Jump to content
Thursday 30 June 2022
tedde1

Dyneema, Liros vs Robline, pålstek eller splits? Storfall.

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte passa på att byta storfall nu när masten är nere. Båten i fråga är på 26 fot.

Idag sitter det ett wirefall som är så kort att endast en knut hindrar det från att glida in i masten vid foten, hög tid alltså.

 

Min tanke är att byta till dyneema, trissan i masttoppen är v-formad men om minnet inte sviker mig helt så får det plats en trissa bred nog för rep istället.

 

Har tittat på två olika, Liros dynamic och Robline 7000 racing. Båda 8mm tjocka.

 

Fabrikat                           Kärna              Brottsgräns                 Färg                          Pris                    

Liros dynamic                   sk75                 2200kg                         Blå                             ca 30kr/m    

                                                                 (Dynamic pro

                                                                  Hittade ej vanliga)   

 

Robline 7000 racing          sk78                 3900kg                        Vitt med blå inslag     ca 30kr/m

 

 

Skillnaden i brottsgräns är väldigt stor, är det en indikation på kvalitetsskillnad i övrigt? 

Kommer jag som nybörjare att märka skillnad mellan dessa linor? Den blå från Liros tilltalar mig mer estetiskt men jag vill ju inte bli missnöjd i övrigt.

 

 

Kan jag fästa den i seglets horn med en pålstek (finns kanske bättre knop för ändamålet) eller riskerar det att glida upp så jag är tvungen att splitsa i en schackel?

 

Mvh

Tedde (som hoppas att den varma vintern övergår i en rekordtidig vår 2016).

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag tänkte passa på att byta storfall nu när masten är nere. Båten i fråga är på 26 fot.

Idag sitter det ett wirefall som är så kort att endast en knut hindrar det från att glida in i masten vid foten, hög tid alltså.

 

Min tanke är att byta till dyneema, trissan i masttoppen är v-formad men om minnet inte sviker mig helt så får det plats en trissa bred nog för rep istället.

 

Har tittat på två olika, Liros dynamic och Robline 7000 racing. Båda 8mm tjocka.

 

Fabrikat                           Kärna              Brottsgräns                 Färg                          Pris                    

Liros dynamic                   sk75                 2200kg                         Blå                             ca 30kr/m    

                                                                 (Dynamic pro

                                                                  Hittade ej vanliga)   

 

Robline 7000 racing          sk78                 3900kg                        Vitt med blå inslag     ca 30kr/m

 

 

Skillnaden i brottsgräns är väldigt stor, är det en indikation på kvalitetsskillnad i övrigt? 

Kommer jag som nybörjare att märka skillnad mellan dessa linor? Den blå från Liros tilltalar mig mer estetiskt men jag vill ju inte bli missnöjd i övrigt.

 

 

Kan jag fästa den i seglets horn med en pålstek (finns kanske bättre knop för ändamålet) eller riskerar det att glida upp så jag är tvungen att splitsa i en schackel?

 

Mvh

Tedde (som hoppas att den varma vintern övergår i en rekordtidig vår 2016).

Det här är nog samma som din Robline-lina men till billigare pris. Finns i flera färger:

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/admiral-racing-dyneema

 

