Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Togero

Grabbräcke på kapell

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om någon vet hur man får till något som kan liknas vid grabbräcke vid kapellet. Min båt har ett smalt gångbord på sidorna av kapellet, en sträcka på kanske 1,25 meter. Då kapellet är slätt på denna sträcka finns ingenting att hålla i.

 

Hittills har jag löst det genom att luta mig in över kapellet och trycka händerna neråt men ibland är det nära ögat att man får sig ett dopp, ännu inget men det kommer nog.

 

Någon som har haft samma problem men löst det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bild jag får i skallen..... jag skulle dra ett par tampar över kapellet som e förankrade i båten på båda sidor.

kan ju va bra om dom e smidiga att sätta dit/ ta bort.

jag skulle inte fästa någo i bara kapellet eller bågarna. Sen finns ju kapellbågar som är väl tilltagna. Alt. Fixa till, om du inte har det, kapellbågar som klarar kraften så kan du ju sätta något att "grabba" i på utsidan som du syr fast genom kapellet och förankrar i bågen..

Tänker du gå där i hamn eller ute elle både och?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog både och men hittills har jag fått gå upp ur däcksluckan i fören för att ta in fendrar etc. när det guppar lite. Kapellbågarna är ganska tunna och tampar blir knepigt, det finns inte något riktigt bra ställe att fästa dem i då överbyggnaden inte börjar förräns för om kapellet.

 

Det får nog blir "Hankband" (även om en Googling på ordet ger sammanlagt noll träff :-) )

 

Nu fattar jag hur du menar med tamparna, dras de tvärskepps och fästs i mantåget (eller liknande) på bägge sidor kan det bli riktigt bra.

Redigerad av Togero

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tvärskepps över kapellet tänkte jag enl. den bild jag fick för mej

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misslyckades också att googla "hankband".
Men det du behöver är väl nån sorts handtag i stil med bildens nedan?
[behöver knappast ha särskilt stor hållfasthet i infästningen, bara nåt att hastigt och tillfälligt kunna greppa tag i så man slipper stå där och veva med armarna medans man löjligt långsamt tappar överbalansen utåt sjön? 
Bilden f.ö. norpad här.]
post-86835-0-25986600-1452003095_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det där kan duga. Förutsatt att man inte får läckage vid handtagen ser det ju till och med snyggt ut.

 

Det får bli när det blir till att byta kapell, så länge får det väl bli en tross tvärskepps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sådana handtag jag menar. Lätta att göra själv med några remsor kapellväv. Man kan förstärka dom med att sy in remsor av liggunderlag, 10 mm tjocka. Är kapellet värt besväret och kostnaden gör en kapellmakare detta på en eftermiddag, men vänta inte till sjösättning då hinner de inte innan upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dessvärre dålig erfarenhet av sådana band, eller handtag insydda i kapellet, även om de varit förstärkta på insidan och även förankrade i kapellbågen.

 

Risken är att man halkar och håller sig i bandet och river sönder hela kapellet. Och om kapellet håller, som det gjorde på mitt gamla kapell, så blir hålen efter sytråden ovala och det börjar läcka vid nästa regn.

 

Nä, jag tycker att sådana handtag ger en falsk trygghet, minns en pensionär i en liten rank mahognysnipa nån gång på 1970-talet som blev hängande utsidan fribordet med hela underkroppen i vattnet med ett krampaktigt grepp i ett enklare insytt band och med halva kapelltaket söderrivet.

Jag minns ljudet, Ååååh jävlar, ritsch, plask, och ytterligare en harang med svordomar som åkallade Hin Håle och dennes kollegor.

 

Jag har samma problem på min Nimbus, smala skarndäck, och inget att hålla sig i.

När jag sydde upp nytt kapell blev det inga handtag.

En säsong hade jag en längd med kasserad ancharolina, ett kraftigt band, fastkutet i targabågen och vidare akterut till akterdäck, men det funkade dåligt och användes knappast så banden togs bort.

Skarndäcken på den båten används sällan akter om tvärs, om det inte ligger en mer välutrustad "staketbåt" vid sidan om. Då doghouse har grabbräcken knäpps kapellets sido- och akterstycken upp och det får bli invändig passage till akterdäck och badbrygga.

 

Dessvärre har jag ingen annan lösning på detta problem, än att möjligen byta till en båt med "rundgång" - walk around. B)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att Georg_Ohm är väl rutinerad gällande sjötermer men visst är det gångbord och inte skarndäck du menar?

