Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
575fredrik

Flipper 717c VP v8 varvar inte ur

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en Flipper 717c med en Volvo Penta 570 (275hk) och 290dp med utväxling 1.95:1 med B4 propellrar.

Förgasaren är en 4 ports Holley 650. Tändningen är ställd till 6grader.

Problemet jag har är att motorn bara varvar 4000v

 

Har ni några förslag?

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den alltid varit så, eller har det hänt under säsongen att du tappat varvtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

 

Jag köpte båten i våras och den har alltid gått så för mig.

Det står i manualen att den ska gå 40knop med den motorn och B6 proppar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fort går båten med B4:orna vid ditt max-varv på 4000 rpm?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, B4'or är ju helt fel till din båt alldeles för liten stigning, borde varva alldeles för mkt! Kolla att tändningen beter sig som den ska dvs förtändningen skall öka när du varvar upp motorn! Lätt att kolla med en stroboskoplampa. Ändrar tändningen sig inte när du varvar upp den så har nog den mekanism som finns i fördelaren (antar att det är en äldre typ) rostat ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Den gör 30-31 knop på Gps.

Kanske kan det vara nåt med fördelaren som du skrev, för när jag ställde tändningen så stog den på ca 20grader. Efter jag ställde den på 6 grader så sjönk maxvarvet med ca100v

Det kanske är förklaringen varför han hade ställt den så högt.

Förgasaren är en Holley 650 (4011)

 

Tacksam för all hjälp

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken förtändning din maskin ska ha, men någonstans mellan 22-26° vid 3000 rpm bör det vara, kanske till och med upp mot 28°

 

Dvs du måste ha en timingtape på svängnigsdämparen för att kunna ställa förtändningen.

 

Grundinställningen som du verkar gjort ger inte mycket, utan det är förtändningen som är viktig.

 

Om den stod på 20° vid tomgång så är det åt helv.. Skulle tro att fördelaren som någon skrev är ihoprostad ( om det nu är en mekanisk fördelare ) kan ju vara så att förra ägaren gjort en fulinställning.

 

Kan vara andra fel också, har du tagit ett komp.prov?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har ej tagit komp prov. Jag tvivlar på att det är det som är felet då motorn går så fint.

 

Tändningen ökar när jag gasar. Det står Marine sae j117 på fördelaren.

Nytt lock rotor och kablar.

 

Det kanske är värt att köpa ny fördelare iaf. har kollat lite på HEI fördelare.

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du märker knappt på gången om du saknar en cylinder på en V8.

Likaså är det rätt tändföljd, har någon tidigare ägare klantat sig vid tex stiftbyte och fått någon kabel fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du märker knappt på gången om du saknar en cylinder på en V8.

Likaså är det rätt tändföljd, har någon tidigare ägare klantat sig vid tex stiftbyte och fått någon kabel fel

Det har jag själv erfarenhet av, att någon innan växlat två kablar och motorn tappar ork.

 

Kontrollera detta om du inte redan gjort det.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Nu är kompprov utfört. Mellan 9 o 10 på alla utom på 4an som har 6. Jag har även haft ner underhuset då jag misstänker att jag har fel utväxling. Se ett annat inlägg.

 

Hoppas på hjälp.

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så låg komp är något galet. Spruta in lite olja i cylindern med låg komp och mät igen. Om kompen ökar är det kolvringarna som är slitna.

 

Kolla ventilspel så att det inte är för litet. Om inte detta hjälper är det troligen ventiler/säten som behöver ses över. Eller toppackning, men då skulle du få andra bieffekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog hittat felet. 6kg är dåligt, men det skulle kunna vara toppen som spökar. Lossa på ventilkåpan och se om du kan hitta något galet där. Ibland ser man att ventilen sitter lite lågt eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja var ventilerna på min hade bränt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack all hjälp och tips.

 

Provade att spruta in olja i cylindern men ingen skillnad. Det tyder väl på att det är topparna.

 

Har kollat på lite nya grejer.

 

Toppar vortec 062 eller 906

Edelbrock performer insug model Ede 2516

Edelbrock förgasare model Ede 1409

 

Det kanske skulle höra susen.

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har motorn färskvattenkylning (värmeväxlare)? Om så är fallet så känns ju det lite overkill att byta toppar, om det bara behövs ventil renovering. Om det nu inte är något annat fel, tex en spricka.

