiler för luft in i motorrum.

 

Man kan ha fläkt inuti motorum för att få cirkulation i motorummet, för att få kald luft från ventiler ner och fram under motorn(erna) så att temperatur i motorrum blir låg. Rekommenderas.

Många båtar har inte rätt konstruerade tilluftskanaler som styr den nya luften ner i motorrummet - då behövs lite hjälp. Med fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt om det inte skulle finnas ett friskluftintag. I min Saga 27 med en likadan motor finns en ca 80-100 mm grov slang som går från undersidan av styrbords namnskylt ner till underkant av motorrummet. Motorn behöver ju åtskilliga liter luft i minuten till förbränning. Kolla en gång till, jag tror att det finns.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaa, bensinångorna säger ni. Tackar, precis vad jag ville veta. Motorn sitter i en egen balja, som sitter över kölsninet. Framför sitter dieseltanken och hur det ser ut under den vet jag faktiskt inte. Det är möjligt att det är öppet hela vägen fram till luckan i fören. Där döljer vattentanken botten, och mellan dessa tankar är ruffens durk utan luckor. Så motorn kan mycket väl suga luften från ruffen, jag vet inte, omöjligt att se utan att plocka ur tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte motor,  till Iveco/Lombardini, fick jag rekomendationen att motorlufttempen inte fick var högre än 20 grader över "uteluften",

Således fick jag öka diametern på "inluftslangen".

Det är ansenliga mängder luft som moroten suger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en installationsanvisning från VP gällande bl.a. MD40. Den motorn är ju till effekt och troligen även till cylindervolym större än IVECOn.

 

Nåväl, i installationsanvisningen sägs det att man måste ha 3 st luftrör om minimum 140 mm invändig diameter. Ett av rören skall kopplas till insug av förbränningsluft, ett skall vara intag av ventilation i maskinutrymmet och ett skall vara utblås från maskinutrymmet.

 

Enligt samma installationsanvisning har en MD40 en luftbehov om 450m³/h och en TAMD120 1220 m³/h.

 

Jag har även en installationsanvisning för "småmarina inombordsmotorer". Av den framgår att för mindre motorer som VP 5, 6, 10, 11 och 17 anges luftkanalernas storlek relaterat till motorrummets volym. Motorutrymme med volym om upp till 2 m³ skall ha luftkanalarea om 80 cm².

 

Så nog bör man ha en rejäl genomströmning av luft i motorutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med motorrumsfläkt är att ventilera bort eventuella bensinångor före start av motorn. Så om man har diesel behövs det inte. När motorn väl är startad så ventilerar den ut mycket mer luft än någon motorrumsfläkt.

 

Jag är bra sugen på att få förklarat för mig hur en inombordsmotor kan ventilera ut luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbränningen förbrukar stora mängder luft som åker genom motorn och ut genom avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbränningen förbrukar stora mängder luft som åker genom motorn och ut genom avgasröret.

 

Aha, Du tänkte så Du...

 

...och förbränningen alstrar värme som ger varm luft i motorutrymmet som ger varm luft till förbränningen som alstrar värme som ger varm luft i motorutrymmet som ger varm luft till förbränningen som alstrar värme som ger varm luft i motorutrymmet som ger varm luft till förbränningen som alstrar värme...

 

Nä, nu blev det så varmt och syrefattigt att motorn stannade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra rör till insuget från alla skrymslen där du har dålig ventilation.. så får du 50/60 situation..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD11C: cylindervolym 1,12 liter, maxvarv 2500/min. Det innebär 2800 liter luft/minut eller 46 l/sekund.

Rätt mycket luft som måste komma in i motorrummet för att motorn ska gå bra.

"Ventilation" med 2800 liter/minut som motorn suger i sig på fullvarv håller undan värmutvecklingen rätt bra, även om temperaturen i motorrummet självklart stiger, till en viss nivå, när motorn går. Det är ju inte bara motorns förbränning som skapar värme. Även generatorn bidrar till uppvärmningen. Fläkten på baksidan finns ju där av något skäl...

Men det krävs ett skapligt luftinsläpp för att det ska bli rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du räknat nu.

1. 1,12 liter är det slagvolymen så kan du ju maximalt få 1400L/min eller?

det är väl ingen tvåtaktsdiesel?

Vilket innebär en luftröm på ca10,7 km/h i ett 100mm rör.. om jag höftar till rätt.

inga svindlande stormar direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du räknat nu.

