Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thomas-1

Bästa båtmultimeter, köpråd?

Rekommendera Poster

@Uaedav: Bra kravspec. :-)

Hittade en teknisk pdf-spec för min egen multimeter, tänkte att den kan få vara ett exempel enl bilden.
Haha, fastnade redan på första raden vid läsningen - "display: 3 3/4 digits (4000 counts)".
Hittade en förklaring HÄR.

Tror annars den klarar de flesta önskemålen hittills i tråden?
"Sampling Rate: 3 times/s", mer bör man väl inte ha om man skall hinna se siffrorna också?
Har också "Low Battery Indication" som jag funderade på tidigare efter Thallathas skräckexempel i inlägg #2.
"Auto Power Off" på 15 minuter.
"Hold" har jag aldrig använt, fryser väl bara ett värde exakt i ögonblicket då man trycker på knappen?
"Continuity Test", pipsignal för okej ledning. (49 ohm är ju i.o.f.s. ingen vidare ledare men men.)
"Capacitance" har jag använt två gånger i båten, se trådhuvudet.
"Frequency" aldrig. Förslag på nåt i båtar där den kan användas? Förutom inne i radioapparater eller liknande. Motorvarvräknare skulle nog funka efter en hel del bök. (Tål t.ex. bara 5 volt vid högre frekvens, visserligen inget större problem att anpassa med ett par motstånd.)
"Temperature" har jag nog bara testat på skoj. Avgaslimpa eller propelleraxel-genomföring kan kanske vara intressanta att mäta på. (Genomföringen kan bli het om det kommit in luft så litet övervakning strax efter sjösättning är väl inte fel.)

I övrigt mjukt gummi-hölje (det gula), riktiga banankontakts-anslutningar, ej knappcells-batteri.
Tyvärr minns jag varken prislapp eller inköpsställe, tror att det var hyfsat överkomligt. Kanske nånstans 250-350 kronor inkl tempgivaren för 20 år sen eller så. Inget dåligt köp i så fall?
Ps. Har kollat litet mer efter gratis "virtuella multimeter-övningar" men det skojigaste var nog bara dessa.

post-86835-0-08667400-1453643209_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätning av batteribankers laddningstillstånd...
Kan vara intressant men kräver "kalibrering" som bl.a. Seawolf (#21) var inne på. Går inte att kalibrera på riktigt men man kan som sagt skriva upp felvisningen runt 12,5V. Ofta har man speciella fasta voltmetrar på sin elpanel som är noga kalibrerade för ändamålet, men en multimeter kan duga. (Exemplets FE-2053 väljer närmast högre mätområde automatiskt, d.v.s. här området 0-40V för bara om spänningen är lägre än 4V kan ett mindre väljas.)
Man testmäter alltså på en exakt känd spänningskälla runt 12,5V men har man ingen sådan kan batteriet själv få duga.
Gör så här...
Mät vilospänningen* på ett fulladdad och hyfsat ny batteribank i ca 20 graders värme. Avläses t.ex. 12,4V fast man vet att rätta värdet enligt tabellen är 12,72 så kan man anteckna typ "öka 0,32V"
. Mätfelet kan ses som konstant för enskilda instrument, siffran +/- 0,8% är bara tillverkarens allmänna löfte gällande alla multimetrar av detta slag.
Tabellen lånad här.
post-86835-0-79975300-1453807253_thumb.jpg
*) Med vilospänning menas flera timmar efter laddning eller urladdning, ev solpaneler får kanske täckas över eller nåt.
Hojta gärna om ni ser nåt fel. Vad betyder t.ex. "4D", förmodligen "Four Digits" men vad har det med saken att göra? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*) Med vilospänning menas flera timmar efter laddning eller urladdning, ev solpaneler får kanske täckas över eller nåt.

Hojta gärna om ni ser nåt fel. Vad betyder t.ex. "4D", förmodligen "Four Digits" men vad har det med saken att göra? Någon som vet?

4D betyder antagligen +/- 4 enheter i sista siffran, om man läser 1,000 så är det digitala felet +/- 0,004. Till detta kommer det linjöra felet (beror på noggranheten i spänningsdelarnas resistanser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

*) Med vilospänning menas flera timmar efter laddning eller urladdning, ev solpaneler får kanske täckas över eller nåt.

Hojta gärna om ni ser nåt fel. Vad betyder t.ex. "4D", förmodligen "Four Digits" men vad har det med saken att göra? Någon som vet?

