Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thomas-1

Bästa båtmultimeter, köpråd?

Rekommendera Poster

Tänker mig alltså denna forumtråd som en liten guide för båtägare utan närmare elkunskap, och just inför första instrument-inköpet.
[Just i båtsammanhang kan det finnas speciella egenskaper hos en "standard multimeter" som sammanfaller extra väl med de vanligaste mätningarna ombord? Haha, säger som Sverker Olofsson i numera saligt avsomnade teve-programmet "plus"... vad skall man tänka på?]
Vilka egenskaper hos multimetern bör man hålla litet extra utkik efter, kanske bör man satsa redan ifrån början på ett litet dyrare? Eller tvärtom ett billigt superenkelt där "alla krångliga finesser" barmhärtigt utelämnats, att ratta avancerade instrument helt korrekt blir nog ofrånkomligt svårare när allt kommer omkring. Typ... bättre ett snabbt besked än inget alls, enkelhet kan vara bäst för icke-elnördar.

Nå, så här tänker jag i nuläget (är el/båtnörd, erkänner alltså denna min "perversion" direkt :-)...
1. Välj gärna en multimeter med inbyggd tångampere-meter redan ifrån början.

[sådana kostar en slant extra, från 400 spänn o uppåt, men tångampere-metrar funkar numera riktigt bra och kan mäta stora strömstyrkor "berörings-fritt" i tången. Exempelvis en startmotors många hundra ampere är inga problem, "vanliga multimetrar" klarar oftast bara 10 ampere och då i ett särskilt mätsladds-uttag.)]

2. Speciell noggranhet i mätområdet likspänning runt 12 volt skadar inte. Är ju "vilospänningen" efter timtal av bortkopplat batteri som i sina "decimaler" kan ange laddnings-tillståndet.

[Förr användes syra-densitetsmätare för samma uppgift. Numera går oftast inte battericeller att öppna för sådana åldriga densitetsmätare. Detta med exakt "vilospänning" desto viktigare numera.
Men, och ett viktigt men, en viss multimeters felvisning är nog "konstant", har man en skitbillig multimeter som tidigare visat exempelvis löjliga 14 volt vilospänning när man nyss laddat batteriet - och låtit det vila några timmar - så kan man nog ändå tryggt felkompensera, alltså skriva upp nånstans att felvisningen är "+1,2 volt". (Själv har jag ett flertal multimetrar, alla visar olika decimaler och diffar uppåt en halv volt vid sådan mätning.) Bra alltså att kolla, skriva upp, felvisningen hos sin multimeter redan ifrån början då batteriet är nytt och laddas första gången?]


3. Kapacitans-mätning. (Ingen viktig mätegenskap men men.)
[Har själv fått koll på tändsystemets kondensator-värde (överraskande stort ca 200 nF) vid något tillfälle, även kunnat avgöra att ett sladdbrott i mastens lanterna låg alldeles intill mastfoten.
(Har dubbeltrådiga sladdar i masten, dess ledare ligger alltså med fixt avstånd inbördes. Varje meter sladd ger då samma tillskott av kapacitans, mitt mätvärde "nästan noll" bevisade därför att kabelbrottet låg helt nära mastfoten. Slapp demontera masten, skarvade bara i en ny kort sladd.)]


Nå, finns nog många aspekter i ämnet båt och den optimala multimetern. Hur tänker du själv kring detta? Har du nåt köpvärt tips? :)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul och se hur du lyckas krångla till den här frågan. Själv har jag den billigaste multimetern från biltema.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte krångla till livet för mycket.

 

Har en - egentligen två - tångamperemetrar från BILTEMA. (hittade inte den ena under lång tids letande - till slut köpte jag ytterligare en, den billiga som kostar ca 400 kr. Nåt halvår senare hittade jag den andra, den som kostar runt 600 kr)

 

De duger gott för mig med de mätningar jag gör i båten.

 

Under mitt yrkesverksamma liv hade jag, under ett antal år, hand om och använde dagligen ett stort antal avancerade mätinstrument. Den dyraste och mest avancerade dataloggern kostade runt 100 000 kr.

 

Dom allra flesta - inklusive mig - behöver inte så sofistikerade mätinstrument.

