Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micke_Boat

Motorlyft som är billig och enkel att göra själv

Rekommendera Poster

Har läst på ett antal forum om frågor om motorlyftar och demontering av utombordare. Då en större utombordare väger några kilon och man vill ju inte riskera att skada sig själv eller båten eller motorn.

 

Här har jag försökt gjort en enkel skiss hur jag själv gjorde då jag monterade av min gamla Evinrude-utombordare helt själv utan en massa specialverktyg. Jag bifogar en PDF som visar hur jag gjorde. Hade tyvärr inga bra bilder från demonteringen. Lycka till men kom ihåg att bygg en stabil ställning. 

 

/Micke_Boat

Motorlyft.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har tänkt tvärtom.

Jag sysslar ju även mycket med gamla folkvagnar, och där lyfter man ju som bekant ut motorn underifrån.

Praktiserade ungefär samma princip då jag lyfte av drevet på min båt, och det kan ju i mångt och mycket jämföras med att lyfta av en större utombordare.

 

601036.jpg?width=458&height=458&scale=ca

 

Jag köpte Julas motorcyklellyft, och den fungerar utmärkt till att lyfta ur gamla folkvagnsmotorer med, och det visade sig att den även var användbar då drevet skulle av. Till våren tillverkar jag nån slags fixtur som passar på drevets kavitationsplatta och som kan skruvas fast i mc-lyften.

Hjulen på denna är litet små och klena, så jag lade en bit plywood inunder för att kunna rulla den över gruset bakom båten, men en bit aluminiumplåt hade varit bättre.

 

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/universallyftar/mc-lyft-601036/

Denna kostar 999kr, men då ingår inte motorcykeln, om nu nån undrar... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var Lasse-L´s modell jag såg, fast i en båttidning, som handlar om hur praktiskt det är att vara båtägare... Tänkte gå till Jula och köpa fyra stödhjul till släpvagn och litet fyrkantprofil nån annanstans, så kom jag på att jag hade den där mc-lyften ståendes under en bil i garaget.

Så efter att ha studerat bilden ovan, bockar jag till några plattjärn och skruvar fast dessa på mc-lyften, sedan kan man spänna fast kavitationsplattan med ett eller två spännband, då mc-lyften är hydraulisk med fotpump känns det som om den blir mer praktisk, än att veva på fyra olika stödhjulpelare...

Fördelen med den modellen ovan, är ju att den har mer lättrullande hjul och att man kan rulla den i alla riktningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns fler båtmänniskor som är igång trots att isläggningen breder ut sig över Sverige.  :)  Bra och roligt att det kommer fler tips hur man kan lyfta av tunga motorer, att använda en MC-lyft om man redan har en, var ett bra tips (eller köper in en för en peng). Har ni bilder på era "lyftar" eller andra lösningar så fortsätt gärna tråden med detta.  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda hamnkranen när jag lyfter på och av min utombordare, en stropp i motorn till kranens krok.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har riggat upp en elvinsch i carporten. Bara att backa in båten rakt under och lyfta. Lyfter inombordare och utombordare med ett knapptryck. Brukar sedan sänka ned motorn (eller vad det nu råkar vara) på släpvagnen för vidarebefordran till garaget eller vart man nu vill ha den.

Bilden visar utvecklingsfas ett med kedjevinsch. Kedjevinschen är ett billigt alternativ men besvärlig när kedjan man drar i tenderar att hela tiden hamna på fel plats. Den fastnar i motorn och tenderar att repa lack och färg. Elvinschen som jag senare monterade är en fröjd att använda.

post-91666-0-22292000-1451828084_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...