Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Eld-

För många lanternor?

Rekommendera Poster

På min båt, (motorbåt, 5m lång och drygt 30 knop), har tidigare ägare ersatt topplanternan med en runtomlysande lanterna. Den gamla akterlanternan sitter kvar och fungerar. Är det tillåtet?

 

Man kan ju fundera över jämförelsen med finlandsfärjorna som är så upplysta att det är svårt att upptäcka deras lanternor.

 

Jag skulle visserligen kunna koppla ur den gamla akterlanternan men jag vill inte ta bort den eftersom det skulle resultera i ett stort hål i akterspegeln. (Den är inbyggd.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att skruva ur lampan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det men frågan var om det finns någon regel som säger att jag måste göra något alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enbart två vita lanternor känner jag inte till. Akterifrån ska man bara se en vit, alla andra riktningar ska visa åtminstone röd eller grön förutom toppljuset.

 

Du lyser alltså med en icke-existerande kombination (åtminstone vad jag vet). Betyder ju att andra inte vet vad de möter/hinner upp.

 

Möjligen kan de misstas för bogsering:

 

"bogsering: extra gul akterlanterna, extra vit topplanterna, två extra topplanternor om släpet är över 200 meter långt, därtill sidoljus och akterlanterna på släpet."

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Navigationsljus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte tillåtet.

Enklast måste väl vara att ta bort glödlampan i akterlanternan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det men frågan var om det finns någon regel som säger att jag måste göra något alls.

Visst finns det regler, men när det gäller lanternföring blir man ju i ordets alla betydelser, lätt mörkrädd!

Vi båtmänniskor vill ju inte bli kontrollerade, men en motsvarighet till bilprovningen hade kanske varit på sin plats... Men det får vi diskutera nån annanstans.

SXK roade ju sig med att kolla lanternor på båtmässan under några år, och uppfinngsrikedomen var ju stor hos dem som hade monterat lanternor utan att kolla hur det skulle vara....

 

Detta citat hittade jag på en båttillbehörsbutiks sida:

"Motorbåt under 7 m och 7 knop

Motorbåtar under 7 meter som har en max fart på 7 knop får föra ett runtlysande vitt ljus. Ljuset skall synas minst 2 sjömil. Dessa båtar bör dock om möjligt även föra röd/gröna sidolanternor.

Motorbåt under 12 m

Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna."

 

Alltså, om du kör fortare än 7 knop skall din båt föra sb- och bb-lanterna, och antingen topp + akterlanterna, men dessa två kan då ersättas med en rundlysande, det blir ju i princip samma sak då topp- och akterlanternas lysvinklar tillsammas lyser 360 grader, men denna rundlysande skall befinna sig minst 100 cm över sb- och bb-lanternorna. Det är aldrig fel i att överdimensionera lanternorna, att välja storleken större, om man har plats och råd. (det är alltså anvisningen för "motorbåt under 12 m" som du skall följa, för att vara övertydlig).

 

Din ursprungliga akterlanterna kan du klippa sladdarna till, eller skruva ur lampan, den kan ju sitta kvar om du inte vill plasta igen hålet, men den skall/får inte lysa tillsammans med den runtlysande lanternan i toppen.

 

Två lanternor över varandra akterut kan uppfattas som om man befinner sig mellan en bogserbåt och dess släp, men då skall egentligen den ena lanternan vara gul, men med litet spänningsfall och en kombination av LED och glödlampor kan de se ut så.

 

Jag råkade ut för det en gång för längesedan. Jag hade lånat en styrpulpetbåt (med korrekta lanternor) jag skar kursen efter en större segelbåt, och upptäcker att jag har två akterlanternor, den ena över den andra, om sb, och ser ett vitt ljus kranbalksvis om bb, blev nervös, duckade och gjorde en undanmanöver. Men det visade sig när jag körde ikapp, att segelbåten så hade den ett tänt livbojsljus på akterpupiten samt då en akterlanterna på en radio/radarmast på akterdäck och det andra ljuset var en lykta som lyste upp ett kummel. Denna lyktas skärm hade en vinterstorm blåst bort.

