Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jsbtango

79 500kr. litern för en färg

Rekommendera Poster

 

Elektriskt ledande färg för att reparera eluppvärmda rutor?

 

Helt rätt , det fungerade över förväntan så nu är alla värmetrådar hela och tar bort all imma , frost direkt.

Det blev över lite grann, så nu funderar jag på om man kan använda det i båten till något bra.

 

 

Bra info, jag kände inte till att det gick att laga trasiga el-bakrutor.

 

Om man ser till nytta och funktion så var ju faktiskt 159:- kr rätt billigt jämfört med att byta ruta.

 

Jag har dessutom hittat en betydligt billigare färg som bara kosta 7 900:- kr/liter. ;-)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Citat från Thallatha:

Det är väl likström vi pratar om - men det är ju inte säkert att man blir sig lik efteråt. :huh:

Slut citat.

 

Eller så är det just det man blir. Lik.

 

Annars vafför inte måla runt vattenlinjen å hålla isen borta på vintern å havstulpanerna på sommaren. Sedan målar man lite på däcket å relingen så håller det tjuvarna borta med.

Kittlar dödsskönt under föttera....sa Baloo.....

Å på insidan skrovet så tar det bort fukten/kondensen.

Målar man sedan lite på diskbänken så behöver man inget kök, det blir induktionsvärme direkt under kastrullen.

Å i lagom  mängd på sitsen i sitbrunnen så behöver man inga dynor att sitta på för det är torrt hela tiden.

Kanske även några trådar att måla på däcket så kan man ligga o sola även om det är kallt i luften. Nått för Solnajaderna.

Nä....nu har jag nog målat upp för de där 79 tusen.

:D

 

Ni tålde väl lite skôj så här i kylan att värma upp med :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ni tålde väl lite skôj så här i kylan att värma upp med :rolleyes:

 

Nej!    ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående skrov kan man ju laminera in ett tunt guldskikt som man gör med flygplansrutor (alltså de främre, på sidorna är det oftast lexan). Ger synnerligen god värme (men gillar ström...) och skulle hålla isfritt runt båten såvida inte skrovet börjar brinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådan färg letade jag efter för något år sedan. Visste att det fanns, men hittade den aldrig. Var köpte du den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådan färg letade jag efter för något år sedan. Visste att det fanns, men hittade den aldrig. Var köpte du den?

 

Färgen, Loctite MR3863 hittade jag hos Mekonomen.Finns säkert många andra företag som säljer denna produkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallas också för "konduktiv färg" Elfa och diverse elektronikfirmor kan ha den i sortimentent.

Även modelljärnvägsbutikerna säljer denna färg.

Jag köpte för länge sedan en sådan färg på Claes i sjön, men jag tror inte den finns kvar i deras sortiment numera.

 

Vet ni var en "Preiser-gubbe" är för en figur?

 

Firma Preiser tillverkar diverse modelljärnvägstillbehör i olika skalor, bland annat figurer, gubbar och gummor...

 

I sortimentet finns förstås en "stins" med lykta, i denna lilla lykta placerade jag en ytmonterad lysdiod.

Stinsens rygg och framsida målades med ledande färg och "anslöts" till lysdioden, sedan målade jag på "kläderna", uniformen.

Fick alltså en järnvägstjänsteman som kan ge avgångssignal på stationen. Behövde inte ens ansluta ett förkopplingsmotstånd till lysdioden, färgen i sig fixade resistansen, kanske gubben tillhörde "motståndsrörelsen".

 

Litet svårt att förklara vad man behöver en sådan gubbe till ombord, men tipset kanske kan omsättas i en annan applikation, som kan vara användbar till sjöss...

 

Off topic? nä vaddå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...