Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coke

Wallas?

Rekommendera Poster

Hej! Har någon nån aning vad som kan vara fel på min wallas värmare 1800? Problemet är att den inte tänder ordentligt! Det ryker om skorstenen när jag försöker att tända men det verkar bara bli jummet! Pumpen verkar ticka väldigt fort hela tiden ochså ska det vara så? Skickade ett tidigare inlägg och fick en massa svar! Har provat allt det men ingen framgång! MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas!! Vet inte vad du fick för svar på din förra tråd men jag har haft samma problem att det bara blev fesljummet då var det veken och spiral byte som var problemet jag tror att det är det som är problemet för du säger att det ryker det betyder ju att det är en massa oförbränt bränsle som går ut. Är det fel på glödspiralen så att du inte får upp rätt värme så kommer det att ryka. Har du bytt veke mm isåfall är du säker på att du fått ihop det rätt?? Jag fick ett problem till efter det det luktade avgas i hytten efter jag bytt veke och det blev fortfarande inte varmt då hade jag inte fått allt tätt. Hoppas det hjälper dig något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag svarade på förra tråden, men jag provar igen. Först böt jag pump (var trasig), veke, tändspiral och packningar. Fick tips att böja upp tändspiralen så att den ligger lite ovanför veken. Skruvade fast allt och fick samma problem som du beskriver. Visade sig vara vatten i bränsletanken och vatten i skorstenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp! Min Wallas 1800 (från 1977) fungerar perfekt. Fick dock ta ner den för att komma åt avgasslangens fäste i aktern. Jag dokumentera hur kablarna satt i värmaren, men jag har förlagt mina anteckningar. Någon som har elschema för en Wallas 1800 som kan maila detta eller länka till detta svar? :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Pumpen skall inte ticka hela tiden....så fort den får upp ett tryck så tickar den typ var 10 sek eller något sådant. Det låter som om den får tjuvluft. Prova byta slangar fins att köpa på www.hjertmans.se Lycka till /Mora

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt bränsle. Statoil sägs ha det renaste som man rekommenderar just till Wallas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag hade typ samma fel på min wallas 1800sail , då brännkammarfläkten skurit. den blåser ner friskluft i brännkammaren ... sitter i ovankant på värmaren, du ser den om du tar av översta kåpan vid skorstenen, ska snurra så fort då slår till brännaren. Går den inte får du inget drag genom brännaren och veken bara pyr och sotar. mvh andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...