 

Min nuvarande båt hade nog ungefär samma placering av akterlanterna som du har. Den satt på akterspegeln, ovanför trappsteget till badbryggan. Det är lätt att tro att förre ägaren trampat sönder denna, och köpt en ny som placerades i masten. Hålen finns dock kvar på akterspegeln, ganska missprydande.

post-89760-0-31545500-1451915650_thumb.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...som har en max fart på 7 knop ...

 

Alltså, om du kör fortare än 7 knop skall din båt ....

 

Det är altså max hastighet på båt som avgör lanternor - inte hur fort båten kör. (för dom under 7m och 7 kn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag. Ta bort den kriminella runtlysande vita. En sådan får du inte använda då din båt presterar mera än 7 knop. Inte ens om du kör bara 3.

Ersätt den med ett legalt vit "steam light" med 225 graders sector.

Se till att ditt vita akterljus har en sektor på 135 grader samt stybord och babord 112,5 grader.

Se till att samtliga lantärnor ar av godkänd kvalitet och ljusstyrka.

Och sist men inte minst, - skicka räkningen till den tidigare ägaren...

 

Ps. Som AlfaAlfa påpekar har det runtlysande ljuset ingenting med din hastighet att göra. Det är båtens max hastighet som avgör.

Ppss. Ingen besiktningsman skulle godkänna din nuvarande uppsättning.

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag. Ta bort den kriminella runtlysande vita. En sådan får du inte använda då din båt presterar mera än 7 knop. Inte ens om du kör bara 3.

Ersätt den med ett legalt vit "steam light" med 225 graders sector.

Se till att ditt vita akterljus har en sektor på 135 grader samt stybord och babord 112,5 grader.

Se till att samtliga lantärnor ar av godkänd kvalitet och ljusstyrka.

Och sist men inte minst, - skicka räkningen till den tidigare ägaren...

 

Ps. Som AlfaAlfa påpekar har det runtlysande ljuset ingenting med din hastighet att göra. Det är båtens max hastighet som avgör.

Ppss. Ingen besiktningsman skulle godkänna din nuvarande uppsättning.

Hej

Detta är fel, det Georg säger är rätt förutom att i inre svenskt vatten räcker det med att den runtlysande sitter 0,5 meter över sidolanternorna, har inget med farten att göra. Här är länk till Sjöfartsverket:https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag. Ta bort den kriminella runtlysande vita. En sådan får du inte använda då din båt presterar mera än 7 knop. Inte ens om du kör bara 3.

 

 

Den runt-lysande är väl helt laglig för motorbåt under 12 meter oavsett fart så länge man även för röd o grön sidolanterna???? Det är i alla fall ett vanligt arrangemang på moderna CE-märkta motorbåtar <12m.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mitt förslag. Ta bort den kriminella runtlysande vita. En sådan får du inte använda då din båt presterar mera än 7 knop. Inte ens om du kör bara 3.

 

 

Den runt-lysande är väl helt laglig för motorbåt under 12 meter oavsett fart så länge man även för röd o grön sidolanterna???? Det är i alla fall ett vanligt arrangemang på moderna CE-märkta motorbåtar <12m.

 

 

Ja det stämmer, precis så är det - man får ersätta topp- och akterlanterna med en runtomlysande..

Sedan kan man ju fundera över fiffigheten i det; risken finns att man blir bländad/störd av lanternan som är runtlysande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Japp, Arne radar hade sista ordet å det var rätt.

Det är så att  min granne har en runtlysande lampa i toppen  samt grön/röd som vanligt. Från sidan i vissa vinklar blir det totalt missvisande då det vita som övergår från front till akter är på samma plats å ger ingen signal om kursändring.

Så jag kollade upp det. Haken är att det gäller endast inomskärs.

Hake nr 2 blir väl def av vad som är inomskärs.

Så som jag tolkar det räcker det att ta ut glödlampan från den lanternan i aktern.

