Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
oskrap

Propeller på Yamarin 64/6420 och Y150

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har länge läst MG men det här får bli mitt första inlägg :-)

 

Jag har nyligen köpte en 6420 med en F150.

Efter att ha läst alla möjliga trådar här på MG om denna båt insåg jag 
att jag antagligen har fel propeller. Det sitter en BS 13 3/4 x 17 på och
det borde väl vara för lite stigning ?

Tidigare ägare säger att han aldrig lyckats nå 40 Kn (snarare 38 eller så). 

Jarb m.fl, har skrivit mycket om propellrar men jag kan inte riktigt få
klarhet i om jag borde ha en Reliance 19 eller en Turbo 1.

 

Redigerad av oskrap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har länge läst MG men det här får bli mitt första inlägg :-)

 

Jag har nyligen köpte en 6420 med en F150.

Efter att ha läst alla möjliga trådar här på MG om denna båt insåg jag 

att jag antagligen har fel propeller. Det sitter en BS 13 3/4 x 17 på och

det borde väl vara för lite stigning ?

Tidigare ägare säger att han aldrig lyckats nå 40 Kn (snarare 38 eller så). 

Jarb m.fl, har skrivit mycket om propellrar men jag kan inte riktigt få

klarhet i om jag borde ha en Reliance 19 eller en Turbo 1.

Jag är inte direkt någon propellerexpert men liksom du läste jag ett antal trådar om olika propellrar till just 64:an och F150 som finns här på forumet. 

Här ett ett bra exempel: http://www.maringuiden.se/forum/topic/70372-yamaha-f150-propeller/

 

Jag har en 64 DC 2010 med F150 och valde en Reliance 13x3/4-19. Jag märkte ett rejält lyft jämfört med med BS-19 som satt tidigare. Bättre förbrukning i marsch fart blev bättre (läs lägre varvtal vid samma fart) samt högre toppfart. Min 64:a är inte bottenmålad men gör lätt 42 knop eller till och med 43 knop en riktigt bra dag (last två vuxna och en liten). Det är helt ok enligt mig. En fråga du kan ställa dig är ju vad varvar motorn med din BS 13 3/4-17??? jag tycker att den borde gå i varvtalsstopp med den propellern??? En annan fråga man måste ställa sig är förstås om förra ägaren visste hur powertrimmet skulle användas för att få ut full fart... Vissa kör med trimmet helt nere hela tiden :huh:    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Riddick!

Ja, det blir väl helt enkelt att chansa; bara att ta upp den tjocka plånboken, köpa en R17 och hoppas på det bästa :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Riddick säger så är det intressant att veta vilket varvtal du få vid full gas. Som jag har förstått det så är vissa äldre 64:or "tröga" och orkar inte en 19 " propp.

 

Är detta fallet för dig så kanske en 17 " reliance är rätt men det är svårt att veta utan veta vilket varvtal du får vid wot. (Full gas och rätt utrimmad båt).

 

Tänk även på att om du har en ojämn botten, snäckor, dåligt botten målning etc, kan det påverka negativt.

 

Om du ger oss lite mer information så är det enklare för oss att hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Stewe!

Ja, jag har läst lite om tröga 64or.

Har expertisen dragit någon slutsats om det finns någon gemensam nämnare i dessa fall?

 

Tyvärr hann jag aldrig testa båten (mer än provkörning) efter att jag hade köpt den, den åkte direkt in på vinterförvaring :-P

Nu försöker jag dock förbereda så mycket som möjligt inför premiären och efter att för 11 gången läst igenom de papper jag har om båten så upptäckte jag 17"s propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Stewe!

Ja, jag har läst lite om tröga 64or.

Har expertisen dragit någon slutsats om det finns någon gemensam nämnare i dessa fall?

 

Tyvärr hann jag aldrig testa båten (mer än provkörning) efter att jag hade köpt den, den åkte direkt in på vinterförvaring :-P

Nu försöker jag dock förbereda så mycket som möjligt inför premiären och efter att för 11 gången läst igenom de papper jag har om båten så upptäckte jag 17"s propellern.

