Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
daycy

Ventilation i sängen

Rekommendera Poster

Hej jag Funderar på att Använda Platonmatta som ventilation i liggdelen i Ruffen .. någon som har erfarenhet av det?? 

M,v,h Daycy..

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är en bra idé. Platonmattan är visserligen bubblig och ger en distans till underlaget, men den är inte perforerad med hål som behövs för att ventilera madrassen. Alltså stannar fukten kvar. Då får du borra hål i varje upphöjning för att det ska fungera som du har tänkt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med pseudonym, Platonmatta borde funka dåligt.
Det gäller att få fukten (från kroppen) som går in i madrassen att ventileras bort  eller kondensera på något annat ställe än i botten på madrassen. Det är två saker man kan göra eller en kombinaton av dessa två;

  • Se till att underlaget madrassen ligger på är så varmt som möjligt så att ingen kondens bildas.
  • Se till att luft kan cirkulera mellan madrassen och underlaget den ligger på.
  • Det finns en tredje åtgärd som är mindre skön, se till att fukten inte kommer in i madrassen.

Läs mer om vad som skrivits på MG om fukt under madrasser i denna googling, http://www.google.se/search?hl=sv&redir_esc=&client=tablet-android-samsung&source=android-browser-type&v=141400000&qsubts=1450513364915&action=devloc&q=fukt+koj+site%3Amaringuiden.se%2Fforum#hl=sv&q=madrass+fukt+koj+site:maringuiden.se%2Fforumeller liknande.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Mackey skriver så finns en sökfunktion...

 

Och i tillägg till hans punkt 1 så har jag testat i många år att isolera under madrassen med liggunderlag vilket jag tycker funkar. Men fukten från kroppen ner i madrassen kan ju inte göra något åt (som hemma)

 

Däremot kan du få ner fukthalten i hela båten något med ökad ventilation. Som är dålig i de flesta båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevt dessa problem, tror det beror på att mina kojbottnar alltid varit i trä (plywood), har fått för mig att detta gäller främst båtar med basinrede i plast..?

 

Hursom - har någon testat modell balkongmatta..? Brukar finnas på byggvaruhus i lite olika kulörer, någon form av fibermaterial som borde isolera och dränera, har pluppar på baksidan..? Borde funka i teorin tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg liggunderlaget ovanpå slafen när ni ska sova, då hindrar man fukten att vandra in i madrassen. Men komforten blir något sämre. Att sedan isolera skrovet är en annan fråga som löses genom att värmeisolera skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att isolera plasten madrassen ligger på underifrån om det går. Då blir det så här skönt...

 

Lakan

Madrass

Balkongmatta, eller annat som leder bort den fuktiga luften innan den kondenserat.

Glasfiberarmerad plast.

Lim

Liggunderlag eller annan isolering.

 

Fördelen med att isolera från undersidan är att kojen inte blir högre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning av tråden.

Jag köpte perforerade golvplattor som skars till och ledes under madrasserna.

http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374037/

Här är Julas variant.

Sedan borrade jag ganska många 10mm hål i kojernas botten, här inunder var det redan ventilerat.

Även om det fortfarande var litet fuktigt så blev det ändå mycket bättre än vad det var innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ribbotten ger både ventilation och ett underlag som anpassar sig till kroppen. Ypperlig sovkomfort!

luroy-ribbotten__0268301_PE406268_S4.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...