Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gurrel

Besättning sökes till jordenruntsegling!

Rekommendera Poster

Hej alla äventyrare!

Vi är en tjej och en kille som planerar att segla ut på dom sju haven i slutet på denna sommar. Planen är att ge sig av i slutet på augusti, segla ner mot Kanarieöarna och sedan fortsätta väster ut.

Vi har en båt som är i princip färdigutrustad för jordenruntsegling. Så det enda som krävs är lite jobb, mat och planering för att drömmen ska uppfyllas.

 

Men för att denna resa ska bli så bra som möjligt så söker vi nu medseglare som vill vara med på detta äventyr!

Du får gärna ha ett brinnande intresse för segling och havet. Men det allra viktigaste är att du är en trevlig prick med en sund syn på livet och dess möjligheter.

Alla är välkomna att höra av sig! Det kan röra sig om att du vill segla med i allt från 1 vecka till ett varv runt jorden. (Segelvana är alltså bra att ha, men inget krav). 

 

För mer detaljerad info, hör av dig till adressen: gustavljung1@gmail.com

 

 

Hälsningar, Gustav och Linn

Redigerad av Gurrel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för frågan!

 

Vi seglar en vacker Vagabond 31.

Kostnaden beror till störst del på hur länge man vill segla med. Vill du till exempel segla med väldigt länge så kan det handla om delägarskap i båten(runt 40 000 kr) samt en självkostnad. Eller om du vill segla med som "paying crew" så kommer det nog bli självkostnadspris+ ett fast pris för sovplats. Detta kommer nog hamna på runt 200-300 kr/ dygnet.

 

Oavsett var och hur länge folk seglar med så är det viktigaste för oss att få umgås med trevliga människor som vi kan dela vår resa med

Redigerad av Gurrel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för frågan!

 

Vi seglar en vacker Vagabond 31.

Kostnaden beror till störst del på hur länge man vill segla med. Vill du till exempel segla med väldigt länge så kan det handla om delägarskap i båten(runt 40 000 kr) samt en självkostnad. Eller om du vill segla med som "paying crew" så kommer det nog bli självkostnadspris+ ett fast pris för sovplats. Detta kommer nog hamna på runt 200-300 kr/ dygnet.

 

Oavsett var och hur länge folk seglar med så är det viktigaste för oss att få umgås med trevliga människor som vi kan dela vår resa med

 

Jag köper din båt direkt till det priset - fast du missade väl en nolla i båtpriset. 400 000 kronor borde det väl va.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för frågan!

 

Vi seglar en vacker Vagabond 31.

Kostnaden beror till störst del på hur länge man vill segla med. Vill du till exempel segla med väldigt länge så kan det handla om delägarskap i båten(runt 40 000 kr) samt en självkostnad. Eller om du vill segla med som "paying crew" så kommer det nog bli självkostnadspris+ ett fast pris för sovplats. Detta kommer nog hamna på runt 200-300 kr/ dygnet.

 

Oavsett var och hur länge folk seglar med så är det viktigaste för oss att få umgås med trevliga människor som vi kan dela vår resa med

 

Jag köper din båt direkt till det priset - fast du missade väl en nolla i båtpriset. 400 000 kronor borde det väl va.

 

Det beror väl på hur stor andel det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag köper din båt direkt till det priset - fast du missade väl en nolla i båtpriset. 400 000 kronor borde det väl va.

 

Det beror väl på hur stor andel det är.

 

 

Jo det är givet.

 

Var runt år 2000 intresserad av att köpa en Vagabond 31. 

 

Ju fler frågor jag ställde till säljaren ju fler följdfrågor dök det upp. Svaren eller kanske rättare sagt de uteblivna eller undvikande svaren gjorde mig misstänksam, så jag började "forska" på den båten i synnerhet och Vagabond 31 i allmänhet. Tokig som jag är hade jag ganska snart troligtvis Sveriges mest kompletta register över Vagabond 31, i vilket Vagabondförbundets medlemsregister var en liten del.

 

För den båten jag var intresserad av, kom det farm en anmärkningsvärd historia, med stölder, bedrägeri, vapenbrott, konkurser mm 

 

En av de sista kontakterna gällande Vagabond 31 var killen som köpte resterna efter den Vagabond som användes för att spela in filmen. S/Y Glädjen - efter boken med samma namn.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/S/Y_Glädjen_(film)

 

Efter hand som interiörscenerna skulle tas, sågades båten sönder. Sedan sålde filmbolaget det mycket välutrustade vraket för en spottstyver. Det blev troligtvis den sista Vagabonden som byggdes.

 

Har ni inte läst boken eller sett filmen kan den rekommenderas.

