Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Funkis

Jag skyddar genomföringarna med värmekabel på vintern

Rekommendera Poster

Det här känner väl alla till, alla som ligger kvar i vattnet över vintern? 

 

Men om någon missat detta tips så...

 

Vad jag gör är att linda självreglerande värmekabel runt mina genomföringar. Sedan isolerar jag så det ser snyggt och prydligt ut. Dessa kablar är på 10W styck så de kommer antagligen inte att dra så mycket under en vinter? Så länge jag har elström så kan det knappast frysa! Plus att jag har lagt glykol i ledningen också. Helt säkert alltså.

 

 

post-68277-0-37032400-1450257645_thumb.jpg

post-68277-0-88058300-1450257812_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det här känner väl alla till, alla som ligger kvar i vattnet över vintern? 

 

Men om någon missat detta tips så...

 

Vad jag gör är att linda självreglerande värmekabel runt mina genomföringar. Sedan isolerar jag så det ser snyggt och prydligt ut. Dessa kablar är på 10W styck så de kommer antagligen inte att dra så mycket under en vinter? Så länge jag har elström så kan det knappast frysa! Plus att jag har lagt glykol i ledningen också. Helt säkert alltså.

 

Hej!

Intressant. numera har jag elström vid bryggan så din lösning är kanske inte så dum.

Det jag undrar. när det blir 2-3-4 dm is, skulle det fortfarande funka?

Någon som provat?

 

Annars så tror jag mera på att fylla med antifrostmedel. men då skall man se till att utrymmet mellan kulan samt ventilhuset åsså fylls. Å att frostskyddet inte rinner ut i sjön.

Alternativet är väl annars att plugga igen skrovgenomföringen utifrån å sedan tömma kranen/slangen.

Men hur gör man det utan att bada?

 

Funderar på att låta frysa in båten nästa vinter, det är därför jag är intresserad av dessa frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmaste byggvaruhus.... det är korta kablar, typ 1,5 meter. Tror de var avsedda för att stickas in en bit i vattenanslutning? Vattentäta alltså och därför lite dyrare men kanske håller längre också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen brukar kräva att man har larm på spänningsbortfall om man är beroende av värme.

I min hamn var det en kille som enbart förlitade sig på värme i båten. Han hade inget larm men ett antal mil till båten. Han fick koppla in en liten lampa i båten så kunde jag, som oftast åker förbi en gång per dag se att det lyste.

 

Jag har under många år intresserat mig för att låta båten ligga i året runt och jag prata med ALLA som har erfarenhet. Jag har även kollat med försäkringsbolagen. Det finns tre bra sätt.

  1. Basvärme i båten, typ 5°C + ev avfuktare som startar vid +10°C. Detta ger en välmående båt, torr och fri från mögel. Nackdel: kräver larm
  2. Alla ventiler öppna, inget annat. Så kör alla fiskare.
  3. Stängda ventiler men glykol i slangarna. Så har jag gjort. Eftersom det står lite vatten i slangarna så får man kolla att man har rätt mängd glykol, lite omständigt.

I år tar jag upp för att byta/ta bort några genomföringar men nästa år och framöver så blir det metod 1+2.

Försäkringsbolagen säger att de som sjunkit har nästan alla har gjort detta därför att snö har tyngt ner båten och genomföringar ovan vattenytan har fyllts mer eller mindre.

Slutsats: Det krävs tillsyn. Det gör det även om båten står på land. En grannbåt hade ett år en lös hörna på presenningen med tillhörande tamp som med jämna mellanrum spöade min båt tills jag tog med en sax.

 

Kommunen som driver vår hamn säger att intresset för att ligga kvar är stort. Man ska göra upp en plan för detta, prissättning, lägga båtarna vid samma brygga osv. Ett litet problem är att få en rättvis kostnad för förbrukad el. Tanken är antingen en fast avgift eller om man har egen elmätare som jag typ denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Energimatare-2000034380/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har numera bara två genomföringar under vattenlinjen. Fyller slangen till dem med glykol och sedan öppnar jag kranen och stänger efter någon /några sekunder när slangen nästan tömts.

( det funkade i 5 år innan jag kompletterade med värmekabel... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2015-12-16 på 10:21, Funkis säger:

Det här känner väl alla till, alla som ligger kvar i vattnet över vintern? 

 

Men om någon missat detta tips så...

 

Vad jag gör är att linda självreglerande värmekabel runt mina genomföringar. Sedan isolerar jag så det ser snyggt och prydligt ut. Dessa kablar är på 10W styck så de kommer antagligen inte att dra så mycket under en vinter? Så länge jag har elström så kan det knappast frysa! Plus att jag har lagt glykol i ledningen också. Helt säkert alltså.