 

Det viktiga är inte att man mäter och får ett siffervärde. Det viktiga är att veta vad man mäter förstå vad siffervärdet betyder.

 

Sen är det ju viktigt att mätinstrumentet mäter någorlunda rätt. Mäter man på 12 Volt är det ju viktigt att man får rätt värde.

 

Var och hjälpte en kompis och mätte med hans instrument, som visade relativt hög spänning och jag frågade honom om han hade batteriladdaren på. Nej det hade han inte. Gick och hämtade mitt eget instrument. Det visade sig att batteriet var i stort sett tomt - spänningen låg under 12 volt. Hans instrument visade nästan 3 volt för mycket

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är istället att referensmäta (kalibrera) instrumentet, så man vet att det mäter rätt.

 

För trots allt så är det ju oftast bara en fråga om man har spänning eller ej, samt att den är i närheten av rätt. Tångampermeter är ett bra verktyg, men där ser jag förr behovet av att mäta låga strömmar än höga. Detta för att veta vilken tomgångström som åtgår i båten hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med vad Thallatha säger.

 

Beträffande när en multimeter visar ett högre värde än den egentliga så brukar det vara batteriet i multimetern som är dålig.

 

Jag använder mig av nedan:

 

https://www.elfa.se/sv/stroemtang-300-aac-300-adc-trms-appa-appa30r/p/17643216?q=*&filter_Category3=Multimetrar+och+str%C3%B6mt%C3%A4nger&filter_Category5=T%C3%A5ngmultimetrar&filter_Category4=Str%C3%B6mt%C3%A4nger&filter_Buyable=1&page=30&origPageSize=50&simi=99.5

 

Kurt Vilén

Stockholms Marine El

www.batelektriker.se

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med vad Thallatha säger.

 

Beträffande när en multimeter visar ett högre värde än den egentliga så brukar det vara batteriet i multimetern som är dålig.

 

Jag använder mig av nedan:

 

https://www.elfa.se/sv/stroemtang-300-aac-300-adc-trms-appa-appa30r/p/17643216?q=*&filter_Category3=Multimetrar+och+str%C3%B6mt%C3%A4nger&filter_Category5=T%C3%A5ngmultimetrar&filter_Category4=Str%C3%B6mt%C3%A4nger&filter_Buyable=1&page=30&origPageSize=50&simi=99.5

 

Kurt Vilén

Stockholms Marine El

www.batelektriker.se

 

Använder en multimeter från Classe. Den har en massa små finesser som är användbara som frekvensmätning (mäta t ex motorvartal), minne - man kan ansluta mätpinnarna och läsa av senare. Bra om det är trångt. Vidare kan man ansluta den till en dator för att använda den som logger för att följa t ex laddningsförlopp. För stora strömmar har jag en särskild strömtång som ansluts till multimetern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med vad Thallatha säger.

 

Beträffande när en multimeter visar ett högre värde än den egentliga så brukar det vara batteriet i multimetern som är dålig.

 

Jag använder mig av nedan:

 

https://www.elfa.se/sv/stroemtang-300-aac-300-adc-trms-appa-appa30r/p/17643216?q=*&filter_Category3=Multimetrar+och+str%C3%B6mt%C3%A4nger&filter_Category5=T%C3%A5ngmultimetrar&filter_Category4=Str%C3%B6mt%C3%A4nger&filter_Buyable=1&page=30&origPageSize=50&simi=99.5

 

Kurt Vilén

Stockholms Marine El

www.batelektriker.se

 

Min erfarenhet är att har man analoga  instrument så an används batteriet bara vid OHM mätning.

Som jag antar är vanligt vid billiga instrument.

 

 

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som servicetekniker inom fastighetsautomation. Multimetern är ett av mina mest använda redskap. I servicebilen ligger en rätt dyr Fluke med extra det mesta, den blir i praktiken framplockad ett par gånger om året.

I en ficka i verktygsbältet hänger trotjänaren, en liten Amprobe PM51A. Den använder jag dagligen och den fyller mina behov av mätande till 99,999%. Den har flera fördelar som gör den till en idiotsäker och lättanvänd mätare, den är liten, den har det mesta när det gäller olika mätningar, utom strömmätning, mer om strömmätning senare...