Hur mår avgaslimpor o knän, bara så du inte har vatten i avgasportarna.

 

Sedan så gör ett edelbrock insug + förgasare ingen större skillnad effektmässigt mot vad du har idag. Dock så är ju en ny förgasare alltid ny. Lite trixit att bestycka en ny förgasare optimalt.

 

Jag gjorde det bytet på min V6:a men gick från 2-port till 4-port och där blev det en markant effekt skillnad. Var en hel del labbande med nålar o fjädrar innan det blev bra.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Förgasaren som sitter på är en 4 ports Holley.

Angående de övriga delarna så kan det kul att skaffa schyssta grejer.... en hobby ska väl kosta lite. He he

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju ett utmärkt utgångsläge, 570:an (271) är ju i min uppfattning en utmärkt och skottsäker motor när allt är som det ska. Har den gått som sötvattenkyld från fabrik så är den i finfint skick invärtes.

Motorn har egentligen bara en väsentlig svaghet och det är Prestolite-fördelaren med slungvikter och fjädrar som kärvar.

 

Mitt lilla ödmjuka tips är att inte börja krångla med Vortec-toppar och nytt insug och förgasare. Om du vill modernisera så är det bättre i sådant att kliva upp på en servicemotor.

 

Men att få ordning på din befintliga spis är inte vare sig så svårt eller kostsamt. Renovera topparna och förgasaren på motorverkstad (jag har bra erfarenheter av www.jrmt.se). Värmdö MT har ju också nya eller nyrenoverade utbytestoppar på lager till din motor.

Montera ett nytt tändsystem, på min 271:a så skruvade jag på ett sådant där Delco EST-kit som finns att köpa överallt på Ebay. Där ingår ny stum fördelare ny spole och nya tändkablar.

 

 

Varför tror du att utväxlingen 1:95:1 är fel förresten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Motorn är sötvattenkyld. Angående renovering så har jag tittat på vortecs kompletta motorer men det är mycket mera jobb att lyfta ur maskin än att byta toppar och insug. Och allt tyder väl på att det är topparna. Fördelare har jag kollat på Hei.

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik, fick du löst problemet?

Jag har samma symptom (maxvarv ca 4000) på en 570 och maxfart 32-34knop när det borde vara 40-42.. motorn går hur fint som helst på tomgång och jag märker inget av någon problem, men vid max varv låter det örlite "ojämnt" om man lyssnar noga. 

 

Vet du om de två stora spjällen i Holley förgasaren är öppen när motorn inte är i gång? (eller kan det bara kollas med motorn igång på högt varv, bifogat bild).
Jag funderar på om min gaswire måste bytas då gasreglaget tar i interiöret på max och hittar ingen ställen där det går att justera.

Har inte gjort annan felsökning än att kolla att alla stiften tänder och att de "ser ut" att vara i rätt kopplade (haft båten i 2 säsonger och börjar nu 3e säsong med detta "problem").

 

DSC_1005.JPG

DSC_1007.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ja jag hittade felet, dålig komp i 1 cylinder 6kg. Jag har satt på nya Vortec toppar och nytt insug + nya limpor och knän. Nu går motorn som en dröm. Vad har du för förgasare?

 

Mvh. Fredrik

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik, roligt att höra att det gjorde stor skillnad!

Jag har Holley förgasarre 4portar. 3år gamla avgaslimpor/knän.. Är lite osäker på om fördelaren är ny, men kablar är 3år. Tändspole/kondensator etc ser gamla ut.

 

- Ska kolla ordningen på tändkablarna, hittade beskrivning i instruktionsboken.

- Tändningstiming

- Även kompressionstest (kopplade du loss minus till fördelare/bränsleslangen först?)
- Vet du om flamdämparen bör bytas? (i fall den agerar luftfilter också?)

- Såg i instruktionsboken att det finns ett litet filter precis där bränsleslangen går in i förgasaren, har du kollat detta? Det var nytt för mig.

 

Roligt att det kanske finns möjlighet att kanske få tillbaka full effekt. Men jag måste nog ha verkstad att göra jobbet...

 

Mvh

Gunnar

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gunnar.

Vart bor du? Jag kanske kan hjälpa dig.

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...