Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mikael_matsson

Båten på land, med masten på. Bu eller bä?

Rekommendera Poster

Jag har lärt mig att masten ska av när man tar upp båten för vintern. Dels för översyn och underhåll. Men framför allt för att det blir stora påfrestningar när vinden sliter i en mast och båten står stumt på stöttor.

Så jag mastar av båda mina båtar trots att de är gamla och billiga (j17 och Winga 25).

Men jag är snart den enda i stan som gör det känns det som. Nästan varenda båt på uppställningsplatsen står med masten på över vintern, enkla 70-talsbåtar som nya 50-fotare.

Vad säger ni?

Är det skitsamma? Onödigt arbete att masta av och på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har legat på land med masten på  många år och med olika båtar. Har aldrig upplevt några problem.

 

Riskerna med att masta av är inte heller obetydliga. Nån gång vart ca vart tredje/vart femte år bör man ändå masta av. Den kollen och det underhåll man kan göra från mastkran är ju rätt obetydligt, fast de flesta av de som mastar av, har nog ingen större koll på sin mast och rigg ändå.

 

På en liten båt som en J17 är det väl "hugget som stucket".

 

Min motorseglare har jag faktiskt mastat av i år, senast var var våren 2010. Ligger i sjön året om, men nu har jag båten inne i en verkstadslokal för ett par angelägna arbete. Dessutom skall jag dra i ett par abonnentkablar och göra ett par andra åtgärder i masttoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att både mast och skrov mår bra av att vila på vintern och bli lite ompysslade på vår och höst, men...

 

...ju större båt desto längre tid tar av- och påmastning och riskerna att något (eller någon) skadas ökar.

 

Vi har bedömt att det extra "mecket" med att täcka vår båt med masten på kräver ungefär samma möda och tid som att masta av och på och då föredrar vi att låta mast och båt slippa umgås på vintern.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Hur får du till så mkt extra mek med täckningen?

Har du nåt smart sätt att masta av?

min mast e.. tycker jag, rätt lång å otymplig, madttoppen är 18,5 m över vattenytan så masten är väl 16-17m. Ingen aning vad den kan väga. Har inte tagit bort den men funderar på att göra det nästa vinter åxå för att meka dit ev kabel, se över mm.

Täckningsmeket blir nog lite enklare men spar nog max 10-15 min. Så snabbt får jag väl knappt bort och dit masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan plocka ner masten din betydligt fortare än 10-15 minuter, men tvivlar att du uppskattar metoden. :-)

 

Jag mastar alltid av. Inbillar mig att man får längre livslängd på prylarna då, windexen borträknad som jag faktiskt lyckats paja ett exempar av under de snart 15 år jag mastat av och på. Alla fall dras in i masten, masten rengörs, alla vajrar plockad av och kontrolleras innan de stuvas undan för vintern torrt och dammfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog bra å syna prylar såklar...

tid-nöje-värde-kalkyl.

såklart man ångrar ej nedlagd tid vid ev haveri som skulle undvikits

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Hur får du till så mkt extra mek med täckningen?

Har du nåt smart sätt att masta av?

min mast e.. tycker jag, rätt lång å otymplig, madttoppen är 18,5 m över vattenytan så masten är väl 16-17m. Ingen aning vad den kan väga. Har inte tagit bort den men funderar på att göra det nästa vinter åxå för att meka dit ev kabel, se över mm.

Täckningsmeket blir nog lite enklare men spar nog max 10-15 min. Så snabbt får jag väl knappt bort och dit masten?

Nej, inte klarar vi av- och påmastning på 15 minuter totalt. Det brukar ta ca. 30 minuter vid mastkranen och säkert ytterligare någon/några timmar innan allt är klart.

 

Jag måste erkänna att det troligen går fortare att täcka båten med masten på än att ta av masten och täcka. Det jag tror tar tid är att få presenningarna täta runt mast, vant och stag så att inte regnet tar sig in.

 

Tillägg: Med en lite längre mast än vår ca. 13 m långa så skulle vi nog låta masten stå kvar under vintern.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag måste erkänna att det troligen går fortare att täcka båten med masten på än att ta av masten och täcka. Det jag tror tar tid är att få presenningarna täta runt mast, vant och stag så att inte regnet tar sig in.

 

Tillägg: Med en lite längre mast än vår ca. 13 m långa så skulle vi nog låta masten stå kvar under vintern.

 

Mackey

 

 

Nu var det länge sen jag hade en båt med teakdäck, så på de båtarna jag haft med normal mastplacering och inget teakdäck, har jag bara täckt fram till masten. Använt bommen som en del i täckningen.

 

post-106994-0-74313700-1450012452_thumb.jpg

 

Min nuvarande båt har ju masten i sittbrunnen och det är ju egentligen bara sittbunnen jag vill täcka, eller rättare sagt göra ett skyddat uterum av.

 

Brukar bygga en ställning, med bommen som grund, av delar till en NOA-ställning, lite svarta plaströr och en del träribbor. På det lägger jag en uppslitsad presenning, med den hela delen för om masten. Ovan på den lägger jag en uppslitsad presenning, med den hela biten akter om masten. Hela konstruktionen lutar ju föröver. Högst vid akterstaget och lägst vid däckssalongens framkant.