Den har dessutom fördelen att ha automatiskt val av mätområde, när man ansluter mätproberna växlar den automatiskt mellan ac, dc och resistansmätning. Man kan också välja vad man vill mäta manuellt.  Vill man mäta frekvens eller kapacitans trycker man fram det med den enda knappen. Att den automatiskt väljer mellan lik- och växelström måste ju vara en fördel även för en ovan användare. Jag har modifierat den genom att limma en liten magnet på baksidan, då hålls den på plats medan man håller i allt möjligt annat...

 

Vill man som amatör mäta ström är en tångamperemätare det klart bästa valet. Då behöver man inte veta hur man kopplar en amperemätare i serie med kretsen man mäter, något jag av erfarenhet vet att ovana har svårt med. Se bara till att få en som mäter likström, framför allt de billigaste modellerna mäter bara växelström och det har man ju ingen större nytta av i ett båtelsystem.

Det finns mängder av billiga universalmätare som har områden för strömmätning. En av nackdelarna är att de oftast begränsar sig till max 10A, det är rätt lite i ett 12V-system och även om det inte "borde gå mer än 10A här" så har de här mätarna egenskapen att släppa ut röken när det går mer ström än så. Och elektriska apparater fungerar ju med rök, slipper röken ut fungerar de inte längre...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppskattar funktionen med ett "pip-läge" när man mäter för att se om saker har kontakt, tex om en kabel är hel eller om en brytare är stängd eller öppen. Praktiskt att inte behöva titta på instrumentet för att avgöra detta då man ju ofta ligger och kryper utan riktigt bra utrymme att titta.

Detta har iofs de flesta billiga mätare men kanske har någon glömt denna praktiska funktion?

Jag brukar också ha några kablar liggande i min el-låda med krokodilklämmor så man kan förlänga avståndet man mäter på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sysslar mycket med bilel, och har ju byggt ett och annat elsystem till båtar också.

Jag har själv inga dyra instrument, jag köpte för några år sedan en tångamperemeter från Clas i sjön.

http://www.clasohlson.com/se/Tångamperemeter-UT203/36-4718

Detta är efterföljaren till den modellen jag har, kostar 499kr.

Detta är ju en multimeter med "tång" den mäter de enklaste grejerna, växel- och likström, spänning och motstånd, har även en pip-funktion, i övrigt inget extra.

Tången använder jag även för att hänga upp instrumenetet, men det är nog inte meningen...

 

Som tidigare redan sagts, så nåste man ju veta vad det är man mäter, och om det är relevant.

En del instrument har ju en massa extrafunktioner, som diodmätning, transitortestare, kondensatorkapacitans etc, andra mäter ljud, ljus och temperatur med speciella givare, men sådant kanske du inte behöver...

 

Jag skrev i en anna tråd, att köp inget instrument som är billigare än 99kr... men omkring 200-500kr finns det en del bra instrument från Cales, Jula eller Biltema att välja på.

 

En testlampa, eller en probe är ju inte fel heller, en probe som med två lysdioder visar om det är + eller - i tråden, alltså om det finns spänning i den, är nog den jag använder mest vid felsökning. Om båda lysdiderna lyser eller fladdrar har man växelspänning...

 

Sedan det där med mätkablar, dom skall vara lagom långa, inte för långa och inte för korta, mist 100 cm, tycker jag, och jag vill gärna ha nån form av krokodilklämma i ändan, iallafall på minussidan. Mätkablarna skall sedan vara väligt mångtrådiga och därmed mjuka.

 

Sedan är det bra om instrumentet drivs av vanliga standardbatterier, typ AA eller AAA. Jag har ett med större knappceller i, värdelöst då de är svåra att få tag i. Det är annars vanligt att det är 9v "brandvarnarbatterier" i och sådana har man ju sällan i reserv ombord.

 

Gammaldags analoga vridspoleinstrument fungerar utan egna batterier, ialafall att mäta ström och spänning med, men motståndsmätningen kräver litet ström från internt batteri....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, vad tokigt det blir när man skriver på läsplatta som har inbyggt felstavningsprogram.

Inte går det att lägga in bilder från plattan heller.