Vad har du för avlastare? Det är inte alla gamla avlastade som fungerar så bra ihop med de här linorna som är mycket stumma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle använda Benns duo-lina http://www.benns.se/tagvirke/fall/dyneema-duo-1515m-69mmoch göra en fallknop https://www.google.se/search?q=fallknop&biw=1536&bih=807&tbm=isch&imgil=1PPrkr3eFFmX5M%253A%253Bg2BFKMt7Y3BvQM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.finngulfh2o.n.nu%25252Ffallknop&source=iu&pf=m&fir=1PPrkr3eFFmX5M%253A%252Cg2BFKMt7Y3BvQM%252C_&usg=__ROxuaROrAiWoPbg_13Fysva2d6Q%3D&ved=0ahUKEwj4hJG_7_jJAhXCCSwKHTd0C-UQyjcIOw&ei=_y9-VriJHsKTsAG36K2oDg#imgrc=1PPrkr3eFFmX5M%3A&usg=__ROxuaROrAiWoPbg_13Fysva2d6Q%3D till ett schackel. Med duo-linan får du fördelen med en smala lina i trissan men samtidigt blir det enklare för avlastaren att hålla linan. Men som skrivits tidigare, dyneeman glider lätt i avlastaren tills den fått en lite ruggad yta. Med en fallknop får du en så kort knop som möjligt och slipper den extra tjockleken i trissan, som blir när du splitsar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oavsett lina - byt trissan i masten när du går över från vajer till lina. Det sitter med all säkerhet en vajertrissa med ett mer kilformat spår idag. Kostar inte många tior, och linan löper bättre och håller längre.

 

Jag köpte f ö 8 mm lina med färdigsplitsad hake på Erlandssons när jag bytte. Det var kampanj och inte farligt dyrt. Jag vill ha hake så jag lätt kan koppla loss fallet från seglet när jag inte seglar. Jag har en äldre typ av avlastare med en spak man fäller, linan har aldrig glidit i den.

http://www.erlandsonsbrygga.se/Erlandsons/Produkter/Tagvirke_Fortojning/Skot_Fall/Skot_Fall_Standardlangder/8MM_30M_BLA_FALL_M_SCHACKEL?id=02477

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fallknop i schackel metoden får det bli istället för pålstek. 

Trissan i masttoppen är mycket riktigt kilformad, tror det får plats en bredare, ska iväg och mäta en dag.

 

Min "avlastare" består av två knapar på masten, jag har inte kommit så långt som att dra ner fallen än. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver sannolikt inte en bredare trissa, utan bara en med annorlunda spår. Hjertmans och Benns säljer, ta med trissan så hittar de en som passar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfekt, det är de butikerna jag har kollat dyneema i.

 

Är det några praktiska skillnader på repen jag tittat på? Dvs, spelar det någon roll vilket man tar?

 

 

Liros

http://www.benns.se/tagvirke/fall/dyneema-cr-8mm?att=Vml0

 

Robline

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/admiral-racing-dyneema/admiral-racing-8mm-bla-32-flatad

Edited by tedde1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tråden fick mig att börja fundera, mitt storfall är 10 mm och känns ganska stelt. Fick några överblivna linor av en bekant för 10 år sedan, börjar misstänka att det är Dyneema eller något liknande. Lewmar 8 till fallet, tar i med kanske 20 kilo på slutet, det skulle innebära 160 kilos belastning på linan och det dubbla på trissan, minus diverse förluster på vägen. Det tyder ju på att jag kunde använda betydligt tunnare lina, när jag tittar i Liros katalog så skulle någon 4-5-6 mm lina ge dubbla eller tredubbla brottsstyrkan mot vad jag belastar den med. Mindre bekväm att hålla i de första metrarna innan jag använder winschen, men mindre friktionsförluster där den kröks i block.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kläm och känn på linorna. Hur stela blir de efter belastning till exempel? Se treqws inlägg, många dyneema-linor liknar en pinne efter belastning. Bara att böja iofs, men det blir ju tuffare att ta ner...

 

Treqw, det är töjningen - inte brottlast - som styr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan nog vara riktgt, fast jag aldrig har noterat någon töjning, dvs hissar seglet på märket och där blir det kvar även om det brallar i. Tror snarare att det är mastliket som töjer sig, och kompenserar det med cunningham. Kan tänkas att fallet töjer sig om man har revat, har inte tänkt på det, det kanske ändå är mastliket. Spelar ingen roll vilket, i det läget drar jag lite i fallet.

Av din beskrivning verkar det ju som om jag har dyneemafall, något överdimensionerat, men att ta ner seglet är inget problem, det trillar ner av egen tyngd, välsmord likränna.

Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kalman

Har liknande problem på min Fingal. Wire fall som är skarvad med kaus å schackel till lina som går på vinch på masten. Wiren är för kort till förseglet--problem, längre wire blir problem med vinchen.

Moment 22.

Lösning- byta hela vägen till lina, då åker jag på att trissan är för smal å fel form för lina. Å det går inte att fixa bredare linhjul i masttoppan. Moment 22 igen.

 

Tar jag bort en trissa så kan jag fixa ett fall med bredare spår. Men då måste det andra ordnas på annat sätt. Förslagsvis behåller jag storfallet med trissa i toppen men försegelfallet får gå på ett nytt block jag hänger på nått lämpligt lagom ställe/ev nytt fäste i toppen. Storseglet kan jag spänna upp genom att hala bommen neråt vid mastfästet mha en talja. Det räcker att dra ca 5 cm neråt.

 

Har ej löst detta än, får se hur jag gör till våren. Alla linor löper guskelov utanpå masten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalman, Benns har en dyneemalina med långsplits som är 6 mm i ena änden och 9 mm i andra. Annars lan du skala en 8 mm skalbar dyneemalina; den blir då 6 mm och borde funka. Kolla bara att den är UV-beständig. Nästa variant är att köpa vajerfall med isplitsad halända, finns bl a hos Hjertmans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kalman

Tack peter för tippset. Grejen är att jag kan inte ha längre wire för förseglet. Då kommer wiren upp på vinschen å skadar den. å är den för kort så  så når det inte ner till halsen i däck. Måste ha en gummistropp/lina där. Men eftersom jag måste ändå ha ett extra försegel fall pga nya rull-historien så kan jag lika gärna ha två block i toppen å sätta en skiva bara för storsegelfallet. Skall kolla Bens å priser å jämföra.

Gott Nytt År förrexten. Nu blir det ju ljusare, snart kan man sjösätta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, att få ner vajerfall till halshornet blir ju svårt. På förra båten hade jag vajerfall, var likandant där, men jag såg inga problem med det faktiskt.

Varför vill du det..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack peter för tippset. Grejen är att jag kan inte ha längre wire för förseglet. Då kommer wiren upp på vinschen å skadar den.---------------------. Nu blir det ju ljusare, snart kan man sjösätta.

 

Varför skulle vinschen bli skadad av att vajern kommer ner på den!?

 

Så har jag haft på flera båtar, och det har aldrig varit något problem vad jag förstår - å andra sidan förstår jag inte så mycket.

 

Visst blir det ljusare med tiden - men sjösättning. Isen har väl inte lagt sig än - inte ens hos dig!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har liknande problem på min Fingal. Wire fall som är skarvad med kaus å schackel till lina som går på vinch på masten. Wiren är för kort till förseglet--problem, längre wire blir problem med vinchen.

Moment 22.

Lösning- byta hela vägen till lina, då åker jag på att trissan är för smal å fel form för lina. Å det går inte att fixa bredare linhjul i masttoppan. Moment 22 igen.

 

Tar jag bort en trissa så kan jag fixa ett fall med bredare spår. Men då måste det andra ordnas på annat sätt. Förslagsvis behåller jag storfallet med trissa i toppen men försegelfallet får gå på ett nytt block jag hänger på nått lämpligt lagom ställe/ev nytt fäste i toppen. Storseglet kan jag spänna upp genom att hala bommen neråt vid mastfästet mha en talja. Det räcker att dra ca 5 cm neråt.

 

Har ej löst detta än, får se hur jag gör till våren. Alla linor löper guskelov utanpå masten.

