Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
brannan77

Byte större båt, aldrig nöjd?

Rekommendera Poster

Hej

Lite funderingar med det här båtlivet som man inte blir klok på!.

 

Graderade upp under 2 säsonger 2013-14 till en Sea Ray 335, 08 års modell som var jättefin.

 

Sedan dög inte den så började kolla på en fairline targa 40 som jag köpte feb 2015, jättefin och som jag nu kompletterat upp till nyskick och utrustat med i stort sätt all utrustning, helt enkelt min drömbåt, kört den en säsong nu.

 

Och nu i höst har det börjat klia i fingrarna igen tro det eller ej så har jag börjat kolla på ytterligare större, fairline targa 47 som jag har fått dille på och redan lagt bud på ett objekt, Dubbelt så dyrt och dubbla vikt mot t40 osv.

 

Någon som känner igen sig i detta elände:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar kallas 3-fots sjukan då den för de flesta handlar om att byta upp sig 3 fot åt gången.

Du byter nog i lite större steg än de flesta och förmodligen lite oftare.

 

Men jag känner igen principen.

Man köper en båt som man tycker har allt.

Sen fixar man i ordning den och lägger till grejer man inte kanske funderade på när man köpte båten. Polerar upp den till önskat skick och är under en kort stund riktigt nöjd. Sen ser man möjligheterna som ges med en större båt (men bortser oftast från kommande problem och kostnader) och börjar bli sugen. Sen hittar man någon modell som man tänker sig in i situationen att äga, fortfarande utan att "komma ihåg" det negativa, tex att det blir högre att stiga ner på klippan från den större båten, försäkring och service blir rejält dyrare osv.

Sen försöker man få ihop det ekonomiska och här stupar nog de flesta och återgår till nya projekt på gamla båten men lusten och viljan finns alltid kvar och en dag är man där igen.

För min del kallar jag mig själv "Blockoholic" eftersom jag ständigt kollar på båtar på Blocket i jakt på det perfekta båtvalet men jag är otroligt nöjd med min nuvarande båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det KBT-behandling för detta. Man vänjer sig snabbt med storleken. Oavsett om är på jobb, eller i en fritidsbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det..

Tänkte att jag skulle förekomma migsjälv, så efter att ha gått upp och ner mellan 25 fot 32 fot 25 fot klev jag upp på en 46 fortare. Den båte hade nästan allt, men jag kände ganska tidigt att jag saknade garage... 

Hur som så blev den båten köpt på bryggan av en förbipasserande. 

I våras ramlade vi på en mindre båt, 39 fot som vi kände kanske kan vara okej, den renoveras nu idogt.. Jag saknar utrymmena man får i en större båt. 

 

Dock kan jag säga - båtägandet skiljer sig markant mellan 39/40 fot och Skepp som det blir när dom är större. 

 

Allt blir dyrare, väldigt märkbart. 

 

Känner man att man vill och kan bära kostnaderna så är det sjukt nice med stor båt. Troligtvis kommer du inte bli nöjd med dom extra 3 fötterna heller.. Ska du kliva upp gör ett ordentligt kliv istället, det blir billigare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Ok det blir så markant dyrare att kliva upp från 40 till 47? Det är en 2008a targa 47 med dubbla d9 och axlar jag tittar på, Targa40an som jag har nu har dubbla kad300 med drev. Jag gör det mesta själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle råda dig att kolla på något utländskt seriöst forum, det finns flera.

 

Här kommer du inte få något vettigt svar då de flesta iaf. de som kommenterar mest (typ guld heders diamant och halleluja … medlemmar) inte äger eller har någon som helst erfarenhet av något som är i närheten av vad du frågar efter.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ett lyxproblem detta:). I detta fall är det 7 fötter och 14 ton istället för 8a.

Någon mer har säkert erfarenhet av detta med att öka till stor båt över 12x4 meter. (Skepp )?

 

Det är blandade känslor för detta. Väldigt mycket mer pengar osv men samtidigt kicken att glida runt med en 47a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i mina ögon ett trevligt byte uppåt. 

 

Jag kör båt och jag gör gärna det med fart. 

 

En större kärra drar betydligt med bränsle - om man alltid kör i 7 knop spelar detta mindre roll... Å andra sidan kan man i det läget ha en motorseglare eller liknande.