 

9069974913054.jpg

 

 

9004632866846.jpg

Den övre är tångamperemetern, 499kr från Claes. Jag har en nästan likadan, enkel att handha, suveränt att kunna mäta ström utan att behöva koppla loss kabeln man mäter på. 

 

Jula har en snarlik, men den mäter inte likström, bara växelström, och är då i båt eller bil totalt värdelös, duger väl hemma att mäta "hushålls-el" med.

Men var uppmärksam på det, alla billigare tångampermetrar mäter inte både lik- och växelström, oftast bara en av dessa.

 

Den undre modellen är också från "Claes i sjön" kostar 299kr, även den enkel att handha, jag har en föregångare till den hemma också. Min är blå.. Den har ett mjukt skyddande hölje, tål fall ned i betonggolv bra.

Men har då diodtest och mäter även temp, Men det som är bra är att skalan är belyst och den har automatisk avstängning, det sparar batteri!

Det finns en dyrare variant också för 599kr.

 

9018152517662.jpg

http://www.clasohlson.com/se/b/El/Mätinstrument/Multimeter

En sådan här har jag INTE och har INTE testat.

Men subjektivt ser ju detta instrument trevligt ut.

Lättanvänt för den som inte har så stor elkunskap och är ovan vid att mäta elektriska storheter.

Vad jag kallar "halvautomatik" man väljer vilken storhet man vill mäta, ström, spänning eller motstånd, sedan väljer instrumentet själv mätområde.

199kr.

Nackdelar, knappceller, lithiumbatteri, och fast monterade mätsladdar, man måste skruva isär instrumentet och löda i nya kablar om dom går sönder.

 

http://www.clasohlson.com/se/b/El/Mätinstrument/Multimeter

Här finns Claes mätinstrument.

 

Nej jag har inga aktier i Claes Olsson AB.

 

Kolla även Kjell & Co!

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar

 

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut203-tangmultimeter-p48275

(Länk istället, då Kjell inte har JPG-bilder på sin hemsida)

Denna mäter både växel- och likström, det finns en billigare variant som bara mäter växelström.

499kr hos Kjell, och jag har inte provat denna heller. Men den ser ju "himla käck ut" som en annan "Olsson" skulle sagt, - salige "Kurt" och inte Claes, eller Kjell...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det normalt inte behövs några dyra instrument i båten, Biltema mm som jag har i båten mäter förvånansvärt korrekt i 12V området med en decimal jämfört med mitt 'facit' en bra Fluke som jag aldrig har i båten.

 

Men om jag skulle köpa nytt så är det en sak som jag stör mig på de billiga; de har korta och dåliga kablar till mätproberna. Ofta är de inte heller löstagbara. I en båt är det ofta långt till nån jord och det man mäter på. Då är det irriterande när kablarna inte räcker. Lite styva och knepiga är de med jämfört med bättre kabel. Här märks skillnaden på kvalitetsinstrument mest tycker jag när det gäller båtel.

 

Kan vara värt att överväga vid inköp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden kunde man ju köpa mätkabel, 1mm2 röd och svart, på metervara, förvisso rätt så dyr.

Vill minnas att Claes hade sådan kabel. Eller om det var på Elfa, som på den tiden hade en fysisk butik... suck, tänk när man kunde inhandla 2st 2N3055:or, en 555:a några 1/4watts motstånd med olika värden över disk i en riktig elektronikaffär, vi hade väl minst tre stycken i Göteborgsområdet, varvid en även sålde militärt surplus. "Kapten Stofil" klagar över att man inte kan köpa riktigt "svenskt kaffe" på ett kafé, bara en massa varianter på kaffe med varm mjölk med olika utländska namn, och det är väl samma typ av klagan...

 

Jula har i alla fall ett par isolerade krokodilklämmor, en röd och en svart, att löda på sina mätkablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter ovan. :)
Det där med att multimeterns batteri kan vara slut och helt lömskt orsaka felaktiga mätvärden hade jag ingen koll på. Man kan nog märka att LED-displyens siffror blir litet gråbleka när batteriet är rejält urladdat men jag har alltid förutsatt att mätnoggranheten inte påverkas utan att man dessförinnan tydligt varnats.