1. 1,12 liter är det slagvolymen så kan du ju maximalt få 1400L/min eller?

det är väl ingen tvåtaktsdiesel?

Vilket innebär en luftröm på ca10,7 km/h i ett 100mm rör.. om jag höftar till rätt.

inga svindlande stormar direkt.

 

Javisst, det går ju två varv för att hämta in 1,12 liter.

Tänkte inte på det :ph34r:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer än vad en motorrumsfläkt drar ut. Min treliters Mercruiser suger i sig cirka 20-110 liter per sekund beroende på varvtal. All den luften ska komma in genom ventilationsöppningar och den ventilerar och kyler motorrummet. Det är en dålig idé att dra slang för att ventilera andra delar av båten. Det kommer bli för varmt i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer än vad en motorrumsfläkt drar ut. Min treliters Mercruiser suger i sig cirka 20-110 liter per sekund beroende på varvtal. All den luften ska komma in genom ventilationsöppningar och den ventilerar och kyler motorrummet. Det är en dålig idé att dra slang för att ventilera andra delar av båten. Det kommer bli för varmt i motorrummet.

det inlägget var lite på skoj. Samtidigt om du räknar på exemplet... 1400liter i minuten vid fullvarv ger en lufthastighet i ett 100 millimeters rör ungefär som en motinärlöpares... drygt 10 km/ timme.

behövs ju inga enorma springor för att få in den luften utan störra ansträngning.. eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte så stora öppningar för en liten motor men det är fortfarande så att om de inte finns så stannar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart.. riktiga problem "att få till det" skulle jag nog ha om jag skulle försöka få mitt motorrum så tätt att motorn skulle kvävas.

Fast.. visst kan det vara ett både enkelt, intressant och lätt återställbart experiment att testa med kylare... för att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett runt hål som insug i ditt fall vid maxvarv och 110 minutliter ska vara något och 20cm i diameter för att få ner lufthastigheten genom den kanalen till joggingfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom, 1400 l/min borde betyda att all luft i utrymmet som den lilla motorn sitter i byts ut en till två gånger per minut. Det är mycket ventilation det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir mycket det.. fast allt e relativt... ah ser att jag trodde tråden "kylare ist f sjövatten" hade spårat ur. Såklart det blir mycket ventilation.

Nä motorrumsfläkt på annat än en läckande bensinare lär inte behövas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt efter hur det ser ut i båten. I ruffen, längst fram längst ner vid vattentanken jag nämnde, sitter ett luftintag på ca 1dm i diameter, inget rör anslutet utan bara en öppning till ruffen. Jag har trott att det nog är för att ventilera förvaringen under kojerna. Men om det nu är öppet hela vägen under golvet från vattentanken bak till dieseltanken framför motorn, ja då är det nog där motorn andas in. Det vore ju rent av ganska fiffigt eftersom det då bidrar till att ventilera både ruff>förvaringsutrymme>kölsvin på luftens väg till motorn. Samtidigt är det längs båtens botten så det kanske till och med kyler luften en aning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog så och får du luft till förbränning endast den vägen och allt annat är helt tätt, rör sig luften genom det hålet, vid maxvarv, i ca 10 km/timme, ca170 meter/min. rätt normal skärhasighet med hårdmetall i verktygsstål.. eller jogginghastighet. Bra ventilation blir det. Som fartvind av att cykla väldigt långsamt.... i den passagen.. som förmodligen är "flaskhalsen"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm jo.. Men sen har du ju det där med konvexa och konkava kanaler och vad som händer med tryck och hastighet där. I flaskhalsen må hastigheten på luften öka, men då sjunker samtidigt trycket i motsvarande grad. Så det är ju inte så dramatiskt som det låter med 10km/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä motorrumsfläkt på annat än en läckande bensinare lär inte behövas..

Motorrumsfläkten är en säkerhetsåtgärd. En bensinmotor ska inte läcka! (Inte en diesel heller.) Det ska INTE lukta bensin om man har näsan längre bort än ett par decimeter från förgasaren, (om det nu är en förgasarmotor). Luktar det bensin i motorrum eller någon annanstans i båten så ska man leta rätt på läckan och laga den!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just förgasarmotorer som, när de har stoppats och är varma, avdunstar rätt stora mängder bensinånga via flottörhusventilationen in i maskinrummet. 

 

Om man har en insprutarmotor så luktar det lite svagt som torkande oljefärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...