Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
etnica77

Erfarenhet korsa Atlanten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Av olika anledningar har jag och fyra vänner börjat fundera över att korsa Atlanten, kanske så tidigt som till hösten. En av oss har seglat någon sommar, två av oss en sommar och jag har följt med ut några gånger. Det har handlat om kustnära segling med små båtar i Sydsverige.

Det stora äventyret är nu under uppsegling. Jag har själv inte varit så drivande i detta utan kommit med lite från sidan. Jag attraheras starkt av tanken på att korsa Atlanten men har också rejäla betänkligheter kring min egen erfarenhet. När jag väl bestämt mig för att göra något går jag in för det helhjärtat och med full övertygelse om att det går att lösa. Men här rör jag mig på okänt vatten och famlar i mörker. Jag förmodar att man aldrig kan vara helt redo för en sådan här resa men vad är rekommenderad miniminivå rent erfarenhetsmässigt? Jag kan vara äventyrlig men har inte lust att göra något alldeles dumt, kort sammanfattat.

 

Jag söker helt enkelt lite kloka ord från er som har varit med längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du får många svar från de som gjort detta tidigare. Själv har jag detta kvar, men vet åtminstone en viktig sak.

Gå till din klädaffär och inhandla ett par röda långbyxor. Slå in dem i ett paket som du sen inte öppnar innan Atlanten är korsad. Endast personer som korsat Atlanten på egen köl har rätt att bära röda byxor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedan tips på två böcker som ni bör läsa:

 

* World Cruising Routes, Jimmy Cornell.

 

* The RCC Pilotage Foundation Atlantic Crossing Guide - Preparation, Passages and Associated Cruising Grounds, Jane Russel.

 

Den första boken berättar om de bästa vägarna att segla över haven och vid vilken tidpunkt man bör göra det.

 

Den andra boken ger tips på utrustning m.m.

 

Kolla även in den här sidan:

 

http://www.runtjorden.com/ de seglade jorden runt utan att ha seglat speciellt mycket innan de drog iväg.

 

Så visst går det om man bara vill!

 

Lycka till!!

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så om ni har seglat från Sverige ner till Kanarieöarna eller annan startpunkt så är det svåra avklarat. Atlanten är sedan den lättare biten så frågan är, vad behöver ni lära er för att klara att segla ner genom engelska kanalen, över Biscaya med all trafik, land, tidvatten och väder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

En bra erfarenhet är att läsa hur andra i din situation tänkt och gjort. Två läsvärda böcker på svenska som jag rekommenderar är;

Segla med Albatross, http://www.bokus.com/bok/9789163392375/segla-med-albatross-segla-med-albatross-berattas-av-carl-erik-andersson-och-bygger-pa-de-aventyr-som-han-upplevde-tillsammans-med-vannen-janne-larsson-under-tre-ar-ute-pa-de-stora-haven/

Alla sa vi skulle dö, http://www.bokus.com/bok/9789113068039/alla-sa-vi-skulle-do-en-segling-tills-varlden-tog-slut/

 

Böcker kan också med fördel köpas begagnade på http://www.bokborsen.se/

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har heller inte seglat över Atlanten men har hört (på nära håll) om en båt som började med helt nya vant och stag och när de var framme vid Västindien var dessa slut. Det upptäcktes inte förrän de var i Västindien kanske är rättare uttryckt. Kanske fransades vissa upp tidigare?

Hursomhelst, mitt råd är att se till så allt är i utmärkt skick när ni lämnar kustnära områden. Det blir påfrestningar på rigg och segel vid bara lite, i Atlantmått mätt, sjö och vind.

Prata också ordentligt igenom vad ni förväntar er av varandra. Vakter, avlösningar, reparationer under gång etc så har ni bättre förutsättningar att inte bli ovänner på resan. Det kan ju vara en fantastisk upplevelse att dela med goda vänner!

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att ni går med i Oceanseglingsklubben för att träffa likasinnade och personer med erfarenhet av att segla över oceanerna. De har också olika kurser ni behöver eller ordnar dessa kurser.

 

Jag vill också framhålla att det inte alls är ofarligt att segla över oceaner och det är nog bra att man är förberedd på vad som kan hända även om det oftast går bra.

 

Jag och hustrun var paying crew på Stilla havet i våras och det gick bra för oss, men en båt som de vi seglade med kände till väl sjönk och en annan seglade upp på land.

 

Ett par andra båtar hamnade i stiltje utan tillräckligt med soppa, den ena  - som vi träffade på ett par gånger hade inte landkontakt på 42 dygn och den andra drabbades av något liknande. Atlanten är ju mera vältrafikerad, men något liknande kan nog hända även där.

 

Hoppa ni inte blir avskräckta.

Lycka till igen!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...