Vid köp av multimeter kan det tydligen vara intressant att ta reda på hur man avgör när batteribyte måste ske. Bäst vore naturligtvis ifall instrumentet själv varnar utan att man behöver göra några särskilda åthävor. Vet inte hur mina egna instrument uppför sig vid dåligt batteri, tydligen dags att plocka fram manualerna.

[Hittade i Georges länk en "minimultimeter" för 120 spänn som faktiskt har inbyggd "batteritestare".  Billigt instrument, finns kanske mer köpvärda i den prisklassen. Det som intresserade mig var bara detta med batteritestaren. Kommer upp en symbol på displayen när batteribyte behövs (pdf-manualen sid 30). Kanske finns detta på många multimetrar men men?]

Hittade även en lättläst mini-kurs för nybörjare hur man använder multimeter, kan ju få platsa i denna tråd.   
[@ Tompelompe inlägg #2: Hehe, försöker skärpa mig och inte krångla till det. Hoppas jag lyckats hittills?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att instrumentet slocknar när spänningen är så låg att felmätning kan ske.

Hursomhelst så litar jag inte på instrumentet om displayen börjar bli svårläst.

Vill även minnas att displayen brukar blinka när det är något fel som exempelvis låg batterispänning.

Laddningsbara AA-batterier har jag använt nån gång, men dessa ger inte mer än 1,2 volt, mot vanliga torrbatteriers 1,5 v. Så det funkar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett så billigt instrument så att du kan tänka dig att tappa det i sjön eller ner i ev. olja  / vatten runt motorn.

 

I övrigt håller jag med om det övriga skrivare skrivit.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är ett bra råd att köpa dyr kvalitet. Då gråter man bara en gång ;-)

Nja, minst två gånger gråter man nog.

Först när man köper den och sedan när man tappat den i vattnet och inte har råd att köpa någon ny.

Kanske gråter man också när man kommer på att väldigt lite blir bättre av att köpa en dyr multimeter från Fluke.

 

För övrigt går tyvärr inte kvalitet och pris alltid hand i hand, men ok, för multimetrar stämmer det nog ganska väl.

Man kan köpa väldigt många 100-kronors multimetrar och extra långa och smidiga kablar för priset av en Fluke-multimeter.

 

Dessvärre behöver man nästan aldrig den mätnoggrannhet som en dyrare multimeter erbjuder, men en tår kanske fälls när det inte går att logga eller spara mätvärden.

 

Mätnoggrannheten beror på så mycket annat än själva mätinstrumentet, kolla här. Ganska intressant läsning för den oinvigde. Att mäta är att veta, men det gäller att göra rätt även om man har en dyr multimeter.

 

Just nu har jag en 100-kronors multimeter på båten och den funkar hur bra som helst för det jag behöver mäta och kolla på båten. Jag skulle nog gråta om jag tappade den i vattnet, men mest för att jag inte kan slutföra det jag håller på med för tillfället.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Biltema multimeter 15-133 kostade bara 79kr för några år sedan då den var ny i sortimentet, den duger utmärkt i båten tänkte jag för man gör ju sällan några precisionsmätningar där, tyvärr började den tappa segment i displayen i somras  trots att jag varit ganska försiktig med den och inte förvarat den i båten över vintern.

 

Istället köpte jag Biltema 17-238 (DMM 1000) för 599kr den har tyvärr gått upp i pris sedan jag köpte den till 699kr det är väl dollarkursen som ställer till det.

 

Innan jag köpte den så kollade jag lite på nätet för den såg lite bekant ut och vad jag kommit fram till är att denna multimeter är väldigt vanlig, den säljs under en massa namn bland annat:

 

Extech EX505 (Conrad)

PeakTech 3355 (Elfa)

CEM DT-9917 (ebay)

 

CEM är tillverkaren som märker om den till den som vill sälja under eget namn, värt att notera är att Extech tar bäst betalt, jag tog isär min och det står faktiskt EX505 på kretskortet kanske tog dom fram modellen till Extech men sålde den till fler kunder med andra färger på höljet. Företaget bakom CEM heter Shenzhen Everbest Machinery Industry Co Ltd, vilket är väldigt förtroendeingivande då man får reda på att dom är bäst och det kommer aldrig att ändras :lol: 

 

Multimetern känns hygglig att använda, inte märkvärdig på  något sätt den liknar de flesta andra multimetrar men några saker kan man säga.