Fast inte äre bra. Om det var min båt skulle jag försöka tejpa/måla över med svart topplanterna så den får rätt lysvinkel kanske tejpa svart innanför glaset tex. å behålla den på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man har en uppsättning korrekta lanternor är det väl inte förbjudet att också ha andra ljuspunkter på båten? Stora fartyg brukar ha diverse lampor överallt och färjorna ser ut som julgranar och man får stå och leta bland alla lampor för att skilja ut lanternorna som ofta inte lyser starkast. Hur skiljer du ut akterlanternan på en fiskebåt med 8 tända arbetsstrålkastare på akterdäck?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju numera väldigt vanligt att motorbåtar har sb- och bb- lanterna och en kombinerad runtomlysande topp- och akterlanterna, högt upp, sedan har man tydligen ändrat sig om höjden sedan den dagen jag läste på och monterade min lanterna, då skulle det vara 100 cm...

 

Att man vill minimera antalet lanternor på mindre båtar beror ju på att det är begränsad plats att montera dem på, samt att tre lampor drar mindre ström än fyra.

 

På min förra Nimbus satt sb- och sb-lanternorna i vägen 30 cm ovanför gångytan på de smala skarndäcken, och det hände flera gånger att man slog i smalbenen i dessa, och nån gång åkte väl kåpan med linsen i överbord också. Dessa byttes ut mot en kombinerad sb- bb-lantrena som monterades där topplanternan satt i den lilla masten, högst upp där ankarlanternan skulle sitta, sattes då en större runtomlysande vit. Och akterlanternan som satt i vägen på en "hajfena" på akterdäck togs bort helt.

Väl medveten om att båtens användningsområde begränsades till "inomskärs", och då jag anser att Jylland tillhör vår ytterskärgård tillsammans med Skotland och Färöarna möter det inga problem :rolleyes: Dieseln räcker sällan längre än till Skagen ändå...

 

En femmmetersbåt, som ursprungsfrågan handlar om bör väl kanske inte vistas alltför långt utomskärs ändå, i alla fall inte efter mörkrets inbrott.

Sedan, som förare av mindre snabbgående båt under mörker eller skymning, får man nog vara beredd på att man inte syns så bra oavsett lanternor (och då kanske man ändå syns bättre än under dagtid)...

 

Sedan blir ju den rutomlysande lanternan i toppen samma sak som en ankarlanterna, men med olika anv.områden om man har två strömbrytare till dessa..

 

Det är väl inte bara danmarksfärjor och andra yrkesfartyg som seglar med tänd däcksbelysning, även nu när diverse LED-bestyckade lyktor och ljusslingor säljs i båttillbehörsbutiker kan man möta de mest underligt illuminerade ekipage på havet...

 

I höstas mötte jag en märklig båt (eller nått liknande) utanför Asperö, det lyste blått, men var inget utryckningsfartyg. Det visade sig när jag kom närmare att det var en polskflaggad husbåt med blå däcksbelysning som var på väg in till Hinsholmskilens hamn.

Annars är man ju van att möta diverse underliga lanternföringar i hamninloppet, då där kan förekomma såväl minsvepare som mudderverk, ävensom minsveparna och andra militära fartyg decimerats kraftfullt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man har en uppsättning korrekta lanternor är det väl inte förbjudet att också ha andra ljuspunkter på båten? Stora fartyg brukar ha diverse lampor överallt och färjorna ser ut som julgranar och man får stå och leta bland alla lampor för att skilja ut lanternorna som ofta inte lyser starkast. Hur skiljer du ut akterlanternan på en fiskebåt med 8 tända arbetsstrålkastare på akterdäck?

 

Så gäller det ju att se den röda runtomlysande lanterna över den vita runtomlysande lanternan på fiskebåtar som håller på med garnfiske eller den gröna runtomlysande lanternan övanför den vita runtomlysande lanternan för att man skall,förstå att det är en fiskebåt och vad för fiske man bedriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrangemanget med runt-lysande kombinerad navigationsljus och ankarlanterna (två brytare) är ganska vanligt på mindre motorbåtar. Som några påpekar är det inte helt funkis, men det är svårt att få till snyggt på annat sätt + att tillverkningskostnad ökar. Bifogar bild på min båt. Där sitter den runt-lysande på gösstaken ovanpå en skiva som gissningsvis skall skärma av för att minska att störa, men i mörker står man gärna med huvudet ut genom takluckan och kör och blir då störd så fort man tittar åt sidorna/bakåt. Mina sidolanternor sitter inte 100 cm under topplanternan. Då hade gösstaken behövt vara högre. Skulle sidolanternorna sitta lägre skulle de skymmas av pulpiten i vissa lägen + att man kanske slår i dem med ben/fötter.

