Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
spiceboy

Tyst bogpropeller

Rekommendera Poster

Jag har en Jeanneau Cap Camarat CC 7.5 motorbåt med Yamaha 250 hk. ca. 2 ton med motor. Skall montera bogpropeller men vill ha en som är någorlunda tyst. Funderar på ett 185 mm rör. Är det någon som kan något om sådant här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet enligt mig är att bygga till halvfart. Det är sällan man behöver maxeffekten. Jag har ett 2hk-läge på min 4hk Sleipner, och den är otroligt tyst då. Men för ett himla liv på fullfart.

 

Halvfartsombyggnaden kräver dock att du i alla fall har nödig kännedom om el/elektronik. Jag hade en artikel om hur man gjorde i PB för ett antal år sedan. Annars finns idag tillsatser för att varvtalsreglera standardpropellrarna, men det är dyra saker.

 

Frågar du andra kommer du nog få svaret "gör tunneln rätt från början så blir det tyst". Håller med dem också. Men det där med "tyst" är ett ganska relativt begrepp, och "tystare än om man gör den fel" är nog ett svar närmare sanningen.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon tyst bogpropp som inte är hydraulisk? Är det inte olika grader av helvete när man pratar om ljudnivå om elektrisk bogpropp? Jag skulle gladeligen slanta upp för en riktigt tyst bogpropp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon tyst bogpropp som inte är hydraulisk? Är det inte olika grader av helvete när man pratar om ljudnivå om elektrisk bogpropp? Jag skulle gladeligen slanta upp för en riktigt tyst bogpropp

 

På halvfart kan jag garantera att det är riktigt tyst !

Jag begriper inte varför de inte lindar motorerna med ett extra uttag så man kan mata dem med halva effekten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kan det inte vara så att en statussymbol som kärringvisp ska märkas?

 

Hej, se på mig.

Jag har mer pengar än manöverkompetens...

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det är viktigt med en tyst bogpropeller, den körs väl inte många sekunder?  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behöver den vara tyst?

har sett att bogpropeller används några sekunder då och då vid tilläggning, losskastning. Är det inte bättre att prioritera rejält med puder när du väl behöver?

Om det är av hänsyn tror jag inte du behöver bry dig för det lilla. Dom som retar upp sig kommer 100% säkert att hitta anledning även om den skulle vara helt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är röret till bogpropelllern som är orsaken till oljudet främst, inte motorn.

 

Precis så har jag uppfattat det, fjollvisparnas motorer låter inte särskilt mycket men gissningsvis beroende på hur väl inplastat röret är blir det mer eller mindre resonanslåda. Jag har själv visp som är monterad original på varvet när båten byggdes. Röret är ordentligt inplastat i innerskrovet, och jag tycker inte min låter mycket alls. Ibland hör man ju bogisar som låter förskräckligt högt och illa, så jag förstår önskan om en tyst installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat min ännu, men röret är nästan helt ingjutet i betong så den bör väl i så fall vara rätt så tyst.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärringvisp och fjollvisp, trista kommentarer och väldigt låg nivå.

 

Ja, vet inte om det är någon sort avundsjuka eller bara gammalt gubbsnack att saker ska vara som de alltid varit eller liknande. Jag har enkelmontage med drev och skulle aldrig drömma om att inte ha bogpropp på båten. Helt ovärderligt för mig med bogprop + trådlös fjärr iom att jag åker en del själv med ungarna och när frugan väl är med är intresset att hjälpa till ganska ljumt..

Skiter fullständigt vad gnällspikarna tycker om bogprop.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärringvisp och fjollvisp, trista kommentarer och väldigt låg nivå.

 

Jag skulle väl satt citationstecken och smiley runt ordet fjollvisp. Ledsen om du tar illa vid dig, avsikten var ironisk.  Ordet som sådant är 20 år gammal yrkesslang, och visst är det gubbigt. Budskapet i mitt inlägg är däremot knappast trist eller lågt. Jag har själv bogpropeller och känner mig inte avundsjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag lärde mig då jag lät montera en i förra båten var att man skulle gärna köpa en storlek större än vad som rekommenderades. Sedan att röret kom så långt fram det bara gick och att det samtidigt inte sög luft, kaviterade, det tycks vara en omöjlig kombination. Som jag ser det är det när det kommer med luft ner i röret som det börjar föra oväsen.

Jag har observerat båtar där det stått flera personer på fördäck, då rorsman kört borgpropellern, och då blir det tystare, därmed inte helt tyst, då den får bättre grepp i vattnet.

 

Nu har jag sett i annonser att man kan byta själva propellern, eller mer korrekt ord, "impellern" till en fem eller kanske sjubladig. Då skall det tydligen bli tystare och man får bättre kraft...