 

Den har bakgrundsbelysning av displayen vilket är praktiskt då man i båten ofta hamnar i ett mörkt hörn när man skall mäta, dessutom verkar belysningen inte gå på timer som på många andra multimetrar utan den är på tills man stänger av den, jag har inte testat jättelänge men den stänger inte av sig på 5 minuter i alla fall. Den är enligt bruksanvisningen vattentät enligt IP67 och när man tar isär den sitter det tätningar överallt så det kan vara sant, tätare än en vanlig multimeter i alla fall. Plasthöljet verkar stabilt och tål nog mer än kretskortet inuti. Omkopplaren är relativt trög att vrida ingen Fluke 87 känsla. De medföljande mätprobarna är hyggliga.

 

Lite jämförande mätningar med min Keithley bänkmultimeter indikerar att den är väl justerad från fabrik, den mäter väldigt mycket bättre än specen, detta är ju fallet med många billiga multimetrar, det återstår att se hur stabil den är i längden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båten är det extra viktigt att multimetern har Auto-avstängning. Det är så lätt att man glömmer att stänga av en multimeter, och ute med båten har man inte alltid reservbatterier med sig. 

Den därefter viktigaste egenskapen är att man har koll på felvisningen vid 12.5 VDC. Det är runt den spänningen man är intresserad. Visningen skall alltså vara typ 12.50 VDC, sen kan man skriva nånstans på multimetern hur många hundradelar man skall dra bort eller lägga till avläsningen för att få det sanna mätvärdet.

Först i tredje hand efter V-A-Ohm kommer tångamperemätning osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dessvärre behöver man nästan aldrig den mätnoggrannhet som en dyrare multimeter erbjuder, men en tår kanske fälls när det inte går att logga eller spara mätvärden.

 

Mätnoggrannheten beror på så mycket annat än själva mätinstrumentet, kolla här. Ganska intressant läsning för den oinvigde. Att mäta är att veta, men det gäller att göra rätt även om man har en dyr multimeter.

 

Just nu har jag en 100-kronors multimeter på båten och den funkar hur bra som helst för det jag behöver mäta och kolla på båten. Jag skulle nog gråta om jag tappade den i vattnet, men mest för att jag inte kan slutföra det jag håller på med för tillfället.

 

Mackey

 

 

Instämmer. I de flesta fall är det bara frågan om spänning eller inte spänning. En vanlig glödlampa med rätt spänning och två trådar med tespinnar är ett bra hjälpmedel för de flesta fall. Om man vill testa polariteten så ersätts lampan med en lysdiod (och seriemotstånd om det inte är inkluderat). Börja med att testa lysdiodens polaritet med ett batteri. Har själv testpinnar med inbyggda dioder som visar (grovt) spänning och polaritet.

 

Om man ska testa dioder så är en Ohm(resistans)-metern tillräcklig. Man vill bara veta om dioden är hel eller inte.

 

Strömmätning ska man vara försiktig med om man inte har en strömtång. Ett alternativ till strömtång för mätning av t ex ström till startmotorn är två knappnålar som sticks in i isoleringen på ena (+)kabeln med ett visst avstånd från varandra (det finns tabeller för detta någonstans - annars är det enkelt att räkna). Man mäter sedan spänningen mellan knappnålarna, dvs man använder kabeln som shuntmotstånd.

 

Ett av få tillfällen där man vill ha noggrannhet och upplösning är testning av ett batteris laddningsstatus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att det för multimeter gäller samma regel som för alla verktyg om bord:
Köp ingen dyrare än du har råd att tappa den i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multimetrar förr och nu, bildgooglade "vintage multimeters" och harrejösses vad bilder. :)
Här t.ex. en 27-sidig forumtråd "visa mig din multimeter".

