Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
kawa

Byta kabel på solcell

Rekommendera Poster

Har en solcell jag vill byta kabel på men i kopplingsdosan finns inget lock utan där är nån sorts massa som är hård. Nån som vet vad det är och hur man får bort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kabeln är fastgjuten i dosan.

Varför vill du byta kabeln..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den går att byta om jag får bort massan.

Vill ha en kraftigare (6mm2) + att den är skarvad

av förra ägaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skarva på utsidan dosan. 

 

Att hugga ur den gjutna massan gör mer skada än nytta.

 

Skarva bara inte för nära. 15 -20 cm att "misslyckas" på. Presskarvrör klämda med en riktig tång och med krympplast. Vaselin eller liknade i själva röret.

 

Sen kan du fortsätta med 6 mm2. Den lilla stumpen med klenare area i början har ingen som helst betydelse.

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Thallatha. Trodde inte man kunde lämna kvar nåt av den klenare kabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset, Thallatha. Trodde inte man kunde lämna kvar nåt av den klenare kabeln.

 

 

 

Det är ju längden som är boven i dramat. Räknar man på ett eventuellt spänningsfall i den korta stumpen är det försumbart.

 

På dom solcellspaneler jag har haft, har jag nog haft kvar den ordinarie kabeln från panelen (ett par meter) men skarvat den med en grövre för att nå fram till regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 kvmm på en solcell är inte så bra som du kanske tycker att det låter. Det blir visserligen spänningsfall i en lång kabel men det blir inte så stort som det spänningsfall som redan finns i solcellerna.

 

Det finns tillräckligt med spänning som kompenserar kabelns energiförlust. En 12V panel ligger på minst 20V i solljus. Ett spänningsfall på en volt får väldigt liten betydelse.

 

Det här kabelracet kommer av generatorernas fasta utspänning på 13,8 - 14,1V och en diod i serie. Kvar blev nästan inget att ladda batteriet med och minsta spänningsfall var katastrof. Det finns en leverantör i Sverige som sålt tjocka kablar till glada båtägare.

 

Sättet man löser det numera är att se till att hålla lämplig spänning framme vid batterierna. Bilgenerator i båt är inte bästa laddaren. Där är stora felet. Båtgenerator ska minst ha en spänningsavkänning vid batteriet. Då är kabelns tjocklek inte så viktig längre.

 

Behåll kabeln som den är. Du vinner lite på bytet och du får en skarv. Såna trasslar och då kan det bli riktigt dålig laddning.

 

Riktigt lång kabel, lägg en skarv till tjockare kabel där skarven är "inomhus".

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lärde jag mig något nytt igen!
Om TS ursäktar avvikelsen - var/hur hittar jag en lämplig båtgenerator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubben beskriver rätt bra grunderna i ämnet

 

http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/gen.htm

 

Annars googla generator sense avkännarledare avkännare batteri och liknande.

 

Engelska för vxlströmsgen är alternator kombinera med sense wire battery så får man veta det mesta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en typ av dosa där kablarna var fastlödda. Jag petade bort massan och lödde dit en ny kabel, hur lätt som helst. Fyllde sedan igen dosan med kablar och lödningar med silikon. Det har funkat i många år. Solcellen är från ca 1990 så jag har gjort det två gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 100W får du kring 5A. Säg att du har 5m kabel på 1kvmm så har du spänningsfall på 5x0,018x2x5/1=0,9V.

 

Förlusten i kabeln är då 5x0,9W=4,5W.

 

Har du så klen kabel är det värt ett byte förstås. Eller om du har en väldigt lång.

 

Det går bra att proportionera siffrorna

T.ex om du har en 5m på 2,5kvmm så blir effektförlusten i kabeln 4,5/2,5w. Eller en som är 2m lång 2/5x4,5W alltså två femtedelar så lång.

 

Att räkna ut förlusten i en kabel är lätt. Koppar har motståndet 0,018 Ohm om den har 1 kvmm area och är 1m lång.

 

Det man brukar glömma att ange i tabeller är om längden anger även den ledare som går tillbaka. Kanske för att det är för bil där plåten är returledare.

 

Eller så är det självklart att det är dubbelledare. Därför räknar jag ut kabeln själv. Betydligt enklare bara man vet kopparns motstånd 0,018Ohm per meter för 1kvmm area. Det är lätt att förstå att motståndet blir större för en lång kabel. Och helt proportionellt.

 

Även förstår alla att en grov kopparledare leder bättre och det är helt proportionellt även där.

 

Kopparns resistivitet är det som är svårast att komma ihåg men går bra att googla. Koppar motstånd, resistivitet eller liknande. Eller bara koppar kan räcka då strömledning numera är vanligaste användningsområdet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...