Jag köpte nya Dynemafall på Benns nu under mellandagsrean och fick rådet att behålla skivor för virefall. Nya material fungerar enligt Benns i gamla trissor, trots annan profil. Har även gått från 12 mm till 10, fortfarande enligt råd från Benns.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funkar å funkar - linorna löper sämre, så bara det är en anledning att byta tycker jag. Dessutom kan det vara dags, ser oftast originaltrissor, och de tar inte många kronor för nya.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det har jag alltid hört tidigare att nya fall alltid skall följas av nya trissor, men Benns-försäljaren menade att det inte finns några skäl att byta. Nu kommer jag ändå att byta, men det var intressant att höra att Dynema löper lika bra i smalare rännor. Det finns inte alltid plats att byta till bredare trissor, var ett annat argument som framfördes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, men tyvärr har kvaliteten på Benns försäljare gått ner sedan Knotan och Skogis försvann. När min kompis skulle köpa grejer till backstag gick säljaren glatt och hämtade grejer till lazyjacks. Sedan fick kompisen förklara vad backstag är för säljaren. Så... numer, när jag har frågor, åker jag 200 meter till och handlar på Jollespecialisten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan vara så att bens dynema är skalade och då passar dom bra i dom gamla trisorna bättre än nya trissor dom blir för bräda

Jag har haft dynema i 15 år och inte set något fel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja är det så, är det ju illa. Benns har ju tidigare varit kända för kunniga säljare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog i ena änden för smal topptrissa, samtidigt bättre för händer och avlastare med den grövre änden. Övergången sker mitt på tampen och är så lång att den inte märks. Ersätter wire/tampfall där topptrissan är för smal.

 

Fungerar även utmärkt som revlina till rullfocksystem. Tack vare linans avsmalnande konstruktion får man plats med extra lång lina på trumman utan att brottstyrkan minskar tack vare dyneemakärnan.

 

Brännkapade ändar dvs inga öglor.

 

Fallhake/schackel knopas, ej splitsas på denna lina.

 

Diam 8/11 mm, längd 20+20 m. Dyneema SK78.

Det är från Benns dynema käran är mjuk anans är det inte Dynem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är rätt att den skalade kärnan är mjuk, men tillsammans med skalet blir den hårt packad och i någon mån hård. Kanske bättre att använda annat uttryck, eftersom hårdhet inte är något bra uttryck för fibrer i det här sammanhanget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, men tyvärr har kvaliteten på Benns försäljare gått ner sedan Knotan och Skogis försvann. När min kompis skulle köpa grejer till backstag gick säljaren glatt och hämtade grejer till lazyjacks. Sedan fick kompisen förklara vad backstag är för säljaren. Så... numer, när jag har frågor, åker jag 200 meter till och handlar på Jollespecialisten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående att inte behöva byta trissor som killen på Benns hävdade, så har jag nu fått samma svar från Royal Marin. Dvs att så länge trissorna är hela och utan fransiga kanter så finns det ingen anledning att byta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska inspektera trissorna noga, både masttopp och mastfot, tror de är lika gamla som båten, 36år, så det är nog risk att de behöver bytas.

 

Blev för övrigt ett fall på mässan igår, Liros dynamic 8mm. Känns lite stelt jämfört med repdelen av nuvarande wirefall men det spelar ingen större roll, desto viktigare är den snygga blå färgen.

 

Min tanke är att silvertejpa ihop det med det gamla fallet och på så vis dra det genom masten, jag tycker det borde gå smidigt. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

2016-02-14 vid 17:14 skrev tedde1:

Min tanke är att silvertejpa ihop det med det gamla fallet och på så vis dra det genom masten, jag tycker det borde gå smidigt. 

 

Gammal tråd men jag undrar hur det gick? Funkade det att silvertejpa ihop det gamla och nya fallet för att byta fall? 

 

Finns det andra sätt? Sy ihop dem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vanligaste sättet, eller i alla fall vanligast för mig och de som jag känner :-), är att sy ihop fallen.

Har alltid fungerat, tar lite mer tid än att tejpa men efter att ha dragit isär ett par fall när jag testat tejp så gör jag inte det igen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och i stort sett alla knopar utom rena splitsar av varierande slag, minskar draghållfastheten hos tåget med 50 - 60 %. 

Sämst i det avseendet är troligtvis pålstek. 

Handlar då om att tåget böjs skarpt, med liten radie i själva knoppen. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy