Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndersVi

Plywoodlaminat - epoxy eller polyester?

Rekommendera Poster

Efter att tidigare byggt en kanadensare och en kajak tänkte jag uppgradera flottan med en trailer sailer. En Sharpie 600 av Björn Thomasson. Plywoodlaminat. Det ska bli en snygg bruksbåt, men ingen möbel. Praktisk och relativt billig. Enkla detaljer, reparerbar i fält.

Min plan för att hålla ner kostnaden är att använda epoxy på utsidan skrovet och polyester på insidan, där belastningen är mindre. Båten kommer stå på trailer under kapell när den inte används. Jag har erfarenhet av epoxy, men inte polyester.

1. K-plywood som byggmaterial där det går.
2. Ytan på insidan spacklas med polyester och täcks med tunn glasfiberduk redan innan montering.

3. Delarna limmas ihop med epoxy, som ska fästa på polyester men inte tvärt om.

4. Däcket och sittbrunn blir ett lager duk och polyester eller epoxy.

5. All plast lackas med tvåkomponent polyuretanlack resp. giftfri bottenfärg. Halkstruktur på däck.
 

Vad säger expertisen? Bör jag gräva djupt i fickan och köra epoxy överallt, eller kommer den fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kommer fram till att du ska använda dom två olika materialen.

testa hur bra vidhäftning du får när du lägger polyester på härdad epoxy.

Det kan vara tillräckligt men gör test innan du bygger hela båten.

Om det är tillräckligt bra så kan du blanda, annars epoxy.

Testa även tvärt om, om det kan vara byggtekniskt möjligt, vidhäftningstest epoxy på härad polyester. Du bör få starkare vidhäftning här.

om du ska göra fläktest.

slå in en kil mellan testbitarna, droppa lite diskmedel/vatten 50/50 på fogen.

knanka in kilen så det börjar fläkas loss. Låt det sitta i spänn. Jämför.

om det inte fläks loss då, har du fullständig vidhäftning.

låt provbitar härda riktigt. Du kan efterhärda dessa i ugn... ex. 60°c 12-24h.

så kan du testa redan efter ett par dgr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att testa. Om det sen behövs slipade "tänder" för att det ska hänga ihop mekaniskt... är man nog ute i fel ordning vidhäftningsmässigt. Oavsett material så är det definitivt tillräckligt ojämnt ändå. Frågan är bara hur mkt du förstorar.

vilktigt är att du inte förorenar materialet med sånt som kan hämma vidhäftngen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tänkte INTE lägga polyester på Epoxy. Det har jag lärt inte ska vara en höjdare. Tanken var att grunda/täta materialet på insidan med polyester och sen limma ihop delarna med epoxy. Epoxy ska binda hårt på härdad polyester som är ruggad, vad jag förstått.

Som jag har förstått det:
1. Polyesterns styrka är att göra ett hållbart laminat. Gör man det rätt fäster det bra till trä.
2. Epoxyns styrka är att den limmar bra på de flesta material. Så för att limma ihop saker är den överlägsen.
3. Epoxy är hållbarare, flexiblare och tätare än polyester. Därför tänkte jag kosta på den på skrovets utsida, som är i direktkontakt med vatten. Polyestern ska vara hårdare och skörare.
4. Polyester är känsligare för att få ett bra laminat. Plasten i sig ger ingen styrka, utan det är viktigt att få ut överskottet ur matta/duk och att skikten ligger tätt. Måste rullas. Epoxyn bidrar med egen styrka och är därför mer förlåtande för amatörer som gör ett sämre plastjobb. Överindränkt duk/matta tappar inte i styrka på samma sätt.

Skulle jag kunna täta insidan med polyester istället för epoxy, skulle det spara många tusenlappar. Det är ju där de stora ytorna är, med alla skrymslen och vrår. Och de utsätts inte för fukt och slitage på samma sätt som utsidan. Eftersom båda plastytorna kommer förseglas med polyuretanlack tänker jag mig att den hindrar det lilla fukt som ev kan tänkas diffundera genom polyestern på insidan.

Tänker jag fel och är dumsnål? Å ena sidan vill jag inte förstöra allt arbete för att snåla i onödan, å andra sidan vill jag inte betala extra i onödan. Det finns ju de som byggt plywoodbåtar och endast tätat dem med oljefärg. Ett par lager varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra epoxy rakt igenom. Brukar köpa epoxi i de stora förpackningarna på BILTEMA

 

Plyfabåten är väl tät i sig. Att man målar den är väl för att skydda trät och ge den en färg.

 

Den tanken att den inte skulle va tät, utan måste tätas med en oljefärg fans inte när jag byggde min första plyfabåt 1967- 68 och den tanken har jag inte haft senare heller. Första gången jag noterar den tanken när jag läste ditt inlägg för nån minut sen.

 

post-106994-0-48647800-1452688778_thumb.jpg

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Den tanken att den inte skulle va tät, utan måste tätas med en oljefärg fans inte när jag byggde min första plyfabåt 1967- 68 och den tanken har jag inte haft senare heller. Första gången jag noterar den tanken när jag läste ditt inlägg för nån minut sen.

 

...

Snygg båt. Det är ju något i den stilen jag tänkt mig.

