Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Alekip

Tål en utombordare förvaring utomhus vid minusgrader?

Rekommendera Poster

Ser många motorbåtar som nu förvaras utomhus med utombordsmotorn monterad uppställda på trailer fast det är minusgrader. Funkar detta? Har man kanske gjort nån åtgärd för att kylvatten i kanaler inte fryser och förstör nåt? Skulle gjärna ta emot tips och råd angående detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av en "spolmuff" kör man runt en blandning av 50/50 glykol-vatten för att förhindra frysning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig (30 år) gjort annat än lyft båt med motorn på och låtit den va tills nästa år och då och då bytt olja o växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig (30 år) gjort annat än lyft båt med motorn på och låtit den va tills nästa år och då och då bytt olja o växelhuset.

Samma här, tiltar bara ned motorn så allt vatten rinner ur ordentligt. Brukar även tappa ur oljan i växelhuset för att se att det inte har läckt in något vatten som kan frysa.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har aldrig (30 år) gjort annat än lyft båt med motorn på och låtit den va tills nästa år och då och då bytt olja o växelhuset.

Samma här, tiltar bara ned motorn så allt vatten rinner ur ordentligt. Brukar även tappa ur oljan i växelhuset för att se att det inte har läckt in något vatten som kan frysa.
Tycker frågan verkar ovanligt korkad..

Ja motorn klarar sig, vill man vara extra "öm" mot maskinen så kan man köra igenom en glyckol blandning på höstern annars dränerar motorn sig själv. man kan oxå googla på hur man skall behandla sin ögonsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Riro och Pseudonym för era tips, jag kan nog fixa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min tidigare segelbåt råkade jag ut för att utombordsmotorn frös sönder. Under alla år före dess hade jag inte gjort något och det hände ingenting. Det aktuella året blev det tydligen stopp i avgaskanalen i riggen vilket gjorde att riggen frös sönder högst upp. Inga viktiga delar påverkades och efter att jag plastat fast den del som lossnat fungerade motorn igen.

Ytterligare några år senare åt saltvattnet upp motorn sedan en hjälpsam person målat både motorn och dess offeranod med samma bottenfärg som resten av båten, utan att jag upptäckte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom små motorer är behändiga att hantera, och dessutom stöldbegärliga tycker jag det kan vara en god idé att ta hem dem om de går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, ni som kör med glykolblandning, hur får ni den att stanna kvar i utombordaren?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, ni som kör med glykolblandning, hur får ni den att stanna kvar i utombordaren?

 

 

 

Kalle

Det viktiga är ju att få ut allt söt/saltvatten. Det kan man ju inte vara säker på bara för att det har slutat rinna ur motorn. Det kan ju finnas fickor där vatten finns kvar som kan frysa. Att då köra runt en blandning säkerställer ju att det iallafall finns glykol där istället. Dessutom så rostskyddar ju glykol på ytan om det så bara är en tunn hinna av glykol. Man pluggar ju inte igen motorn med glykol i om det nu var det du trodde?

Med en spann med en slang ansluten som sedan kopplas till en spolmuff och att man placerar spannen högt och med färdigblandat så kan motorn suga i sig detta. Att man har kört runt vanligt vatten innan är ju en självklarhet för att en ev, termostat ska ha hunnit att öppna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har aldrig (30 år) gjort annat än lyft båt med motorn på och låtit den va tills nästa år och då och då bytt olja o växelhuset.

Samma här, tiltar bara ned motorn så allt vatten rinner ur ordentligt. Brukar även tappa ur oljan i växelhuset för att se att det inte har läckt in något vatten som kan frysa.
Tycker frågan verkar ovanligt korkad..

Ja motorn klarar sig, vill man vara extra "öm" mot maskinen så kan man köra igenom en glyckol blandning på höstern annars dränerar motorn sig själv. man kan oxå googla på hur man skall behandla sin ögonsten.

hur ska en fråga vara för att inte vara ovanligt korkad?

jag tycker inte det finns egentligen ovanlig eller överhuvudtaget korkade frågor, det är ju fritt att svara...

och ja! Utombordare tål minusgrader, nej du behöver inte göra annat än låta vattnet rinna ur motorn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

 

 

 

 

Jag har aldrig (30 år) gjort annat än lyft båt med motorn på och låtit den va tills nästa år och då och då bytt olja o växelhuset.

Samma här, tiltar bara ned motorn så allt vatten rinner ur ordentligt. Brukar även tappa ur oljan i växelhuset för att se att det inte har läckt in något vatten som kan frysa.
Tycker frågan verkar ovanligt korkad..
Ja motorn klarar sig, vill man vara extra "öm" mot maskinen så kan man köra igenom en glyckol blandning på höstern annars dränerar motorn sig själv. man kan oxå googla på hur man skall behandla sin ögonsten.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, ni som kör med glykolblandning, hur får ni den att stanna kvar i utombordaren?

 

 

 

Ytterligare en "smart" fråga! Jo herr pentax den rinner ut ihop med det ev outspädda saltvattnet från säsongens körningar!.....

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant, ni som kör med glykolblandning, hur får ni den att stanna kvar i utombordaren?

 

 

 

Ytterligare en "smart" fråga! Jo herr pentax den rinner ut ihop med det ev outspädda saltvattnet från säsongens körningar!.....

Kalle

 

 

 

Och vad är då nyttan?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Intressant, ni som kör med glykolblandning, hur får ni den att stanna kvar i utombordaren?

 

 

 

Ytterligare en "smart" fråga! Jo herr pentax den rinner ut ihop med det ev outspädda saltvattnet från säsongens körningar!.....

Kalle

 

Och vad är då nyttan?

 

 

Kalle

Ännu en "smart" fråga eller ett uppviglande?

Meningen är att elemenera frysningsrisken från ev vattenfickor i kylsystemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är konstruerade så att allt vatten rinner ut när den tas upp ur vattnet. Utombordare används även i andra delar av världen där det blir kallt ju...

Däremot är det ingen dum idé att åtminstone köra motorn i sötvatten en god stund för att skölja ur eventuella saltrester. Glykolblandning är kanske en aning överkurs men det skadar inte.

Och byt oljan i växelhuset på på hösten, finns det vatten i oljan kan växelhuset spricka. Är oljan gräddfärgad har man hela vintern på sig att byta packningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har blivit informerad om så skall iallafall vissa "moderna" fyrtaktare som har motorblock som egentligen framtagits för andra endamål t.ex. som bil motor köras igenom med glykol innan vinterförvaring.

En Yamaha 115hkr som vi hade på jobbet hade en speciell slangkoppling på sidan där spolvattnet skulle kollas.

Detta pga att blocket hade fickor där vattnet kunde stanna och leda till frostsprängning.

 

Bara för information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har blivit informerad om så skall iallafall vissa "moderna" fyrtaktare som har motorblock som egentligen framtagits för andra endamål t.ex. som bil motor köras igenom med glykol innan vinterförvaring.

En Yamaha 115hkr som vi hade på jobbet hade en speciell slangkoppling på sidan där spolvattnet skulle kollas.

Detta pga att blocket hade fickor där vattnet kunde stanna och leda till frostsprängning.

 

 

Tack för info, sen som redan framkommit så är det oxå pga vissa service intervaller det kan vara bra att kolla upp motorn(oljor,filter,mm) att motorn skulle "frysa"sönder är i det närmaste en försumbar risk.......

Bara för information.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...