Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Broadsword

Ny elektronik eller behålla gammal?

Rekommendera Poster

Hej Alla!

 

Har lite bryderier angående elektroniken i min båt. Jag fiskar en del men gillar att "ströva runt" med båten samt är mycket teknikintresserad.

 

I båten jag köpte i somras sitter det en Raymarine L760 (typ 10 år och har tappat fix tyvärr) och ett ganska nytt Garmin 501 ekolod(med inombordsgivare), en skrotfärdig Simrad/Anritzu radar samt en bärbar Cobra Vhf i monterad laddstation. Allt detta räcker ju ganska långt tycker jag.

 

Till vår förra båt, en liten styrpulpet, köpte jag Garmin 50DV ekolod med akterspegelsgivare och jag dealade även till mig en Icom IC-M423 stationär VHF från en f d kund. Dessa ligger nu här hemma... köpte i våras en Raspberry Pi 2 där jag installerat Open Cpn...

 

Så där sitter jag nu och funderar över vad jag skall, och inte skall göra...

 

Jag har med min snåla budget möjlighet att köpa en Garmin radar till demopris i vår...

 

Jag förstår om ni tycker jag verkar snurrig, men nu är det som det är. Känns fel att dra ur ett bra ekolod som har det jag behöver.  Men behöver nog ta bort Raymarine som ju tappat fix och är gammal...

 

Vart jag än vrider och vänder så blir det kaka på kaka och jag vet inte varken ut eller in.

Sälja Garmin 50DV? Sälja Raymarine L760?

 

Montera VHF stationär känns rätt i alla fall. (IC-M423 ny)

 

Jag hoppas någon där ute kan hjälpa mig att få rätsida på detta.

 

Samtidigt finns ju alla möjligheter med Raspberry'n naturligtvis...

 

Tyvärr prylgalen...

post-77436-0-46676300-1452011373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"No Fix",- är det RS120 "antenn" på din Raymarine L760? Har du bytt batteri (3V CR-2032) inuti denna? Det brukar vara detta som är orsaken til "No Fix".

 

Jag hade samma problem på min RS125 "antenn". Efter batteribyte var den ok.

 

Prova detta innan du säljer - det kan få detta att fungera som nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sådant som kallas för "I-landsproblem"? ;)

Jag köpte en Garmin 52dv till gamla båten, och tycker att den är väldigt bra, och innan hade jag samma typ av Garmin (128) som satt i lärjungarnas båt som de använde på Genesarets sjö... Dessutom samma typ av ekolod som Vasco da Gamas yngre bror använde sig av...

 

128.jpg

 

41K5JLDPX5L._SX300_.jpg

 

Sådan här medeltida instrument hade jag.

 

När jag sedan köpte en ny båt var den fullutrustad med allt utom autopilot, och så kommer det att förbli. radar hade jag aldrig tänkt köpa, men nu när jag har en så förstår jag ju inte hur jag klarade mig utan... känns det igen?

 

Jag kan hålla med dig om det där med VHF-radio. Alltid bra med en handapparat som reserv. Men en fast monterad har ju betydligt bättre räckvidd, både när den sänder och mottager.

Jag har haft båda mina igång, och det är bra när nån annan som sänder ganska nära som man hör dem i handapparaten.

 

Strömkrävande och långsam dator har kompletterats med en Ipad.

 

Nu skall sonen fixa mobilt bredband ombord, men man undrar om det inte var bättre när man hade handlod, solskiva, radiopejl och använde något landbaserat som kallades för "telefonkiosk"... Jag menar, är vi lyckligare idag? eller förbrukar vi bara mer ström..? :)

 

 

Sailor_RT144C.jpg

 

Min kompis använder en sådan här !

 

Nä jag älskar ju också elektronik i alla dess former, och båten är inget undantag, men det gäller ju att ha gammaldags resevgrejer såsom vanliga papperskort etc så man kan navigera då elektroniken sviker, eller då GPS-satelliternas signal inte går fram.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte få nog med prylar.

Har en Radar för PC till salu, kör numera mest med bredbandsradarn.