 

Oljefärgen skulle inte vara för att täta båten i sig, utan för att hindra att vatten kommer in i plywooden. Har som sagt bara hört att några byggt sådana båtar förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Den tanken att den inte skulle va tät, utan måste tätas med en oljefärg fans inte när jag byggde min första plyfabåt 1967- 68 och den tanken har jag inte haft senare heller. Första gången jag noterar den tanken när jag läste ditt inlägg för nån http://thallatha.blogspot.se/2009/12/pop-16-1967-1969_23.htmlminutsen.

 

...

Snygg båt. Det är ju något i den stilen jag tänkt mig.

 

Oljefärgen skulle inte vara för att täta båten i sig, utan för att hindra att vatten kommer in i plywooden. Har som sagt bara hört att några byggt sådana båtar förr.

 

 

Nu var det just att du skrev så, som jag reagerade. En plyfabåt är ju tät i sig, med det vattenfasta limmet i plyfan och limningenvi slag och balkvägare samt mot köl och stävar.

 

Oljefärgen minskar väl läckaget av vatten in i första träskiktet, en aning. Tror  att en plyfabåt egentligen läcker mindre än en träbåt och även en plastbåt av polyester, där det hela tiden "rinner" vatten genom skrovet - om än oändligt lite.  :unsure:

 

Nej jag skulle inte byggt en plyfa-båt idag som jag byggde min PoP16.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/pop-16-1967-1969_23.html

 

Jag skulle byggt i tunna granribbor limmade med epoxy i kors och över en mall. Lagt en väv i epoxy på in och utsidan.

 

Att kladda med polyester på insidan är väl som de säger; "Snålheten bedrar visheten". Besparingen lär väl bli nån tjuga för hela båten. Resultatet blir väl oändligt mycket sämre. 

 

Har funderat på att  bygga en kanot enligt den metoden. Men det får bli nån gång när jag får gott om tid. Dvs aldrig.  :mellow:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en gentleman i sina bästa år, runt 80, för ett antal år sen. Han hade byggt en lite kanot i tunna granribbor och limmat samt "målat" med epoxy. Han kallade det "hafsat ihop" jag tyckte det var en möbel. Vägde typ ingenting. Hsn lyfte ner den från biltaket och gick till strandkanten. Ryggsäck och dubbelpaddel i ena handen. Kanot i den andra. Sen gled han snyggt iväg..

tror... om jag inte minns helt fel... att en vän tog lite bilder å kontaktuppgifter..

kollar upp och återkommer. Riktigt "fett"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en gentleman i sina bästa år, runt 80, för ett antal år sen. Han hade byggt en lite kanot i tunna granribbor och limmat samt "målat" med epoxy. Han kallade det "hafsat ihop" jag tyckte det var en möbel. Vägde typ ingenting. Hsn lyfte ner den från biltaket och gick till strandkanten. Ryggsäck och dubbelpaddel i ena handen. Kanot i den andra. Sen gled han snyggt iväg..

tror... om jag inte minns helt fel... att en vän tog lite bilder å kontaktuppgifter..

kollar upp och återkommer. Riktigt "fett"

 

Har byggt både en kanadensare och en kajak i den metoden. Där fungerar trät som ett distansmaterial mellan två glasfiberskikt. Då slipper man spant i båten. Endast ett enkelt tvärträ och askrelingar i kanadensaren.

 

I mitt bygge nu är det spant, så insidan behöver i sig inte dukas för hållbarhetens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog epoxy iaf. Hittat det hyfsat billigt och den lokalen jag sett på har inte tillräcklig ventilering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försök, om det är möjligt, att använda skyddshandskar.

Använd inte monteringshandskar eller annat som du tar på dej igen utan engångs.

Epoxy är väldigt allergi "framkallande" i ohärdad form vid hudkontakt.

När du får "lim" på huden.

tvätta INTE med lösningsmedel, då gör du risken för skador potentiellt högre.

Torka bort och tvätta med tvål och vatten.

RIskerna är små, alla utvecklar inte allergi men... om du väl får det kan det bli ett helvete och du kommer i värsta fall reagera mot en massa andra material/ ämnen.

Kanske till och med börja reagera på amnen utan att behöva komma i hukontakt.

Många lungnedsättningar sägs åxå komma av hudkontakt med allergiframkallande ämnen.

HAr genom åren stått på några, valdigt få egentlgien när man har sett hur härdplaster mm. hanteras, som blivit hyperkänsliga och det är ingenting man önskar någon... (med få undantag förståss)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försök, om det är möjligt, att använda skyddshandskar.

Använd inte monteringshandskar eller annat som du tar på dej igen utan engångs.

Epoxy är väldigt allergi "framkallande" i ohärdad form vid hudkontakt.

När du får "lim" på huden.

tvätta INTE med lösningsmedel, då gör du risken för skador potentiellt högre.

Torka bort och tvätta med tvål och vatten.

RIskerna är små, alla utvecklar inte allergi men... om du väl får det kan det bli ett helvete och du kommer i värsta fall reagera mot en massa andra material/ ämnen.

Kanske till och med börja reagera på amnen utan att behöva komma i hukontakt.

Många lungnedsättningar sägs åxå komma av hudkontakt med allergiframkallande ämnen.

HAr genom åren stått på några, valdigt få egentlgien när man har sett hur härdplaster mm. hanteras, som blivit hyperkänsliga och det är ingenting man önskar någon... (med få undantag förståss)

 

Tack. Jag har byggt två kanoter med epoxy och är kemist, så det är jag välbekant med. Men det tål att upprepas för andra som läser tråden. Härdplastallergi är inte att leka med. Det var mer polyestern jag undrade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...