 

post-106994-0-33876800-1450013118_thumb.jpg

 

Den lilla mängd vatten som kan ta sig in via hålet runt masten är ju väldigt ringa. Dessutom tål min båt faktiskt vatten - trot den som vill. Det vattnet som eventuellt kommer in via masten rinner ut i självlänsen.

 

Det går i nödfall att köra båten när sittbrunnen är täckt, men både sikt och åtkomlighet vid tilläggning är ju begränsad.

 

Fast jag föredrar om det är otäckt när jag skall ut på sjön.  ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ja du käre Thallatha!

Olika tycker vi.....Syftar på sista meningen här ovan.

 

De flesta föredrar annars att det inte är otäckt på sjön. När det är otäckt, hårt väder å storm å sånt, då vill de inte vara på sjön.Otäckt.

:)

 

 

F´låt, kunde inte låta bli, du lade ju orden i munnen på mig....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl inte 100% hermetiskt tätt heller. Bara så det inte samlas en massa snö som packar ihop sig och smälter, fryser, smälter.

tar en press från fören, har skurit spår för vant mm. Har en bräda, åt var sin sida, som jag lägger den pressen på, pressen som ska akterut lägger jag åxå på samma brädor och lägger en list över som jag skruvar. Blir hyfsat tätt å stabilt. Den pressen rullar jag akterut. I år la jag ytterligare en press akteröver..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du käre Thallatha!

Olika tycker vi.....Syftar på sista meningen här ovan.

 

De flesta föredrar annars att det inte är otäckt på sjön. När det är otäckt, hårt väder å storm å sånt, då vill de inte vara på sjön.Otäckt.

:)

 

 

F´låt, kunde inte låta bli, du lade ju orden i munnen på mig....

 

Jo du käre Kalman

 

Många tycker ju olika.

 

Jag skrev ju meningen om otäckt på sjön så att den skulle va dubbelbottnad. Man kan ju alltid hoppas att nån missförstår och hugger direkt.

 

Nu tror jag nog inte att du, som känner mig bäst av alla på MG, egentligen missförstod, utan mycket väl förstod vad jag primärt menade.

 

Fast visst. Min båt är ingen blekskenare. Den behöver ordentligt med vind. Registret 10-15 m/sek är väl att föredra. Fast i de vindarna är det inte otäckt på sjön. För att va otäckt på sjön behövs det helt andra förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jomenvisst, klart jag förstod......Men måste skoja lite å höja stämningen lite.

För alla andra, förlåt detta lilla mer eller mindre interna skämt å avsteg från tråden.

 

Men faktum är att jag funderar på att låta båten frysa in vid bryggan nästa vinter.

Då slipper jag jobbet med av å påmastning. Kan släppa ner en liten dränkbar pump under båten å sedan när det är riktigt kallt stänga av den först då. Det enda jag oroar mig för är att rodret är inte tätt, ihåligt, så jag vet inte om det möjligen fryser sönder.  Samma för hjärtstocken som är ett rostfritt rör. Öpper nertill å vattenfyllt.

Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På små båtar är ju på och avmastningen inte särskilt mycket besvär, så jag ser inte så mycket vinst med att ha masten på. Men ju större båt desto jobbigare att masta av och på.

Jag skulle kanske ändå se till att masten kommer ner vart annat eller vart tredje år för att få en bra chans att gå igenom allt.

Tänk på behovet att se över riggen varje år ändå! För oss som kappseglar är det naturligt, vi klättrar masten och ser över riggen varje kappseglingsdag, det gör jag knappast på semesterbåten.

 

På X-35an vi chartrar för kappseglingen hade masten stått på 3 vintrar när vi tog över underhållet, antagligen var det därför det tog ganska många timmars jobb att få vantskruvarna i skick så det gick att justera riggen som vi ville...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas P

 

KAn "man/ jag" hänga på och gasta vid tillfälle. Känns som ni har bra koll på prylar.

JAg kan veva å slita, no problem, om jag i utbyte får lite "vad göra och varför just så"- åsikter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten jag köpt är en brofjord 36,den har stått otäckt i 8 år på land med mast ,jag plockade ner storen och mesanen nyss för översyn

,allt är som nytt dock lite skit men annars väldigt bra.

och att tillägga så var även mesan och storseglet kvar på bommarna och till min häpnad var de i väldigt gott skick. slutsats " snåla inte med bomkapell ett bra skyddar seglen till 98% .

som tidigare skrev,det är en båt och gjord för fukt och vatten. efter denna renovering kommer inte båten upp på ett par år. den skall användas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen är det bra att slacka riggens anspänning något pyttelite på land?

Den spänns ju upp rejält vid påmastning då vattnet lyfter båten och den tunga kölen hänger, på land trycks ju istället kölen uppåt och ändskeppen kan nog sacka en smula? Blir betydande - eller i alla fall oönskad - ökning av anspänningen?
[Har ingen aning, haha själv hör jag till mastskjuls-folket som älskar att riva o slita för att flytta andra master och slutligen själv kunna baxa ut masten på vårkanten. :-)]

Men jag hittade DENNA forumtråd som i alla fall bekräftar att jag inte är ensam om funderingen.
(Enl. inlägg #8 har Seldén nån instruktion om slackning?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...