Bredbandsradarn ger en förträfflig närbild, där har inte pulsradarn en chans att hänga med.

http://www.blocket.se/goteborg/Radar_for_PC_64323520.htm?ca=15&w=2

http://lasselundell.se/pcnav.html

http://lasselundell.se/radar.html

post-52966-0-49504200-1452072439_thumb.jpg

post-52966-0-12779300-1452072486_thumb.jpg

post-52966-0-61110500-1452072373_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-104983-0-07097900-1452075340_thumb.jpg

Är det DSC i den? :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"No Fix",- är det RS120 "antenn" på din Raymarine L760? Har du bytt batteri (3V CR-2032) inuti denna? Det brukar vara detta som är orsaken til "No Fix".

 

Jag hade samma problem på min RS125 "antenn". Efter batteribyte var den ok.

 

Prova detta innan du säljer - det kan få detta att fungera som nytt.

Hej, vet ej vilken ant jag har...

 

Nedsänkt monterad på rufftaket. Kan jag skruva loss överdelen i så fall?

 

Vore kanon om detta vore lösningen...

 

Mvh

Broad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att Garmin är ganska kostsamma om man ska ha ekolod, radar och skärm.. Kolla och jämför med olika tillverkare och framförallt - testa olika varianter i butik så du ser vad som finns och hur de olika fungerar.

Det finns flera butiker som ofta har bra priser på Radar/ekolodspaket. Nu skall Raymarine lansera nya maskiner så befintliga går att få till riktigt bra priser. 

Det är inte speciellt svårt att byta mellan olika system. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sådant som kallas för "I-landsproblem"? ;)

Jag köpte en Garmin 52dv till gamla båten, och tycker att den är väldigt bra, och innan hade jag samma typ av Garmin (128) som satt i lärjungarnas båt som de använde på Genesarets sjö... Dessutom samma typ av ekolod som Vasco da Gamas yngre bror använde sig av...

 

128.jpg

 

41K5JLDPX5L._SX300_.jpg

 

Sådan här medeltida instrument hade jag.

 

När jag sedan köpte en ny båt var den fullutrustad med allt utom autopilot, och så kommer det att förbli. radar hade jag aldrig tänkt köpa, men nu när jag har en så förstår jag ju inte hur jag klarade mig utan... känns det igen?

 

Jag kan hålla med dig om det där med VHF-radio. Alltid bra med en handapparat som reserv. Men en fast monterad har ju betydligt bättre räckvidd, både när den sänder och mottager.

Jag har haft båda mina igång, och det är bra när nån annan som sänder ganska nära som man hör dem i handapparaten.

 

Strömkrävande och långsam dator har kompletterats med en Ipad.

 

Nu skall sonen fixa mobilt bredband ombord, men man undrar om det inte var bättre när man hade handlod, solskiva, radiopejl och använde något landbaserat som kallades för "telefonkiosk"... Jag menar, är vi lyckligare idag? eller förbrukar vi bara mer ström..? :)

 

 

Sailor_RT144C.jpg

 

Min kompis använder en sådan här !

 

Nä jag älskar ju också elektronik i alla dess former, och båten är inget undantag, men det gäller ju att ha gammaldags resevgrejer såsom vanliga papperskort etc så man kan navigera då elektroniken sviker, eller då GPS-satelliternas signal inte går fram.

Hej, inte är vi lyckligare idag he he.

 

Känslan när man hittar rätt med kort och bestick är härlig!

 

Ang min 50dv och din 52dv... jag känner att dv-funktionen är överflödig, vad tycker du? Jag trodde i min enfald att jag t ex skulle kunna "se" mitt tappade spö från förra sommaren. Vid fiske tycker jag dv är helt kass, ser inte ett liv hehe.

 

Vad är din uppfattning? Jag kanske gör fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"No Fix",- är det RS120 "antenn" på din Raymarine L760? Har du bytt batteri (3V CR-2032) inuti denna? Det brukar vara detta som är orsaken til "No Fix".

 

Jag hade samma problem på min RS125 "antenn". Efter batteribyte var den ok.