 

Knepigare att hitta hamnplatser, bred och lång. Vi hade lite problem med detta under högsäsong, men det löser sig alltid.

 

Man måste tänka mer på hur man kör, eftersom det drar betydligt mer sjö. Man kan inte marscha där man matchar med en 40 fortare.

 

Å andra sidan kan man alltid sitta vid ett dukat bord och äta - under färd. 

Man behöver inte nämnvärt bry sig om vaxholmsbåtarna och liknande, eftersom deras vågor inte märks. 

 

Att man kan göra allt själv har nog egentligen mindre betydelse eftersom större motorer behöver mer av allt - mer olja, större filter med mer.

 

Som du själv skriver - kicken att glida eller i mitt fall  kanske mer dundra fram i en stor båt när möjlighet ges är riktigt nice! Kostnaden med en 47 till 50 är försumbar - titta på en 50 fot istället - där får du nog med för pengarna och känner mer tillfredställelse..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite funderingar med det här båtlivet som man inte blir klok på!.

 

Graderade upp under 2 säsonger 2013-14 till en Sea Ray 335, 08 års modell som var jättefin.

 

Sedan dög inte den så började kolla på en fairline targa 40 som jag köpte feb 2015, jättefin och som jag nu kompletterat upp till nyskick och utrustat med i stort sätt all utrustning, helt enkelt min drömbåt, kört den en säsong nu.

 

Och nu i höst har det börjat klia i fingrarna igen tro det eller ej så har jag börjat kolla på ytterligare större, fairline targa 47 som jag har fått dille på och redan lagt bud på ett objekt, Dubbelt så dyrt och dubbla vikt mot t40 osv.

 

Någon som känner igen sig i detta elände:)

 

Nej.

 

Bytte visserligen själv från 25 fots segelbåt till en 28 fots motorseglare för några år sen, pga den inre styrplatsen, men 25 fotaren var mer behändig att hantera själv. 

 

Med 28-fotaren kommer jag visserligen på ett nödrop in på min absoluta favoritnaturhamn - men.

 

post-106994-0-37896700-1450680282_thumb.jpg

 

20 fot

 

post-106994-0-82600500-1450680158_thumb.jpg

 

27 fot

 

post-106994-0-65638800-1450680214_thumb.jpg

 

28 fot

 

Har man en båt på 50 fot så är det många fina naturhamnar som man inte har en tjangs att besöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Så fort jag läste ditt inlägg om större båt började jag skratta lite. Jag kände vad skönt att det är fler än jag som känner likadant! Trots att vi idag har en 38 fots båt som vi är kanon nöjda med så går det inte en dag utan att jag tänker på större båt.

Antar att det är fairline 47:an på blocket du tittat på? Grymt fin båt! Det enda man kanske kan önska på den storleken på båt är en akterpropeller. Kanske inte används så ofta men när det blir tight och blåsigt är den skön att ha..

Som sagt, en riktig drömbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm. Det kan gå över blir du nog nöjd när du hittar rätt båt för dej. I alla fall är d så för mej.

hade aldrig navigerat på blocket innan jag blev segelbåtsgubbe.

båt 1.för 5 år sen. 27-fot, googlade i 2 månader för att veta vad jag köpt. Seglade 1 sommar.

Det stämde inte, lite för lite plats. Googlade blocke hela vintern, köpte 30ft... kanonnöjd men något stämde inte... googlade på blocket 1 hel vinter till... köpte 42ft.. alla i inkl mej trodde väl att det skulle bli blockande igen men... nä.. fortfarande efter tre somrar känns det perfekt och faktiskt t.o.m. mer lätthanterligt vid ensamsegling än dom mindre båtarna... kanske delvis för att jag kan ha lärtmej lite under mina seglingssomrar såklart.

när jag tänkt tanken båtbyte så har det nog snarare lutat åt mindre... då är det mer hantering på vintern, kostnader mm. som påverkar inte så mycket "båtandet" i sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del började det med att jag fick en större båtplats.

-Ojdå, här får det ju plats en både bredare och längre båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett par 47 or som jag kollat på, bl.a. Den på blocket. Även inne på Princess v48 men dåligt med objekt för närvarande ute.

 

Somsagt en väldigt intressant fråga detta

. Alltid en klump i magen för sådana här stora inköp och mycket pengar som ryker.