 

 

post-68277-0-37032400-1450257645_thumb.jpg

post-68277-0-88058300-1450257812_thumb.jpg

 

Vart köpte du dina elkablar? Jag har båten på land denna säsong (första säsongen med båt, hade en VÄLDIGT stor att-göra-lista)... funderar på att ha den i vattnet framöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac i din (utmärkta) summering ovan med de tre metoderna så tog du inte med alternativet att ha kallt i båten och istället linda värmekablar + isolering runt genomföringarna. Var det för att det alternativet inte är bra av någon anledning?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Bhemac i din (utmärkta) summering ovan med de tre metoderna så tog du inte med alternativet att ha kallt i båten och istället linda värmekablar + isolering runt genomföringarna. Var det för att det alternativet inte är bra av någon anledning?

 

Sant, det är ju ett alternativ. De jag vet som använt värmekabel har oftast kört basvärme och värmekabel.

Basvärme/avfuktare tror jag är det bästa för båten, kostar några kronor men det kan det vara värt för att hålla båten fräsch inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga? Vad är vitsen med att hälla glykol i slangarna till genomföringarna? Ok i utloppsslangar, men för att kunna hälla i inloppsslangar så måste jag ju ta bort den för kunna hälla i. Då kan jag ju lika gärna ta bort dem vid genomföringen och tömma ur vattnet och då finns ju inget som kan frysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Braempa säger:

En dum fråga? 

Det finns inga  dumma frågor!

Det är ju i utloppen som glykolen gör mest nytta när man ligger i året runt. Då har man ju skydd även av slang och ev vattenlås.

Inloppen kan man glykolskydda om man har trevägsventil till tex motorn. Glykolen där skyddar ju då motorn.

Till andra inlopp kan man ha tryckluft, stäng ventilen, släpp på luft så kan man blåsa torrt även pumpen.

Jag kör avlopp handfat och vatten till toa i samma. Stäng ventilen, häll glykol i handfatet och pumpa i toaletten så är alla delar skyddade.

Har man basvärme och ev värme på ventiler behöver man inte göra något, praktiskt om man tex gillar segling på nyårsdagen mm.

 

Står man på land: Använd våtdammsugaren och motionera kulventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-29 på 15:48, bhemac säger:

 

  1. Basvärme i båten, typ 5°C + ev avfuktare som startar vid +10°C. Detta ger en välmående båt, torr och fri från mögel. Nackdel: kräver larm
  2. Alla ventiler öppna, inget annat. Så kör alla fiskare.
  3. Stängda ventiler men glykol i slangarna. Så har jag gjort. Eftersom det står lite vatten i slangarna så får man kolla att man har rätt mängd glykol, lite omständigt.

 


Är viseligen en mycket dålig fiskare, men kör enligt metod 2.
Precis som småfiskarna i området tillämpar jag i stort sett "daglig tillsyn".

Nu bor jag ju i Kungshamn på Västkusten och vintrarna brukar inte va så hårda: Där jag har legat de två senaste vintrarna har det inte blivit nån is över huvud taget. När jag låg på en lånad plats längre in i hamnen några år blev det visserligen is i den inre delen av hamnen. Min båt frös inte fast över huvud taget pga att jag hade lite värme i båten. Sen tror jag att även dagvattnet från större delen av samhället rann ut i hamnen  på insidan min båt och strömmade förbi just min båt. Det syntes väldigt tydligt när isen smälte.

Läste nån stans att det skall bli en väldigt kall vinter i år - pga ett ryskt högtryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Är viseligen en mycket dålig fiskare, men kör enligt metod 2

Dessutom är båten klar att användas när som helst.

Har man lite basvärme så håller sig båten fräsch inuti.

 

Blir det en riktig ryssvinter så kanske man ska ha tryckluft från ett rör på botten. Framförallt om man har frihängande roder, det kan ta lite stryk.

 

Absolut viktigast är dock tillsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, bhemac säger:

Dessutom är båten klar att användas när som helst.

Har man lite basvärme så håller sig båten fräsch inuti.

 

Blir det en riktig ryssvinter så kanske man ska ha tryckluft från ett rör på botten. Framförallt om man har frihängande roder, det kan ta lite stryk.

 

Absolut viktigast är dock tillsyn.

 

Varmkörning av motorn under en tur till Smögenhamnen på förmiddagen en nyårsafteon.

 

Inte många badgästebåtar där, men väl ett par kompisar som smyckade museifartyget Asta inför kvällen. Vilket år har jag glömt.

000DSC_0180.jpg.8d9b39280a66da56c2e25d352c4a0225.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...