 

skarndack_s.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gångbord har ts skrivit. jag har iaf. tolkat det som ett begränsat plan utanför kapellet att ha fötterna på.

om du syr ögglor endast i kapellet utan att ta upp den eventuella drag, ryck, slit- kraften från själva båten fick jag en tanke!

För att slippa riva sönder kapellet.

sy dit förstärkning på insidan och kardborrefästade grabbräcke på utsidan. Då har du grepp för att inte tappa balansen men om dy faller handlöst river du endast med dej "räcket" utan att riva sönder kapellet...

Personligen skulle jag föredra en konstruktion som håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste igenom tråden slog mig en tanke.

 

Ett par band typ ankarolina som går längs med kapellbågarna och sitter fast i överbygget på respektive sida. Längs kapellbågen skulle man kunna fästa tygremsor av kapellväv som håller bandet någorlunda på plats - likt de tygremsorna som håller livremmen på plats på byxorna. (va katten de nu heter - slejf!?)

 

Om det blir för långt mellan banden kunde man kanske fästa ett längsgående band i de tvärgående på knappt en armlängs avstånd från kapellkanten

 

Det där med vad saker och ting heter på en båt varierar ju beroende på var man bor och vilka traditioner man är uppväxt med.

 

post-106994-0-84522000-1452167879.png

 

För mig är skarndäck det som på bilden kallas för gångbord. Egentligen kanske bara den yttre brädan som löper längs däckets ytterkant oftast förekommande på motorbåtar.

 

post-106994-0-47590900-1452168419_thumb.jpg

 

På plastbåtar utan teakdäck förekommer ju inte det egentliga skarndäcket och då blir ju lätt hela gångbordet mellan reling och överbygget benämnt skarndäck.

 

 

Det som på bilden kallas skarndäck är för mig Fluchdäck. Har ju i stort sett bara haft moderna kostrar som ju sägs ha fluchdäck. Gogglar man får man en helt annan beskrivning av Fluchdäck.

 

Jag skulle i varje fall aldrig kunna tänka mig att säga angöra, när jag menar att lägga till och aldrig någonsin kalla en distansminut för sjömil.  :ph34r:  :huh:  :o  :unsure:  :wacko:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tio kabel-längder då för att inte förvilla!

Alla vet väl vad en kabel är och hur lång!

Eller...?

i annat fall... om man inte e 100% säker på vad någon menar... om man är intresserad av att veta så kan "man"... så brukar jag göra.... fråga... kanske fråga igen tills man.... jag förstår..

lite som ratt och pedaler i en bil.

 

Ungefär den bild du beskriver med band, var det jag fick i skallen först fast din e vidareutvecklad med dom där "stoppa skärpet i banden"

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kablar kan ha olika längder.

 

För kulo och EKK brukar ju i standard va 50 meter långa om jag inte mins fel

 

FK ock liknande låg på 100 meter

 

Vid ett tillfälle hade Chefen köpt Fk tillsammans med en annan lokal elfirma. FK i 200 eller om det var 250 meters förpackningar. Ytterdiametern på rullen/förpackningen var lika stor som de rullarna på 100 meter. De var så fruktansvär hårt spunna i mitten. Var och var annan rulle blev bara skit när man skulle dra trådarna. Det låg massvis såna härvor med vidhängande förpackning.

 

Jordkabel brukar i standardkabelängden va 500 meter. Storleken på kabeltrummorna variera dock.

 

Nån mindre känd kabellängd är ca 185 meter

 

En kveil med rep brukar va 220 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tygremsorna som håller bältet på plats kallas "hällor".

 

mvh

 

B.Wisser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tygremsorna som håller bältet på plats kallas "hällor".

 

mvh

 

B.Wisser

 

Tur jag kom på´t som min skitmobror alltid brukar säga när man talar om för honom vissa saker.

 

Det  ordet som jag letade efter, men som ingen av mina två hjärnceller lyckades klämma fram. Varken den ordinarie eller reserven.

 

T Andersson

 

Mindre vetatande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, enligt Svenska Akademiens OrdLista SAOL (nätupplagan, enligt bild)...
...så har Pseudonym helt rätt angående hankbandet. :)

"Hank= Hängare i rock el, handduk" passar ju bra i sammanhanget.
post-86835-0-34632000-1452262242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha!!! Jag trodde åxå det menades hällor, alltså det som ex ett skärp löper genom upptill på brallorna. Inte hank som man hänger ex. handduk i.