Hmm... Hade jag varit dig så hade jag nog väntat med att köpa en ny propeller tills du provkört båten själv och samlat in lite mer data. Som du nämnde så är ju propellrar inte särskilt billiga och det är ju ganska viktigt att det blir rätt... Är befintlig propeller så dålig att du inte kan köra med den en gång? Det går ju att byta propeller på en båt som ligger i vattnet. Det gäller bara att hitta rätt (läs en låg) brygga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y F150 har 2.0 utväxling - det ger med 17" stigning ca 38 knop vid 6000 rpm (8%slip). Testar visar att dessa går ca 40 knop. Det borde ge att man kör med 19" annars stämmer inte slip/rpm. Men då med en propell som är bättre for att få boglyft och knop.

 

BS är en inte nogon bra propeller...

 

se link över....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det är nog egentligen inget fel på propellern utom att jag inbillade mig att det kanske inte 
är den mest optimala med avseende på förbrukning och fart. Sedan tänkte jag att det skulle
vara bra att ha en reservpropeller hur som helst, och då kunde ju BS bli en fin reserv  :)

Det är nog klokt att vänta en aning med propellerbyte, åtminstone tills jag hunnit provköra och 
kollat maxvarv.

 

(Får väl koncentrera mig på att se vad jag ska göra åt den gamla gps:en istället, ny eller gå över till en platta - det är frågan :unsure:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en 6420 med F150. Var inne på samma spår som du. Köpte en 19" Enertia propp. Funka inte för mig.

Båten orkade inte varva ur som den skulle och när packning + familj var med blev det inte bättre... Jag bytte tillbaka till original 17" Yamaha propp

och fick en acc snabb båt som funkade bra som familjebåt. Det jag kom fram till, är nog att 6420 är lite mer trögdriven än 64:an.

Kan va ute å cykla. Men det är min uppfattning. Lycka till med din uppgradering. Längtar efter sommar sol och båtåka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att Enertia borde fungera, som design på propell för denna båt. Om inte med 19" men med rätt stigning för motor och vikt. Hur fungerade detta? Med boglyft och grepp - jag förstår att det var fåor tungt och trögt i ax, men ändå, hur annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greppet var kanon. Med en 17" skulle det funka. Är dock inte den billigaste proppen... Bara lite märkligt att det funkar med 19" på 64:an. I mitt fall var motorn en 04:a.

Det kanske också spelar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era synpunkter och ovärderlig input! BS-Propellern får sitta på denna säsong men jag ser med spänning fram till att ta reda på maxvarv och huruvida min 6420 är "trögare" än normalt.

Om det nu bara blir vårväder snart... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis med samma motor och båt som dig. Det satt en 17" propp på den när vi hämtade den i Finland. Den gick inte alls bra med den. Han köpte en beg. BS 13x3/4-19" och båten blev klart bättre.

Han får upp den just över 40 knop och jag har för mig att han var tvungen att hissa motorn ett snäpp.

Båten funkar fint med 7- 8 pers. 19" tum ska det vara och inget annat. (Nu var jag tuff)

Kolla hur din motor är hissad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite synd att man inte ser at BS är den dårligaste propellen som Yamaha har i sitt program. Med sitt semi cleaver design på bladen slirar den och greppar inte bra. Den får hellre inte upp bogen på båtar med sin låga rake vinkel på propellerbladen.

 

Yamarin har aktertunga skrov som passar bra med ahterlyftande propellrar och används ofta som familiebåtar där marsjhastighet kan vara viktigare än rent ut maxhastighet. Då fungerar 4 bladers propellrar bra och flera av "elefantöron" propellrar.

 

T.ex:

Mercury Enertia och Laser1, som tre bladare, Spitfire alu 4 bl fungerar ochså bra på denna, Turbo-Prop (numera ägt av Yamaha) sin  Turbo1, Yamaha sin egna Perforamance series 3bl och Offshore 4 bl är alla alternativ som ger bättre grepp, bättre marshastighet medans Performance series  ger en knop eller två bättre max....

 

Det är tråkigt att man använder tusenlappar på motor, men hundralappar på propell.

