Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
matte333

Ryds 495 GT något gul, fabrikationsfel?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt en Ryds 495 GT -86 som är gräddvit nästan lite gulaktig i gelcoaten jämt över hela båten. När jag googlar på denna modell så ser det ut som att fler har denna åkomma på sina Ryds 495.

Nu till min fråga - Skall den se ut så här, fabrikationsfel, eller är det solens inverkan?

Har köpt oxalsyra som jag tänkte slänga på och se om det händer nått men det är väl förmodligen ingen mening om det skall vara så...

 

En extrafråga - sitter en 70 HK motor på, vad kan jag räkna med för maxhastighet? båten väger 300 kg.

 

/Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Elan 495gt, samma vikt men 60hk Yamaha. 30 knop, så någon knop till kan du räkna med. Min var också gulaktig, o testade med oxalsyra. Ingen skillnad så jag drog slutsatsen att den vart sådan sedan födseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen inget fabrikationsfel att färger ändras över åren. Det är en egenskap. Båten blir trots allt 30 år i år. Var glad att båten inte är blå (vilket var vanligt för 15 år sen). Då hade det sett riktigt illa ut.

Nu är det bara att åka och vara glad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en omc seabird du har då? Ser precis ut som ryds 495

Brorsan hade en sådan för ett par är sedan och den hade en beige aktig färg på topcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...