Själv kan jag inte låta bli att "analysera" hur instrumentet funkar/används när jag ser sådana bilder. Förmodligen yrkesskada.
Än har jag inte hittat någon multimeter som väcker speciella minnen, men kanske någon annan hittar sitt gamla älskade hatobjekt bland alla bilder?
För "icke-elnördar" kanske alla bilderna framstår som totalt obegripliga? Både avseende enskilda instruments funktion/användning, och om möjligt förefaller kanske detta med intresset för "gamla mätare" som rent perverst? (Lästvång råder som vanligt inte, särskilt inte något tvång att påpeka typ "intresseklubben antecknar".)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multimetrar förr och nu, bildgooglade "vintage multimeters" och harrejösses vad bilder. :)

Här t.ex. en 27-sidig forumtråd "visa mig din multimeter".

 

 

Rolig länk. Vilka minnen länken väcker. Den engelska AVO-metern där visaren  med attityd av engelsk överklass värdigt rörde sig till sitt slutvärde och om man gjorde fel så sa det "plopp" när automatsäkringen åkte upp. Flukes första handdigitala instrument som man kunde använda som studsboll. Saknar dock instrument från Unigor och Gossen i exposén

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Uaedav: Någon av dessa modeller...  Unigor och Gossen?
AVO7-400 här verkar vagt bekant, kanske från grundskolans fysiksal i början av 70-talet? Haha, säkert helt bra med automatsäkring i sådan miljö. :-)

Själv hämtade jag ner mitt gamla SEC m350 från kall-vinden här om dan, behövde ohmmäta och hade ingen annan hemma. Haha, har nog legat där minst 20 år men t.o.m. batteriet behagade funka.
(Vad har man förresten rödmärkta uttaget "out (-)" till, strax under ohm adj? Verkar höra ihop med likaledes rödmärkta ACV. Minnet är bra men kort.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Uaedav: Någon av dessa modeller...  Unigor och Gossen?

AVO7-400 här verkar vagt bekant, kanske från grundskolans fysiksal i början av 70-talet? Haha, säkert helt bra med automatsäkring i sådan miljö. :-)

 

Själv hämtade jag ner mitt gamla SEC m350 från kall-vinden här om dan, behövde ohmmäta och hade ingen annan hemma. Haha, har nog legat där minst 20 år men t.o.m. batteriet behagade funka.

(Vad har man förresten rödmärkta uttaget "out (-)" till, strax under ohm adj? Verkar höra ihop med likaledes rödmärkta ACV. Minnet är bra men kort.)

 

Helt rätt med bilderna i länkarna. Har arebetat en del med dessa i forntiden.  AVO ansågs vara mycket tillförlitligt och noggrant men också dyrt. Det var stort som en mindra skolåda.

 

Mitt första instrument var ett billigt (japanskt) inköpt från Clas i Insjön. Det gick ett sorgligt öde till mötes: Inställt på 50 mikro amp området försökte jag mäta ca 300 V=. Visarnålen såg ut som ett Z efteråt men vridspole och lager hade klarat sig märkligt nog. Jag hade dessutom lyckats bränna några av shuntmotstånden för strömmätning. Men, det var nog inte bara jag som gjorde det klassiska felet - instrumentet inställt på fel område (för lågt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så bråttom Caribic, jag har en liten plan för tråden - tajmad o klar in i minsta detalj. Nåja... :-)
[som trådskapare kan jag "markera löst", det valda inlägget hamnar då automatiskt under trådhuvudet om jag fattat rätt. Tänker mig att försöka sy ihop påsen med ett sammanfattande inlägg av forumets synpunkter när alla bitar fallit på plats. Komplett med hänvisningar till olika bra inlägg "nedan" angående detaljer. Alltså bara om jag ids. Att föreslå vissa fabrikat o modeller - från tid till annan - blir snabbt inaktuellt, tror det är bättre att försöka klargöra typiska mätbehov i båtar. Ge exempel. Mätbehoven är som sagt sällan speciellt avancerade men om man nu skulle stå inför ett köpval, hur värderas olika egenskaper för ett snarlikt inköpspris allra bäst ...?]

Tror nostalgi-biten ovan blivit lagom lång och gett visst perspektiv för ovana läsare?
[Typ att det finns förvirrande många varianter och knappast är helt lätt ens för vana elektro-gubbar att omedelbart begripa multimetrars finesser, men också att multimetern alltid har följt givna mönster. T.ex. de två grundläggande anslutningarna "-com" respektive "ohm/volt/amp" för de två mätkablarna.]