 

Har, av någon outgrundlig anledning, två eller var det kanske tre ex av boken. Köpt nån på tradera och vid utförsäljning på biblioteket, utan att komma ihåg att jag redan hade boken.

 

Skickar ni ett meddelande via MG med namn och adress kan ni få ett ex av boken - utan kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis som du antog Tallatha, 40 000 är 10 procent av båten.

Så det handlar alltså om att köpa 10-15 procent av båten och sedan dela på andra kostnader utöver ägandet.   

 

Låter som du kan mycket om Vagabond 31. Än så länge måste jag säga att jag är väldigt nöjd med Vagabonden! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för frågan!

 

Vi seglar en vacker Vagabond 31.

Kostnaden beror till störst del på hur länge man vill segla med. Vill du till exempel segla med väldigt länge så kan det handla om delägarskap i båten(runt 40 000 kr) samt en självkostnad. Eller om du vill segla med som "paying crew" så kommer det nog bli självkostnadspris+ ett fast pris för sovplats. Detta kommer nog hamna på runt 200-300 kr/ dygnet.

 

Oavsett var och hur länge folk seglar med så är det viktigaste för oss att få umgås med trevliga människor som vi kan dela vår resa med

Vad roligt att ni ska ut på långsegling! Vagabond 31 är en fin båt!

 

Dock ska jag höja ett varningens finger kring era tankar att ta in delägare....

Ni har säkert planerat och sparat länge för detta äventyr och ni har säkert många tankar kring vart ni vill segla och vad ni vill hitta på.

 

Problemet om man tar in fler personer i ett projekt som detta är att man inte vet om man kommer trivas med personen. Har man tagit in fler delägare så förlorar man rätten att helt bestämma över sitt äventyr. Hur noga man än försöker hitta rätt personkemi så går det aldrig att förutsäga. Det är mer regel än undantag att människor i liknande fall inte går jämt med varandra. Jag vill inte dra upp allt för många exempel men ett öppet exempel är ju besättningen på Båten Anna. De initiala ägarna gjorde precis som ni, att leta upp två andra personer. Den ena hoppade av innan de ens hade kastat loss. Den andra hoppade av efter ca 1/3 av trippen. 

 

Jag kan tänka mig att man kan bli lite lätt tokig om man inte går jämt med varann och samtidigt är delägare allihop. Det krävs lite mer tålamod innan man då tar steget att tala om att splittra. Kör ni istället paying crew kan ni kasta av personen mer eller mindre omgående om ni känner att ni inte funkar tillsammans. 

 

Så, varför äventyra ert projekt? 1

Mitt förslag är:

1) Paying crew

2) Arbeta lite längre för att spara mer pengar om det är där skon klämmer.

 

Jag har själv kört paying crew. Det är jättekul att träffa nytt folk, men man lever tätt inpå varann. Vi hade ett par veckor själva (jag å tjejen). Det hade vart skönt med lite mer tid för oss själva. Med det vill jag säga, basera inte hela ekonomin på att ni måste ha paying crew 100% av tiden för att det ska gå runt. 

Redigerad av melle
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på Melles inlägg gick tankarna till en annan bok; "Fallet Apollonia"

 

http://www.bokus.com/bok/9789189564046/fallet-apollonia-en-seglats-pa-liv-och-dod/

 

Att segla i en liten båt med okända människor är inte alltid lätt. 

 

Det är nog värre om det brister på det psykologiska planet än om det brister i sjömanskap och seglingskunnande.

 

Detta är inte skrivet för att nå något sätt avskräcka från er seglats, utan tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med melle!

Behåll ägandet för er själva även om det är frestande att få in kapital i projektet.

 

I praktiken kommer ni att vara de som bestämmer så länge ni äger mer än 50 % av båten, men en delägare som äger en mindre del kommer säkert att förvänta sig att få vara med i de beslut som ska tas både nu och längs vägen. Är ni beredda att ändra era planer?

 

Hur som helst, lycka till med er jordenruntsegling.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ställer mig i kön med de andra som varnar. Har seglat ett antal ggr från Medelhavet å hem till Sverige. Det där med att man passar ihop är det absolut viktigaste. Sedan får det bara finnas en kapten ombord, inget medbestämmande palaver å när det krisar sig måste fartygets väl å ve gå i första hand. Å det värsta är när någon ger sig ut för att kunna segla å sedan visar det sig att man kan inte ens knyta en pålstek å inte ta ut en kurs på kortet, inte vet poritionen å litar enbart på GPS, inte klarar av att styra på natten å ta ett pass eller får nojan när havet blir  för djupt.

Så skall ni ha med någon ombord så skall det vara någon som ni känner ni  kan stå ut med utan att behöva anstänga er. Lika barn leka bäst.