Där ser man vad jag kan missförstå... borde ställt en fråga till.... fast det jag menade i min tolkning var hällor..

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det har missförståtts vad Hankband var eller är så har det nog ändå inte saknats. Ett par gåstavar kanske är det som TS behöver istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det har missförståtts vad Hankband var eller är så har det nog ändå inte saknats. Ett par gåstavar kanske är det som TS behöver istället?

 

Ordet "gåstavar" fick min tanke att fladdra iväg åt ett annat håll.

 

Skulle man inte kunna fästa tex ett par aluminiumrör i kapellbågarna, med skruvar rakt igenom och typ vingmuttrar eller nån form av rattar som lätt kan lossas. Röret sitter kloss mot kapellbågen, men där det bara är tyg under, får man lätt handen runt röret.

 

Det skulle bli väldigt stabilt - fast kapellbågen måste ju sitta ordentligt fast i båten.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dom befintliga kapellbågarna är tilltäckligt stabila kan man ju isf. lägga distanser under "staven" där dom skruvas, så grabbräcket inte ligger emot duken hela vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dom befintliga kapellbågarna är tilltäckligt stabila kan man ju isf. lägga distanser under "staven" där dom skruvas, så grabbräcket inte ligger emot duken hela vägen.

 

Det skulle ju i så fall va en tunn plats/teflonbrika runt skruven. På resten av sträckan tror jag inte det är nåt problem.Även kapellduk har ett visst nedhäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Canvas dodger grab rail" ger hyfsade träffar vid bildgoogling.
Kanske kan något matnyttigt vaskas fram från dem?

Haha, inte för jag vet vad en "dodger" är för nåt. Får tydligen ta nån kurs i både svenska och engelska. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Canvas dodger grab rail" ger hyfsade träffar vid bildgoogling.

Kanske kan något matnyttigt vaskas fram från dem?

 

Haha, inte för jag vet vad en "dodger" är för nåt. Får tydligen ta nån kurs i både svenska och engelska. :-)

 

Det var ju en sofistikerad /och därmed dyrare) lösning av den tanken jag fick av pseudonyms gångstavar.

 

En koll via Google övesätt ger vid handen att "dodger" betyder "skojare".

 

https://translate.google.se/?hl=sv#auto/sv/dodger

 

Fast en sån lösning är väl knappast ens nåt av de alternativa översättningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att Georg_Ohm är väl rutinerad gällande sjötermer men visst är det gångbord och inte skarndäck du menar?

 

skarndack_s.PNG

Terminologin som på landbackespråk kallas för "nautiskt nonsens".

Javisst är det gångborden, eller enklare uttryckt, "däcket" jag menar. "Däck" blir väl på fritidsbåtar ett samlingsbegrepp för den yta man går på, på båtens utsida.

 Dessvärre finns det på många motorbåtar ingen tydlig gräns mellan skarndäck och gångbord, det går i ett. Så snyggt och väl avgränsat som på bilden ovan, är det ju mer sällan. Dessutom finner man ju diverse pollare och andra beslag i gränsen mellan däcksytorna, prylar som är bra att ha, men ökar på snubbelrisken ytterligare.

På Nimbusen där jag snubblar fram, finns det en kant med spygatt, men även besättningsmedlemmar med 39:or på fötterna tvingas använda denna kant i gränslandet till skarndäck vid förflyttning ombord. Även relingslisten kan tjäna som stöd för fötterna, inte bra, men så blir det. Nåväl... det finns motorbåtar med enbart skarndäck, utan gångbord... Det finns likadana båtar som min som är utrustade med mantåg, och då är mantågstöttorna delvis monterade i skarndäcket...med klena skruv...

 

I somras tittade jag på en båtgrannes båt, en norskbyggd större halvplanande snipa.

På utsidan av kapellet, mellan bakre delen av doghouse, och akterut i jämnhöjd med kapellets takrundning hade denna båtägare låtit smida till ett räckverk av rostfritt rör. Detta rör rundade sedan kapellet akterut och fortsatte på andra sidan. På båda sidor akterut satt det två "pelare" som höll upp det hela.

Även fördäcket hade inre räckverk som såg ut att vara tillverkade samtidigt. Det var proffsigt utfört, såg dyrbart ut, och det tillhörde nog inte originalutrustningen.