 

Min båt är tillverkad i Finland, CE-godkänd klass C (kustfarvatten och inomskärs vilket väl i alla fall på ostkusten blir Svenskt inre vatten). Vet inte om samma dispens (min 50 cm mellan topp och sidolanternor) gäller internationellt eller om det fuskas en del bland båtbyggarna av rena design- och kostnadsskäl.

post-96037-0-92228200-1451992073_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar svaren som att man visserligen inte får ha två akterlanternor på en liten båt men om jag kallar den för läslampa så är det helt ok ☺

 

Funktionen som akterlanterna är nog dessutom tveksam. Dels sitter den 30-40 cm över vattenlinjen och dels lyser den inte särskilt starkt.

 

Om jag nu får gå lite OT i min egen tråd... Den runtomlysande bländar duktigt i höstmörkret. Jag har den nästen rakt framför näsan när jag står i takluckan på ht'n och den lyser dessutom upp fördäck. Därför funderar jag på att skaffa en lanterna på en fällbar stång. Typ 60cm hög. Mitt problem är att jag inte hittar någon sådan som också har bländskydd utan de som finns lyser garanterat upp hela båten. Finns det någon fällbar med bländskydd att köpa eller blir man tvungen att snickra själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återvända till T så vill jag inflika att samtliga regler som refereras till är svenska nationella lättnader i lanternförådningen för att till punkt och pricka följa lanterneföringen är omöjligt i liten båt.

 

Men åker ni omkring med 1,6 mm däcksmönster kvar på vinterdäcken bara för att det är tillåtet?

För så ordentliga lanternor som är tekniskt möjligt på er båt med så korrekt placering som möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man har en uppsättning korrekta lanternor är det väl inte förbjudet att också ha andra ljuspunkter på båten? Stora fartyg brukar ha diverse lampor överallt och färjorna ser ut som julgranar och man får stå och leta bland alla lampor för att skilja ut lanternorna som ofta inte lyser starkast. Hur skiljer du ut akterlanternan på en fiskebåt med 8 tända arbetsstrålkastare på akterdäck?

Jo, det förbjudet att ha andra ljuspunkter som kan förvilla.

 

I Regel 20 står det så här:

b. Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan förväxlas med i dessa regler föreskrivna ljus eller som försvagar deras skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik.

 

Jag vet faktiskt inte hur kryssnings- och färjetrafiken klarar sig undan regel 20 b.

Det är inte alltid lätt att se lanternorna på dessa julgranar, men det är ju svårt att missa att det är något i vägen när de kommer.

 

Diskutera gärna detta mera HÄR

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu får gå lite OT i min egen tråd... Den runtomlysande bländar duktigt i höstmörkret. Jag har den nästen rakt framför näsan när jag står i takluckan på ht'n och den lyser dessutom upp fördäck. Därför funderar jag på att skaffa en lanterna på en fällbar stång. Typ 60cm hög. Mitt problem är att jag inte hittar någon sådan som också har bländskydd utan de som finns lyser garanterat upp hela båten. Finns det någon fällbar med bländskydd att köpa eller blir man tvungen att snickra själv?

 

Det fick bli en sådan här:

post-104983-0-25711000-1452433225_thumb.jpg

 

Sedan en tillsågad och svartlackad aluminiumplåt:

post-104983-0-87041100-1452433414_thumb.jpg

 

Resultatet som ska monteras i vår:

post-104983-0-34626300-1452433298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...  när din båt börjar gunga så kommer väl lanternan att skymmas och båten att uppfattas som en blinkfyr...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller nog många båtar och det är nog i alla händelser bättre än att jag själv inte ser ett skvatt för att jag är bländad hela tiden.

 

Det krävs för övrigt en lutning på över 30 grader för att lanternan ska skymmas helt och jag vet inte om jag vill vara ute i en båt som gungar mer än 30 grader från sida till sida någon längre stund.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...