Å hamnar kan vara dyra, jolle å ankarliggning som gäller. Samt en välrustad verktygslåda å kunna fixa det mesta själv. Hoppas ni får ihop pengar så ni slipper avbryta halvvägs. Önskar trevlig angenäm resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Kalman - att kunna slå en pålstek hör väl till de kunskaper man både kan ha och mista i detta sammanhang. Man klarar sig långt om man behärskar dubbelt halvslag i många av dess former.

 

Att sakna allmänt folkvett kan dock va ödesdigert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de sista kontakterna gällande Vagabond 31 var killen som köpte resterna efter den Vagabond som användes för att spela in filmen. S/Y Glädjen - efter boken med samma namn.

 

Jag hade för mig att båten som var med i S/Y Glädjen var en Allegro 27. Använde man en Vagabond för att ta scener inombords ? Verkar skumt att ha en annan typ av båt för det.
 
/Hasse

 

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En av de sista kontakterna gällande Vagabond 31 var killen som köpte resterna efter den Vagabond som användes för att spela in filmen. S/Y Glädjen - efter boken med samma namn.

 

Jag hade för mig att båten som var med i S/Y Glädjen var en Allegro 27. Använde man en Vagabond för att ta scener inombords ? Verkar skumt att ha en annan typ av båt för det.
 
/Hasse

 

 

När man googlar på S/Y Glädjen ser det ut som det är en Allegro 27 på bilderna. Killen som kontaktade mig, sa att det var en Vagabond 31 han köpt och plastat ihop och ville veta vilket nummer den sista tillverkade Vagabonden var. Jag ifrågasatte aldrig det han sa utan gav honom de uppgifterna jag hade.

 

Antingen var det en skämtare som hade roligt att jag gick på det han sa, eller så hade han själv ingen koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt om man filmar invändigt i en Vagabond och utvändigt i en Allegro, konstigare saker har man väl sett på film.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen angående att inte ta med delägare. Vi förstår orosmomenten i delägarskap. Men vår tanke med detta gäller ju självklart endast personer vi känner att vi kan lita på väl och som ska vara med i princip hela resan. Men självklart är det paying crew som gäller i dom flesta lägena.

 

Fler frågor angående resan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha semestrat på land med människor jag känner mycket väl, och även nära släktingar har jag kommit till slutsatsen att låta bli, även om man bor på hotell och inte behöver nöta på varann hela tiden. Men vad man än ska göra, eller åka någonstans så måste man bli överens, och då är det förstås minsta gemensamma nämnare som gäller, och därmed blir det inget riktigt av någonting. Är man färre så är det också lättare att få kontakt med lokalbefolkningen. Ju färre dess bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha semestrat på land med människor jag känner mycket väl, och även nära släktingar har jag kommit till slutsatsen att låta bli, även om man bor på hotell och inte behöver nöta på varann hela tiden. Men vad man än ska göra, eller åka någonstans så måste man bli överens, och då är det förstås minsta gemensamma nämnare som gäller, och därmed blir det inget riktigt av någonting. Är man färre så är det också lättare att få kontakt med lokalbefolkningen. Ju färre dess bättre!

 

Men i en båt mitt ute på Atlanten är det i ett krisläge inte "mista gemensam nämnaren" som gäller. Där är det befälhavarens ord som är lag och ingen annans.

 

Att ha det juridiska ansvaret fodrar både lyhördhet och pondus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen angående att inte ta med delägare. Vi förstår orosmomenten i delägarskap. Men vår tanke med detta gäller ju självklart endast personer vi känner att vi kan lita på väl och som ska vara med i princip hela resan. Men självklart är det paying crew som gäller i dom flesta lägena.

 

Fler frågor angående resan?

Jo, såpass smarta förstod jag på förhand att ni är, att ni enbart tar med personer i delägarskap som ni kan lite på. Det finns väl ingen som inte resonerar så kring sitt långseglarprojekt? Sen kan man alltid tro att man själv är bättre på att välja besättning än andra. OBS! Inget ont menat! OBS!! Man kan även vara bästa vänner som bestämmer sig för att långsegla tillsammans men att det skär sig ändå. Ett levande bevis är tjejerna på Cantare. De valde olika båtar för hemresan vars ena pappa kom och hjälpte till för att segla hem. 

 

Man kan alltså vara bästa vänner, nya vänner man tycker verkar jätteroliga och trevliga och smarta personer som verkar vara logiska....men det spelar ingen roll för du har inte umgåtts med personen i 24/7.