4D betyder antagligen +/- 4 enheter i sista siffran, om man läser 1,000 så är det digitala felet +/- 0,004. Till detta kommer det linjöra felet (beror på noggranheten i spänningsdelarnas resistanser

 

 

Precis, och procentfelet beror på det utlästa värdet. Enklaste exemplet är väl om man mäter noll volt, då blir procentfelet noll men fortfarande kan det i displayen stå upp till 0,004 Volt plus eller minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack! :-)
Gjorde en grov räknemiss i min bild ovan, procenten gäller avläst värde och inte mätområdets toppvärde. Har gjort en rättning i bilden nu men utelämnat detta med "4D", inlägget står sig nog bra ändå för "kalibreringen" förbättrar väl mätnoggranheten ganska rejält.
Hittade f.ö. en bra sajt HÄR, där även detta med LCD-displayens fryskänslighet tas upp. Möjligen litet begränsande för vinterseglare, heller inte bra att glömma multimetern i båten - åtminstone inte om man bor i Norrland.
FE-2050:n har ganska klent inbyggt shuntmotstånd för 10A-området, tål 10A i bara 15 sekunder innan det måste få svalna. Ingen säkring alls på den anslutningen heller!
Undrar vad som händer om man råkar koppla det direkt på batteriets poler. Kortslutning så klart, kanske 1000 A i något ögonblick innan motståndet exploderar? Troligen ingen brand ändå för kontakten avbryts så snabbt? Nå, tror jag ska försöka undvika detta oavsett. :-)
post-86835-0-52924100-1453893052_thumb.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack! :-)

Gjorde en grov räknemiss i min bild ovan, procenten gäller avläst värde och inte mätområdets toppvärde. Har gjort en rättning i bilden nu men utelämnat detta med "4D", inlägget står sig nog bra ändå för "kalibreringen" förbättrar väl mätnoggranheten ganska rejält.

Hittade f.ö. en bra sajt HÄR, där även detta med LCD-displayens fryskänslighet tas upp. Möjligen litet begränsande för vinterseglare, heller inte bra att glömma multimetern i båten - åtminstone inte om man bor i Norrland.

FE-2050:n har ganska klent inbyggt shuntmotstånd för 10A-området, tål 10A i bara 15 sekunder innan det måste få svalna. Ingen säkring alls på den anslutningen heller!

Undrar vad som händer om man råkar koppla det direkt på batteriets poler. Kortslutning så klart, kanske 1000 A i något ögonblick innan motståndet exploderar? Troligen ingen brand ändå för kontakten avbryts så snabbt? Nå, tror jag ska försöka undvika detta oavsett. :-)

attachicon.gifbildtext.rättad.jpg

 

 

 

Det är inte helt klart i specen vad 0,8% avser. Det kan tolkas som +/- 0,8 % av aktuellt mätvärde (dvs enbart ett linjaritetsfel)  eller som 0,8% av fullt utslag (vilket inkuderar offet, olinjäriteter, temperaturberoenden osv). Om man mäter 100 V på 600 V området så blir felet med första tolkaningen +/- 0,8 V, med den andra tolkningen så +/- 4,8 V. (0,8 % av 600 V). Mycket av detta kan reduceras genom att man kalibrerar sitt instrument

 

Bra att du uppmärksammar detta med mättiden för att shunten ska klara sig. Av den anledningen är detta med knappnålsmetoden, se tidigare, ett sätt att mäta stora strömmar även under lång tid. Det går bra så länge man arbetar med låg spänning, säg 12 - 24 V. I 230/400 V system ska man använda strömtång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa båtmultimetern är: Den som fungerar, är med och som man har kunskap nog att använda :D 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om osäkrade 10A områden så var det vanligt förr, gamla multimetrar från 80-talet hade ofta ingen säkring på 10A området, även Fluke har syndat med detta. Även nytillverkade multimetrar i lågprisklass saknar ibland säkring.

 

Shunten är i regel så grov att den inte är det första som ger sig, i olyckliga fall där multimetern levereras med klena testsladdar så kommer testsladdarna att bli glödgade med risk för obehagliga konsekvenser för den som håller i dom, i bästa fall brinner en bana på kretskortet av. En lösning på problemet kan vara att sätta en säkringshållare på ena testsladden, fast det bästa är att köpa en något bättre multimeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, detta med el-säkerheten är nog ofta det sista man tänker på - ibland rent bokstavligen.
[Forumtråden är i.o.f.s. inriktad på båt-multimeter så en lite lägre säkerhetsklassning kan väl accepteras. (Mestadels tolv- eller tjugofyra volt, ibland till äventyrs mätning i nån 380/400 volts kontakt typ "brygg-handske". Strömstyrkan kan naturligtvis skena iväg vid 12/24-volt, stor respekt för båtens batteri anbefalles alltså. Ha t.ex. aldrig guld/metall-ring på fingret vid sådana mätningar, kan kortsluta och bli glödande i ett nafs. Hmm...även "smidas" fast så att fingret måste offras för att komma loss då fingerfläsket börjar osa bränt?]

Finns som vanligt en hel del info på tuben, exempelvis den HÄR halvtimmeslånga genomgången.
[säkerhetsklassning (även mätkablars) gås igenom litet flyktigt, liksom mätnoggrannhet. Får erkänna att jag blev impad av hur precist även lågprisarna (El Cheapo Multimeter) fixar den saken. Litet intressant är också testet när alla multimetrar försöker uppdatera sig vid nya spänningsnivåer, detta går ju inte ögonblickligen.]

Ps @RickardE m.fl: Börjar ni bli otåliga igen? Dina slutsatser i inlägg #37 har nog de flesta som följer tråden redan snappat? Snälla, prata inte sönder tråden med självklarheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...