Detta med ohms lag är alltid grunden och måste nog tyvärr nötas in skallbasen genom hundratals urtrista exempel för att man till slut nästan "instinktivt" kan ana när något inte stämmer. Övning ger färdighet sägs det ju? 

Men nu för tiden finns det väl "free virtual multimeter practice", man kan öva litet på nätet utan att riskera z-formade visarnålar eller annat elände. :)   

[Visserligen ganska tråkigt även det kan jag tycka, men dagens ungdom står ju ut med helt meningslösa datorspel där man pepprar varann med laser etc. (Bättre då att öva på nåt som man kan ha nytta av ute i verkligheten. Kan jag naivt tycka?) Själv tycker jag att övningsspel mest är irriterande för själva "knappologin" tar ofta alltför lång stund att vänja sig vid. (Det är ju inte hur man flyttar musknappen etc för att åstadkomma vad man vill i en viss sajt som ger "mätfärdighet".)]
Hmm... haha, bara en vild tanke, kanske går det att hitta och enas om nån särskild virtuell variant och tävlas litet. (Vem drar - likt vilda västerns revolvermän - sin multimeter snabbast och prickar rätt, alltså hanterar det rutinmässiga knappandet för avsedd mätning bäst.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så bråttom Caribic, jag har en liten plan för tråden - tajmad o klar in i minsta detalj. Nåja... :-)

[som trådskapare kan jag "markera löst", det valda inlägget hamnar då automatiskt under trådhuvudet om jag fattat rätt. Tänker mig att försöka sy ihop påsen med ett sammanfattande inlägg av forumets synpunkter när alla bitar fallit på plats. Komplett med hänvisningar till olika bra inlägg "nedan" angående detaljer. Alltså bara om jag ids. Att föreslå vissa fabrikat o modeller - från tid till annan - blir snabbt inaktuellt, tror det är bättre att försöka klargöra typiska mätbehov i båtar. Ge exempel. Mätbehoven är som sagt sällan speciellt avancerade men om man nu skulle stå inför ett köpval, hur värderas olika egenskaper för ett snarlikt inköpspris allra bäst ...?]

 

Förlåt nostalgin ovan men bilder väcker minnen.

Nedan sammanfattar jag en del av mina erfarenheter

 

Ang val av multimetrar:

Det vanligaste felet är att man försöker mäta spänning med MM  inställt för strömmätning. Om instrumentet inte är skyddat för att klara detta (säkring) så brinner shuntmotståndet. Kom ihåg reservsäkring.

Ett annat vanligt fel är att man har fel spänningsområde. Enkla instrument är inte skyddade för detta. Börja alltid med högsta området och välj sedan mindre mätområde. Bäst/enklast är att ha ett instrument med automatiskt områdesval.

Sedan kommer fall i golv/durk. Instrumentet måste vara mekaniskt hållbart och klara fall i golv. Det räcker inte med ett gummihölje. Även instrumentets insida måste klara fallet. Särskilt gäller att batteriet måste sitta fast.

Instrumenet måste vara tätt. Risk finns annars man får korrosion/oxid i kontakter. I billiga instrument är områdesomkopplaren ofta en svag punkt.

Manualen måste vara begriplig!

För att mäta i husets 400/230 V så bör det vara av kategori CAT III.

 

KOntrollera batterityp och ha ett i reserv. Visarinstrument behöver inte batteri för annat än resistansmätning.

Den vanligaste mätningen ombord är att spåra glappkontakter, avbrott, kortslutningar och trasiga säkringar. Då duger en lampa utmärkt. Att kunna "ringa" en ledning, dvs en Ohm/resistansmätning med summer är praktisk.

 

Till en del instrument finns en temperatursensor (följer med eller kan köpas till). Har sin givna användning. Kapacitans- och induktansmätning, ja, då ska man veta vad man håller på med för att ha nytta av mätningen. Diodmätning; går lika bra med två resistansmätningar.

 

Ang testpinnar: Vanligast ä "nåltypen" so är isolerad ända ut till spetsen. Det är dock praktiskt att ha möjlighet att ansluta någon typ av (isolerade) krokodilklämmor som man kan haka fast. En praktisk typ är en testpinne med en liten gripklo som kan skjutas ut.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...