 

Prova detta innan du säljer - det kan få detta att fungera som nytt.

Hej, vet ej vilken ant jag har...

 

Nedsänkt monterad på rufftaket. Kan jag skruva loss överdelen i så fall?

 

Vore kanon om detta vore lösningen...

 

Mvh

Broad...

 

Dom blev levererat med RS120 som har detta batteriet och problemet som uppstår när detta tappar spänning. Du lossnar överdelen (den kupolen) från plattan som sitter under - med 6 skruv i plattan under, tar isär den och byter batteri. Lite krånglig att få ihop, för att o-ring ska på plats, men det går med lite tålamod.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppriktigt sagt så har jag inte tagit reda på vad "dv" betyder... eller är det den där "Down Vü" funktionen??

Jag köpte det instrumentet av viss okunskap och att jag hade Garmin innan, ja så var det ett bra pris på detta instrument i våras.

Om jag då hade insett att Garmin är ensamma om sin standard för sina sjökort, hade jag valt annat fabrikat...

 

Nåja, jag har kört över några vrak för att se om jag ser dessa på ekolodet, men det har jag inte gjort, möjligen har dessa legat så länge att inte ens en dykare hade sett dem. Det kan ju också vara så att vraksymbolen i sjökortet är inritad på fel ställe. Således ett totalt ovetenskapligt test.

Däremot har jag sett en bojsten, ankare på 5 m djup, kända undervattensstenar samt vajern till linfärjan till Malmön... 

Men att hitta ett förlorat spö, nej det tror jag inte det duger till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSailor_RT144C1.jpg

Är det DSC i den? :rolleyes:

Nej, och det finns inte heller som tillval.

Men den har en himla bra kylfläns på baksidan som man kan grilla korv på under tiden man sänder... ^_^

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppriktigt sagt så har jag inte tagit reda på vad "dv" betyder... eller är det den där "Down Vü" funktionen??

Jag köpte det instrumentet av viss okunskap och att jag hade Garmin innan, ja så var det ett bra pris på detta instrument i våras.

Om jag då hade insett att Garmin är ensamma om sin standard för sina sjökort, hade jag valt annat fabrikat...

 

Nåja, jag har kört över några vrak för att se om jag ser dessa på ekolodet, men det har jag inte gjort, möjligen har dessa legat så länge att inte ens en dykare hade sett dem. Det kan ju också vara så att vraksymbolen i sjökortet är inritad på fel ställe. Således ett totalt ovetenskapligt test.

Däremot har jag sett en bojsten, ankare på 5 m djup, kända undervattensstenar samt vajern till linfärjan till Malmön... 

Men att hitta ett förlorat spö, nej det tror jag inte det duger till...

 

dv = Down Vu japp, ger "fotofinish" på botten. Kollar man på garmins hemsida  så är det rent fantastiskt.

Men i min verklighet så ger det inte något mervärde direkt. Har som sagt inte sett en enda fisk med dv-funktionen men desto mer med det vanliga på 200/77 Hz...

 

MVH

Broad...

 

post-77436-0-93478900-1452093591_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar trådkapningen, men finns det något ekolod som ger riktigt bra bilder av botten (och vad som finns på den)?  Det vore ju spännande att få riktigt bra bilder av allt mög på bottnen och jag har sneglat på Garmins DownVu, men av inläggen ovan så verkar det som att Garmins reklam lovar runt och håller tunt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är teknik- och prylintresserad så kommer du troligen att köpa ny utrustning förr eller senare. Då är det absolut bättre att köpa utrustningen nu så får du själv så mycket glädje av utrustningen som möjligt (istället för att den som köper din bår får glädje av den).

 

Personligen är jag teknikintresserad, men tyvärr är jag mera intresserad av att spara på resurserna så det blir inte mycket köpt för min del innan något gått så mycket sönder att det inte går att laga det. Ibland blir det undantag...

 

Ta inte illa upp för min pekpinne, jag vill bara belysa att det grå att bli lycklig även genom att få saker att överleva så länge som möjligt istället för att köpa nytt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...