 

Hursomhelst så tycker jag inte att det är någon god idé att sy in nån form av handtag i kapellduken. Jag ser sådana som "falsk säkerhet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nåväl... det finns motorbåtar med enbart skarndäck, utan gångbord... Det finns likadana båtar som min som är utrustade med mantåg, och då är mantågstöttorna delvis monterade i skarndäcket...med klena skruv...

 

 

 

Är det nytillverkade fötter kan det inte spela nån roll om de sitter med pyttesmå plåtskruv i däcket i stället som det bör va - med genomgående skruv med en stor (mycket stor) bricka under muttren.

 

Den tidigare ägarparet hade (troligtvis pga akut sjukdom) skrota mantåget och några fötter.

 

Köpte nya fötter på Hjermans. Blanka och fina.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/mantag-pulpit/mantagsfasten/mantagsfot-rak

 

De var väldigt stabila - i varje fall under tiden jag monterade dem.

 

Jag brukar aldrig fästa fendrarna i mantåget, utan längst ner på mantågstöttan/mantågsfoten.

 

Det nog inte lång tid innan denna skiten - mantågsfötterna, som inte svetsas ihop, utan svarvats tunnare och pressats fast i bottenplattan - började bli allt mer lealösa. Vid en långsides förtöjning på Hållö för  ett par år sen, hakade fendern fast i bryggan och slet ur den pressade rörstumpen ur bottenplattan.

 

Köpte ett antal gamla begagnade mantågsfötter på "Tackel och Tåg" I Stockholm för mindre än halva priset. Kraftigt rostsfritt som dessutom var ordentligt svetsat.

 

Mantåg och även den form av "handtag" som TS efterfråga och de skall ju sitta fast ordentligt, så man kan lita på dem, när man behöver dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

;) sätter, har alltid, hängt fendrarna så (mot däck runt stöttefot alt. relingslist) tyckte första gången jag skulle hänga fendrar att mantågen inte var optimalt... även om jag, när jag tittade mej omkring, kunde konstatera att "man ska" hänga på mantåg. Har länge trott att jag gör nybörjar"fel".... så tack för att jag slipper känna mej ensam..

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen börjar ta en annan vändning...

Under de senaste åren har jag försökt att utröna hur väl mantågsfötter och andra beslag egentigen sitter fast.

 

Jag har för vana att hjälpa andra båtar med besättningar in i hamn, oftast sker detta genom att jag står på mitt eget däck och drar in inkommande båt på plats. Och då har jag lärt mig att man gärna undviker att ta alltför hårt tag i mantåg eller mantågsstöttor, dessa känns sällan stabila, inte ens på orustbyggen.

Om man skall dra någon in jämnsides gäller det att ta tag i mastens stag och vant, eller i nån skotvinsch om man kommer åt, bäst är ju om man får över en tamp fäst i knap eller pollare.

 

Jag har sett vad som händer då ovana besättningsmedlemmar skall löpa "hinderbana" över flera längsides förtöjda "staketbåtar". En kille snubblade en gång så himla olyckligt, fastnade i med skon i ett mantåg och gick huvudstupa ned mellan båtarna framme vid dessas fördäck, slog sig ordentligt i dessas däck och fribord och hamnade med huvudet under vattnet, en riktig rysare! Dessutom hade han en eller kanske två matkassar med sig varav den ena hamnade i vattnet, och två mindre barn som bevittnade det hela. Tur i oturen fick han hjälp inom fem sekunder, som kändes som fem minuter...

 

Mantågsstöttan böjdes utåt, varvid dess fot bröts inåt och orsakade ett mindre lyckat hål i skarndäck/däcket, detta var på en Hallberg Rassy av 1980-talsmodell.

 

Jo det gick väl ganska bra för den där killen, jag dök efter hans nya progressiva glasögon, och efter en omplåstring kunde han sedan söka sig till en vårdcentral. Det var väl ovanan av de nya glasögonen som var den primära orsaken till snubblandet.

 

Den skadade segelbåten kunde nödrepareras med plasten från en sån där lösgodislåda, någon meter vävtape och en halv tub sikaflex...

 

 

Tänk vad många sådana här tråkiga och för all del, desto fler trevliga historier man samlat på sig under årens lopp.... Kan det vara ämne till en ny diskussionstråd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...