 

På en sådan här båt finns det kanske 10 köpare och på targa40 som jag har idag 100 köpare om man jämför så om man vill ev sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A just... nån gång, kanske väldigt snart, ska "man" eller måste avyttra.. klart värt att väga in i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Så fort jag läste ditt inlägg om större båt började jag skratta lite. Jag kände vad skönt att det är fler än jag som känner likadant! Trots att vi idag har en 38 fots båt som vi är kanon nöjda med så går det inte en dag utan att jag tänker på större båt.

Antar att det är fairline 47:an på blocket du tittat på? Grymt fin båt! Det enda man kanske kan önska på den storleken på båt är en akterpropeller. Kanske inte används så ofta men när det blir tight och blåsigt är den skön att ha..

Som sagt, en riktig drömbåt!

Finns så dj... mkt fina båtar å prylar..

akterpropeller!! Dom flesta har väl en i aktern.. det är väl det vanlig för proppdrift framåt?

Sorry.. "knyter handen i fickan" åt alla som märker ord alltid.. hela tiden.. kunde dock inte låta bli å jag fattar inte varför. Det börjar väl snart våras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Bavaria 28 sport idag är i toppskick och troligen en av de bäst utrustade i Sverige som vi iof är kanonnöjda. Men man vill alltid ha större och vårt fall specifikt separat hytt i fören, större badrum och mer ståhöjd. Jag är väldigt sugen på den nya 360 sport alternativt en lätt begagnad Princess V39 (svårt att hitta). Ekonomiskt  sett så vore det inga problem. Det som håller emot är dels vädret, de väldigt korta säsongerna i Sverige. Samt de markant ökade driftskostnaderna med dubbla motorer och alla andra ökade kostnader som större båt medför. Lägg därtill sommarstuga, ett par veckor i Frankrike/Italien varje sommar.. Ja ni förstår kanske varför man tvekar.

För mig går det någon sorts gräns vid de större drevbåtarna kring 40 fot. Blir det raka axlar och IPS samt större motorer än säg, D6, har jag uppfattningen att driftskostnaderna ökar väldigt mycket?

 

Om bytet från Targa 40 till 47, förstår att samtliga utrymmen är större. Men får man verkligen så mycket mer båt så att det är värt det? Undrar lite hur marknaden kommer att behandla Fairline med iom att det iaf i dagsläget ser ut som att märket försvinner?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man en båt på 50 fot så är det många fina naturhamnar som man inte har en tjangs att besöka.

Shhh... berätta inte hemligheten! :ph34r:

Å nej, min 27-fotare är så trång så trång...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fairline är ett så genuint och välkänt märke på marknaden så det lär bli uppköpt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Targa 40 är ju en av deras absolut bästa modeller genom tiderna. På flera olika plan.

Vet inte vilken modell din är men för mig vore nog en med d6 samt den lätt modifierade varianten utan tjock-tv kuben i pentryt mm.

 

Får se vad som händer med Fairline. Intressant att Sunseeker vill ta över minst 100 av de anställa på ett bräde. Den geografiska placeringen av varvet som inte till åter större än 80 fot är såklart ett hinder med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på V50 som ett alternativ till V48 - annan layout och har för mig betydligt rymligare kojer. 

 

Jag är helt med på att man missar endel fina vikar med en stor båt, men man hittar oxå in i många långgrunda vikar där andra fastnar med sina propellrar.... :) 
 

Vi tänkte i banorna att en större båt har färre köpare än en mindre och sålde när det kom en som ville köpa vår båt. 

Det är ju alltid viktigt att ta hand om sin båt, men jag tror att ju större desto viktigare att man verkligen underhåller - om man vill hitta en köpare den dagen man vill ha något ännu större... :) 

 

Klart att större motorer drar mer, Axlar drar mer än drev, men man slipper mycket av drift/underhållskostnaderna på känsliga drev.. I längden blir det billigare med axlar - om man kör mycket. 

 

Dubbla motorer och axlar är det i särklass enklaste man kan ratta - bortsett IPS men där får man sinnessjuka driftskostnader med oljebyten som inte är av denna värld.. 

 

Om man inte vill acceptera faktumet att det drar mer ska man nog kika på mindre.. En båt ska ju användas - inte ligga i hamn för att man drar sig för bränsle kostnader.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...