 

Til inspiration!

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att BS inte är den bästa proppen, men den uppfyller helt klart sin funktion för min polare. Han köpte som sagt den begagnad för ett kanonpris. Har själv haft en 21" BS på en F200 och en Yamarin 64 DC och den gick också riktigt bra. Dock klappade jag på en 21" Yamaha pro series och den var helt klart bättre på vissa områden. Nu har jag en F150 på en Cross 64 DC med en 21" (13x3/4) och tycker inte den lyfter båten som jag vill. Har dock inte provat någon annan propeller än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är äntligen båten provkörd efter en kanonhelg med underbart väder, hoppas ni hade en lika bra båt-helg :-)

Motorn är hissad till andra hålet (18 mm)

Propeller: BS 13 3/4 x 17"
Maxfart: 38 knop
Knappt 5900 varv (wot)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt perfekt ur motorns hänseende. Ett flertal 6420or har ju inte orkat över 40 utan att ägarna verkar ha hittat nån direkt orsak så det är nog nåt som får accepteras. Är du nöjd finns ingen anledning o göra nåt, din motor mår bättre av att dra en 17 tummare till 5900 än en 19 tummare till 5500..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! ja så är det nog - man får vara nöjd med det man har. Men vad tror ni skulle hänt om jag, rent teoretiskt, hängde på en reliance 13 3/4 x 19 ? Skulle jag tappa för mycket varv då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! ja så är det nog - man får vara nöjd med det man har. Men vad tror ni skulle hänt om jag, rent teoretiskt, hängde på en reliance 13 3/4 x 19 ? Skulle jag tappa för mycket varv då?

Isf skulle du titta på en Reliance 17" istället. Eftersom den proppen är mer kuppad en Bs så tar den lite varv. Det kanske skulle hamna på gränsen då du skulle ligga på 5700 varv. Däremot skulle du kunna kunna hissa motorn ett hål samtidigt vilket skulle göra att du borde hamna på samma varvtal som nu vid wot. Reliance är en bättre propeller för 64an eftersom den är stävlyftande istället för häcklyftande som Bs är. Man brukar också få någon extra knop på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag funderar på om jag har drabbats av "sträckta vajer-syndromet", främre upphängningspunkten (invid inspektionsluckan) hade gått av och de båda kabelrören hängde ner. Detta gjorde att riggkablaget hängde i gas o växelvajer...

Det verkar som om detta gör att det inte går att gasa motorn fullt ut, - såvida 'mekaniken' vid motorn ska nå ändläge (det saknas ca 10mm "vajerslaglängd")?

 

Så här långt är jag mycket nöjd med båten, den går riktigt bra i grov sjö! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det det felet! Nästan 100% säker. Jag använde skruven för skenan till kapellrören och använde grova kattstrypare mm. En strypare runt kapelslangen och en i fästet. Då kunde jag bara dra ihop till rätt läge. Fan vad svårt att förklara!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar onekligen vara en del av problemet iaf!
 

Nu blir detta en aning OT, men det som förbryllar mig nu är att kabelslangen verkar vara för lång, dvs den sträcker sig längre än till motorreglagen. Detta gör att vajrarna måste göra ett "S" för att ta sig upp till reglagen. Eller är det tänkt att kabelslangen ska hänga ner kraftigt mellan varje upphängningspunkt? Det skulle ju också kunna vara så att min slang har åkt för-över, den kanske är extra sträckt akteröver...

För övrigt är det fantastiskt dålig eldragning i min båt, vilka ormbon! Det blir till att ta fram gorilla-armarna i min båt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns att jag tänkte på exakt samma sak ifjol när jag höll på och försökte dra grejer och få lite ordning på slangarna, så det är nog inte bara på din båt det ser ut sådär.

 

Och trots att de är relativt grova var det stört omöjligt att få i nåt ändå.

Blir nåt stopp/dålig vinkel vid iföringen i aktern.

 

Eldragningen gör en alldeles matt verkligen.

Jag gjorde så mycket annat att jag inte orkade städa upp det helt men har man kvar båten ska jag nog bita ihop och fixa det :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...