Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Ekolod

Rekommendera Poster

Behöver tips på ekolod som kan skottmonteras. Och med givare under båten, inte på akterspegeln. I stort sett alla jag hittar verkar bara kunna monteras på ett stativ/fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance Elite 5 resp Mark 5 kan kompletteras med inombordsgivare P79 samt flushmonteringskit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror dom flesta givarna går att limma på insidan av skrovet om man inte har någon typ av sandwich el vad det kallas. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, nästan alla går att limma direkt mot skrovet. 

Skulle vinkeln bli tokig så kan man plasta ihop en liten låda av ex PVC rör/profiler eller bara glasfiber som man olje- eller glykolfyller och placerar givaren i. 

 

Ska själv göra samma procedur med en Vexilar SP200 som jag har som ekolod mot iPad med Navionics. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-10224100-1451931768.jpg

Behöver tips på ekolod som kan skottmonteras. Och med givare under båten, inte på akterspegeln. I stort sett alla jag hittar verkar bara kunna monteras på ett stativ/fäste.

Jag kör med lyxvarianten, 2" avloppsrör, till den finns ett passande lock.

Vätskan i röret är vanligt vatten.

Innan "fastmontage", utprovas bra läge genom att stoppa givaren i en påse med vatten som hålls mot skrovet.

post-52966-0-10224100-1451931768.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ett Garmininstrument köpte jag en akterspegelsgivare.

Denna monterade jag i en stor klick Sikaflex på insidan av skrovet. Det hade tidigare funnits en givare till ett annat lod som var fastkletad på samma sätt, så jag visste att det funkade.

 

Vad jag upptäcke var att det inte gick att mäta djupet i Kosterfjorden, men annars funkade det utmärkt när det bara var ned till 50 meter djupt. Alltså känsligheten försämras.

Och när jag testade vid provmontering, så var det ingen bra idé att montera givaren i skrovet ovanpå den rostfria stävskenan, se det funkade inte, blev bara konstiga ekon.

 

Tipset med avloppsröret är annars billig och genial, jag har haft sådan på annan båt, och hjälp en svåger med sådan montering i en snipa.

Men även om det funkar, fyll den inte med "vanligt vatten" som bekant så antar ju just vatten en annan form när det blir kallt, det blir till is och sväller... Och man dränerar ju färskvatten och kylsystem, det glöms nog lätt bort att dränera även eklodsgivaren... Jag hade hydraulolja i min, men även 50% vatten + 50% glykol är väl bra.

 

Ja det var mina egenupplevda och ganska färska erfarenheter av ekolodsgivarmontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan rörhistorien monterad i min Winga 25. Men givaren är från hedenhös tid och själva ekolodet finns inte kvar. Så även jag ska montera ett nytt ekolod på insidan av skrovet, i befintliga röret antar jag.

Moderna lod har ju en jäkligt bra "sikt". Man ser detaljer på botten och fiskar etc väldigt precist. Down vu å side vu å allt vad de kallas, alla säljs med aktergivare.

Till frågan: Behålls detaljrikedomen och precisionen trots att man sätter en akterspegelsgivare i en rör inne i skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan rörhistorien monterad i min Winga 25. Men givaren är från hedenhös tid och själva ekolodet finns inte kvar. Så även jag ska montera ett nytt ekolod på insidan av skrovet, i befintliga röret antar jag.

Moderna lod har ju en jäkligt bra "sikt". Man ser detaljer på botten och fiskar etc väldigt precist. Down vu å side vu å allt vad de kallas, alla säljs med aktergivare.

Till frågan: Behålls detaljrikedomen och precisionen trots att man sätter en akterspegelsgivare i en rör inne i skrovet?

Bra fråga, undrar samma sak. Tack för alla andra svar för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...