 

Sen ska det sägas....delägare. Du och tjejen är ett par och ni kommer rösta med varandra oavsett. Om ni får in en tredje delägare med 1/3 delägarskap så är han/hon på förhand missgynnad i omröstning vilket inte är fair. Tar ni in två personer misstänker jag att ni inte vill mista ert majoritetsägande eller vetorätt och därför inte kan bestämma över ert eget äventyr.

 

Vidare, när man är ett par vill man gärna ha tid tillsammans och på en sååå liten båt som en Vagabond är så lämnas inte mycket privatplats. Par har även en tendens att lättare kunna gnälla och småbråka. Det är inget kul att vara i närheten och lyssna på sådant som medpassagerare. Om ni istället ENBART kör paying crew lite då och då har ni den egentid ni behöver och tid för att småbråka och reda ut det ena och det andra innan nästa gäst anländer. Det blir roligare för alla. Jag pratar från egna erfarenheter.  Så, om ni två vill ha den nästa tiden i ert liv tillsammans med massvis av fina minnen, lyssna på dem med erfarenhet. 

 

Praktiska hinder och svårigheter med fler ombord som även gäller vid paying crew. Ni har mindre vatten per person än om ni hade bara vart ni två. En watermaker kan lösa delar av det problemet för dryga 20-25 000 begagnad, men det kräver mkt  ström och det finns det inte alltid överflod av i en lite båt. Ni måste proviantera mera mat/oftare. Bagatell? kanske, men det  tar mer av er tid. Mindre plats i dingen, ni kan troligtvis inte plana med er dinge om ni skulle vilja (baserat på vilka dingemotorer båtar kring er storlek vanligtvis väljer). Mindre plats i sittbrunn för var och en. 

 

Fördelar? Absolut! Det finns fina fördelar som t.ex. färre timmar nattskift, mer hjälp vid revning och hissa segel, laga mat, diska, fler att snacka med osv.

 

Vi kanske kan kännas lite tjatiga som bara pratar om varningar...men vi har sett så många levande bevis för det här. Glöm inte att det är ert äventyr!

 

Och...Återigen, om det är en pengarfråga och ni inte vill jobba ett år längre eller undvika paying crew i för stod omfattning. Stanna upp en säsong i Nya Zeeland eller Australien där ni kan jobba på working holiday visum!

 

Nu ska jag sluta tjata på er för nu tycker jag att jag har tagit upp det väsentliga :) Nej, jag är inte en gammal gubbe som har för mkt tid att sitta och klanka ner på andras idéer som jag själv önskade jag kunde genomföra, för jag har redan fått ge mig ut två gånger på äventyr :)  Kika på en liten film från senaste trippen 

----

Vart i Sverige befinner ni er?

Fortissimo 33an Båten Anna har nu nya ägare som också kastar loss i sommar! Vet ej om båten har bytt namn (Göteborg). 

Redigerad av melle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi även skaffat en hemsida! 

 

Så in och följ oss på http://havetrunt.se/och ta del av vår spännande resa!

 

Hälsningar, Gustav och Linn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, Lyssna inte på de som inte gjort det själva är nog mitt tips, de tenderar att skrämmas i överkant om vad man måste tänkapå. självklart är det en jäkla massa att lära sig, men det mesta kommer på vägen. Prata med locals och kolla hur de andra som är påväg åt samma håll skall göra. För ni kommer vara långt från ensamma långseglare :) Ta de chill, och många seglatser klarar ni på två pers. Kolla in paret på Ninita (googla) de gick hur fint som helst när vi mötte dem. för att läsa vårt knäppa projekt kolla in treinspiration.se. Men, mitt första tips är nog att augusti är förbaskat sent att lämna sverige.... tjao :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips Fänrik! Håller med om väldigt mycke i din text.

Men jag tror augusti blir perfekt att lämna. Ska va bäst vindar över Nordsjön då ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, Lyssna inte på de som inte gjort det själva är nog mitt tips, de tenderar att skrämmas i överkant om vad man måste tänkapå. självklart är det en jäkla massa att lära sig, men det mesta kommer på vägen. Prata med locals och kolla hur de andra som är påväg åt samma håll skall göra. För ni kommer vara långt från ensamma långseglare :) Ta de chill, och många seglatser klarar ni på två pers. Kolla in paret på Ninita (googla) de gick hur fint som helst när vi mötte dem. för att läsa vårt knäppa projekt kolla in treinspiration.se. Men, mitt första tips är nog att augusti är förbaskat sent att lämna sverige.... tjao :)

Vilket äventyr ni måste haft. Jag och min sambo följde hela er resa faktiskt. Vi bor grannar med Tobbes pappa så vi pratade mycket om er. Du slant nog på tangenterna angående hemsidan så jag skriver den rätta, theinspiration.se

 

Kolla den hemsidan, tre Goa killar på stort äventyr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...