Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AndW

Behöver nitarna bytas?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller folk på och byter nitarna på sina master? Den bifogade bilden visar nitarna på min mast. Är alla nitarna korroderade (kan väl uppstå både brun och vit rost?), eller bara de bruna? Måste de bytas?

post-107492-0-61862800-1450807032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att säga om det är dags att byta nitarna nu eller nästa år.

 

Jag har aldrig sett så rostiga nitar på en mast, så jag skulle nog byta nu istället för att vänta. Gör du rätt behöver du aldrig mera göra något åt dessa nitar.

 

  1. Köp popnitar av monel på en båtaffär, dessa korroderar inte och gör inte att masten (aluminium) korroderar. Bäst är de som själva håller på med master mm, ex.vis Benns.
  2. Lägg ett mellanlägg av teflonduk mellan mast och beslag så att inte det rostfria beslaget kommer i kontakt med aluminiummasten. Finns på Kuntze, www.kuntze.se och säkert även på Benns.
  3. Nita, för sista gången på det beslaget. Har du ingen popnittång, köp en stor billigt på Biltema. Inte bästa kvalitet, men funkar om man gör några nitar per år.
  4. Det sägs att man ska knacka ur "mitten" på niten för den brukar vara galvad, men kan även den vara i monel. Fråga i affären där du köper nitarna.

Lycka till och God Jul och Gott Nytt År!

Mackey

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret.

 

Efter att ha surfat runt lite på nätet är jag orolig för hur det ser ut under, se t ex länken nedan.

 

http://www.classicswan.org/forum/post_thread.php?thread=552

 

Tittar man på beslaget som skymtar till höger i min bild så ser det ut som att aluminiumet kan vara korroderat under. Ännu värre är kanske den bruna niten alldeles till vänster i bild, som håller fotbeslaget. Risken är ju att aluminiumet under är sprött och oxiderat. Då hjälper det inte att byta niten.

 

Nästa gång jag tittar till båten måste jag titta på nitarna i toppen och vid spridarna.

 

Bör man göra om infästningen av beslagen även om man inte ser nån tydlig brun rost som i detta fall?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det såg ju inte så snyggt ut på bilderna du länkade till.

Det visar hur viktigt det är att använda rätt material i skruvar/nitar och att isolera det rostfria från aluminiumet.

 

Håller med om att det ser lite misstänkt ut till höger på ditt beslag.

 

Det ska bli roligt - nåja, i alla fall intressant - att höra hur din mast "mår".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra synpunkter från Mackey i inlägg #2 !
Nå, till avdelningen "värdelöst vetande" så har försökt begripa mig på detta med "monel" litet mer i detalj men många saker känns fortfarande underliga. Finns tydligen flera snarlika varianter av den legeringen - består främst koppar och nickel - enligt denna wikipedia-artikel.
Bilden nedan visar avsnittet för marin tillämpning, inte ett ord om popnitar och alu-master!? Däremot helt andra och för mig helt okända användningsområden enligt det rödunderstrukna för fritidsbåtar??
post-86835-0-52347100-1451230358_thumb.jpg

Monel-popnitar är dyra i båtaffären jämfört med RF-nitar, finns heller inga monel-skruv vad jag lyckats googla, bara popnitar. Man kan fråga sig varför, legeringens metaller är väl inte överdrivet dyra? Har ju byggts både båtar och tak på järnvägsstationer i materialet enligt wikiartikeln? (Svårbearbetat material enligt vissa googlesvar, kan bara bearbetas låångsamt vilket nog kan fördyra med dagens snabba verkstadsmaskiner?)
En annan sak som stör mig litet i båtaffären, hur vet jag säkert att att monel-nitarna inte är sammanblandade med billigare RF-nitar. Ser ju exakt likadana ut?? Här en tråd om detta, en magnet plus ett par olika test-syror kan tydligen ge "snabbt" besked enligt Ross M:s inlägg #2.

Ps. I vissa båtaffärer med riggverkstad kan man hyra en proffsig popnit-tång för några timmar nästan gratis. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående nittång; jag hade lite fix att göra på mast och bom så jag köpte en sådan här,

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kraftig-nittang-med-uppsamlare-2000034439/

 

Funkar riktigt, riktigt bra.

 

Köpte också en sån för att fästa nåt i mattoppen för massa år sen. Fungerar alldeles utmärkt.

 

Har nog satt dit en 15-20 Monel-nitar i masterna med den genom åren.

 

Visst - jag har väldigt lätt att få låna en liknande tång av en rad olika hantverkare/verkstäder. Men så skall man ju ha den just när man behöver den och lämna tillbaka den, och fritiden har ju ett visst värde och bilköring - även om det är korta sträckor - är ju inte gratis. 

 

Sen kan man ju nita alla typer och dimensioner med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behöver byta ut några glappande 6,4mm monel popnitar på masten.

Klarar Biltemas popnittång (Kraftig nittång med uppsamlare) även denna dimension på monel utan problem eller vad rekommenderas? 

Hellre köpa men kanske går att låna på någon båtaffär i Stockholm?

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev per_62:

Behöver byta ut några glappande 6,4mm monel popnitar på masten.

Klarar Biltemas popnittång (Kraftig nittång med uppsamlare) även denna dimension på monel utan problem eller vad rekommenderas? 

Hellre köpa men kanske går att låna på någon båtaffär i Stockholm?

 

 

Ja, den funkar till 6,4 mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

- - -

Hellre köpa men kanske går att låna på någon båtaffär i Stockholm?

 

Ekis maskinuthyrning på Råsundavägen i Solna har en rejäl popnittång av sax-modell att hyra ut. Brukar kosta en hundring / dygn.

 

http://www.ekismaskin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...