Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

280-drev byta propeller med annan rotationsriktning

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vill byta propeller på mitt 280 drev till en 15x17 från nuvarande 15x15R.

 

Den jag hittat har tyvärr vänsterrotation istället. Vad jag förstår av servicemanualen är det hur enkelt som helst att byta rotation på drevet men är det något övrigt jag bör tänka på? När jag googlar på det hittar jag en del information om att det kan vara lite dumt att byta rotation på ett gammalt drev.

 

Undrar också över den lilla vingen som man justerar för att båten ska gå rakt. Kan ett bra "startläge" vara att helt enkelt sätta den lika mycket åt höger som den nu sitter åt vänster när jag byter propeller och rotationsriktning?

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta rotationsriktningen är ju enkelt men i de kretsar som anser sig veta något om det hela sägs det att de är ett enkelt sätt att förkorta livslängden om drevet redan varit i bruk en längre tid.

Om det är sant eller inte kan jag ej bedömma...

Sid 129 :  http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag skulle vilja påstå att du snarare förlänger livslängden på drevet med att byta rotationsriktning. Det som slits mest är spåren på växelkonan "skjuthylsan" p.g.a. växling och lång drift, vilket du skiftar till andra sidan av konan vid ändringen. Du kör förmodligen mycket längre tid framåt än du backar.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta vad som går sönder snabbare om man ändrar rotationsriktning. Överhuset går ju åt samma håll, fast det blir påfrestning på andra delar. Nere i underhuset roterar det motsatt mot förut. Normalt så lägger man ju i backväxeln några gånger per resa så lite övning i ändrad rotationsriktning får delarna. En positiv sak är att man kan rädda en sliten kona/växelförare genom att ändra rotationsriktning. Backkonan är antagligen i bra skick. Inte för att det stämmer på alla båtar, men båtar med Volvodrev (normalt vänsterrotation på propellern) har förarplats på babordssidan, medan Mercruiserdrev (normalt högerrotation) har förarplats på styrbordssidan. Vänsterrotation lyfter babordssidan och högerrotation styrbordssidan. Har ändrat rotationsriktning själv till högergående för att få fler propellrar att välja på. "Nya" framväxeln gick i mer distinkt. Tyvärr har jag inte kört så mycket men än fungerar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att det borde funka att byta då. Inte optimalt med propellrar med olika rotation men vill inte köpa en ny heller till min gamla flipper 700.

 

Något övrigt man ska tänka på när man byter rotation på ett 280 drev? Funderar tex på den vingen man kan justera för att kompensera för skovelhjulseffekten som nämns ovan.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa Flipperbåtar går bättre med högerrotation på propellern av någon anledning. Om man skiftar brukar det bli svårt att justera in trimfenan så att båten går rakt. Det bruka också bli mera tungstyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har varit lite osäker kring detta hela tiden, får nog göra en ny kraftansträngning att hitta en propeller med högerrotation istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har ju berättat hur du byter rotationsriktningen, men det står ju antagligen i din servicemanual.

Man kan i allmänhet göra på två sätt, antingen byta sida på länkarmen under kåpan i drevet, eller så byter man plats på vajern inne i reglaget.

Jag tror att det första är det bästa sättet, och antagligen enklare om båten står på land. Det kan vara så himla pilligt att komma åt inne i regalget. I båda fallen så sätter man ju i nya fräscha syrafasta saxpinnar. 

 

Som någorlunda off topic, kan jag berätta om min förvåning då båten gick baklänges efter det att jag bytt propeller... Den båten låg ju i sjön (och har backslag) så det blev att byta plats på växelvajern inne i reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det finns recept på hur man gör i länken några inlägg upp.
Sedan finns det ( i alla fall fanns) det "hubkit" att köpa som passar Volvosplines - flo-torqpropellrar hos Propellertrim. Och då finns hur många rostfria propellrar att välja på som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Som sagt, gör ett försök till att hitta en RH. Det verkar inte speciellt svårt att byta riktning på drevet men att det eventuellt skulle bli andra problem på min flipper 700 samt att det blir väldigt svårt att byta mellan mina propellrar i vattnet gör att jag avvaktar lite med den LH jag hittat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att man inte skall byta rotationsriktning genom att skifta i reglaget eftersom backspärren i drevet fungerar tvärtom mot vad den borde då, ett recept på katastrof om man kör på något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är helt riktigt .Det är bara senare drev där den mekaniska backhakefunktionen är borttagen som man vänder rotationen i reglaget. Där är utlösningsfunktionen för påkörning inbyggd i trimcylindrarna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...