Tystast blir det väl antagligen helt utan impeller... B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en tyst variant

http://www.hollandmarineparts.com/

 

/ Tomas

 

Jag har också tyckt att det här verkade vara en smart variant av bogpropeller men...

Första försöket "Bogjet" gick i konkurs rätt kvickt (varför??)

Återstarten verkar fortfarande vara igång så den modifierade varianten är kanske bättre.

 

Jag sökte efter referenser och blev varnad för tillförlitligheten på systemet, vet inte om de avser nuvarande modell men problemen kan nog vara modelloberoende.

 

Det var svårt att få systemet tätt eftersom det är rätt högt tryck i pumpen.

 

Trevägsventilen tenderar att becka ihop (tulpaner? eller annat som fastnade) och sedan fungerar det inte.

 

Jag bestämde mig i alla fall för att inte satsa på denna produkt. Lite synd för tanken verkade lovande (men även rätt dyr).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största problemet med systemet är att det går åt en enorm pump för att ge tillräcklig kraft. Och därtill hörande rördimensioner o.s.v. I liten skala är det säkert jättebra....

 

Vill minnas att ett system med 10hk pump (> 600A på 12V !) och kraftigt rörsystem ungefär motsvarade en vanlig bogprop på 2-4hk - vid oberoende test. I kombination med den mångdubbla prislappen så var det nog inte så många som anammade detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite i deras kalkylator och räknade lite själv, och för att få motsvarande kraft "ur rören" (pump minus förluster o.s.v.) som jag har idag med min 4hk Sleipner så behöver jag mycket riktigt enorma prylar. Till att börja med en pump på minst 2-3 ggr den effekten.

 

Räknar man enbart i deras kalkylator och använder defaultvindfång o.s.v. så rekommenderar de för min båt deras största pump. En sak på 20hk som skall säkras med 1000A. Tror saken är ganska klar, redan innan man börjat jämföra priserna.

 

En annan sak som är intressant är att det på båda bilderna på introsidan verkar utblåset vara väldigt nära ytan och/eller innehålla mycket luft. I synnerhet på den mindre motorbåten. Utblåset borde bli rätt ineffektivt med den placeringen. Fast jag begriper ju att vatten i rörelse under ytan inte är så kul att fotografera.... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var mkt noga med hela gjutkanten var rund(mkt rund) och inte skarp i mynningarna(alltså inte bara i framkant för vattenströmmen) när jag installerade min Vetus 4,2 i min Bayliner 3055. Detta efter en hel del läsande skulle detta bli tystare och detta stämde väldigt bra. Jag lyckades få bort kavitationen helt verkar det som. Jag blev ruskigt nöjd. Har haft samma bogpropeller i annan båt, då med skarpa kanter och den förde något horribelt väsen, det var motande o använda den bogen. Den måste sitta så att den Inte suger luft, det är mkt viktigt, tänk på också att båten kan kränga lite vid användande, ex stor bogpr. till liten båt kan bli en jädra skjuts i sidled. Satsa på en bra installation och sedan utvärdera om du vill halvera effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var mkt noga med hela gjutkanten var rund(mkt rund) och inte skarp i mynningarna(alltså inte bara i framkant för vattenströmmen) när jag installerade min Vetus 4,2 i min Bayliner 3055. Detta efter en hel del läsande skulle detta bli tystare och detta stämde väldigt bra. Jag lyckades få bort kavitationen helt verkar det som. Jag blev ruskigt nöjd. Har haft samma bogpropeller i annan båt, då med skarpa kanter och den förde något horribelt väsen, det var motande o använda den bogen. Den måste sitta så att den Inte suger luft, det är mkt viktigt, tänk på också att båten kan kränga lite vid användande, ex stor bogpr. till liten båt kan bli en jädra skjuts i sidled. Satsa på en bra installation och sedan utvärdera om du vill halvera effekten.

Det låter vettigt! Hur gör jag för att halvera effekten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var mkt noga med hela gjutkanten var rund(mkt rund) och inte skarp i mynningarna(alltså inte bara i framkant för vattenströmmen) när jag installerade min Vetus 4,2 i min Bayliner 3055. Detta efter en hel del läsande skulle detta bli tystare och detta stämde väldigt bra. Jag lyckades få bort kavitationen helt verkar det som. Jag blev ruskigt nöjd. Har haft samma bogpropeller i annan båt, då med skarpa kanter och den förde något horribelt väsen, det var motande o använda den bogen. Den måste sitta så att den Inte suger luft, det är mkt viktigt, tänk på också att båten kan kränga lite vid användande, ex stor bogpr. till liten båt kan bli en jädra skjuts i sidled. Satsa på en bra installation och sedan utvärdera om du vill halvera effekten.

Det låter vettigt! Hur gör jag för att halvera effekten?

IngemarE kanske har kvar artikeln i PB, jag har den hemma någonstans med lite letande. Jag skall kolla till veckan om ingen lagt upp artikeln, sitter med en bärs i solstolen på Lanzarote just nu.

 

Hur som hälsts, min bog är långt ifrån tyst som man kan få med halvl farts ombyggnad men faktiskt ruskigt tyst.

Jag tycker det är en mkt intressant ämne!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag var mkt noga med hela gjutkanten var rund(mkt rund) och inte skarp i mynningarna(alltså inte bara i framkant för vattenströmmen) när jag installerade min Vetus 4,2 i min Bayliner 3055. Detta efter en hel del läsande skulle detta bli tystare och detta stämde väldigt bra. Jag lyckades få bort kavitationen helt verkar det som. Jag blev ruskigt nöjd. Har haft samma bogpropeller i annan båt, då med skarpa kanter och den förde något horribelt väsen, det var motande o använda den bogen. Den måste sitta så att den Inte suger luft, det är mkt viktigt, tänk på också att båten kan kränga lite vid användande, ex stor bogpr. till liten båt kan bli en jädra skjuts i sidled. Satsa på en bra installation och sedan utvärdera om du vill halvera effekten.

Det låter vettigt! Hur gör jag för att halvera effekten?

IngemarE kanske har kvar artikeln i PB, jag har den hemma någonstans med lite letande. Jag skall kolla till veckan om ingen lagt upp artikeln, sitter med en bärs i solstolen på Lanzarote just nu.

 

Hur som hälsts, min bog är långt ifrån tyst som man kan få med halvl farts ombyggnad men faktiskt ruskigt tyst.

Jag tycker det är en mkt intressant ämne!

 

Hör gärna av dig när du kommer hem från Lanzarote.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nyfiken på artikeln om halvfartsombyggnad. Kollade Pb på nätet efter gamla artiklar i ämnet, men kunde inte hitta nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den presenterades i nr 11/2007 (fanns också numret innan, men då ramlade en del bilder såsom väsentliga elscheman bort, så den publicerades om).

 

Eftersom PB har rättigheterna kan/får jag tyvärr inte lägga upp den igen på eget bevåg utan tillstånd, så hör av er till PB.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det någon/några mycket riktigt påtalat är att det är viktigt att runda av kanten på in-/utloppet, men varför.

Jo, en avrundad kant ger väldigt mycket lägre tryckfall än en vass kant, se bild. Ett lägre tryckfall ger mindre kavitation och en tystare gång på bogpropellern.

 

Att_valja_ratt_flakt_3.jpg

 

Tryckfallet är proportionellt mot värdet på krumeluren. Mittbilden har alltså hälften så stort tryckfall som bilden till vänster.

 

Relativt vassa kanter - som man ofta gör på tunneln till bogpropellern - ger alltså 10 ggr högre tryckfall än avrundade kanter. Inte nog med att bogpropellern blir onödigt ljudlig, den blir också onödigt ineffektiv.

 

Ni som vill ha en effektiv och tyst bogpropeller bör bygga en ordentlig radie på in-/utloppet. Jag hittar inte någon lämplig radie - varken i minnet eller på webben - men om man gör en radie på 2 cm tror jag man är på säkert vatten.

 

Nu är det ju lite svårt att fästa röret och samtidigt göra en så stor radie, så bäst är nog att bygga radien på röret eller på skrovet innan man börjar installationen.

Ett alternativ kanske är att plasta fast röret som vanligt och sedan plasta på ordentligt invändigt så att man sedan kan slipa bort material utvändigt.

 

Om man inte vill/kan/orkar fixa till en ordentligt stor radie så gäller ju rundare desto bättre.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en nedfällbar variant, den är mycket mycket tyst. Kanske beroende på avsaknad av röret?

Har fungerat ypperligt i sex år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, till viss del är större radie bättre.

 

En lite avrundad kant är bättre än en vass kant och väldigt mycket bättre än om det sticker ut något av röret utanför skrovet. Redan en avrundning som en 1-krona gör mycket nytta, men...

 

En betydligt större avrundning är allra bäst, minst en rundning som har radien 1/4 av diametern på röret. Om röret är 200 mm bör avrundningen om möjligt ha en radie på 50 mm.

 

Som sagt, jag hittar inte vilken radie som är den största som gör nytta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan fortfarande inte förstå vad det är som gör det så viktigt att bogpropellern går tyst så man är villig att halvera effekten? För mig är funktionen/effekten det primära. Om det sedan låter några decibel mer eller mindre de få sekunderna den används, ser jag inte ens som sekundärt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...